Kuinka paljon alkoholia on liikaa lapsiperheessä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mammaamma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Mammaamma

Vieras
Elikkäs... Alkuun vähän taustatietoja...

Meillä on 4v poika. Hänen syntymästään asti olen ollut hänen kanssaan kotona. Miehellä työpaikka kotikunnassa,joten työaika on 7-15.30. Päivisin olemme pojan kanssa pääsääntöisesti kotona, käymme joka päivä pihalla leikkimässä,kesäisin uimassa,ongella ja tehdään kaikkea mitä nyt voi oman lapsensa kanssa tehdä. Iltaisin tottakai tehdään sitten koko perheen voimin. Poika käy 3krt kuussa päiväkodissa leikkimässä muiden lasten kanssa,ja silloin tällöin käydään tuttava perheen luona(tai toisinpäin) leikkimässä,kun lapset ovat saman ikäisiä. N. Pari kertaa kuussa käydään koko perhe pojan kanssa esim hoplopissa,uimassa tms. Mitä nyt oikeastaan poika haluaa että tehdään.

No nyt tähän varsinaiseen asiaan... Käymme mieheni kanssa 3-4krt kuussa kavereiden kanssa 'juhlimassa'. Eli siis poika menee yöksi mummolaan (2km päähän,tai mieheni äiti tulee meille) . Johon menee todella mielellään,ja lähes aina itse pyytää että saako hän mennä mummolaan yöksi. Mummolaan poika viedään n. 7-8 aikaan,ja aamulla haetaan 11-12 aikaan. Jolloin poika menee nukkumaan viimeistään puoli 10 aikoihin. Ja aamulla herää 8-9 aikaan,joskus myöhemmin. Muulloin poika on kaikessa mukana. Emme siis vietä 'parisuhde iltoja' tai ole käynyt kahdestaan reissuissa.

Meillä ei oteta alkoholia muulloin ollenkaan. Ei edes sitä sauna olutta,kun poika on kotona. Ja silloinkin kun poika on hoidossa,minä juon 3-4 olutta (jos sitäkään) ja mies muutaman enemmän. Kuitenkin rajat pysyy kohtuudessa. Ikinä poika ei ole nähnyt että kumpikaan meistä olisi juonut alkoholia( edes sitä sauna olutta) tai että olisimme olleet kotona krapulassa.

Nyt äitini ja veljeni vaimo on alkanut päivittämään sitä,kun poika kärsii meidän alkoholin käytöstä. Kuinka 'joillekkin muille' se olisi hyväksyttävää,mutta ei perheeseen jossa on pieni lapsi. Kuinka meidän pitäisi mennä perheterapiaan tästä syystä ja mieheni vieroitukseen,kun käyttää niin paljon alkoholia.

Onko tuo nyt teidän mielestä liikaa? Olen aina ajatellut että kun kuitenkin poika on muuten kaikessa mukana,ja itse haluaa mielellään mennä mummolaan yöksi. Ettei siinä olisi mitään pahaa.

Ja vielä lisäyksenä. Äitini on sitä mieltä kuinka meillä menee kauheasti rahaa "ryyppäämiseen",että eikö niillä rahoilla voisi ostaa pojalle ehjiä vaatteita. ( Pojalla meni pari viikkoa sitten yökylässä toinen Hanska saumasta rikki.) Ja kuinka paikallinen baari pysyy pystyssä sen takia,kun me käydään siellä jatkuvasti. Joo käydään, viime viikonloppuna käytiin koko perheen voimin siellä pitsalla.

Minusta tuo ei kuulosta mitenkään liialliselta, kun ette juo muulloin. Enkä kutsuisi tuota mitenkään alkoholismiksi, kun ette vaikuta olevan riippuvaisia siitä. Sitten olisi asia erikseen jos joisitte lapsen kanssa. Eihän poika selvästikään kärsi alkoholin käytöstä, kun ei näe teitä juovuksissa ja menee mielellään mummolaan. Enkä usko että tuohon juomiseen menee "kaikki rahat". Sitten tietenkin eri jos teillä olisi oikeasti rahatilanne tiukka, mutta en viesteistäsi sellaista kuvaa saanut.

Kiitos! Tuota juuri kaipasin! :)
Itselle on vain tullut nyt semmonen "huono äiti" olo,tästä koko jupakasta. Kun en itse pidä tuota määrää mitenkään suurena.

Ja lisättäköön vielä että ennen kuin poika oli edes syntynyt sovimme mieheni kanssa tästä että pojan nähden ei ikinä tulla mitään ottamaan. ( Oli molemmille ihan itsestään selvyys) mieheni on alkoholisti perheestä ja joutunut itse lapsena sitä seuraamaan,kuinka vanhemmat olivat joko humalassa tai krapulassa.

Ja rahatilanne ei ole 'normaalia' tiukempi. Tottakai jokainen ymmärtää sen että jos toinen käy töissä, ja toinen on työttömänä lapsen kanssa kotona,niin ei sitä ulkomaan matkoja tehdä. Mutta rahat riittää tavalliseen elämiseen ja jonkin verran yli.

Ja ei olla kumpikaan riippuvaisia. Tottakai,onhan se mukavaa joskus ottaa se muutama,ja sitä odottaa kun pääsee kavereiden kanssa istumaan,syömään ja juomaan hyvin. Mutta maailma ei siihen kaadu vaikka käytäisiin vain kerrankin kuussa. Tai vaikka ei sitäkään.

Itsekkin ymmärrän jollain tasolla tuon että onhan se ihan normaalia,kun on monta tuttava perhettä joilla on sama tilanne. Mutta aina se käyttää sydäntä kurkussa kun joku sanoo että on huono äiti.

Mun mielestä 3-4 krt kuukaudessa on aika paljon, käytännössä siis joka viikonloppu. Hyvä ettei lapsi ole paikalla mutta ihmettelen suuresti eikö kavereiden kanssa voi hengata ilman alkoholia?!

Ei kyllä minunkaan mielestäni teillä mitään alkoholiongelmaa ole, mutta pisti silmään tuo, että lapsi on 3-4 kertaa/kk yötä mummolla. Että melkeinpä jokaikinen viikonloppu lapsi on yötä pois kotoa, niin se kuulostaa kyllä ’hurjalta’...

Minunkin huomioni kiinnittyi siihen, että lapsi on aika usein yökylässä. Ehkä isoäiti ei jaksaisi niin usein kylästelevää lapsenlasta, kun vanhemmat haluavat vain pitää hauskaa eikä ole ns. oikeaa syytä hoidolle.
Ja jos läheiset huolestuvat alkoholin käytöstä, niin silloin mielestäni jokin ongelma siinä on. Taidetaan audit testissäkin kysyä että onko läheisesti ollut huolissaan alkoholin kulutuksestasi ja siitä sai aika paljon pisteitä. https://www.paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholin-kayton-riskit-audit

Kiitos vastauksista!

Ettei tule väärinkäsityksiä,niin emme ole siis poikaa ikinä 'viemällä vieneet' yökylään. Vaan silloin kun on itse halunnut ja yleensä jopa itse kysyy mummolasta että saako hän tulla yöksi. Monesti on ollut myös,että mummu ja pappa ovat kysyneet että haluaako poika tulla yökylään.Ja totta kai,kavereita tavataan myös ilman alkoholia. Käydään kylässä koko perheen voimin,puolin ja toisin.

Ja vielä tuohon että 'kun läheiset ovat huolissaan alkoholin käytöstä'. Niin yritin tuohon aikaisempaan kirjoittaa siitä,kuinka äitini ja veljeni vaimo "suurentelee" asiaa. Juurikin tuo,että baari pysyy pystyssä meidän ansiosta' vaikka emme edes baarissa käy.,muuta kuin joskus harvoin koko perheellä esim pitsalla.Samoin kuin että "ryyppäämme". Itse ainakin ymmärrän tuon ryyppäämisen niin, että juot vintin pimeäksi,ja kärsit koko seuraavan päivän krapulassa. Eikä semmosena,että kun poika on itse halunnut yökylään,niin juo silloin sen pari kaljaa. Esim.

Hmm. Ei minusta ole liikaa yökylässä, jos sekä lapsi, sekä mummu (ilmeisesti isänäiti, eikä se huolestunut äidinäiti?) tykkäävät. Jos kuukaudessa on n. 30 yötä ja muksu on mummolassa 3-4, niin aika monta yötä saa olla kotonakin. Johan jonkun vuorotyöläisen lapset on tuon verran vuoropäikyssäkin yötä, eikä välttämättä ole niin mieluisaa. Hyvä että lapsella on useita tärkeitä aikuisia elämässä!

Eikä minusta vanhempien alkoholin käyttökään ole kovin runsasta. Riippuu kai sitten mihin vertaa. Mutta ei vaikuta humalahakuiselta? Jos arki sujuu, lapsesta huolehditaan, vanhemmat saavat vapaata ja lapsi viihtyy mummonkin kanssa, niin en kyllä näe mikä tässä on ongelmana. Aloittajan äidillä ja veljen vaimolla herne nenässä? Varmaan heidän mielestään liian helppoa lapsiperheen elämäksi, kun saatte apua lastenhoidossa? Teillä on hyvä tukiverkko miehen puolelta, saatte olla iloisia! :happy:

Ei ole todellakaan humalanhakuista juomista! kumpikaan meistä ei nimittäin ole ollut humalassa kun saatiin tietää lapsesta :D

Ja luin vielä tekstit läpi,niin joudun vielä vähän korjaamaan tuota ensimmäistä. Eli siis.. ei poika ole jatkuvasti,joka kuukausi tuota 3-4 krt kuukaudessa yökylässä. Vaan oli semmonen mitä on eniten tähän mennessä kuukaudessa yökyläillyt yhtäjaksoisesti. On siis ollut välillä ihan kuukausi tai kaksikin ettei poika ole ollut yökylässä ollenkaan. Nyt on vain alkanut tiuhenemaan yökyläilyt kun lapsi on itse halunnut mummulle.

Ei kuulosta liialta aloittajan alkoholin käyttö vaikka en ymmärrä kuin sitä pitää 3-4krt/kk baarissa käydä? On positiivista että ette alkoa käytä ollenkaan lapsen läsnä ollessa:) kannattaa tosiaan miettiä että jos lasta hoitava mummo ei jaksa lasta hoitaa kun te olette rimpsalla niin sit kannattaa varmaan (entisestään)vähentää temu reissuja...mummo ei välttämättä halua itse sanoa että ei jaksa hoitaa lasta... meillä alkoa ei juurikaan käytetä muuten kuin tyyliin joulupöydässä tms lasillinen viiniä ja se siinä... ulkona juhlimassa ei miehen kaa olla käyty sitten esikon odotuksen (melkein 8 vuoteen), enkä kyllä tunne tarpeelliseksi;) alkoholi ei kuulu lapsiperheeseen!

Ok, kaksi eri asiaa.

1. Lapsen yökyläily mummolassa. Tässä ei ole mitään vikaa, jos mummo jaksaa ja lapsi tykkää siellä käydä, lapsi on kuitenkin jo 4-vuotias, eli aika iso jo. Kannattaa kuitenkin mummon kanssa käydä asia läpi, että hän sitten varmasti sanoo, jos tekisi mieluummin muuta tai lepäisi lastenhoidon sijasta.

2. Alkoholin käyttö. Eli tuo 3-4 kertaa kuukaudessa on todella paljon, melkein joka viikonloppu. Kannattaa tehdä alkoholismin audit-testi, siinä voi tulla yllättäviä tuloksia. Ja toisaalta, voihan sitä lapsivapaata iltaa viettää täysin tyytyväisenä muullakin tavalla kuin alkon parissa, tai ainakin pitäisi voida.

Vaikka lapsi ei näkisikään alkoholin käyttöä, hän kyllä isompana kertoo, että tiesi teidän käyvän rimpsalla aina kun hän oli yökylässä, eli oppii mallin siitä, miten vanhemmat aina vapaan hetken tullen lähtivät alkoholin pariin. Tämänkin vuoksi kannattaa näyttää lapselle ja niille sukulaisillekin, että vietätte niitä vapaita iltoja vaikkapa kotona ihan kahden kesken parisuhdeiltoina tai elokuvissa tai teatterissa tms. joka ei suoraan yhdisty alkoholiin siinäkään vaiheessa, kun lapsi alkaa ymmärtää jotain maailman menosta.

Olen samoilla linjoilla Suski75 kanssa.

On hienoa, että lapsen läsnäollessa alkoholia ei käytetä yhtään (: Oma isäni on alkoholisti ja omien lapsuuden huonojen kokemusten takia meillä ei kotona juoda ollenkaan - toisaalta myös sen takia, että vaikka alkoholia ottaisi illalla, ja lapsi tarvitsee vaikka viedä yöllä äkillisesti sairaalaan, niin mitenkäs sitten? Alkoholi ei vain kuulu lapsiperheeseen ja sillä sipuli. Eikä tupakka, vaikka siitä ei nyt ole kyse.

Tuo 3-4 kertaa kuussa - eli käytännössä joka viikonloppu - on riskirajoilla. Monien muiden tavoin ihmettelen, että miksi se alkoholi on oltava mukana joka kerta? Jos sukulaiset alkavat asiasta huolestua ja sanoa, on hyvä pysähtyä miettimään. Niin kuin tässä tapauksessa on tehty ja hyvä niin.

Muuten kaikki kuulostaa hyvältä, lapsen kanssa touhuilut ja muu. Samaa mallia vain ja alkoholin juomiskertoja vähemmälle, niin olette loistovanhempia (:

Itse en ymmärrä sitä, että ei voisi lapsen/lasten nähden alkoholia käyttää. On eri asia juoda itsensä humalaan kuin nauttia silloin tällöin vaikkapa juuri ruuan kanssa lasillinen tai sitten se sauna siideri./olut. Turha salailu asiasta saattaa aiheuttaa enemmän hämmennystä kuin "suora" toiminta. On myös olemassa alkoholittomia vaihtoehtoja joita myös olueksi ja siideriksi, viiniksi tms. kutsutaan.
En ota kantaa tuohon kuinka paljon alkoholia on lapsen poissaollessa liikaa, mutta jos lapsi nyt on vaikka melkein joka toinen vkonloppu yökylässä niin pidän sitä kyllä aika isona määränä, vaikka se olisi lapsikin joka sitä itse haluaa. Kuitenkaan isovanhempien tehtävänä ei minusta ole lasta hoitaa jatkuvalla syötöllä.

Kannattaa tosiaan Audit testi tehdä, oon Suskin kans samoilla linjoilla. Oon päihdehoitaja ja voin kyllä ammattini puolesta sanoa että jos riskirajat menee rikki jommalla kummalla niin en ihmettele miksi mummo on huolissaan.

Itse lasisen lapsuuden kärsinyt niin en, minä en aio näyttää lapsilleni koskaan että me juomme alkoholia. Yksikin annos VOI muuttaa aikuisen käytöstä jolloin lapsi VOI tuntea olonsa turvattomaksi ja itse en sitä riskiä ota :) Elämä on mukavempaa selvinpäin, omat viinanjuonnit jätin 4v sitten kokonaan. Olen ehkä omalla päätökselläni suonut itselleni muutaman lisävuoden elämääni :)

Takaisin