Kuinka pitkään toivoit tai olet toivonut lasta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuinka pitkään teillä meni toiveesta saada lapsi siihen plussaan? Tai kuinka pitkä aika nyt on kulunut, jos ei (pysyvää) plussaa ole kuulunut? Oletteko yrittäneet koko sen ajan?

Esikoista toivottiin ja yritettiin vähän päälle vuoden. Ajatus kuopuksesta syntyi jo kun esikoinen oli ihan pieni ja annettiin toiselle lupa tulla, kun esikoinen oli vuoden. Yritys piti kuitenkin laittaa tauolle miehen syövän takia. Tauko venyi ja venyi. Plussa tuli yllättäen ihan parissa kierrossa kun annettiin lupa tulla. Jos nyt oikein laskin n. 4,5 vuotta sen jälkeen kun alunperin alkoi yritys. (Esikoinen on syntynyt 2014 syksyllä, joten yritys alkoi 2015 syksyllä. Plussa tuli 2020 keväällä.)

Reilu neljä vuotta meni plussaan esikoisen kohdalla. Mä olin kuumeillut jo pidemmän aikaa, mutta kun mies vihdoin suostui, esikoista alettiin yrittämällä yrittämään 5/2016, mutta tuloksetta ilmeisesti mun munasoluissa havaittujen vikojen johdosta. Eka IVF tehtiin 5/2017 ja viidennen IVF:n/ICSI:n viimeinen alkio toi vihdoin plussan ja esikoinen syntyi 2/2021. 😍

Iän ja mun alhaisten munasoluvarantojen takia toisen lapsen kohdalla hakeuduimme heti hoitoihin, kun tiesimme, että luomuplussan mahdollisuutta ei pitäisi olla ja aika alkoi kulua vähiin. Halusin kuitenkin, että imetys oli kunnolla päättynyt ja keho palautunut kunnolla synnytyksestä ennen kuin hoidot oli sovittu aloitettavaksi 10/2022. Yllättäen samana päivänä kun piti ilmoittautua ICSI:iin, tein positiivisen raskaustestin, kun ihmettelin, miksi kuukautisvuoto yhtäkkiä loppui kuin seinään. Eli periaatteessa kakkosen kohdalla emme ylipäänsä ehtineet aloittaa yrittämistä, kun luulimme, että hoidot on ainoa vaihtoehto ja sekin polku saattaisi olla melko epätodennäköinen onnistua. Imetys oli kuitenkin loppunut tasan 6kk aiemmin, joten keho näköjään itse päätti, että nyt on aika raskautua. ☺️

Aina oon tienny haluavani lapsia, haaveilin jo vuonna 2021, mutta mieheni lämpeni vähän myöhemmin ajatukselle ja yrittäminen alkoi 1/2022. Vielä ei ole plussan plussaa tullut oman ovuloimattomuuden vuoksi.
Nyt on eka vasteellinen letrokierto menossa ja odotukset on korkealla. Nyt dpo7 ja olen tuntevanani vaikka mitä, sattuu ja paljon jos menkat alkaakin.

Mulla oli ensimmäisiä haaveita jo joskus 13-14v, onneksi ei ollut poikaystävää niin ei tullut teiniäitiä. :') Haaveet oli sivussa joitakin vuosia ja taisivat heräillä joskus parikymppisenä uudestaan. Silloin yritettiin aviomiehen kanssa melkein vuosi ennen kuin tulin raskaaksi. Toinen vauva tuli sitten myöhemmin heti kun ehkäisy päättyi.

Olen aina halunnut äidiksi. Esikoinen oli yllätys eli ei yritystä, oltiin tunnettu exän kanssa silloin vasta muutaman kuukauden. Haaveilin toisesta lapsesta pienellä ikäerolla, mutta exän taivutteluun meni pari vuotta, jonka jälkeen taivuttelu tuotti tulosta ja vauvalla oli lupa tulla. Muutama kierto meni, kunnes olin raskaana, mutta se raskaus päätyi keskenmenoon rv. 9+. Keskenmenon jälkeen odotettiin yhdet kuukautiset, jonka jälkeen aloitettiin uusi yritys ja raskautumiseen meni taas muutama kuukausi. Esikoisen ja toisen välillä on ikäeroa 3,5vuotta. Lapsiluku piti olla täysi, mutta sitten eron jälkeen tapasin mun nykyisen miehen. Hän ei halunnut lapsia ja itsekin ajattelin, että ei enää. 5vuoden yhdessä olon jälkeen ajateltiin kuitenkin, että mitäs jos.. Raskautumiseen meni kolme kiertoa ja nyt meillä ihana 3kk vauva. 🥰 Never say never. 😂

Aika lailla tasan 3v meni saada ensimmäinen vauva syliin yrityksen aloittamisesta. Pari vuotta sitä ennen olin salaa jo jollain tasolla kuumeillut, mutta ei ollut vielä niin nuorena ja tuoreessa suhteessa järkeä aloittaa yritystä ja kun mies vauvan yrittämistä ehdotti niin heti olin valmis.
Toinen oli heti perään tervetullut, meni 18 kiertoa plussaan.
Kolmas tärppäsikin sitten suureksi yllätykseksi jo yk 3. Toisen lapsen jälkeen olin ihan varma ettei meille enempää lapsia ja sitten vauvan ollessa 8kk poistin kierukan muutaman kuukauden ajatuksen kypsyttelyn jälkeen.
Nelosta osittain toivottiin heti perään, mutta en itse uskaltanut vielä silloin alkaa yrittämään (jaksaminen, talous yms. järkisyyt), mies olisi halunnutkaan aloittaa yrityksen jo silloin. Sitten kun yritys aloitettiin meni n. 10kk saada pysyvä plussa.
Viidettä alettiin toivomaan oikeastaan myös heti nelosen synnyttyä, menkkojen alkamista sai hetken odotella. Nyt yk 18 menossa.

Äidiksi olen halunnut aina, lapsuuden ystäväkirjoissakin ilmoitin usein toiveammatikseni "Äiti". :rolling: Esikoinen sai alkunsa yk 9. Sen jälkeen annettiin kakkoselle lupa tulla vaikka heti. Kaksi keskenmenoa mahtuu lasten väliin, joten 1,5 vuotta yritettiin seuraavaa ennen kun se raskaus alkoi, josta toinen lapsi syntyi.

Minäkin olen lapsesta asti haaveillut äitiydestä. Miehen kanssa oltiin yhdessä noin 4 vuotta ennen kuin hän oli valmis yrittämään yhteisiä lapsia. Hän kuvitteli aiemman historiansa takia, että meillä onnistaa ensimmäisestä kerrasta, minkä takia hän halusi optimoida kaiken hyvin. Minä olisin halunnut aloittaa vaikka heti, koska pelkäsin aiempien endometrioosiepäilyjen takia että homma ei välttämättä ole niin helppoa. Nyt on 3,5 vuotta yritetty, josta vuosi hoitojen avulla, mutta lasta ei ole saatu alulle. Endometrioosidiagnoosia ei ole, vaan selittämättömiä ollaan vielä.

En oo varma. Mutta sen verran kauan oli jo ollu vauvakuumetta, etten ois halunnu ottaa ehkäisyä edes käyttöön kun tavattiin puolison kaa kymmenen vuotta sitten! :rolling: ❤️

Täällä yritystä parin kuukauden päästä jo 11 vuotta (hyh, miten ollaan ees järjissään enää), ilman plussan plussaa. Mutta vakaasti uskotaan et joskus vielä tärppää! 🙏🏼 Hoidoissa ollaan tälläkin hetkellä.

Takaisin