Kuinka vauva sai alkunsa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Meillä raskaus sai alkunsa kolmannesta yrityskierrosta.

Toisessa kierrossa kokeilin ovistikkuja niin huonolla menestyksellä, että ehdin jo pohtia, tapahtuuko koko ovulaatiota (ainakaan vielä - olin koko aikuisiän syönyt e-pillereitä ja lopettanut ne paria kuukautta aiemmin). Minulla oli kuitenkin käsitys ajankohdasta, jolloin ovis tapahtuisi, jos olisi tapahtuakseen. Siis aika vahvat oireet (kipua ja turvotusta). Nyt tärppikierrossa tosin oivalsin, että ne vahvat oireet taitavat omalla kohdalla liittyä siihen ovista edeltävään kypsyttelyvaiheeseen, eli parissa aiemmassa kierrossa olin ehkä ajoittanut yrittämisen ja myöskin oviksen tikuttelun väärin (= luovuttanut liian aikaisin).

Mutta yllätys oli kyllä melkoinen, kun tärppäsi näin nopeasti. Olin henkisesti ihan varustautunut yli vuodenkin yrittämisaikaan.

Viime vuonna tammikuun ja kesäkuun välillä tehtiin yhteensä neljä inseminaatiota, joista yhdestäkään ei tullut positiivisen häivääkään (vaikka vaihdoin lahjoittajaakin välissä), joten taloudellisesti järkevämpää oli siirtyä IVF:ään. Piikittely ja keräys syyskuussa sujuivat hyvin ja ilman kauheampia sivuoireita, ja 12 munasolusta saatiin neljä alkiota.

Ensimmäinen alkio siirrettiin heti tuoreena, ja siitä tuloksena oli ilmeisesti kemiallinen (toooodella hailakka viiva raskaustestissä pari päivää ennen virallista testipäivää ja tosi epämääräinen, niukka vuoto joka kesti suunnilleen normikuukautisten verran). Tää otti yllättävän koville, kävin psykologillekin itkemässä kun ihan yhtäkkiä iski tunne että en mä voi koskaan tulla raskaaksi, vaikka luomuna jos olisin 9-10 kk (tai nettona vain 5 kiertoa) yrittänyt niin enhän mä pääsisi vielä edes hedelmällisyystutkimuksiin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Marraskuussa tehtyyn PASiin valmistauduin kaiken maailman akupunktioilla sun muilla poppaskonsteilla ja myös aika vahvasti varauduin siihen ettei sekään onnistuisi, ja positiivinen testi tulikin sitten vähän yllätyksenä. :tears:

Sekä kesän keskenmeno että tämä raskaus alkoi heti ensimmäisestä kierrosta!
Kuukautisten seurantasovellus arvioi ovulaation ajankohdan, siihen tähdättiin ja heti nappasi. Oltiin tietysti varauduttu pitempään yrittämiseen, joten varsinkin ekalla kerralla olin todella yllättynyt. Toisella kerralla mulla oli sellainen jännä tunne raskaana olemisesta jo ennen testin tekemistä.

Minulla tärppäsi kolmannesta kokonaan kuparikierukattomasta (olipas sanahirviö 😅) kierrosta. Kierukka poistettiin kp8 elokuussa, joten teoriassa olisi silloin voinut jo onnistua, eli joko yk3 tai yk4 ajattelutavasta riippuen toi tulosta.

Onnistuneessa kierrossa ovis oli hieman normaalia aiemmin, ja uskonkin että ratkaiseva yrityskerta oli dpo -3 jolloin en edes vielä hoksannut oviksen lähestyvän. Olin kuumetaudissa ja penisilliinikuurilla kun plussasin, hieman epäilytti että olenkohan pilannut kaiken heti alkuunsa.

Mulla on ikää ”jo” 38, joten kun ei kerrasta tärpännyt niin ajattelin, että varmaan tarvitaan jotain apuja. Mutta toivotaan nyt että tämä plussa kestää loppuun saakka ☺️

Heinäkuussa annettiin vauvalle lupa tulla jos on tullakseen, ja marraskuussa sitten raskaus alkoi. Tikuttelin ovulaatiota kyllä, kerran olin tosi kipeänä ovulaation aikaan ja parissa kierrossa yövuorot ja muut menot hankaloitti hommaa ihan aikataulullisesti 😅 olin jostain syystä ihan varma, että raskaus ei alkaisi helpolla, niin plussa oli "yllätys" vaikka ei se tietenkään oikeasti yllätys ollut kun kerta oli yritetty.

Meillä yk4 tuli ensimmäinen plussa, jolloin huokaisin helpotuksesta, että kävipä tämä meillä lopulta helposti. Oon ollut aina jotenkin tosi tietoinen siitä että raskautuminen voi olla tosi haastavaa, ja myös meidän lähipiirissä on useampia lapsettomuudesta kärsineitä pariskuntia. Alusta asti seurasin kiertoa tarkasti, kävin gynellä, söin monenlaisia vitamiineja ja tikutin ovulaatiota.

Tuo ensimmäinen plussa päättyi kuitenkin kemialliseen/varhaiseen keskenmenoon 5+1 ja olin asiasta kyllä tosi rikki. Vauvakuume sen kun kasvoi ja tuntui, että meissä on varmasti jotain vikaa. Mies kävi siemennesteanalyysissa ja mä muutamissa verikokeissa, joissa kaikki ok. Lopulta kuitenkin jo yk3 kemiallisen jälkeen tein uuden positiivisen testin ja tässä nyt ollaan.

Meillä esikoisen yritys aloitettu 2022 loppuvuodesta, 23 syksyllä hakeuduttiin hoitoihin ja sitten yhden inseminaatiokierroksen jälkeen vaihdettiin ivf-hoitoihin. Raskaus alkoi onneksi ensimmäisestä (ja ainoasta saadusta) alkionsiirrosta, nyt 🤞🤞🤞 että etenee toivottuun maaliin.

Lähipiirissä on ollut monella keskenmenoja tai hoitoja, joista on puhuttu suht avoimesti, joten osattiin molemmat valmistautua siihen ettei välttämättä mitenkään heti tärppää. Ihan ekat yrityskuukaudet oli kuumottavia mutta muuten tuntuu etten ehtinyt sinänsä onneksi ”kärsiä” lapsettomuudesta tai kokea hirveitä kateuden tunteita ympärillä raskaana oleville, mikä on ihanaa koska tuntuu että koko mun tiimi töissä sai viimesen parin vuoden aikana lapsen. Ja jotenkin nyt tuntuu että vaikka yritettiin sinänsä pitkään niin tärppäs silti ”nopeasti” kun ei tarvinnut useampaa kierrosta ainakaan toistaiseksi olla hoidoissa 😁 en varsinaisesti odota innolla niihin palaamista, mut oon kuullut myös tapauksia joissa ekaan tarvittu hoitoja ja myöhemmät tullu luomuna niin ehkäpä tällanen olisi mahdollista…

Mulla tämä on 7. raskaus, 5. lapsi tulossa. Ei ole varsinaisesti koskaan lapsia tekemällä tehty, vaan pitkässä liitossa oltu aina ilman mitään ehkäisyä. Oman PCOS ja ylipaino on vaikuttanut varmasti siihen, etten kovin helposti ole näiden 19v aikana raskautunut.

Nyt takana -75kg painonpudotus, jonka seurauksena kesäkuussa plussasin yllättäen. Se päätyi kkm, mikä todettiin juuri ennen varhaisultraa. Nyt uusi spontaani raskaus ja edelleen yllättää asia, koska ikääkin on jo 38v ja aina on ajatellut, ettei helpolla raskaudu. Ikäeroa vanhimpaan tulee lähemmäs 18v, nuorimpaankin 6v.

Mulla on ollut vauvakuume jo vuodesta 2023, mutta mies ei ole ollut valmis. Kesällä 2024 hän sitten vihdoin antoi suostumuksensa, ja poistin kierukan heinäkuussa. Tulin heti raskaaksi, mutta varhaisultrassa todettiin, että kesken oli mennyt, ja lääkkeillä se tyhjennettiin.
Tyhjennyksen jälkeen tuli yksi yritys kierto, jossa ei tärpännyt, mutta seuraavasta tarttui tämä mukaan. Nyt sitten jännitetään, päästäänkö tällä kertaa loppuun asti.🤞

Täällä pieni sai alkunsa aivan yllättäen. Tapailua kumppanin kanssa takana vasta muutama kuukausi. Alusta alkaen ollut puhe, että joskus haluaisin sisaruksen tyttärelleni, mutta ihan näin nopea eteneminen ei ollut ajatuksissa. Kuitenkin pieni on täysin tervetullut ja elämäntilanne muutenkin sopiva.

Meillä alkoi toisesta kierrosta tämä raskaus. Ensimäisestä kierrosta kemiallinen. Olen nuorena raskautunut hyvin, nyt kun ikää enemmän, vähän jännnitti, mutta yhä tärppäsi hyvin. Ovulaatiota en tikuttanut. Seksiä harrastimme joka toinen- joka kolmas päivä molemmissa kierroissa. Mulla epäsäännöllinen kierto eikä oviksesta hajuakaan välillä, niin varman päälle pelattiin☝🏼😂

Maaliskuussa 2024 kävin poistattaa ehkäisykapselin ja siitä lähtien tikuttanu ovulaation mut vasta 9kk yrittämisestä tärppäs ensimmäisen kerran eli nyt joulun aikaa. En sit tiiä mikä on ettei aikaisemmin tärpännyt 😬

Maaliskuussa 2024 kävin poistattaa ehkäisykapselin ja siitä lähtien tikuttanu ovulaation mut vasta 9kk yrittämisestä tärppäs ensimmäisen kerran eli nyt joulun aikaa. En sit tiiä mikä on ettei aikaisemmin tärpännyt 😬

Meillä meni esikoista yrittäessä reilu vuosi. Toki silloin yk1 tärppäisi, joka todettiin keskeytyneeksi keskenmenoksi nt-ultrassa. Ei välttämättä ole mitään vikaa, aika pienet mahdollisuudet on ovulaation aikaan tulla tärppi. Onko se niin, että keskimäärin taitaa mennä se 8kk ennen raskautumista 😊

Meillä meni esikoista yrittäessä reilu vuosi. Toki silloin yk1 tärppäisi, joka todettiin keskeytyneeksi keskenmenoksi nt-ultrassa. Ei välttämättä ole mitään vikaa, aika pienet mahdollisuudet on ovulaation aikaan tulla tärppi. Onko se niin, että keskimäärin taitaa mennä se 8kk ennen raskautumista 😊
Tuntuu vaa et kaikki raskautuu heti kun rupee yrittämään 😅 tosin en tiiä ku työskentelen vahvojen pesuaineiden kanssa että voiko se vaikuttaa edes osittain. Mut ehkä se on vaa niin et hyvää kannattaa odottaa! 😊

Tuntuu vaa et kaikki raskautuu heti kun rupee yrittämään 😅 tosin en tiiä ku työskentelen vahvojen pesuaineiden kanssa että voiko se vaikuttaa edes osittain. Mut ehkä se on vaa niin et hyvää kannattaa odottaa! 😊
Tää on ehkä ikäjuttu myös - omassa lähipiirissä tuntuu että huomattavasti yleisempää on ollut että menee lähemmäs se vuosi ja ollaan oltu jo menossa hoitoihin, kun on tärpännyt, tai sitten että hoitojen kautta on vasta onnistunut. Yhden yksittäisen parin tiedän joilla nappasi heti. Käytännössä kaikki näistä on myös aloittaneet tietääkseni yrittämisen vasta kolmekymppisinä, mut selkeästi enemmän kuitenkin alku- kun loppupäässä. Iteen ollut vielä ihan 30 kun alotettiin, mutta ehdin täyttää 33 ennenkö tää lapsi syntyy sikäli mikäli kaikki menee hyvin.

Me ajateltiin lapsiluvun olevan täynnä. Minä tein kauheasti ajatustyötä sen eteen, että hyväksyisin synnytysten olevan takana päin. En kuitenkaan halunnut hormonaalista ehkäisyä eikä kondomikaan oikein meitä miellyttänyt, joten seurailtiin varmoja päiviä. Minulla oli toive pitää takaovi avoinna mahdolliselle raskaudelle. Kaikissa ehkäisymenetelmissä on mielestäni se huono puoli, että ne ehkäisevät raskaaksi tulemista. 😅

Sitten tuli sellainen tapaus, että ei ollut ihan varma päivä enää ja tunsin ovulaation neljä päivää suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Ajattelin, että jes, tässä kuussa on jotain mitä jännittää ennen kuin kuukautiset alkaa - ja eiväthän ne sitten alkaneetkaan vaan olin raskaana! 😁

Mun ihan eka raskaus on ollut kohdun ulkoinen. Se hoidettiin laparoskopialla. Raskauduin sen jälkeen ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta uudestaan ja siitä raskaudesta syntyi esikoinen mun ollessa 21v.

Ekan ja tokan lapsen välissä todettiin PCOS ja sain myös sekundaarinen lapsettomuus -diagnoosin. Kierrot heitteli paljon. Söin useamman vuoden Terolutia ja lopulta sain myös Clomifenit. Ekasta Clomi-kierrosta raskauduin ja toinen lapsi syntyi 3.5v ikäerolla.

Kolmonen sai alkunsa luomusti, ikäero toiseen 2v4kk. Samoin nelonen ja tää vitonen on luomuja. Kolmosen ja nelosen ikäero on 5v9kk ja nyt tule neloselle ja vitoselle aika tasan 6v ikäero. Kesäkuussa mulla oli keskeytynyt keskenmeno.

Sama mies ollut koko ajan, eikä koskaan mitään ehkäisyä ole ollut käytössä näiden 19v aikana. Että ei se heti raskautuminen niin sanottua ole...

Takaisin