Kuinka paljon luet lapsille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua lapsille lukemisesta. Esim. kuinka paljon teillä luetaan lapsille? Mitkä on lastenne tämän hetken suosikkikirjoja? 😊

Me ollaan luettu kummallekin lapselle ihan vauvasta alkaen. Kuopukselle saa yhä lukea joka päivä, yleensä useamman kirjan. Esikoinen lukee itse niin paljon että hän harvemmin haluaa että hänelle luetaan, mutta varmasti ainakin viikoittain luetaan iltasadun lisäksi jotain. Kummallekin luetaan joka ilta iltasatu.

Esikoinen on nyt tykästynyt Soturikissoihin.

Meillä on yhdessä kaapissa kirjoja, jotka ei kiinnosta enää esikoista eikä ole vielä annettu kuopukselle. Kuopus löysi sieltä esikoisen vanhat kirjainkirjat (29 kirjaa, joissa jokaisessa tutustutaan yhteen kirjaimeen) ja niitä on nyt kaivanut esiin ja halunnut lukea. Ensin luettiin monta kertaa muutama ensiksi käteen osunut, sitten huomasi että näitähän on lisää ja tänään on luettu varmaan viisi uutta. (Kuopus on kipeänä kotona.)

Meillä on ruvettu lukemaan iltasatu siinä kohtaa, kun ikää on tullut vuosi. Toki nyt kun esikoiselle (2v) luen iltasadun, kuopus (9kk) on siinä vieressä, yleensä vauva omassa sängyssään ja esikoinen sylissä. Et kyllähän hänkin sadun kuulee samalla. Päivisin luetaan enemmän tai vähemmän, välillö monta kirjaa päivässä, välillä vain se iltasatu. Itsekseen esikoinen tykkää myös kirjoja katsella itsekseen. Suosikkikirja esikoisella taitaa olla ”lasten oma sanakirja”, tai sitten kun luen hälle, niin kaikki auto/traktori/työkonekirjat kiinnostaa.

Vauvalle on luettu jo aika pienestä alkaen, kirjastosta lainaillaan kirjoja ja lemppareita tällä hetkellä (10kk) ovat luukkukirjat, esim. Puppe! 😄 Meillä on aina ollut aika levoton ja vaikeasti rauhoiteltava vauva, joten ollaan todettu et kirjojen parissa rauhoittuu aika hyvin. Ja iltasatu luetaan joka ilta, hämärässä makuuhuoneessa rauhallisella äänellä.🙂

Mekin vaihdettiin nukutustavaksi iltasatu 1-v iässä, joten siinä tulee päivittäin pieni tarinankuunteluhetki. Pahvisivuisia löytyy kotoa muutama kirja ja lisää lainaillaan kirjastosta. Ne ovat aina esillä ja saatavilla olohuoneessa matalassa kaapissa, jotta lapsi saa itse hakea luettavaksi. Lähes päivittäin jossain kohtaa lapsi tuo kirjan ja sit yhdessä katsellaan sitä.

Me luetaan aina ennen päiväunille ja yöunille käymistä sohvalla joku kirja. Vielä ei tuolla 2,5v riitä keskittyminen kauhean pitkiin tarinoihin. 1v tykkää lukea kurkistuskirjoja eli just Puppea. Saavat aina vuorotellen availla luukkuja ja harjoitella vuorottelua :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

En muista kuinka vanhoja lapset oli kun alettiin lukemaan. Ainakin kun vanhin lapsi on ollut 3v niin ollaan luettu. Luetaan aina iltasatu. Joskus vanhin lapsi lukee kun minä olen väsynyt🙈😅

Meillä ei ole luettu ollenkaan niin paljon kuin aikanaan suunnittelin. Poikia se ei oikein pienenä niin kiinnostanut, niin en oikein motivoitunut, ja sitten se ei ole jäänyt tavaksi. Luen aina joskus. Isoveljet lukevat usein siskoilleen kyllä.

Olen saanut kyllä palautetta lasten laajasta sanavarastosta, huomaa kuulemma, että heille on paljon luettu. 😅 Minä vaan huojentuneena nyökyttelin. Paljon on lasten kanssa juteltu ja tarinoitu, olen myös joskus kertonut omaa satua iltaisin.

No, koskaan ei ole liian myöhäistä, jospa tässä tytöille saisi vielä ryhdyttyä lukemaan.

Mä itse tykkään lukea ja olin lapsena ja nuorena kirja-ahmatti, mutta omille lapsille on hankala lukea siksi etteivät kerta-kaikkiaan jaksa keskittyä. 😬

En tiedä auttaisiko siihen just iltasatu. Hyvä kun tuli vinkkejä tässä ketjussa!

Vauvalle ollaan luettu jo useampi kuukausi iltasatu. Välillä tulee luettua/katseltua kirjoja myös päivällä. Meillä on vauvan kirjat olohuoneen hyllyssä niin, että vauva saa itse niitä myös ottaa. Aamuinen rutiini onkin, että hän vetää kaikki kirjat lattialle ja niitä sitten pitkin päivää myös yksikseen "lueskelee". 😃 Erilaiset luukku-, ääni- ja koskettelukirjat on vauvan suosikkeja, mm. Puppe ja Oppi ja ilolla on myös paljon kivoja kirjoja, kuten Älä kutita possua. 😊

Vanhemmille lapsille ei tuu enää luettua, mutta kun he olivat pienempiä niin luettiin kirjoja tosi paljon molemmilla äidinkielillä (ovat kaksikielisiä). Iltasadun lisäksi myös muutenkin pitkin päivää. Iltasadun jälkeen usein laitettiin vielä jokin äänikirjasatu soimaan, jonka kuunteluun sitten nukahtivat. Meillä on kertynyt lastenkirjoja tosi paljon ja kirjastoa ollaan myös hyödynnetty ahkerasti.

Mä itse tykkään lukea ja olin lapsena ja nuorena kirja-ahmatti, mutta omille lapsille on hankala lukea siksi etteivät kerta-kaikkiaan jaksa keskittyä. 😬

En tiedä auttaisiko siihen just iltasatu. Hyvä kun tuli vinkkejä tässä ketjussa!

Varmasti tosi yksilöllistä, mutta meillä ainakin kuopus innostui iltasadun myötä lukemisesta. Ennen kun luettiin iltasatua ei hirveästi malttanut asettua lukemaan. Mutta ehkä sitten huomasi lukemisen olevan kivaa, kun asettui kuuntelemaan iltasatua. Sen jälkeen alkoi haluta lukea päivälläkin.

Meillä on kummallekin luettu siitä asti kun osasivat kuvia katsella.
Esikoinen saattaa lukea kirjan päivässä ( n.100+sivua), mitta jos koulun määräämä kirja ei kiinnosta, niin kyllä on tervanjuomista

Kuopus(3v) oppi kirjaimet todella nuorena, mutta ei vielä lue. Hän kyllä rakastaa kirjoja ja ei mene nukkumaan ilman iltasatuja.

Olemme siis kirjaston suurkuluttajia.

Takaisin