Kuinka pitkään voi ottaa omat eväät ravintolaan?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minttujanirso
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Minttujanirso

Vieras
Heips!

Kertokaa "raati", minkä ikäiselle lapselle teistä voi vielä ottaa ravintolaan tai kahvilaan omat eväät? Kysymyksen taustalla hyvin valikoivasti syövä 2,5-v. Vielä ei ole tullut paheksuvia katseita lapsen omista eväistä, mutta mietityttää koska tulee raja vastaan.

No jos kyseessä kahvila ja lapsella vaikka lounasaika niin ihan hyvin voi ottaa oman lounaan mukaan. Mutta sitten jossain lounas- tai illallisravintolassa, jos heiltä vaan lasten ruokalista löytyy niin kyllä mä silloin tilaisin listalta. Riippuu tietty lapsesta, jos on paljon allergioita tai todella nirso niin sitten ehkä varuilta pitäisin omaa ruokaa mukana. Annoksista kuitenkin voi tiputella eri raaka-aineita pois ja suurimmalle osalle kuitenkin yleensä maistuu ne lihapullat ja perunamuusi ym. perinteiset lastenlistaruoat. Vaikea kyllä määritellä mitään ikää, koska ois "kiellettyä".

Meillä lapset on alkaneet syödä joskus n.1-2vuotiaana sitä mitä on ollut tarjolla. Alussa kuljeteltiin varuilta jotain ruokapurkkia mukana, varmaan johonkin 1,5vuotiaaksi asti, mutta sen jälkeen ei enää kuljeteltu omia eväitä, mutta he ovat olleetkin aika kaikki ruokasia aina. Ja jos ei ruoka maistu niin sekin on ok, sit syödään seuraavalla aterialla paremmin.

Riippuu kyllä paljon paikasta ja tarjonnasta. Joissain paikoissa on helppo antaa jo 1-vuotiaalle vaikka omalta lautaselta. Toisissa taas ruuat on niin selvästi aikuisen eikä lapsen makuun, että lapsen omat eväät on ihan ymmärrettävissä vähän isommallakin. Ehkä itse vetäisin rajan 3-vuotiaaseen. Meillä on vähän päälle 2-vuotias ja useimmiten jo annetaan omasta annoksesta tai tilataan lastenannos (tai kahvilassa esim. karjalanpiirakka menee hyvin.) Mutta hoitolaukussa on silti aina välipalapatukkaa siltä varalta ettei vaikka kahvilassa ole muuta kuin sokeriherkkuja lapsen makuun.

Ruokaravintolan näkökulmasta tärkeintä on se aikuisen asiakkaan tilaus. Ne lasten annokset jopa suht hyvälle katteelle hinnoiteltuina vievät jopa enemmän kuin tuovat, etenkin jos on kyse kovin allergisesta lapsesta jolla erikoisvaatimuksia...
Eräs pääkokkiystäväni totesikin tänään asiaa kysyessäni: "Luojalle kiitos salista keittiöön lähetettävistä lämmitettävistä nuorten ihmisten purkkiruuista!"
Itse pitäisin rajana noin 4-5v, riippuen lapsen kehityksestä ja ruokailupaikan tasosta.

Ruokaravintolan näkökulmasta tärkeintä on se aikuisen asiakkaan tilaus. Ne lasten annokset jopa suht hyvälle katteelle hinnoiteltuina vievät jopa enemmän kuin tuovat, etenkin jos on kyse kovin allergisesta lapsesta jolla erikoisvaatimuksia...
Eräs pääkokkiystäväni totesikin tänään asiaa kysyessäni: "Luojalle kiitos salista keittiöön lähetettävistä lämmitettävistä nuorten ihmisten purkkiruuista!"
Itse pitäisin rajana noin 4-5v, riippuen lapsen kehityksestä ja ruokailupaikan tasosta.

Tämäkin yksi hyvä näkökulma. 😊 Eli ravintoloita ei taida haitata aika isonkaan omat eväät, jos aikuiset tilaa sieltä. On noissa lastenannoksissa sekin juttu, että niissä on usein iso hävikki. Ei meidän lapset ainakaan ole niitä jaksanut syödä tai edes puolta. Esikoinen saattaa nyt kouluikäisenä jo jaksaa.

Jotenkin on ollut aina ennen lapsia mielikuva, että minnekään ei saisi viedä omia eväitä. Mut pakkohan vauvan tai vaikka syystä tai toisesta suppean ruokavalion omaavankin lapsen on saada syödäkseen. Ainakin me ollaan valmiita kantamaan omat eväät, vaikka olis isompikin lapsi.

Tosi hyvä pointti ja että toit tämän puolen esille, tätä en ollut tullut ajatelleeksi! ☺️

Meidän lapset eivät ole allergisia, ainakaan vielä. ( toivottavasti eivätallergioitani perinkään)

Kun lapset olivat pieniä, pyysimme tuomaan lastenannoksesta puolikkaan. Yleensä onnistui, vaikka välillä pyyntöä ihmeteltiin.
Joissakin paikoissa olen törmännyt erikseen ”baby”-annoksiin ja lastenannoksiin.

Meillä ongelma on se, että välillä 3v syö kuin hevonen ja välillä taas hyvin vöhän. Ja isompi lapsi 9v, ei enää pärjää ravintolassa lastenannoksella.

Takaisin