Kuinka kauan menee aikaa lapsen nukuttamisiin?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kauanko menee lapsen nukuttamiseen? Onko se mielestäsi ok vai liian kauan?

Olen vuosia käyttänyt aikaa lasten nukuttamisiin 1-4h päivässä, kunnes nyt imetys loppui. Enää kun ei tissiä lupsuteta ja päikkäreistä ollaan luovuttu, nukuttamiseen menee enää vartista tuntiin. Oikein mukava kun vertaa aiempaan!

10-30min iltaisin, jos ei ole nukkunut päiväunia. Tuo tuntuu ihan sopivalta ajalta.

Päiväunille nukahtaa myös samalla aikataululla, 10-30min. Jos lapsi nukkuu päiväunet, niin tuo illan nukahtaminen saattaa venähtää ikävästi yli tuntiin. Siirtymävaihe menossa siis, lopetteleeko jopa päiväunet kokonaan. Levätään kuitenkin pieni hetki päivällä.

Nykyisin taidan imettää kuopusta illalla suunnilleen tunnin. Meillä on taktiikkana että imetän molemmista tisseistä ja siirrän sitten sänkyyn. Jos lapsi on vielä hereillä tai herää siirtoon, isi tulee nukuttamaan. Eli seisomaan sängyn viereen ja lapsi yleensä paneutuu hyvinkin nopeasti nukkumaan. Joskus kuulemma vaatii maate palauttamisen ja/tai silittämistä. Siinä ei yleensä kovin kauaa mene, kun on unessa. Maksimissaan varmaan kymmenen minuuttia. Olen tähän järjestelyyn tyytyväinen. Aiemmin minä vain nukutin eli käytännössä imetin kunnes pystyi siirtämään sänkyyn. Siinä alkoi mennä välillä kaksikin tuntia, mikä tuntui liialta. Esikoista ei tarvitse nukuttaa.

Meillä nyrkkisääntönä ettei nukutus saisi kestää yli varttia. Jos meinaa venyä, otetaan aikalisä ja noustaan leikkimään, ajoitus oli väärä. Sit uusi yritys. Ellei nyt selvästi ole kuitenkin unen hakeminen käynnissä, toki luetaan tilannetta että kannattaako sillä kertaa jatkaa nukutusta mut pääasiassa siis vartin kohdalla luovutetaan jos ei unessa ja yleensä kyllä nukahtaa 5-10 min. Ikää 1v ja tätä samaa periaatetta käytetty koko vauvavuosi.

4 -vuotias nukahtaa varttissa. Meillä minä jään selailemaan uutisia ym. kännykällä samaan huoneeseen, kun taas mies laittaa telkkarin auki ja "katsovat yhdessä uutisia". Molemmissa tapauksissa lapsi nukahtaa varttin sisällä (joskus jopa samalla minuutilla kun pään saa tyynyyn :rolling:).

Nyt kun pienin 1v5kk siirtyi pois pinnasängystä, pitää vieressä makoilla n. 5-10min että nukahtaa. Isompia (8v, 6v, 4v) ei tarvitse enää erikseen nukuttaa, he saattavat hetken vielä huoneissaan selailla kirjaa tai leikkiä hiljaa, kunnes käytävältä sammuu valot ja tullaan sanomaan hyvät yöt. Talo kuitenkin hiljenee samaa aikaa jotta ne joita väsyttää voi mennä nukkumaan.

Meillä ei enää mene aikaa nukuttamisiin, mutta muutaman kuukauden päästä tilanne eri. 😊

Esikoisen ja kuopuksen vauva-aikana nukuttamisiin meni aikaa jonkin verran, kun nukahtivat iltaisin usein tissille ja päivällä tissille tai vaunuihin. Taaperoiässä ei enää juurikaan nukuteltu vaan opeteltiin nukahtamaan itsenäisesti eli lapsi jäi päiväunilla yksin omaan sänkyyn. Välillä toki nukuttiin päiväunia myös yhdessä. Nukahtamiseen meni max.10min. Iltapuuhiin toki sai kulutettua aikaa ja iltapalan ja hammaspesujen jälkeen iltarutiineihin kuului aina sadun lukeminen sängyssä, laulu ja kutittelu. Mulla yleensä meni näihin enemmän aikaa (maksimissaan joku puoli tuntia), kun saatettiin myös höpötellä vielä jotain ja isällä vähän vähemmän. Lapset kuitenkin jäivät nukkumaan näiden rutiinien jälkeen yksikseen ja nukahtamiseen meni iltaisinkin yleensä max.10min. Joskus koulu-iässä pikkuhiljaa loppuivat yhdessä luetut sadut, mutta laulu ja kutittelu jatkui hyvinkin pitkään rutiineissa. Vielä tänä päivänäkin vähintään muutamana iltana, jos ei joka ilta, viikossa tulee poikia (14v. ja 11v.) kutiteltua ja samalla lauleskelen tai höpötellään jotain, esim. käydään läpi päivän tapahtumia. 😍 Isänsä ei kuulemma enää tätä tee (pojat vuoroviikoin isällään), mutta itse olen kokenut tärkeäksi yhteiseksi hetkeksi hektisen arjenkin keskellä, kun ei välttämättä ole ehditty päivän aikana hirveästi olemaan kontaktissa.

Muokattu viimeksi:
Meillä nyt leikki-ikäinen on aina ollut helppo tapaus. Iltatoimien jälkeen menee itse sänkyyn tai pyytää kyydin, iltahalit ja -pusut, jonka jälkeen jää nätisti unta odottelemaan. Hyvin usein nukahtaa ihan muutamassa minuutissa, välillä kertoo hetken päivästään unikavereille ennen nukahtamista.

Meillä nyt leikki-ikäinen on aina ollut helppo tapaus. Iltatoimien jälkeen menee itse sänkyyn tai pyytää kyydin, iltahalit ja -pusut, jonka jälkeen jää nätisti unta odottelemaan. Hyvin usein nukahtaa ihan muutamassa minuutissa, välillä kertoo hetken päivästään unikavereille ennen nukahtamista.
Meillä on just samanlailla. 😁

Kaikkinensa hampaiden pesusta nukahtamiseen menee 1-1,5 tuntia. Itse nukahtamiseen menee iltasadun jälkeen 10-20 minuuttia. Olen viereisessä sängyssä niin kauan kunnes poika nukkuu kunnolla.

Takaisin