Kroppa synnytyksen jälkeen

Yppy

Näppärä viestien naputtelija
Mites kanssasisarten vartalot ovat palautuneet synnytyksen jälkeen?

Meikäläisellä on edelleenkin "vauvamaha", ihan kuin joskus rv. 20. Huokaus. Musta tuntuu, että 1/3 johtuu löysistä vatsalihaksista, 1/3 venyneestä nahasta ja 1/3 silkasta läskistä. [:@][:@]

Venyneelle iholle ei paljon mitään voi, eikä se haittaakaan. Se on äitiyden ilojen hinta. [;)] Mutta kun siitä läskistä pääsisi eroon, ja jaksais niitä vatsalihaksia treenata. Mut ku ei jaksa!

Ja se läskimakkara, mitäs sille tekis? Mun paino on palannut samoihin lukemiin kuin ennen raskautta, mutta siinäkin on 5-8 kg liikaa. Ne oli tarkoitus pudottaa, mutta sitten tuli vauvauutisia. Ja nyt kun imettää, ei voi kovin aktiivisesti laihdutella. Jääkö unelma timmimmästä kropasta taas johonkin hamaan tulevaisuuteen? Oon pari viimeistä viikkoa panostanut terveelliseen ja kasvispitoiseen ruokaan, mutta puntarilla se ei kyllä näy. Kuntoilenkin ihan aktiivisesti, noin 4 kertaa viikossa. Toisaalta arkiliikunta on ihan olematonta...

Entisenlaiselleen vartalo tuskin kenelläkään palaa, mutta jos edes vähän sinne päin. Joskus, mutta milloin? Ja kuinka kovalla työllä?
 
Mä olen siitä onnellisessa asemassa että mulla jäi raskauskilot kirjaimellisesti sairaalaan. Ja itse asiassa tästä on tippunut vielä ehkä 4-5 kg eli miinuksen puolelle on menty. Imetys näköjään kuluttaa, sillä ruokahalut on kyllä kohdallaan [:D] ja en ole tietenkään mitenkään laihduttamaan ryhtynyt.

Vatsan seutu sen sijaan ei oo vielä entisellään.. pikkuinen makkara löytyy edelleen, mutta se ei menoa haittaa. Eiköhän sekin siitä joskus vielä kiinteydy[:D]
 
Mä tunnen nyt, varsinkin kun imetyskin loppui, olevani samassa kunnossa kun ennen raskautta. Mulla kilot lähti samantien ja olen ihan normaalipainoinen & saman painoinen kun vuosi sitten. Ikää mulla on vasta 22v joten pistän kyllä sen piikkiin palautumiseni. [;)] En oo juuri muuta liikuntaa harrastanut kun vaunulenkkejä tehnyt.

Mun ei oo toisaalta koskaan tarvinnut tehdä töitä sopivan painon pitämiseksi, oon ollut jo vuosia saman painonen sen suurempia rehkimättä. Maha on tietty vähän löllö mutta en jaksa stressata siitä koska oon niin helpottunu muusta palautumisesta. Siks en kyllä osaa antaa mitään neuvoja mahaläskien poistoon, tuntuu että ne on aina ne sitkeimmät läskit [:D] Poikaystävän mielestä jalat mulla kapeni jo raskauden aikana, mikä sekin oli ihan tervetullut mutta pieni muutos..

Kun jaksas käydä useemmin vaunulenkillä niin pysyis edes jonkinlaisessa kunnossa. Mä oon ruvennut keksimään kaikenlaisia tekosyitä miks ei tarttis lähteä lenkille [:D] Jos Sauli kerta nukahtaa jo eteiseen niin voin vaan lykätä sen parvekkeelle tai tahdon nukkua ite Saulin päikkäreiden ajan, enkä sit nuku kuitenkaan vaan istun koneella.. Tai sit on mukamas jotain flunssan alkua ehkä [:D] Kyllä se ryhtyminen on aina vaikeinta..
 
moi!

Mä oon aina ollu alipainoinen. Ne ylimääräiset 4-5 kg mitä jäi vielä, näkyy enimmäkseen reisissä ja hiukan tuossa vatsalla, joten lempifarkkujen jalkaan laittamista saapi vielä tovin odotella.

Mulle on tehty sektio, joten en ole vielä aloittanut vatsalihasten tekoa, vaan tehnyt reippaita vaunulenkkejä n. 4-6 krt viikossa ja kestoltaan 1-2h..

Kysymys kuuluukin tietääkö joku koska sais aloittaa treenaamisen sektion jälkeen.. lähinnä nyt kyse tuosta vatsa- ja selkälihasten tekemisestä.. punttisalia? tai mikä olis hyvä keino pienentää reisiä.. ?

En oo mikään himourheilija, mutta tietty hyvä peruskunto olis kiva saada, kun palaan takas kauppaan töihin, että jaksan kantaa laatikoita, eikä selkä nyt heti paukahtais..
 
Mulle tuli raskauden aikan 20kiloa joista 5 jäi sairaalaa ja 3 putos ekan viikon aikana. Nyt sitte on pudonnut 1 kilo pois lisää.

Mullakin kans pieni "vauvamaha" mutta suurin osa läskeistä on sisäreisissä[:@] Siis aivan järkyt. Ne äitiysfarkut jotka mahtu viel raskausviikol 28 jalkaan ei mahu vieläkään juuriki noitten reisien takia (on lantiollakin jotain). Jostain syystä loppuraskaudessa ne läskit muutti sinne reisiin, niis on muutama(tuhat) pientä raskausarpea.

Eli täällä ei täysimetykään noita kiloja karista[&o]
 
Jossain sanottiin, ettei täysimetys useinkaan karista kiloja ainakaan ekoina kuukausina. Vaikka kulutus hieman kasvaakin, toisaalta ruoka saattaa maistua entistä paremmin ja liikunnan määrä vähentyä. Mä ainakin tunnustan, että viime aikoina on tullut istuttua koneella ihan liikaa [:-]. Tosin se johtuu enimmäkseen siitä, että on pakko opiskella kun työn palautuspäivä lähestyy uhkaavasti. 
 
Raskauskiloista varmaan about 6kg jäljellä (tuli 17kg), varmaan kiitos imetykselle sillä oikeen mitään en oo tehnyt!! Löysää mahassa ja löysänä pysyy kun ei jaksa [:(] Reisiin myös pakkautui kummasti raskausaikana, niin etei vieläkään mene vanhat farkut jalkaan vaan äitiysfarkuilla mennään... Ihan persiistä!! Monta päivää olen jo ajatellut et "tänään alan treenailemaan", mut yllättäen se vaihtuu johonkin prkleen mässyttämiseen ja sohvalla makailemiseen. ARGH! Mistä motivaatiota???? Mihenkään salille en saletisti lähde huuhailemaan kun ei siitä ilman opastusta tule yhtään mitään, saati sitten mitään hyödyttäisi!!! Vaunulenkeillä olen vauvan ja koiran kanssa käynyt, mutta kun sitäkään ei voi joka päivä tehdä etei Riia siihen vaan totu ja ala sitä nukkumiseen vaatimaan. Kun asutaan hissittömän talon kolmannessa kerroksessa, ei vaunuja saa yläkertaan. Ei viitsi ihan häkkikellariin nukuttaa [:D] On se niiiin vaikeeta, hmh [8|]
 
Mulla sektio takana (pystyhaava), synnytyksestä nyt n. 3,5 kk... reidet ja maha löllyää, mutta niin ne vähän löllysi jo ennen raskauttakin. [:D] Paino on nyt sama, kuin ennen raskautta, mutta kiloja on silti muutama liikaa, joita oon nyt kiinteytysjumpalla yrittäny vähän saada laskuun, mutta vielä ei tuloksia... jumpassa tehdään monia erilaisia vatsalihasliikeitä, ja ihan hyvin olen niitä voinut tehdä ja jälkitarkastuksessa sain siihen "luvan"... lääkäri sanoi, että "teet sitä mikä tuntuu hyvältä". Jumppaa olis tarkotus joulukuun tienoilla alkaa harrastaa vähän enemmänkin ja ostaa läheiseen kuntoilupaikkaan kolmen kuukauden kortti jolla saa jumpat ja salin käyttöön, ja siihen samaan olin ajatellut sitten joulun jälkeen kunnon ruokaremonttia... nyt on maistunu Cocikset, sipsit ja pizzat vähän turhan hyvältä. [;)]
 
10kg tuli raskauden aikana ja ne on lähteny aikoja sitten pois tekemättä yhtään mitään, MUTTA kun olis viel se toinen 10kg vara lähtee.. [&:]mitään diettejä en oo kyllä alkanu kokeileen, syön mitä sattuu millonkin haluttamaan ja toivon että kilot karisis itsestään.. mahtaa olla vaan turha toive, kyllä sen eteen varmaan jotain pitäis tehäki.. [;)][:D]
nooh.. ehkä sit joskus saan sen kropan takasin minkä nuorempana omistin.. huoh. tympäsee.
 
Raskauden aikana tuli +10kg, joista sairaalasta kotiin lähdettäessä oli tippunut 5kg ja ekaan neuvolaan mennessä (10pv iässä) 3kg lisää. Loput 2kg hävisi sitten n. kuukauden jälkeen. Ekassa neuvolassa näytti jo siltä, että en raskaana olisi ollutkaan, ainakin ulkopuolisen silmään. Mulla ei nyt paljoa ylimääräistä muualle kertynytkään kuin mahan seudulle ja pikkasen reisiin. Entisiä vaatteitä käytin heti kotiin tultua. Alamaha on vielä sellainen pikkuinen röllykkä. Täysimetyksellä mennään ja syön "reippaasti", kun on usein nälkä. Myös herkkuja silloin tällöin hyvällä omalla tunnolla. [:)] Nyt olisi pikkuhiljaa tarkoitus aloittaa lisäämään tuota liikuntaa, vaunulenkillä käynyt päivittäin ja siinä se. Pikkuhiljaa olisi kiva alkaa taas kiinteytymään. Josko ne vatsalihakset olisi saaneet palautua riittävästi ja voisi pikkuhiljaa ruveta niitä treenaamaan. 
 
Mulla palautuminen kävi hurjan nopeesti. Oon ollut aina alpainonen, ja heti kun sairaalasta lähdin niin ei olis huomannu että oon raskaana ollutkaan, paitsi välillä kävelystä, kun tikit kiristi.
Meillä ollaan täysimetyksellä, enkä tiedä sitten johtuuko siitä, mutta mun paino vaan jatkaa laskemistaan. Syön kyllä tosii hyvin ja paljon, mutta paino ei vaan nouse!! Päinvastoin. Oon vajaa 170cm pitkä, ja paino nyt jo alle 50kg, yleensä ihmiset haluaa raskauskiloista eroon, mä ottaisin joka kilon mielelläni takasin, niin pääsisin normaalipainon rajoille. Loppuraskaudesta mietin et kiva mahdun kohta entisiin farkkuihin, no ne entiset farkut roikkuu nyt päällä, eikä oikeen mitkään vaatteet näytä hyvältä, kun ainut liha mitä on luiden ympärillä on tisseissä. No, mä koitan jatkaa lihotuskuuriani, josko se auttais :D
 
Ei kenelläkään muulla imettävällä äidillä ole samaa ongelmaa kuin mulla: järkyttävän suuri ruokahalu? Sen huomaa silloin, kun syö jotain ruokaa, jossa on tottunut tiettyyn annoskokoon. Esim. yleensä olen ihan ähkyssä kahdesta tortillasta, mutta lauantaina olisin voinut vetää vaikka neljä! Kaurapuuroakin voisin syödä kolme lautasellista kerrallaan, aiemmin yhden vain.

Johtuukohan tämä imetyksestä vai minipillereistä? Varmuuden vuoksi taidan sittenkin laittaa sen kuparikierrukan....
 
Minä en ole puntarilla käynyt piiiiitkään aikaan. Pitäisköhän? [:D] Ei ainakaan peilikuvasta katsottuna ole vielä kovin paljoa lisäpainoa tullut, mutta mistäs sitä lopulta oma silmä tietäisi. Puntari kertoo totuuden. Taidankin käydä ennen kuin aloitan saliharjoitukset niin tietää mistä lähtee liikenteeseen.

Mulla oli raskauden aikana isoja ongelmia selkäni kanssa ja viikko sitten, syystä taikka toisesta, mulle tuli kipeä häntäluu. En pystynyt kunnolla nousemaan seisomaan vaan pyörin kuin kala kuivalla maalla sängyn päällä. Oli aikamoinen haaste hoitaa poikaa kun oma kroppa sanoi itsensä irti koko touhusta. Puuhamattoa katseltiin vain ylhäältä päin ja toivottiin parempaa huomista. Kävin kipeytymisestä seuraavana päivänä yksityisellä (olin saanut terv.keskuk. ajan vasta seuraavalle viikolle!!) ja sain tulehduskipulääkkeet sekä rentouttavaa lääkettä (mitä tosin otin vain yhden, koska pää meni aivan tokkuralle). Lisäksi lääkäri sanoi, että jonkun olisi paree tulla hoitamaan poikaa, minä en saisi häntä nostella jos lähtee vaikka jalat alta! Noh, äitini oli vapaalla, onneksi. Mies olisi toki jäänyt, mutta palkatontahan se olisi ollut ja tällä hetkellä ei ole varaa yhtäkään päivää ottaa. Nyt alkaa taas elämä voittamaan, oikeastaan jo 3. päivänä lääkkeiden aloittamisesta. Syytä en tiedä, mistä kipeytyi. Nettisivuja selaillessani löysin kyllä montaki syytä, itsellä taitaa olla selkä vain äärettömän huonossa kunnossa ja pitkäaikainen istuminen (iltaopinnot tiistai-iltaisin) aiheutti sitten moisen yhdistettynä heinäkuiseen synnytyksen muokkaamaan alaselkään...? Näin lopulta päättelin.

Aloitin minipillerit 1,5 kk sitten ja hiustenlähtö on jotain aivan järkyttävää! Koirastakin lähtee vähemmän karvoja [:D][:D] No, tuttua tämä hiustenlähtö on mulle, aina niitä on sadellut kun vähän päätä heilauttaa.

Tammikuussa aloitan siis salilla, toivon todella, että selkäni olisi parempi. Täytyykin pikkuhiljaa alkaa sitä kuntouttamaan. Tosin toivon, että pääsisin kuvauttamaan selkäni kaiken varalta. Hieman mietityttää, missä kunnossa se olisi toisen vauvan jälkeen... [&:]
 
ALKUPERÄINEN: Pumpuli82
Oli aikamoinen haaste hoitaa poikaa kun oma kroppa sanoi itsensä irti koko touhusta.


Mie oon niin samaa mieltä. Miulla on molemmat ranteet aika heikolla hapella. Muutaman kerran yöllä, kun olen ilman rannetukia ollu poikaa nostamassa vähän huonolla otteella, on poika meinannut tipahtaa.[:o][&o] Onneksi on ollu ihan vasta juuri irti sängystä niin ei ole isompaa vahinkoa tullu. Sattuneesta syystä pojan kylvettämiset oli sitten jonku aikaa isän vastuulla.. Oli jo vähän paremmat välissä, mutta taas on alkanu olla aika kipeitä öitä, onneksi ei vaan enää niin helposti petä käsi alta..
 
ALKUPERÄINEN: Yppy

Johtuukohan tämä imetyksestä vai minipillereistä? Varmuuden vuoksi taidan sittenkin laittaa sen kuparikierrukan....


Minä olen tullut maailmaan vaikka äiteelläni oli kierukka... [:)] [;)]
 
ALKUPERÄINEN: Pumpuli82

ALKUPERÄINEN: Yppy

Johtuukohan tämä imetyksestä vai minipillereistä? Varmuuden vuoksi taidan sittenkin laittaa sen kuparikierrukan....


Minä olen tullut maailmaan vaikka äiteelläni oli kierukka... [:)] [;)]


No ei se maailmaa kaada vaikka tyttö saisikin pikkusisaruksen pienellä ikäerolla [:)] Kierukka on mulla kuitenkin todennäköisesti se varmempi keino, sillä pillerit tuppaavat unohtumaan monta kertaa viikossa...
 
^ Tuossa syy miksi miulla on kierukka. Tai miksi miun ehkäsy on ollu aina jotain muuta kuin pillerit yleensäkin.. Reikäpää mikä reikäpää.[8|]
Mie vähän pelkäsin, että miten kierukan kans menee, mutta ensimmäisen 3 viikon jälkeen ei ole ollu mitään. Alkuun oli vähän kipeä ja parina päivänä tuli pikkusen tuhrua. Eka seksikerroilla mie tunsin net narunpätkät, kun on muutenki ollu vähän ohkasena ja kuivana limakalvot. Nykysten en es niitä, kunhan ei tule hoppu...[;)]
 
[:)] Joo, mulla oli kuukauden verran puhelimessa muistutus, jotta taas muistaisin nämä pillerit. No, hyvin ainakin toistaiseksi olen muistanut ottaa, saas nähdä miten käy kun tulee "rutiiniksi". Silloin pakkaa unohtumaan tuo pillerin ottaminen, mutta yleensä aamulla viimeistään muistan ottaa eli ei tule kuin n. 8h unohdusta.

Kuukautisista.. mulla alkoi ekat kuukautiset tuossa kuukausi sitten ja ne on käytännössä ottaen jatkunut tähän päivään asti. Luin jostain, että ekat kk voi olla todella pitkät ja seuraavat tekeekin jo sitten tuloaan. Tai sitten voi olla taukoa kolmekin kuukautta ennen kuin seuraavista on tietoakaan. En ole minnekään soitellut, mutta mietinkin, voiko oikeasti enää olla niin että nämä vain jatkuu ja jatkuu ilman että olisi jotain vialla??
 
ALKUPERÄINEN: Yppy
Ei kenelläkään muulla imettävällä äidillä ole samaa ongelmaa kuin mulla: järkyttävän suuri ruokahalu?


Mulla oli silloin alkuun ja varsinkin sairaalassa ollessa ihan hirveä ruokahalu. Koskaan en ole pystynyt kahta lämmintä ruokaa syömään, mutta nyt meni tosi hyvällä ruokahalulla. Samoin tuli syötyä muuten välipaloja ja yölläkin oli pakko ottaa jotakin. Ehkä siinä ekan kuukauden jälkeen tuo hieman tasoittunut, mutta edelleen täytyy saada ruokaa 3-4h välein, yöt sentään saa nukuttua ilman. Kahta lämmintä ruokaa en myöskään enää syö, mutta joku salaatti yms. ruokaisampi vaihtoehto täytyy lounaaksi kuitenkin olla. Pelkällä leipäpalalla ja tai hedelmällä ei pitkälle pötkitä.

Ja siis täysimetyksellä mennään, poika nyt 3,5kk.
 
 Heipä Hei!
Jokos kaikki heinämammat on saaanu kilot pois? täällä ei putoa kilon kiloa vaikka kuinka yrittäis ja alkaa loppua jo toivo kokonaan.. Elikkäs laitoksella lähti kaheksan kiloa mutta siihenpäs se on tyssännyt... olis vielä reilu kymmenen kiloa liikaa..emoticon ei auta vaikka kuinka kävis joka päivä lenkillä.. jättää herkut pois.. vähentää ruoka annoksia.. käyn kerran viikossa jumpassa.. mutta puntari näyttää aina samaa lukemaa..emoticon  Oisko kellään hyviä neuvoja jotka tepsis?
 
Takaisin
Top