Kuinka vauva sai alkunsa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Meillä edellinen lapsi syntyi 9/2021 sektiolla jonka jälkeen käytettiin hetki kondomia, muuten ei ole ollut ehkäisyä. Ja nyt vasta tärppäs. Meillä on kyllä muillakin lapsilla ikäerot 2,5v-vajaa 4v, eli en kai oo kauheen raskautuvaa sorttia tms.
Ollaan siis annettu tulla jos ovat tullakseen.

Ollaan yritetty ensimmäistä lasta syksystä 2021 asti. Ekan vuoden jälkeen ei ollut tärpännyt kertaakaan vaikka olin seurannut ja tikuttanut ovista joka kierrossa ja yhdynnät oli ajoitettu sopiviin päiviin. Lopulta päätettiin käydä syksyllä 2022 yksityisellä tutkituttamassa mistä voisi kiikastaa. Mitään selvää syytä ei heti löytynyt muutoin kuin että miehen siemennesteen laatu oli vaihtelevaa. Ehdotettiin, että mies söisi vitamiinilisää tueksi. Simppojen laatu parani vähän muutamassa kuukaudessa, mutta silti tulosta ei tullut. Keväällä 2023 kokeiltiin yksityisellä inseminaatiota, mutta se tyssäsi inssipäivänä siemennesteen huonoon laatuun. Lääkäri suositteli ivf:ää ja pyysimme lähetteen sitä varten julkiselle. Julkiselta saimme ensikäyntiajan vasta syksylle 2023. Siellä todettiin, että he eivät tee meille hoitoja ennen kuin minä saan nostettua bmi:n heidän kriteerit täyttävälle tasolle. (Olin tässä kohtaa järkyttävän turhautunut, koska minun on aina ollut vaikea saada painoa. Lisäksi kiertoni toimi aivan normaalisti ja säännöllisesti ja hormonitasot olivat hyvät.) No, nostin painoani reilut puoli vuotta, jonka jälkeen pääsimme seuraavalle käynnille ja viimein saimme luvan mennä hoitojonoon. Seisoimme jonossa koko viime kesän ja elokuussa lopulta alkoi hormonien pistäminen. ICSI hedelmöityksen jälkeen tehtiin tuorealkion siirto. Ja tässä sitä ollaan!

Olen tämän jo maininnut aiemmin. Ei ollut yritystä. Kierron aikana yksi kerta kaiken kiireen ja väsymyksen keskellä riitti, ehkäisy petti. Tällä uudella ihmisellä on varmasti jokin tarkoitus, kun niin kovasti haluaa tänne tulla.

Täällä hoitoalkuinen raskaus. Mulla taustalla endometrioosia niin se varmasti ainakin osa tekijänä lapsettomuudessa. Kevyitä hoitoja tehtiin viime syksy ja vielä alkuvuosi. Toukokuussa tehtiin sitten IVF ja nyt tämä raskaus alkoi toisesta pakastealkionsiirrosta🥰

Toivottu, yritetty raskaus. Luomuna, ovulaatio-oireet huomioiden, tikuttanut en ole koskaan.
Kuopus kaksivuotias, kuukautiset alkoi vasta tämän vuoden tammikuussa, mulla imetys on jokaisen vauvan/lapsen kohdalla pitänyt kuukautiset pois reilusti yli vuoden. Imetän yhä. Ehkäisynä pääasiassa ollut keskeytetty (riskit tietäen), kondomi silloin jos todella huono aika raskaudelle.
Yritys aloitettiin touko-kesäkuussa ja heti ekassa kierrossa kemiallinen, eli kiinnittymisyritys, kuukautiset alkoi muutaman päivän myöhässä, myös seuraavat kuukautiset myöhässä saman verran, mutta testit puhtaita negoja. Kolmannesta kierrosta alkoi sitten tämä raskaus. ❤ Tässä 43 vuoden iässä munasolujen laatu ei ole enää parasta, joten seulontatutkimukset jännittää. Helposti alkanut raskaus kun ei vielä takaa mitään.

Meillä tärppäsi toisella kierrolla, kun aloimme yrittämään. Asiasta on puhuttu jo ikuisuus. Miehellä ennestään lapsia. Alunperin puhuttiin, että alamme yrittämään, kun täytän 30. Kuitenkin opinnot oli tuolloin kesken, reilu vuosi jäljellä. Valmistumisen lähestyessä päätimme viettää häät ensin. Kuitenkin keskustelujen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että alamme yrittämään, kun on varmaa, että synnytys menisi häiden yli. Ei odotettu näin nopeaa tärppäystä, mutta super onnellisia🥰

Aloitettiin yrittäminen kesällä 2020, ensin vähän puolihuolimattomasti ja sitten ihan tosissaan. Kun ei alkanut tapahtumaan ja tuli se oikea hetki, otettiin sit ekat askeleet hoitoja kohti. Raskas matka siitä tulikin: jouduin pudottamaan painoa hoitoja varten ja siinä laihdutellessa päädyin sairaalaan reiluksi viikoksi akuutissa maksatulehduksessa. Kunhan siitä toivuin, aloitettiin hoidot, ja kolmen julkisen puolen hoitokierroksen tuloksena oli kaksi alkionsiirtoa ilman tulosta. Kesällä siirryttiin sitten yksityiselle ja lääkäri kannusti vielä yhteen yritykseen omilla munasoluilla. Kolmas kerta toden sanoi: eka plussa ikinä. Takana siis melko pitkä polku, mutta näin sen kai pitikin mennä.

Kävin poistattamassa kierukan kesäkuussa ja tulinkin melkein heti raskaaksi, vaikka imetän vielä taaperoa 😊 myös esikoinen sai alkunsa helposti

Tämä toinen on IVF hoidoista kuten esikoinen. Lopetettiin ehkäisy esikoisen ollessa 8kk. Haluttiin yrittää luomuna vaikka tiedettiin todennäköisyyksien olevan todella pienet. Pakkasessa oli 1 alkio jäljellä joten sen jälkeen kun esikinen täytti vuoden niin saatiin mennä PASiin. Tämä oli negatiivinen ja siirryttiin munasolukeräyksen jonoon jossa jonotettiin noin puoli vuotta. Viime keväällä oli keräys josta saatiin huimat 5 blastoa. Olen epäonninen ja minulle sattuu yleensä näitä harvinaisia asioita mitkä käy vain noin prosentille potilaista (aikaisemmin vakava hyperstimulaatio) niin tässä keräyksessä sain keräysneulasta tulehduksen. Olin sairaalassa yhteensä 9 päivää ja jouduin kiireelliseen leikkaukseen jossa piti poistaa molemmat munajohtimet. Munasarjat sain onneksi säilyttää, nekin olin vaarassa menettää. Leikkauksesta piti toipua muutama kuukausi ennen kuin saatiin mennä uudestaan PASiin. Eka tehtiin elokuussa josta negatiivinen ja syyskuussa perään toinen josta tämä plussa.

Eli puolitoista vuotta ja kolmas PAS. Pakkaseen jäi vielä 3 blastoa josta toivotaan saavamme lisää lapsia kunhan tämä vauvan alku on täyttänyt vuoden. Lapsettomuuden syynä vakava endometrioosi ja nyt uutena diagnoosina adenomyoosi.

Muokattu viimeksi:
Meillä on ihan luomuna alkunsa saanut, toisesta kierrosta. Mitään en tikutellut mutta tunnistan kyllä ovikseni helposti.
Meidän yhteinen ensimmäinen(miehen esikoinen)sai alkunsa ekasta kierrosta, vaikka olin jo silloin valmistautunut ettei ehkä niin vaan onnistu kun ikää oli 38. Toisin kävi, ja toisin kävi näköjään nytkin. Mutta kuten sanottu, helposti alkanut raskaus ei varsinkaan tässä iässä tarkoita mitään.

Mulla on ensimmäisestä avioliitosta neljä lasta, syntyneet 2005-2011 joten sinänsä olen kyllä nähtävästi hyvin hedelmällinen tyyppi :red-heart:

Syksyllä 23 poistettiin hormonikierukka ja aloitin minipillerit.
Kesäkuussa 24 lopetin pillereiden syömisen ja huomasin emättimen suulla 1/2 viinirypäleen kokoisen patin. Siitä tutkimuksiin. Todettiin ns. hyvälaatuista solumuutosta ja tulehdusta. Lääkärille totesin olleen ensimmäistä kertaa ehdynnässä ilman ehkäisyä. Kuukautiset tuli normaalisti,hyvä.näin. olin ihan stressissä 😖 Heinäkuussa ja elokuussa pari yritystä ja kuukautiset tuli normaalisti.
Ostin ensimmäistä kertaa ovulaatiotestit elokuun lopussa. Testejä tein 8 päivänä putkeen, kierron 9-16 päivinä. Jokainen testi negatiivinen. Ja tässä vaiheessa otin puheeksi miehen kanssa hedelmällisyystutkimukset.
2x yritystä kierron 11 ja 13 päivinä.
Huvin vuoksi tein raskaustestin illalla marjareissun päätteeksi näyttäen vahvaa +. Yllätys niin valtava, että lähdin heti kauppaan hakemaan lisää testejä. Kaikki oli vahvoja plussia.

Nyt rv 8+5.
Olo hyvin epätodellinen.
Saapa nähdä onko siellä vatsassa elämää, ensimmäistä ultraa odotellessa..

Ikää tuli tällä viikolla 40.

Mulla taustalla endoa ja lääkäri varoitteli useita vuosia sitten että ei välttämättä tule onnistumaan helposti. Pakastin munasoluja varmuuden vuoksi kun aiemmin ei oltu vielä valmiita. Sitten nyt päätettiin että jätetään ehkäsy pois elokuussa ja heti tärppäsi. Eli varmaan kaveri odottanut jo vuosia että millon pääsis maailmaan :red-heart: en olisi ikinä uskonut että menee näin helposti ja olin henkisesti valmistautunu yrittämään rauhassa vuoden ja mennä sen jälkeen tutkimuksiin / hoitoihin. Mutta ei ollut tarvetta sitten tähän :red-heart: varhaisultrassakin gyne oli ihan ihmeissään että "ongelmattomillakaan" harvoin käy näin helposti :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin