Kuinka kovassa pakkasessa ulos?

Niittyleinikki_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuiset 2023
Onko teillä joku pakkasraja, jossa vauvan voi viedä ulos? Voiko vauvaa viedä pulkassa lenkille kuinka kylmässä? (Hyvin tietty puettu ja lampaantalja ja pussi) Tai onko jokin aikaraja kuinka kauan pidät vauvaa ulkona pakkasilla?

Pelkkä lämpömittarin lukema ei aina kerro kaikkea. Etenkin pulkkailessa pienen kasvot ovat altiit tuulelle ja tuiverrukselle. Pienet eivät saa myöskään silmiään viimalta suojatuiksi.
Niinpä vaunuilu on pakkaskelilä vauvojen kannalta turvallisempi vaihtoehto. Puhekykyinen taapero osaa parhaimmillaan kertoa että onko hänellä kylmä tai nipisteekö poskia.
Ja lapset, jo vauva iästä alkaen ovat yksilöitä. Toinen tärisee kylmästä jo käden lämpöisellö vedellä pyllyä nopeasti pestessä toisen hikoilkessa nukkuessaankin vähänkin liian"paksuissa" vaatteissa.
Minulla poika nukkui päiväunia ulkona vaunuissa 1.5 kk iästä alkaen tuulensuojassa lasitetulla kuistilla. Aloitettiin ne viikon mittaisella 15min tutustumisilla. Otin vaunut takaisin sisälle, avasin peitteitä ja annoin jatkaa vaunuissa nukkumista...
Talvella on imettäjän muistettava myös pakkasella ne omat tissit, jotka etenkin kovasta pakkasesta tai kylmästä viimasta saattavat kärsiä on kyse vaunu tai pulkkalenkistä tai ihan vain roskien ulosviennistä.

Muokattu viimeksi:
Mä oon nyt tuon reilu 1vuotiaan taaperon kanssa ulkoillut myös näillä n. -10'C säillä sellaisen 30-45minuuttia. Vaunuilla ollaan oltu liikenteessä, jos on tuullut, kun pääsee istumaan tuulen suojassa, mutta tuulettomalla säällä ollaan myös pulkkailtu. Itse pidän -15'C sellaisena pakkasrajana, että en mielelläni sen kylmemmällä ulos lähde kuin korkeintaan 10minsan kävelymatkan metroasemalle. Meillä esikoinen ja kuopus aikanaan nukkuivat päiväunia sitä paremmin, mitä kylmempi oli. He ovat muutenkin aina olleet aika kuumakalleja. Tää kuopus ihan ilmiselvästi on herkempi kylmälle, kun jos on kylmempi kuin -10'C niin ei oikein unet maita, vaikka pakkassäällä muuten tykkää vedellä ulkona sellaisia 2-3tunnin päikkäreitä.

Tämä pakkasasia on vähän mietityttänyt läpi talven. Täällä pohjoisessa on ollut tosi kylmää, ja eihän me koskaan päästäisi ulos, jos pitäisimme pakkasrajana tuota monessakin paikassa sanottua -10. Meillä vauva on kohta puolivuotias ja kuumakalle, ei ole varmaan synnytyssairaalan jälkeen juuri palellut. Toppahaalari otettiin käyttöön vasta marraskuussa ja 3,5kk alkaen ollaan pidetty pakkasrajana -20. Tuntuu viihtyvän hyvin vaunuissa hereilläkin vaikka olisi kuinka kylmää. Me ei pystytä nukuttamaan ulkona, kun ei ole edes parveketta, mutta ulkoillessa nukahtaa hyvin.

Meillä on talvivauva ja pakkasin tuota silloin pienenä ihan liikaakin sinne vaunuihin, kun pelkäsin että jäätyy. Yleensä sain repiä hikisen vauvan lenkin päätyttyä ulos haalarista ja vällyistä 🤭 totuteltiin aluksi lyhyissä pätkissä pakkaseen, mutta myöhemmin käytiin joka päivä 1-2h lenkillä melkein säällä kuin säällä.

Meillä on talvivauva ja pakkasin tuota silloin pienenä ihan liikaakin sinne vaunuihin, kun pelkäsin että jäätyy. Yleensä sain repiä hikisen vauvan lenkin päätyttyä ulos haalarista ja vällyistä 🤭 totuteltiin aluksi lyhyissä pätkissä pakkaseen, mutta myöhemmin käytiin joka päivä 1-2h lenkillä melkein säällä kuin säällä.
Mun talvivauva nukkui autossa etupenkille nostetussa vaununkopassa kun sisätilalämppäri puhkui sinne kevyesti lämmintä. Ei tarvinnut pelätä kulkukissoja tai mitään muutakaan. Vielä jos joskus talvivauvan saan niin viritän tohon isolle parvekkeelle teltan. Ja sen sisätilalämppärin sitten sinne... Ehkäpä ton taaperon kanssa vois kokeilla niitä päikkäreistä jo tulevana keväänä. Talvimakuupussit yms kun löytyy.

Takaisin