Kuinka usein neuvolaan

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuinka usein teillä on ollut äitiysneuvolan vastaanotot? Koetko riittäväksi, onko käyntejä mielestäsi liikaa tai liian vähän?

Minusta käyntejä oli sopivasti, en nyt lähde tarkastamaan vuosien takaa että kuinka paljon tarkalleen, mutta käynnit oli ne, jotka Helsingissä on suunniteltu käytävän. Tarvittaessa pääsi aina tarkastamaan tilanteen, esim. kuopuksen raskausaikana kaksi vuotta sitten kävin ylimääräisellä käynnillä kun turvotusta oli hyvin runsaasti, varsinkin nilkoissa. Mulla tietysti oli sitten vielä ylimääräisiä käyntejä äitiyspoliklinikallakin molemmissa raskauksissa, siis omalla kohdallani.
 
Uudelleensynnyttäjällä on täällä 1 käynti vähemmän kuin ensisynnyttäjällä. Viikkojen 26-28 käynti jää mulla siis pois ja tulee noin 6-8 viikon väli noihin terkkariaikoihin tuossa kohtaa. En mä nyt tiedä haittaako se varsinaisesti, voihan sinne aina soittaa, jos jokin mietityttää.
 
Itse olisin toivonut kätilöä esikoisen neuvolatyöntekijäksi. Toki oma raskaus oli helppo eikä ollut pelkoja eikä fyysisiä oireita. Mutta synnytykseen ja siihen liittyvät asiat mietitytti eikä niihin saanut mitään tukea. Tietty sydänäänet ja vatsan kasvu olivat asioita joilla vauvan kasvua monitoroitiin mutta muutoin koin olevani vain ihminen jota mitattiin ja puntaroitiin.
 
Mielestäni neuvolakäyntejä oli ihan sopivasti, mutta ultria voisi olla vakiona enemmänkin. Esikoinen oli perätilassa, mikä selvisi vasta synnytyksen käynnistyttyä. Oli aika ikävä yllätys, jonka olisi voinut välttää jos loppuraskaudesta ultrattaisi. Hyvässä lykyssä olisi voitu tehdä jopa ulkokäännös.
 
Takaisin
Top