Kuinka pitkällä raskautesi on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Paljonko sinulla on raskausviikkoja tänään? Tänne voi tulla päivittämään raskausviikkoja vaikka joka päivä. 😊

Voiko kysyä kun itselle tämä on ensimmäinen raskaus ja kaikki on niin uutta? Mistä saatte varmuuden miten raskausviikot pitäisi laskea, kun kierron pituus vaihtelee? Testasin laskuria ja tulee eri tulos riippuen, laskeeko kuukautisten alkamisen perusteella vai epäillyn hedelmöittymisen perusteella. Ja eihän hedelmöittyminen välttämättä ole tapahtunut silloin kun on yritetty. Eli voihan sekin olla mahdollista, että siittiöt elävät jopa melkein viikon ennen kuin hedelmöittyminen tapahtuu.

Täyttä varmuutta ei tietenkään ole, mutta ovulaation ajankohta on mulla aika tarkasti tiedossa, sillä seurasin sekä ovulaatiotesteillä että aamulämmöillä kierron tilannetta. Eli lasken sillä periaatteella, että oletettu ovulaatiopäivä = 2+0. 😊 Nt-ultrassa (ja muissakin ultrissa, jos esim päätätte käydö varhaisultrassa) laskettua aikaa sit arvioidaan alkion/sikiön mittojen perusteella uudestaan).

Mulla sama kuin Magnoliaella, tunnistan oviksen ja sen mukaan lasken. Kk alkamisaika ei oo erityisen hyvä, paitsi jos sulla on säännöllinen 28pv kierto

Mulla kans ovulaatio niin selväoireinen ja ihan päiväaikaan mitatut lämmöt pomppaa ovulaation jälkeen yli puoli astetta, että lasken ovulaatiosta.
Neuvolassahan ne kysyy yleensä viimeiset menkat ja kierron pituuden ja sen perusteella arvioi lasketun. Ensimmäisessä ultrassa sikiön koon perusteella määritellään tarkka raskauden kesto. Tosin meillä päin laskettua aikaa ei ainakaan muuteta ellei ole vähintään joku viikon ero aikasemmin arvioituun.
Jos kierto hyvin epäsäännöllinen, voisin kuvitella että neuvolasta ohjataan varhaisultraan raskauden pituuden selvittämiseksi.

Takaisin