Kuinka kalliiksi se vauva tuleekaan? ;)

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Eli tämä ketju on pilkettä silmäkulmassa tehty! Toki tiedän, että moni näistä asioista ei todellakaan ole välttämättömyyksiä ja priorisoimalla selviäis, mutta mutta...

Eli mitä kaikkea "ylimääräistä" teillä on vauvan takia jouduttu hankkimaan?

Mua naurattaa edelleen, että vauvan tulon jälkeen meillä on laitettu auto vaihtoon (vanhaankin olisi mahtunut, mutta se ei ollut miehen mielestä riittävän lapsiturvallinen), koti vaihtoon (onneksi asutaan vuokralla, joten kaksiosta kolmioon siirtyminen on ihan ookoo) ja myös tiskikone tuli hankittua, koska mä oon meidän perheen tiskivastaava, ja etenkin raskausaikana käsin tiskaaminen tällain pitkälle naiselle noilla "normikorkeudella" olevilla tiskipöydillä oli ihan tuskaa. Niin ja pesukone! Pitihän sekin ostaa uus, koska vanha oli jo lahoamassa, eikä haluttu ottaa sitä mahdollisuutta että se hajoais just pahaan saumaan silloin, kun rahatilanne ois tiukilla ja säästöt käytetty!

Pien kodinkoneista lisäks meille on lähinnä vauvan takia muuttanut rikkaimuri ja sauvasekoitin!

Mitäs teillä muilla on mennyt vähän "vauvanhankinnan" siivellä? :)

No, kalliiksihan se vauva tulee.... Tai sitten ei. Meidän piti ainoastaan vaunut ja turvakaukalo ostaa uutena, mutta kyllähän sitä sitten kaikkea muutakin on tullut hankittua uutena...

Meillä ei mitään "ylimääräistä" ole hankittu vauvan takia, mutta yks, joka ei ole niin välttämättömyys on ne pirun kestovaipat, jotka sitten loppupeleissä tuli maksamaan aika paljon. Miehen kanssa laskeskeltiin, ettei niillä mitään säästöä kyllä tule vaippamenojen suhteen ainakaan yhden lapsen kanssa. Eikä niitä kestoja tietenkään olis tarvinnut uutena hommata, mutta en jaksanut sitten kierrellä kirpputoreilla etsimässä jotain kyseistä vaippamerkkiä, niin tilasin vaan parista paikkaa netistä.

Tota rikkaimuria oon kans miettinyt, että pitäiskö sellainen hankkia, kun vaunujen mukana tulee hiekkaa ja keittiö on aina täynnä muruja ja tyttö kun oleilee aika paljon just keittiön lattialla, niin ällöttää, mitä kaikkea se sieltä pistää suuhunsa. Meillä on myös kaksi sisäkissaa, jotka levittelevät kissanhiekkaa ympäri kämppää.

Mulla tuli muutto eteen, että oikeestaan melkein kaikki piti ostaa, pesukone, sohvat, ruokapöytä, astiat yms. Tosin oishan ne jossain vaiheessa kuitenki pitänyt.

Auto pitäis vaihtaa , ei ole mikään perhe auto ja täällä käpykylässä talvisin saa miettiä uskaltaako lähteä ajamaan, jotta auto säilyy ehjänä. ( Viime talvena puskuri meni, kun oli lunta enempi tiellä )

no me ostettii ekana uus auto ku on kolme koiraa ja vaunutki pitää mahtuu ni oli vähä pakko.. me ollaa saatu paljo muilta käytettynä vähä kaikkee mutta mun mutsi joka kerranki pääs mummoks ni se välttämättä halus ostaa upouudet vaunut ni saatiin ne iha uutena ja sit se sai mun isovanhemmat ostaa tollasen keinuhomman mikä on periaattees iha turha mutta koirienkaa se on ollu hyvä ku ruokaillessa pitää koirat olle eri huoneis eikä meillä isoo taloo oo ni poika ei voi olla sillo lattialla eikä sylissä ku sillo ei saa sitä ruokaaa koirille tarpeeks nopeesti ennen ku joku koirista siirtyy paikoiltaan... noh sitte hankittii kuivausrumpu ku meijän kellari on iha kylmä joskus talvisin 0 paikkeilla ni pitää laittaa lämpöpuhallin et ei pysty pyykkiä kuivattaa kunnolla kuten lakanoita ku niit ei pysty yläkerras kuivattaa ku sit ne ois täynnä koirankarvoja...

Meillä tuli silloin esikkoa odottaessa hommattua uusi auto. Miehellä oli 3-ovinen sportti corolla, jonne ei ois mahtunu vaunut, ja kaukalon laittaminenkin ois ollu työn takana. Nyt pitäis taas hommata uusi auto ja itseasiassa kakkosautokin. Uusi auto siis sen takia, kun kolaroin lunastuskuntoon keväällä sen meidän auton.. Vieläkään ei oo uutta autoa löytyny sen tilalle, kun mies on niin tarkka noista autoistaan.. huoh!

Mut jooh.. sit tosiaan talo tuli ostettua reilu vuosi sitten. Asuttiin sitä ennen 57neliön kaksiossa neljän kissan kera. Nyt siis talo ostettuna. Siellä nyt rempat menossa ja lisää rahaa viemässä, koska pitää saada yläkertaan kunnostettua pari makuuhuonetta, jotta mahdutaan kunnolla koko perhe asustelemaan..

Sit ostettiin mm. tehosekoitin, jotta saa tehtyä soseita helpommin. Pyykinpesukone ostettiin kunnollinen ja isomman kokoinen. Hmm.. Onhan noita varmasti monia asioita, mitä on lapsen tulon jälkeen hommattu, joita ei suoranaisesti lasketa "hankinnoiksi lasta varten", vaan yleisiä hankintoja jotka on tullu aiheellisemmaksi nyt lapsen tulon myötä. :D

Meillä vaihettiin kanssa auto.  Mun pikkumersuni vaihtui käytännöllisemmään farkku-Opeliin ja nyt ollaan mietitty että pitäiskö hommata vielä suksiboksikin että saa sitten kaikki kahden lapsen rojut pakattua kun lähtee pidemmälle reissulle.

Keittiövälineistä varmaan merkittävin hankinta oli jääpalamuotit :D  Niitä hommasin ison kasan soseiden tekoa varten tai siis tarvittavien pikkuannosten pakastamista varten.  Tottakai myös noita vakiovarusteita, nokkamukit ja muovilusikat, ´tuli hommattua.

Pesu- ja tiskikoneet meillä onneksi oli muutenkin :)

Kestovaipat mä kyllä hommasin eikä mun mielestä ole tullut kalliiksi.  Kestoihin mennyt 600-700€ ja vaikka olis vaan esikoiselle nämä vaipat niin tällä hetkellä yhtä päivää kohti kustannuksia olisi tullut siis euron verran ja tottakai kun tuon vielä kahdelle jakaa (samat vaipat menee siis kummallekin) niin melko halvalla päästiin.  Nyt meni kyllä vähän aiheen vierestä.

Ainiin, huomattiin kesällä että taaperon kanssa tärkein pihavaruste on AITA!  Eli semmosta verkkoaitaa hommattiin tohon pihalle että itekin ehtis vähän rentoutumaan eikä vain juoksemaan perässä ettei tielle karkaa :)

Ja mun ehdottomiin paheisiin kuuluu lelujen hamstraaminen.  Yritän kyllä ostaa semmosia kehittäviä leluja ja niitä mistä on sitten vuosiksi iloa mutta onhan noita ihan hirveä määrä kertynyt...

Yks minkä haluisin, niin toinen pyykkiteline tai vaikka kaks lisää. Kun tuntuu, että toi meidän ainoa on nykyään pysyvä osa sisustusta ja mua ärsyttää se ihan suunnattomasti. Heti kun saa yhdet pyykit siitä pois, niin heti tulee lisää. Jos olis enemmän telineitä, niin vois kerralla pestä useamman koneellisen. Kuivauskaappi olis tietenkin ihan parhautta, mutta ei tähän kämppään mahdu.

Kämpästä puheen ollen, jos meille toinen lapsi jossain vaiheessa tulee, niin isompi kotihan me tarvitaan. Mutta muutenkin elättelen toiveita, että kunhan mies valmistuu, niin voitais vihdoinkin ostaa oma asunto.

Ihanaa, että näitä vauvanvarjolla ostoksia tullut muillekin :D
Ja siis kuten aloituksessa sanoinkin, niin suurin osahan näistä ois varmasti ollutkin edessä jossain vaiheessa, eikä siltikään mitään pakollisia...
Tuli vaan mieleen, kun tuossa lueskelin tota listaa, jonka oon tonne vauvan tarvikkeisiin joskus laskeskellut, että mitä ne vauvan tavarat ovat maksaneet.

Ja sitten pari off topicia teidän jatkoksi; mä oon lähinnä miettinyt, että mitä mä teen kaikella sillä hyllytilalla, joka keittiössä ja kylppärissä vapautuu noista vauvan jutuista! Tai noh... meidän vauva on jo melkeen 2v :D Mutta silti tuolla on naksupussia, reissuun ruoka- ja hedelmäsosepurkkeja, mauttomia keksejä ja maissinaksuja, pulloa ja mukia jos jonkinmoista... kylppärissä edelleen hoitoalusta ilta/aamupesuja varten, lisäksi vinot pinot harsoja ja talkkia ja ties mitä muuta...

Ja kestoista (en itse niiden käyttäjiin tai suosijiin kuulu), niin eikös niistä saa käytännössä omansa pois kun ne myy käytön jälkeen? :)

Margeliini:  Meilläkin hommattiin toinen pyykkiteline :)  Jostain kumman syystä mä vaan vitkuttelin sen ostamista ainakin vuoden kun kerran yksi jo oli...  Ikään kuin se pyykkiteline olis kovinkaan kallis investointi :D  Meillä kyllä aniharvoin tarvitaan kahta yhtäaikaa mutta se vanhempi on vähän hutera joten nautin täysin rinnoin uudesta (kotiäidin ilot...)

Joo saas nähdä tosiaan miten TYHJÄLTÄ koti näyttää sitten vauvavaiheen jälkeen kun hyllytilaa vapautuu metritolkulla.  Meillä kanssa kuten Sannakoollakin hyllyt ja pöydät notkuu vaippoja, harsoja, kosteuspyyhkeitä, lääkkeitä (joo meillä on sairas lapsi), leluja, naksuja, hoito-, uima- yms. kasseja...  Mä oon yrittäny hallita tätä kaaosta ostamalla lapsille miljoona muovikoria joissa sitten kaikki tumput ja villasukat ja myssyt ja välihaalarit ja yöpuvut ja ja ja.  Ja kun tosiaan nuo kaikki edellämainitut pyörii käytännön syistä jossain ihan muualla kuin lasten vaatekaapissa.

Yksi asia tuli muuten vielä mieleen, eli onhan nuo mussukat vallanneet myös yhden pakastimen!  Eli osiksi senkin takia jouduttiin ostamaan vielä neljäs pakastin.  Yksi pakastin siis tällä hetkellä lähinnä taaperon käytössä, siellä siis valmiita annoksia ja vihanneksia ja marjoja ja survoksia + nopean lounaan tekoon sitä Oolannin muusia ja lihapullia, kalapuikkoja yms. helppoa.  Vauvakin kyllä vienyt osan pakkasen hyllytilasta maidoilla ja kohta myös soseilla.

Mitenhän sais perusteltua vaikka uuden telkkarin hommaamisen lasten varjolla :D

Ja ihan unohtu,
Sannakoo:  Kyllä niillä kestoilla tosiaan sitä jälleenmyyntiarvoa on eli vaippakauden jälkeen voi sitten myydä ne vielä pois.  Tai jos sattuu semmosia vaippoja mitkä ei itelle sovi niin myyntiin vaan :)

Kuin ihmeessä teillä tulee paljon pyykkiä? Joskus pistän koneeseen tytön melkeen puhtaita vaatteita, että saisin joskus pyykättyä. Pistää ihan miettimään, että mikäs meillä nyt oikeen mättää...Pyykkiä ei tully ees sillon kun tyttö oli ihan vauveli...

Minä en kyllä hoksaa mitään ylimääräistä mitä ois ostettu vauvan varjolla. Turhimmasta päästä ostoksia on ehkä nuo vauvanhoitokirjat, kun tietoa löytää netistäkin, ja viiden euron Angry Birds -lelu, joka roikkuu vaunuissa ja joka ei ees vingu. Haa, ja rintakumit, jotka ostin siltä varalta että kauppa ei oliskaan auki kun niitä tarvii. Mutta tosi paljon on saatu tavaraa lainaan (turvakaukalo, syöttötuoli) ja lahjaksi (pinnasänky, sitteri, leluja, vaatteita) tai ostettu käytettynä (vaunut, vaippoja, vaatteita).

Piti kuitenkin ostaa lipasto vauvan kamoille ja apuhoitopöydäksi, sekä työpöytä ja työtuoli että saatiin ns. työhuoneesta raivattua osa lastenhuoneeksi (ennenhän se oli ns. varastohuone). Kallein ja toistaiseksi "turha" ostos on ollu varmaan Manduca joka on ollu toistaiseksi tosi vähällä käytöllä, ens kesänä sitte vaellellaan kunhan opetellaan olemaan siinä ensin sisätiloissa. Mutta helposti alle tonnilla on selvitty kaikista näistä ostoksista.

Sitten osastoon mitä tarpeellista (ja kallista) pitäis ostaa;

*auto (VW sedan, ei mahu takapenkille kaukalo ja kaksi kissankoppaa)
*rikkaimuri (asutaan kerrostalossa ja vaunuttelun jälkeen karsea määrä rapaa ja hiekkaa eteisessä)
*pyykinkuivausteline (nykyisestä puuttuu pari pienaa, ois huippua saada 3 metriä lisää kuivaustilaa)
*itkuhälytin (nyt kun alkaa olla pakkasta ja nukuttaa poikaa parvekkeella, ei viiti enää pitää keittiön ikkunaa auki)
*vaatesäilytykseen laatikoita (ollaan tähän asti pärjätty vaatehuoneella ja vaatekaapilla miehen kamojen kanssa, mutta nyt pitäis varastoida fiksummin vauvan tulevat koot ja omat vaatteet sesongin mukaan pois tieltä. kun tuonne vaatehuoneeseen on jotenki ilmestyny kaikkee vauvaan liittyvää..)
*kaiken maailman turvakamoja, kun vauva kasvaa liikkuvaksi

ja sorry, off-topiccia starletille: sama vika täällä. Tuntuu että joudun oikeen panttaamaan noita vaippapyykkejä että tulis muutaki pyykkiä että sais koneellisen kuuskymppistä täyteen... Ehkä sitte ko vauva lähtee liikkeelle ja aletaan tiputella soseita rinnuksille niin alkaa se oikea sotkeminen. Niin ja sitte vauva on kasvanu niin sen vaatteet on isompia, niin niissä on enempi kangasta, niin ne täyttää konetta enempi. Hahahaha.

Moon, no hups, meille muuten muutti uus sohva ja telkkarikin sillon odotusaikana :D Miehen syyt kuulosti tältä: kun nyt vietetään niin paljon enemmän aikaa kotona, niin pitää olla parempi viihtyvyys. Jep. Ja arvatkaa, oliko ainoa sohvamalli sellainen, mistä löytyi ainoastaan yksi molempia jotenkin miellyttävä kangas - ja se oli tietenkin tollanen vaalea beige!

Hele ja starletti ei meilläkään kovin usein pyykätä, mutta noi pyykit tuppaa aina kasaantumaan ja sitten sitä kuivaustilaa tartteis, kun pitäs välillä pestä kahta-kolmea koneellista päivässä... :D
Ja musta tuntuu, että just nyt tässä vaiheessa, kun tuo ipana syö ja juo itse ja ties mitä muuta, niin tota vaatepyykkiä vaan syntyy. Vauvana kyllä puklaili paljon, mutta sillon ne vaatteet oikeesti oli niin pikkuruisia, että eihän ne konetta täyttäneet :D

.. arvatkaa kuka on tarrannnut tähän aiheeseen jo monta päivää! Mä oon koittanu miettiä pääni puhki, että mitä me ois hankittu nim.om. vauvan takia. Siis niitä tavallisia kodin juttuja, ei vauvan juttuja, jos ymmärsin oikein?

Musta tuntuu, että ei mitään. Mutta joo... tulihan meille uusi isompi pyykiikone. Vai oisko se tullu muutenkin, kun muutettiin kerrostalosta maalle.

MUTTA nyt kun tuo taapero tuossa temmeltää, niin tekis mieli hankkia kellariin..tai vaikka autotalliin TOINEN pyykkikone. Ihan siksi, ettei tarvisi kuravaatteita pestä samssa koneessa, kuin "hienopyykkiä". Jotenki mun päässä vissiin naksuu!!!

pitääpä taas vähä lisätä että ostettuu uudet sohvat ku meillä koirat on aina saanu oplla sohvilla ja aateltii et siihe tulee ny loppu ja ostettii sentakii uudet sohvat ku ei niit koiravkarvoj mitenkää saa pois ku nii mont vuotta niis makoillu... ja sohvien myötä on tullu pienempi arkkupöytä ku meillä oli nii iso sohvapöytä ettei pojalle jääny tilaa oleskella lattialla lainkaan... ja kun ei koirat sitten enää saa olla sohvilla ni tulipa hankittua pienempi tv taso että viereen mahtuis koiranpeti koirille... :)

Mie en kyllä saa päähäni mitään... ainakaan vielä. Asunto hankittiin jo etukäteen ajatuksella että sinne mahtuu 2½ lasta (tuon puolikkaan toteutusta ei vielä ole suunniteltu loppuun asti :D), ja jo ennen raskautta tai edes sen yritystä on ostoksilla ollut mielessä että "sit kun on niitä lapsia" (rattaiden on mahduttava autoon, valkoinen kangassohva ei ehkä ole helpoin valinta, vähän korkeammalla tv-tasolla telkkari on pidempään turvassa, pyörällinen lasinen sohvapöytä on ehkä huono ajatus, pesukoneen on oltava riittävän iso...). No joo, raskausaikana sain lahjaksi monitoimikoneen ja sitä toivetta esittäessä huomioin vauvansoseominaisuudet!

Mä muuten oon jo pitkään himoinnu blenderiä ja sen vois hyvin myös perustella soseiden teon kannalta.  Jotenkin en vaan raski kun se sosekausikin on niin lyhyt.  Tunnen itteni nimittäin niin hyvin ettei sitä vehjettä sitten kuitenkaan tulis käytettyä...

starletti ja Hele81: Jaa mistä sitä pyykkiä tulee?? Vaippoja ja harsoja pesen joka toinen päivä koneellisen. Tyttö puklaa niin paljon, että paitoja täytyy vaihtaa pari kertaa päivässä, joskus kolmekin. Jos housut sattuu säästymään pukluilta, niin eiköhän ne sitten likaannu, kun syödään soseita tai puuroa :D Sitten on vielä mun treenivaatteet (mä hikoilen treenatessa ihan älyttömästi, niin etten kehtaa enää laittaa samoja haisevia vaatteita seuraavalla kerralla salille), tytön leikkimatto, joka sekin kerta viikkoon täytyy pestä pukluista ja froteemuoveja, joitten päällä tyttö kellii aina kun ottaa ilmakylpyjä. Niihinkin yleensä sitten lirahtaa pissat. Kyllähän tuota pyykkiä tulee... Ja ne kuivuu niin pirun hitaasti meillä, kun on kuulemma 30 % enemmän kosteutta huoneilmassa akvaarion takia (joku huoneilmanmittaaja-setä kerran sanoi) kuin mitä muuten olis.

meilläki vaihetaa ainaki pari kertaa päivässä vaatteita eik'ä me ees olla alotettu sosita viel ku poika 3 kk mutta ku puklailee joka syötön jälkee eikä toi ruokalappu aina pysäytä sen puklun joutumista vaatteille...

Maarinen, aivan takuuvarmasti jotain löytyy ;) Ootahan vaan, mä keksin vielä! :)
Ja joo, nimenomaan ei-vauvantavaroita mä aattelin kysellä aloituksessa :)

Minttuliinan ja miehensä lapsista (siitä puolikkaasta etenkään, sen verran tarkkaa työtä se vaatinee! :D) ei ainakaan voi sanoa, että ihan vahinkoja oisivat :D Herttaisen tarkkaa suunnittelua ja valmistautumista, mutta hitsin hienoa kaikkinensa kuitenkin! :)

Moon, mun mielestä blenderi on kaikista huonoin mahdollinen vauvansoseiden tekoon. Sauvasekoitin on näppärin (joskin ei jättisatseja tehdessä), monitoimikone kakkonen ja blenderi kyllä surkein. Tai sit mulla oli liian kuivat soseet, kun sai vähän väliä availla ja ravistella ja törkkiä ja sörkkiä saadakseen ne mössöt sinne. Hmph, oisko ollut käyttäjässä vika? :D

Siis mitä ihmettä? Minkä takia tän keskustelun edessä on tollanen liekki? :O
En mä ainakaan muista sellaista mistään siihen valinneeni silloin, kun keskustelun aloitin?

Takaisin