Kuinka lapsen saaminen muutti kehoasi?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miramaria
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miramaria

Tietävä tietäjä
Kalifornialainen Bonnie perusti The Shape of a Mother -sivuston, koska hän on sitä mieltä, että naisilla on oikeus tietää, miten raskaus vaikuttaa naisvartaloon. (Lue juttu ja katso kuvat täältä!)

Kerättäisiinkö mekin tänne kokemuksia, miten kroppa muuttui lapsen saamisen jälkeen?

Itsellä leveni lantio ja kengännumero kasvoi, lopullisesti. Tissit vähän roikkuvat ja mahaan jäänyt ylimääräistä nahkaa, vaikka muuten lähes samoissa mitoissa olenkin kuin ennen raskautta. Raskausarpiakin tuli, pääosin reisiin ja lantionseudulle, mutta ne ovat jo aikalailla vaalenneet, onhan raskaudesta jo yli 6 vuotta. :)

Millaisia (lopullisia) muutoksia raskaus sai sinun kehossa aikaan?
 
Ainoa lapsi on nyt alle 2-vuotias. Vaikea sanoa mitä lopullisia muutoksia on tullut kroppaan ku nyt yritän karistaa äitiyslomakiloja... (raskauskiloja tuli 3, äitiyslomakiloja 10....).
Kengännumero kasvoi yhdellä koolla.
 
ensimmäisen jälkeen ei jäänyt juurikaan mitään jälkiä mihinkään vaikka raskauskiloja tuli yli 20 ja niiden poislähtemisessä kesti yli vuosi.
toisen raskauden myötä lantio on selkeästi leventynyt ja tämän voi siis sanoa lopulliseksi muutokseksi.
 
Kaksi raskautta ja imetystä takana. Heti ekassa raskaudessa tuli tosi paljon raskausarpia mahaan. Käytännössä siis koko maha arpien peittämä hieman yli navan. Toisessa ei enää uusia tullu tai ainakaan sitä ei tuosta määrästä erottanut. Vaikka paino palautu normaaliksi niin arvet ei tietenkään kiinteytyny vaan jonkinlainen pömppömakkara jäi. Arvet on kyllä haalistunut. Ja sitten imetysten jälkeen rinnat on roikkuvat ja kaikkea muuta ku täyteläiset. Mut pakko on myöntää että on vaatinut aikaa että on pystyny uuden kropan hyväksymään ja arka asia se on edelleen vaikka muutosten kanssa kyllä toisaalta oppii elämään.
 
ihan asiakseen piti kyllä tulla mainitsemaan että oon paljon lihaksikkaampi kun ennen raskauksia sillä toisen raskauden kilot käytin hyödykseni ja aloin treenata :p ennen toista raskautta painoin 51kg mutta nyt (kuopus siis melkein 2,5v) 57kg ja lihasmassaa on huimasti enemmän kun ennen, tietysti koska ennen ei ollu lihaksia :hilarious:
 
Vatsalihasten erkauma on mielestäni ainoa ns. konkreettinen muutos. Toki paikat vähän repes, mutta niistä ei ole ns. haittaa ollut toipumisen jälkeen. Sain vain muutamia ns. raskausarpia jotka pikemminkin tulivat pumppausaikana rintoihin.

Jalka kasvoi vähän joo, mutta siitä syyttäisin enemmänkin oienneita varpaita kuin raskautta (olen ennen käyttänyt paljon korollisia kenkiä ja muutama vuosi sitten siirryin matalapohjaisiin kenkiin - vasaravarpaat ovat oienneet ja mm. vasta 8 vuotta tämän vaihdoksen jälkeen näytän paljain jalkain kävellessäni normaalilta enkä siltä, että mulla olis korkokengät jalassa).

Erkauma on kuntoutettu pömppövatsapilateksella ja muutoinkin osaan kiinnittää keskivartalon lihaksiin eri tavalla huomiota.

Painoa tuli hyvin vähän raskausaikana, ne jäi saliin ja imetysdieetillä putosi -16 kg (olin alipainoinen). Tosin työt aloitettuani ne tuli kavereiden kanssa takaisin.
 
Miulla tuli hyvin paljon raskausarpia ympäri kehoa, mutta ei haittaa :) Raskausaikana painoa tuli lisää n.21kg mutta nyt ei ole kuin pari hassua liikakiloa enää :) Nopeasti kilot lähtee (Imetys on hyvä painon pudottaja), synnytyksestä aikaa kuitenkin vasta 5kk ja nyt jo normaali painoinen :)
 
Raskaus kun selvisi olin aivan normaalipainoinen, vaikkakin ruokahalua löytyi reippaasti. Raskauden aikana lisäpainoa tuli vasta n 2kk ennen pojan syntymää, mutta sitäkin ihan muutama kilo. Tuolloinkin söin normaalisti, mutta käytännössä laihduin raskauden aikana. Neuvolassa meinasivat että vauva vei niin paljon energiaa ja mun aineenvaihdunta hoiti loput. Pojan syntymän jälkeen olin laihtunut 10kg lähtöpainosta. No imetystä ei riittänytkään sitten kuin kuukauden verran ja tämän jälkeen se 10kg tulikin rytinällä takaisin. Kaksinkertaisena. Raskausarpia tuli vain rintoihin, mutta niihin sitäkin enemmän. Kovimman ´"muutoksen" tai kolauksen taisi kokea itsetunto, kun vieläkin saa kuulla sanoja läskiperse, löllömaha , läskimutsi ja kaikkea muuta vastaavaa. Nykyään kun kaikki äidit ovat fitnes mimmejä ennen raskautta, raskauden aikana ja täydessä tikissä jo viikko synnytyksen jälkeen..
 
Mulle ei oo jäänyt juuri mitään raskaudesta. Toki imetän edelleen, että jos sitten imetyksen jälkeen ilmaantuu jotain... Paino nousi raskauden aikana noin 10kg, palauduin normaalipainooni parin viikon jälkeen synnytyksestä. Raskausarpia ei tullut. Aavistus pömppömahaa on edelleen, mutta aika hyvin on sekin kadonnut. Nyt on 6kk synnytyksestä, oon jo pariin otteeseen kauhulla miettinyt mitä kamalaa saan kokea mahdollisen toisen raskauden jälkeen, kun ensimmäinen päästi nähtävästi aika helpolla.
 
Kaksi raskautta ja synnytystä takana. Raskausarvilta ihme kyllä säästyin. Yläkroppa on jotenkin muuttunut, kun kaikki entiset t-paidat on jääneet lyhyiksi. Toki voi pukeutumistyylikin olla hivenen muuttunut eikä lyhyitä paitoja tule mieleenkään käyttää.. Painoa on nelisen kiloa enemmän kuin kummankaan raskauden alkaessa. Lantio on leventynyt ja mahassa on löysää nahkaa, jonkinlainen pömppömahakin on, mutta siinähän on. :)
 
Ensimmäisessä raskaudessa kiloja tuli noin 14. Olin ja olen normaalipainoinen. Raskauskilojen lähtemiseen taisi mennä neljä kuukautta, imettämällä, kärryttelemällä, kotijumpalla ja syömällä suht. terveellisesti ja säännöllisesti. Arpia ei tullut yhtään. Vatsa palautui täysin, mitä nyt vähän löysempi iho, mutta ei roiku yhtään tms. Rinnat palautui aika hyvin mutta roikkuvat vähän enemmän ja yläosasta menettivät täyteläisyyttä (ennen raskautta ja jälkeen 80B kuppi). Nyt on toinen raskaus menossa viikolla 25 ja kiloja on tullut noin kymmenen. Olen kyllä päättänyt, että omiin mittoihin pääsen takaisin, viimeistään imetyksen loputtua/vähän sen jälkeen. :)
 
Raskausarvet, rinnoista pohkeisiin asti.. rinnat roikkuu ja ovat tyhjät pussukat. (Paitsi nyt onnekseni voin todeta että kolmas raskaus sai rinnat taas kukoistamaan, olen osannut iloita nyt näistä!) Virtsanpidätyskyky ei ole entisellään ja vatsan pömpötys tulee esiin herkemmin kun siellä on sitä venymistä tapahtunut niin turvotus näkyy herkemmin..
Kilot lähti onneksi "itsekseen" ensimmäisen vuoden aikana molemmista..
 
Kaksi lasta, nuorempi nyt reilun vuoden, joten voin ehkä kiloista vielä ajatella, että jospa ei pysyvä muutos ;) Nyt onkin hyvä kohta koettaa karistaa vähän lisää. Vielä n. 7-10 kg enemmän kuin ennen ekaa.

Mutta muuten, jo ekassa kai tuli vatsalihasten erkauma, mitä en tajunnut kuin vasta tämän kakkosen jälkeen. Napa siis pompsahti sen vuoksi ulos, kun pahin kohta just siinä :p Ei vaikuta palautuvan lantionpohjanlihasten harjottelulla, saap nähä mitä sille muuta voi. Paljon on löysää kyllä, eikä sitä osaa yhtään hyväksyä. Varsinkin tuo vyötärönseutu.
Kengän kokoa on saanut ihmetellä isommaksi molempien raskauksien jälkeen ja sehän ei enää tästä palaudu.
Ja oon ihmetelly myös, että onko mulla kasvanu myös käsi, vai onko nahkahanskat vaihtunu jonkun kanssa, kun pikkusen kireeltä tuntuu yhdet! Mut miks kädet kasvais, pakosta jonkun hanskat jääny meille :D

Niin ja toisen sektion jälkeen ilmeisesti kiinnikkeitä kasvanut virtsarakkoon, voin käydä helposti 2-3 peräkkäin vessassa ja sit taas selviää pidemmän ajan. Viimeisessä leikkauksessa kuulemma piti irrottaa ensin rakko eestä pois kun oli niin kiinnikkeinen... Sillon en huomannu käytännössä, nyt kyllä huomaan!
Ja luomia, niitä tuli ihoon myös.
 
No, itse laihduin raskauden jälkeen 45-kiloiseksi. Nyt tilanne on vähän parempi, mutta normaalipainoon en varmaan pääse koskaan. 2,5 vuotias on todella meneväinen pieni ihminen, ja siihen päälle stressaava työ :)

Ainoa ikävä muutos on ollut reisiin ilmestyneet siniset suonet. Mutta enpä ole jaksanut niistäkään niin välittää.
 
Vatsa on hieman pömpöllää (jotenkin turvonneen oloinen nyt, ehkä kuukautiset alkamassa, tai sitten oon raskaana tai syönyt liikaa).
Tuntuu että rinnat ehkä roikkuu enempi. Raskausarpia ainakin on vatsan seudulla.
 
Takaisin
Top