Kuinka monta lasta haluaisit?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sukey
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sukey

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Olen itse viime päivinä mietiskellyt, kuinka monta lasta olisi kiva saada. Lisäksi luin lähiaikoina jostain (en ikävä kyllä enää muista mistä), että suomalaiset haluavat yleensä kaksi lasta, kun taas Keski- ja Etelä-Euroopassa yhden lapsen perheet ovat kaikista yleisimpiä.

Kuinka monta lasta siis haluaisit, ja meneekö ajatuksesi yhteen miehesi ajatusten kanssa?

Helpon esikoisen perusteella voisin tykätä kolmesta lapsesta. Itselläni on sekä sisko, että veli, joten sekin taitaa osaltaan vahvistaa ajatustani kolmesta lapsesta.

Meillä isäntä kuitenkin olisi ihan tyytyväinen yhden lapsen kanssa, ja hän onkin sanonut, että hänelle kyllä riittää kaksi lasta, jos meille joskus toinen lapsi tulee. Minä tietty sydämeni pohjasta toivon, ettei joku päivä käy niin, että mies ilmoittaa, ettei halua enää toista lasta..

Me molemmat halutaan kolme.

Saa nähdä... olen jo 30 v. eikä edes toinen ole lähiaikoina tulossa (muuten kyllä hommat voisi laittaa alulle, mutta kun asutaan täällä jumalan selän takana).

Vastasin kolme.

Halutaan kumpikin vielä pari koska esikko niin valloittanut meidän sydämet joten siksi luulen että pari vielä ainakin tehdään, ajankohtaa ei voi sanoa mutta meillä on vielä aikaa, minä 21v ja mies 27v.
Miehellä tuntuu tällä hetkellä olevan yhtä suuri vauvakuume kuin mullakin, esikoiselle puhuu aina pikkusisaruksesta joka olisi toivottu ja haluttu.
Ensin mies vastusti ajatusta edes toisesta lapsesta, sanoi aina vaan että kasvatetaanhan nyt tämä yksi ja katsotaan sitten mutta nyt on mieli muuttunut. Joten vahvasti luulen että jos meille kolme suodaan niin ne tulee!

Niin no, mä olen aina ennen ajatellut että teen vaan yhden. Tietämättömästä syystä. Mutta nyt on pikkukakkonen toiveena, ja miehen kanssa tästä on käyty pitkiä keskusteluja koska hänel on jo yksi aiemmasta elämästä. Pelottavaa se toisaalta on miten mieli muuttuu. Mitäs sit kakkosen jälkeen tapahtuu, mun päässä...emoticon

Vastasin 4. Tosin mieli voi muuttua matkan varrella, mutta ainakin nyt tuntuu siltä että tuo olisi sopiva lapsiluku meille. Ikäähän minulla on 20v ja mies on 25, joten aikaa vielä on. Minulla on pikkusisko ja veli, ja veikkaan että lapsuus olisi ollut paaaaljon tylsempi ilman heitä ;D Se on osasyy siihen miksi haluan Onnille sisaruksia. Heh, kun poika oli pienempi ja oli vähän hankalampi jakso meneillään, mies jo sanoi että yksi lapsi saa riittää, tässäkin on ihan tarpeeksi tekemistä. Niin se mieli vaan hänelläkin on muuttunut, saunan lauteilla (meillä on aina tosi henkevät keskustelut saunassa :D) kuitenkin kertoi, että pieni vauvakuume nostelee päätään silloin tällöin. Toista lasta vaan ei vielä pystytä tekemään minun koulun takia ja se pitää molempien kuumeen melko hyvin kurissa.

Lapsiahan ei tehdä, vaan saadaan, mutta jos luoja suo, tämä ei jää meidän ainokaiseksi :) Onni on niin ihana lapsi ja äitiys on parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut <3

Itse vastasin 2. Varmaanki sen takia koska itselläni on pikkuveli ja oli aina iso siskon pikku prinssi... Ja oman pojan luonnekin vaikuttaa siltä että hänestä tulee mahtava isoveli. 

Mikäköhän miehillä on, ku hetken on tiukkaa lapsen kans(hampaat tulee, tjs) ni sit ei mitenkää halua toista lasta ja vannovat että ei ikinä enää. Mun mies kans sano tos ku mein poitsu vahingos potkas isii kulkusille et etkö haluu pikkusiskoo tai veljee, älä riko niitä ni susta voi tulla isoveli... Meinas leuka loksahtaa lattiaan... Olen tässä viimeiset 3kk puhunu miehelle toisesta lapsesta... Tähtäimessä olisi sitten ku tää eka on noin 3-4 vuotias mutta tulee sitten ku tulee... Pitäis vaa eka päästä näyttää tää eka isovanhemmillee Nepalissa....

Vastasin 4. Mulla on sisko ja veli ja oon ehdottomasti sitä mieltä et se on rikkaus. Mies haluu vaan kaks lasta, joten vääntöä tulee. No, voi olla et kaks tulee oleen lähempänä totuutta, sillä täytän kohta 30 ja elämä on liki yh-elämää, joten useamman kanssa olis varmaan tosi raskasta. Mut saas nähdä kuinka käy;)

Mä vastasin myös 3. Mutta siis vain siksi, että se on ollut se luku mitä olen aiemmin ajatellut. Olin ajatellut, että 2 on liian vähän ja 4 liian monta et 3 siitä välistä on hyvä. Mut nyt on nää 2 omaa ja 2 miehen (jotka siis meillä vain joka toinen vkl). Mutta ikää jo 34 ja miehellä 35.

Enkä olis uskonu itekkään ku aina olen koko elämäni kärsiny jonkinlaisesta vauva kuumeesta, että nyt voin oikeesti sanoa tuntevani sisälläni sen, että en oikeesti enää haluakkaan lisää. Mun kroppa ei enää jaksa. Enkä mä enää halua venyttää itteeni. Jotenkin nyt jälkeenpäin tuntuu et se odottaminen ja synnytys oli aika rankkaa näin vanhemmalla iällä. En mä sitä huomannu silloin ku pojan sain yli 7 vuotta sitten.

Tilanne on tosi huojentava, koska mä pelkäsin sitä tilannetta ja sitä ajatusta että minä en enää koskaan saa tehdä lapsia ja, että se on mun osalta nyt ohi se aika. Pelkäsin sitä et kuinka osaan siihen suhtautua ja luulin, että se uusi vauva kuume vaan taas nostaa päätään. Mutta mä olin väärässä. Kaippa tämäkin on sellanen luonnon oma systeemin, joka vaan kertoo, että nyt riittää. Ihan sama niinkun joillakint uo, et ensin ei ole halunnut ku yhen lapsen ja sit haluukin lisää. Tai et eka ei ollu ajatellu haluavansa lapsia ollenkaan. Ja sit niitä kuitenki tulee ja sit niitä vaan haluaa lisää. Mut kyllä sen näemmä haluaa myös lopettaakin sit kun sen lopettamisen aika on.

Voin kuitenkin edelleen sanoa et olisin itse halunnut sen kolme omaa lasta. Mutta elämä päätti toisin ja olen siihen ihan tyytyväinen.

Olipa "huojentavaa" lukea Eemin teksti, kun itsekin mietin tässä päivänä eräänä, että miltä sitten tuntuu, kun lapsiluku on täynnä. Että tuntuuko sitten kurjalta, kun tietää, ettei enää tule pientä nyyttiä, jonka vauva-aikaa saa ihastella (ja vihastella vaikeina päivinä). Ja että tunteeko siitä sitten jonkinlaista katkeruutta kenties.

Kiitos Eemi :-)

Vastasin että yli 4.
Koska piti jättää joskus siihen kolmeen.Meni 9 vuotta ja sitten oli neljäs.Nejättä odottaessa totesin että tämä on viimeinen,mutta sitten se kuume iski,-
vielä yksi-
tämä on mun viimeinen mahdollisuus saada ehkä vielä yksi ja lapsilla täytyy olla sisaruksia.:)
Onhan se rankkaa ja raskasta, kropalle ja mielelle,
mutta uskon että sitten vanhemmalla iällä olen tyytyväinen että tein nämä kaikki !:)
Toki hirvittää jaksaminen mutta .....emoticon  on nää niin ihania.

Mä vastasin 4 ja ihan vaan siksi, että 2 tuntuu hirveän vähältä (olen aina haaveillut todella suuresta perheestä) ja en taas halua paritonta lukua :D Paritonta lukua en halua siksi, että meillä on nyt suunnitteilla lapsi nro. 2 ja sen jälkeen tulee valitettavasti ainakin 4-5 vuoden tauko enkä haluaisi sinne sellaista yksinäistä lasta, kun sisarukset on jo sen verran isompia. Eli olis ihanne saada siinäkin vaiheessa 2 lasta vuoden-parin ikäerolla :)
Mun miehelle kyllä riittäis 2, mutta uskon, että saan ylipuhuttua melko helposti, koska hän on 5 lapsen perheestä ja voin aina vedota siihen miten kivaa heillä oli lapsena, kun oli niin monta leikkikaveria. No saa nyt tähdä, joskus huomaan itsekin ajattelevani, että 2 voisi ehkä sittenkin riittää.
Mutta sen sanon, että yksittäistä "iltatähteä" en haluaisi, koska siskopuoleni on sellainen ja niin järkyttävä tapaus että. (hänellä ikäeroa nuorimpaan sisarukseensa 11 vuotta ja vanhimpaan 21 vuotta) Erityisesti hänen isänsä ei ole halunnut kieltää tyttäreltään mitään ja sen tästä pikku tyrannista huomaa. Ei usko mitään ja on perheen pikkupomo. Meille ei mitään hemmoteltua pikku prinsessaa tai prinssiä tule. Vaikka todellakin tämä on niin kasvatuksesta kiinni ja joissain monilapsisessa perheessä voi kaikki lapset olla tyranneja ja joissain taas iltatähti voi olla oikea mallilapsi :) Oma äiti ja hänen miehensä ovat vaan epäonnistuneet niin pahasti, että karsastan ajatusta iltatähdestä.

Takaisin