Heips!
Mun muksuilla ikäeroa on se 1v 2kk ja täytyy sanoa, että on siinä hyvät ja huonot puolet.
Lasten kannalta en näe siinä mitään huonoja puolia. Tulevat keskivertoa paremmin toimeen, ja saavat toisesta tukea ja mallia, kyllä.. Mitään mustasukkaisuuskohtauksia tms. ei meillä ole ollut koskaan, missään vaiheessa.
Ja nyt, kun tuo kaksikko on vanhempi, ovat keskenään hyviä kavereitä. Ikää siis heillä tällä hetkellä 6 ja 7v.
Mutta entä mä itse?? Huh huh.. En muista 3 ensimmäistä joulua ollenkaan, en syntymäpäiviä, en mitään. Melkoisessa sumussa ainakin minä menin. Pari suhteelta tuo vaatii todella paljon. Aikaa ei todellakaan sille toiselle ole niin kuin ennen, ja varsinkin, mikäli lapset ovat ensimmäiset. Järkytys voi olla melkoinen. Itselläni ei ollut mahdollisuutta laittaa lapsia hoitoon juuri lainkaan, joten yhteiset leffassakäymiset tai ravintolaillat saatiin unohtaa täysin (muksut oli mummolla yökylässä noin kerran puolessa vuodessa). Meillä alkoi silloin entisen mieheni kanssa alamäki, vaikka ei nuo lapset ollut se syy, vaan pikemminkin se, että meillä oli loppujen lopuksi ihan eri käsitys siitä, mitä se isyys tai äitiys tarkoittaa. Nuo kannattaa siis keskustella todella tarkkaan jo etukäteen.
Esimerkkinä: olin tulossa ensimmäisen lapseni kanssa sairaalasta kotiin, ja mieheni sanoo mulle, että jaaha.. nyt ollaankin seuraavat 18v iskä ja äiti. Jälkeenpäin huomasinkin että tämä sen iskä ja äiti tarkoitti siis sitä, että seksiä kyllä harrastetaan silloin tällöin, mutta parisuhteeseen ei muuten panostettukaan millään tavalla. Siis että yhdessä ei menty mihinkään, aina oli lapset mukana joka paikassa. Eihän siinä sinänsä mitään, ex-mieheni on täydellinen isä, mutta.. MINÄ olisin kaivannut jotain muutakin. Ja tämän tuo mies huomasi taas perinteisesti liian myöhään, joten erohan siitä tuli..
Noh.. nyt uuden miehen kanssa ensimmäinen raskaus, ja toivottavasti olen virheistäni jotain oppinut. Ainakin keskustelua ei meiltä puutu, ja sitä kautta intohimoakaan [;)] Molempien halut, toiveet, pelot tiedossa. Ja kyllä, mikäli tämä raskaus päättyy hyvin, ja lapsi syntyy, sisarusta hänelle aletaan yrittämään samantien.