Kuinka usein ulkoilette vauvan kanssa?

Pingviiniemo

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuiset 2021
En tiedä onko tämmöistä ketjua jo luotu, mutta kuinka usein ulkoilette vauvan kanssa?
Minulla oli jotenkin hirveä syyllisyys, kun käytiin vain noin kaksi kertaa viikossa ulkona lenkillä, kun vauva oli pienempi. Oli niin hirveä ryhtyminen, kun asuu ylimmässä kerroksessa ja rattaat alhaalla.

Nyt ollaan käyty lähes jokapäivä, kun saatiin matkarattaat jotka mahtuu kämppään ja hissiin.
Tuntui, että joka suunnasta painostettiin ulos jokapäivä. Mites teillä?

Minä olen ulkoillut kaikkien kolmen kanssa vauva-ajasta lähtien päivittäin, usein monta kertaa päivässä. En pysty olemaan kokonaista päivää sisällä ellei ole ihan pakko. Lisäksi kaikki nukkuivat vauvana ulkona vaunuissa ainakin yhdet päiväunet. Kaksi vanhinta vuoden ikään asti, kolmas yli kolmevuotiaaksi.

Meilläkin on ulkoiltu kaikkien kanssa monta kertaa päivässä. Kaksosten kanssa oli toki aina työ lähteä ulos hissittömästä kerrostalosta, mutta oli joka kerta sen arvoista. En olisi itsekään jaksanut kykkiä sisällä ja ulkoilma on varmasti hyväksi myös vauvoille.

Kahdesti päivässä, aamulenkki ekat 30 min nukkuen ja loput 30 min hereillä rattaissa. Iltapäivällä yleensä hereillä rattaissa tai sylissä metsässä tai maassa peiton päällä omassa pihassa. Kunhan tuo tuosta kasvaa vähän lisää niin varmasti aletaan ulkoilemaan vielä yksi kertaa lisää päivän aikana. Eli jokaisella hereilläolopätkällä. Nyt ei vielä viitsi, muuten ei ehtis ollenkaan leikkimään ja harjoittelemaan liikkumista. Ulkona kun ei vielä oikein pysty näillä keleillä, kun kädet on oltava suojattuna. Kahdesti päivässä ollaan ulkoiltu 2 viikkoisesta lähtien (talvivauva), mutta nyt viimekuukausina myös hereillä ollessa.

ja meillä toki helpottaa se, että asutaan paritaloja jossa oma piha ja helppo mennä ja tulla! Plus koirakin pakottaa ulos säällä kuin säällä xD ei toki omakaan pää kestäis koko päivää sisällä nököttää.

Vauva-aikana noin kerran päivässä, nykyään mahdollisuuksien mukaan kaksi. Jos ei aamulla tarvitse hoitaa asioita, tehdä ruokaa tms. niin silloin ulkoillaan myös aamulla. Vauvana ulkoiltiin vähemmän, kun vauva ei viihtynyt rattaissa eikä missään kantovälineessä yhtään. Mutta joka päivä ainakin kerran, ei kestäisi pää olla koko päivää sisällä. Pelkkä raitis ilmakin piristää, jos ei esim. lenkille pääse.

Meillä kumpikin on kevätvauva ja varsinkin esikoisella kevät oli lämmin, joten kävin lenkillä monta kertaa päivässä, monesti kavereiden kanssa.

Kun mitään tekemistä ei viruksen takia voi tehdä, olen käynyt 1h vaunulenkillä kahdesti päivässä. Nyt on pk-seudulla tullut vettä/räntää/lunta niskaan oikein urakalla, joten lenkit ovat kyllä jääneet lyhyemmiksi.

Mä olen näitä saamattomia ihmisiä eli vaikka asutaan omakotitalossa keskellä metsää ollaan silti joinakin päivinä oltu koko päivä sisällä. Joskus ei vaan saanut aikaiseksi lähteä, ilman mitään sen kummempaa syytä.

Mä olen näitä saamattomia ihmisiä eli vaikka asutaan omakotitalossa keskellä metsää ollaan silti joinakin päivinä oltu koko päivä sisällä. Joskus ei vaan saanut aikaiseksi lähteä, ilman mitään sen kummempaa syytä.
Meillä sama homma. Välillä on vaan kiva olla sisälläkin. :)

Musta tuntuu, että pikkumies nyt nauttiikin ulkoilusta ihan eritavalla, kun pääse katselemaan luontoa, kun ei enää ole vaan kopassa pötköttämässä. Tosiaankin on myös helpompi lähteä, kun rattaat saa hissiin.

Vauvavuoden aikana ulkoiltiin varmaan päivittäin tai vähintään melkein. Päiväunien takia oli vähän pakko, kun ei nukkunut kunnolla kuin vaunulenkillä. Sitten kun alkoi tehdä muutakin kuin maata vaunuissa ulkoiltiin usein kahdesti niin että kerran päiväunilla ja kerran hereillä. Se oli aikaa jolloin "kaikki oli hyvin". Nykyisin yritetään kyllä kotipäivinä ulkoilla, mutta on niitäkin päiviä kun ei pistetä nokkaa ulos. Tunnistan syyllisyyden asian tiimoilta. Mutta varmasti niin me kuin tekin pidetään lapsesta hyvää huolta vaikka ei joka päivä ulkoilisikaan. :)

Eka vauva ei välttämättä ihan joka päivä ollut vaunuissa lenkillä, kun ei nukkunut niissä 15 min pidempään ja huusi hereillä. Kantorepussa sitten alettiin joskus myöhemmin ulkoilemaan päivittäin, kunnes sai istua pystymmässä asennossa rattaissa ja viihtyi sielläkin.
Seuraavat vauvat ulkoilut pakosti vaunuissa kun isommat sisarukset kotihoidossa ja pakko niitäkin oli ulos viedä. Toki välillä ollut myös sisäpäivä.
Seuraava vauva tulee (jos tulee?) syntymään niin että esikoinen on eskarissa/koulussa niin tulee silloinkin pakosti lähdettyä vaunujen kanssa saattamaan ja hakemaan

Ulkoillaan yleensä 2 kertaa päivässä. Päivällä nukkuu päikkärit vaunulenkin aikana ja illemmalla ihmettelee, että missä mennään ja mitä tehdään.

Esikoisen vauvavuonna ei juuri ulkoiltu ilman syytä, esim. kaupassa tai neuvolassa käynti. Jos esikoinen nukkui päivällä, nukuin minäkin.

Toisen lapsen kanssa ei myöskään ole mitään hupiulkoiluja tehty, mutta esikoista on pakko ulkoiluttaa pari tuntia aamupäivällä ja pari tuntia iltapäivällä, tai muuten hän on aivan mahdoton. Vauva nukkuu esikoisen ulkoilun ajan vaunuissaan.

Sama täällä. Meitä ympäröi myös pellot ja tuulensuojaa ei ulkona kävellessä oikeastaan ole ollenkaan. Tuntuu että nykyään tuulee aivan jäätävästi koko ajan ja sehän vasta on kivaa kun vauva 9kk ei suostu enää koppaan ollenkaan. Rattaissa kun istuu (vaikka onkin lämpöpussi ja paljon vaatetta alla) ei ole minkäänlaista suojaa ja se on jo minulle ollut syy jättäytyä suosiolla tiettyinä päivinä sisälle.

Minä olen käyttänyt kovassa tuulessa pienillä vauvoilla ja isommillakin tuulensuojana sadesuojaa tai kevyemmällä puhurilla ötökkäverkkoa. Ei haittaa tuiverrus lasta enää mitenkään. :happy:

Takaisin