Saksassa olen saanut mikrobiomin testattua tällä:
https://www.medicover-diagnostics.de/fuer-aerzte/klinische-labordiagnostik/mikrobiomdiagnostik
Tuolta voi tilata testikitin ihan kotiin ja kiikuttaa klinikalle ja pyytää ottamaan näytteen ja sitten itse pitäisi voida ihan postittaa se ja meinasivat, että näyte säilyisi ok:na jopa useamman viikon postituksen aikana. En sitten tiedä mikä on todellisuus, koska ekan testin multa otti saksalainen klinikka ja he lähetti sen suoraan labraan, joka oli samassa kaupungissa tuolloin. Kerran otin tällä samalla testikitillä vaginasta mikrobiomin koska uudempi klinikka kieltäytyi tilaamasta tällaisia ja postittamasta puolestani, mutta ei ole maailman luotettavin kohdun tilanteen arviointiin jos vaginasta ottaa ja jos on laittanut vaginaan mitään edellisen 7 päivän aikana, niin totta kai se näkyy testissä se laitettu lääke...
Tämän Medicoverin testin ainakin olen aikonut pyytää teettämään uudestaan kohdun mikrobiomin osalta myös Suomessa, jos jotain uusia testejä teen, koska mulla on edes yksi aiempi vertailukohta, jolloin hyviä oli 65 %, mutta tämä oli jo yli 2,5 vuotta sitten... Sen jälkeen EMMA:ssa hyviä ei ollut ollenkaan vuosi sitten vaikka mitään tulehdusta ei näkynyt myöskään ja ab:tä ei oltu hetkeen käytetty. Pikemminkin jonkin verran probiootteja olin käyttänyt ennen testiä..
Ainoa josta on selvinnyt tähän mennessä hyvien mikrobiomin kokonaisprosenttiosuus on tuo eka. EMMA:sta se selviää myös tai laktobasillien määrä, jos yhtäkään testatusta neljästä lajista on yli 3 %, mutta minulla ei ollut, joten se näytti ettei ole yhtään hyviä... Mutta ilmeisesti tämä mikrobiomitesti ei kerro sitten taas mitään plasmasolujen ja tappajasolujen määrää eli kroonista endometriittiä vaan ne pitää testata toisella testillä (kuten vissiin ALICE tai Repro - ehkä myös tämä aiemmin mainittu Jena on juuri tällainen).
Saksassa on Jenan yliopisto, jolla on tällainen killer cells ja plasmacells testi olemassa - onkohan tämä sama juuri se Dextrassa mahdollisesti tehty?
https://www.uniklinikum-jena.de/geb...+_+Wissenschaft/5_5+Diagnostik/Flyer+2023.pdf
Myös Repro niminen testi on mainittu tällä palstalla - vissiin sekin Dextrassa tehty? - onkohan tämäkin tämä saksalaisten testi joka Dextrassa käytössä? Mulle tehtiin viime syksynä Saksassa tämä
https://www.reprognostics.de/home1
ja pyysin kaikki mahdolliset jutut tästä testiesitteestä, mutta tämä oli tehty alkukierrosta, koska hysteroskopia on alkukierrossa ja myöhemmin luin esitteestä, et killer cells lukema olisi luotettava testata vain siirron aikoihin, koska tappajasolujen määrä yleensä nousee huomattavasti loppukierrossa ja minun arvo oli korkea jo alkukierrosta.... Tulos oli normaali tuossa, mutta edellisessä kuussa EMMA:ssa hyvät loisti poissaolollaan... Intralipidit olikin käytössä edellisen siirron ympärillä, mutta ei kiinnittynyt yhtään paremmin.
Monta vuotta sitten mulle on tehty myös BeReady - ilmeisesti virolaisten ERA-testi - kuulemma kattavampi kuin ERA tai näin klinikkani meinasi) ja NATA
https://matricelabinnove.com/en/our-solution/, mutta näistä kummastakaan ei selviä esim. hyvien mikrobiomien määrää. NATA mittaa jotenkin kohdun reseptiivisyyttä ilmeisesti tappajasolujen aktivoitumisen kautta - en ihan tarkalleen tiedä, miten tuota yli tai aliaktiivisuutta arvioivat, että minkä kautta... Et onko se enemmänkin killer cells testi loppujen lopuksi ja lopputulema on yliaktivoitunut, jos paljon ja aliaktivoitunut jos vähän vai testataanko siinä jotain muutakin "geenejä" tms tuon aktivoitumisen suhteen...? Mulla molemmat nämä oli normaaleja vuosia sitten, mutta tämän jälkeen on löytynyt krooninen endometriitti, gardnella ym...
NATA.ssa sanotaan, että tulos olisi voimassa vain 6 kk ottamisen jälkeen, mutta en tiedä, onko se vain kaupallinen temppu, että saisivat lisää ihmisiä tekemään sitä useasti vai vaihteleeko immuunitason aktivoitumiset ym kuitenkin aika paljon vuosien myötä lähes jokaisella? Ja heti jos on ollut vaikka krooninen endometriitti, niin onko se vaikutus vain väliaikainen vai pysyvämpi muutos helposti tällaiseen aktivoitumisiin. Enkä tiedä, miten endometrioosikin näihin vaikuttaa. Mulla on tullut sen jälkeen 6 IVF rundia, kun takana oli vasta 1 x IVF silloin kun tämä NATA otettiin.. ja endohan aktivoituu lisää jokaisesta IVF rundista, vaikka sitä on yritetty painaa alas aika ajoin...
Mikä ab kuuri oli sulla ekan jälkeen, kun saitte laskemaan 39 - > 19 plasmasolua, kuinka monta päivää ja annos ym ja miten äkkiä oli uusintatesti ja entä sitten mikä ab on nyt käynnissä, ootteko jo ottaneet uuden testin toisen ab:n jälkeen vai milloin se on tarkoitus ottaa?
Ja mitä mikrobiomi ja kohtutestejä ja millä klinikalla on Suomessa tarjottu? Mun testit on joko Saksassa tai Felicitaksessa tehty, mutta olisin kiinnostunut tietää mitä Ovumia ja Dextra tarjoaa omille asiakkailleen ja mitä niistä nähdään ja kauanko pitää odottaa tuloksia ym? Onko kaikki noin viikko ovulaatiosta otettu?
Olen lukenut, että lapsettomuushoidoissa jopa puolella voi olla krooninen endometriitti ja minulla se on jo kertaalleen löytynyt.... Luulen, et olen ylipäätään altis infektioille.. Siksi nyt kun uusinkaan euploidi alkio ei kiinnittynyt, niin todella tuntuu, et mikrobiomi ja CE pitäisi taas katsoa viimeistään seuraavan alkion jälkeen jos ei nyt heti seuraavaksi, mutta lisää odottamista taas ja jokainen näyte on taas riski tulehduksille ja kohdun lisäongelmille ym.. Ei tässä oikein tiedä, mikä ois viisautta milloinkin. Jotenkin kun vika on alkiossa, se on edes selkeä syy, et tietää mistä homma kiinni tai mitä yrittää parantaa/etsiä mutta kun on euploidit alkiot ja nekään ei toimi, niin tuntuu vielä epäselvemmältä ja vaikeammalta tämä koko tie.. Ja aina on ahdistus, että euploiditkin alkiot (ja rahat ja ikä jne) loppuu pian kesken jne.