Kuinka kauan keholla meni aikaa palautua hormonaalisen ehkäisyn jälkeen?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuinka kauan teillä on mennyt aikaa palautua kun hormonaalinen ehkäisy lopetettu?

Mulla meni lopetuksesta alle kuukausi, kun ovuloin. Vähän alle puoli vuotta ehdin käyttää. Tarina ei vielä kerro luteaalivaiheen pituutta, eikä sitä tuleeko seuraava kierto olemaan säännöllinen. Teininä kierto oli hyvin epäsäännöllinen kun aloitin ehkäisyn ja sellaisena myös jatkui kymmenisen vuotta pillereiden lopetuksen jälkeenkin.

Muutama kierto meni ehkäisyn lopetuksen jälkeen kun aloin tuntemaan selkeät ovulaatiokivut.

Muokattu viimeksi:
En osaa sanoa, kun edelleen käytän yhdidtelmäpillereitä ( minit eivät sopineet yhtään)

Esikko sai alkunsa toisesta kierrosta Yasmin-pillereiden lopetuksesta, kuopus samoin.
Eli aika nopeasti ”oma kierto” palautui.

Tosin minulla on aina ollut melko säännöllinen kierto.

Osaako joku kertoa, että miksi tällä hetkellä kierto on säännöllinen ja kellontarkka, vaikka käytössä on ehkäisykapseli synnytyksen jälkeen ja sen lisäksi vielä samaisella hormonillla kuukautiset ennen loppuivat kokonaan ennen synnytystä?

Miksi mun keho reagoi samaan hormooniin niin eri tavoilla? 🤔

Onko muilla kokemusta, että ehkäisy ei käyttäydy samalla tavalla synnytyksen jälkeen kuin ennen sitä..

Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Osaako joku kertoa, että miksi tällä hetkellä kierto on säännöllinen ja kellontarkka, vaikka käytössä on ehkäisykapseli synnytyksen jälkeen ja sen lisäksi vielä samaisella hormonillla kuukautiset ennen loppuivat kokonaan ennen synnytystä?

Miksi mun keho reagoi samaan hormooniin niin eri tavoilla? 🤔

Onko muilla kokemusta, että ehkäisy ei käyttäydy samalla tavalla synnytyksen jälkeen kuin ennen sitä..

Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Mulla säännöllistyi kierrot aivan uskomattomasti lasten jälkeen. Ennen saattoi olla kierrot satapäiväisiä, nyt näyttäisi olevan 30-32 päiväisiä kiertoja.
Voihan se olla kun kapseli on tehokkaampi tai jos se hormonin nimi on eri, jos ne vaikuttaa ihmiseen eri tavoin? Esim. toisessa Suomessa myytävässä kapselissa on etonogestreeli, toisessa levonorgestreeli.

Hormonikierukan jälkeen itsellä toinen kierto, kun sain ovulaatiotikkuun positiivisen tuloksen. Kierto vaikuttaa säännölliseltä, mutta voi toki vielä heilahdella suuntaan tai toiseen, kun on kulunut niin vähän aikaa poistosta.

Tää on ihan uskomatonta! Oon parissa kierrossa jo tuntenut oviksen (oireet ja muut) Sit kun oon kurkannut flow sovellusta, niin se on näyttänyt aivan oireiden mukaan oikein, että ois kuin oiskin ovispäivä just silllon.

Toki kun on kapseli niin ei voi tulla raskaaksi, mutta jotenkin ihan uusi kokemus, että on ovis oireet ja sit osuu samalle päivälle kun flow näyttää ovista. 😅 Mä sit oletan, että munasolu ei irtoo, mutta voihan ne hormonit kai sitten silti nousta.

Tää on ihan uskomatonta! Oon parissa kierrossa jo tuntenut oviksen (oireet ja muut) Sit kun oon kurkannut flow sovellusta, niin se on näyttänyt aivan oireiden mukaan oikein, että ois kuin oiskin ovispäivä just silllon.

Toki kun on kapseli niin ei voi tulla raskaaksi, mutta jotenkin ihan uusi kokemus, että on ovis oireet ja sit osuu samalle päivälle kun flow näyttää ovista. 😅 Mä sit oletan, että munasolu ei irtoo, mutta voihan ne hormonit kai sitten silti nousta.
Hormonitoiminta toimii jotenkin siellä taustalla, vaikka olisi ehkäisy. En osaa sanoa miksi!

Takaisin