Kova synnytyspelko!

janjan

Jostain jotain jo tietävä
Hei tytöt! Tästä aiheesta ei ihan hirveesti täällä meidän ryhmässä keskustella.
Onko muita ensikertalaisia tai jo aiemmin synnyttäneitä joita synnytys jännittää tai pelottaa vieläkin vaikka ollaan jo näin lähellä?
Kun sanotaan että tässä vaiheessa siihen pitäisi olla jo täysin valmis ja raskauteen jo ehkä ihan kypsäkin jo eikä enää pitäisi niin pelottaa.

Mulla pelko on suuri! Alussa kaikkia se varmaan pelottaa, varsinkin ensikertalaisia. Jonkun tilason mukaan jopa 99% naisista jännittää synnytystä alussa ja se lienee täysin normaalia mutta pitäisi lieventyä keskiraskauden lopussa.
Mutta mitäpä jos pelko ei menekkään ohi ajan myötä vaan pelkästään pahenee? :confused1
Itse olen siinä pisteessä että herään yöllä paniikkikohtauksiin ja itken enkä saa henkeä kunnolla. Ja unta tulee muutenkin yön aikana vaan 4-5 tuntia vaikka kuinka väsyttää, ei vaan pysty nukkumaan!

Olen käynyt pelkopolilla, ja siihen liittyvällä lääkärikäynnillä kättärillä.. omasta mielestä pelko vaan paheni sen jälkeen kun kaikki jotenkin konkrektisoitui.

Minulla on upea ja kannustava tukiverkosto eli siitä ei ole kyse etteikö minun tapauksessani olisi kuulunut tarpeeksi että "kyllä sinä siihen pystyt"
Onko kanssasisaria?
 
Heipsan!
Täällä kanssa yksi synnytyspelkääjä, ja aioinkin tehdä kaikkeni että saisin sektion. Pari kertaa on tullut käytyä pelkopolilla, joista jälkeinen ei niinkään miellyttävä reissu (Avautuminen löytyy neuvolaketjusta.). Ja seuraavaa käyntiä kätilön kanssa keskusteluun tämän kuun lopussa.

Suurin osa on ymmärtänyt miksen halua synnyttää, ja kannustaa minua eteenpäin aatteissani. Mutta muutamilta on tullut vastaväitteitä, mm. "Kyllä sen lapsen takia täytyy kärsiä!" Mutta saas nähdä kuin käy....
 
Sektio kyllä houkuttelis jollain tapaa muakin, ei olis sitä stressiä millonka se kipu alkaa ja kuinka kovaa ja kaikki se odotus ja tuntematon vaan sillon olisi tiedossa päivä ja ei tarvis tuntea supistuksia. MUTTA haluanko sitten olla jälkeenpäin todella kipeä ja pidempään sairaalassa enkä pysty välttämättä hoitamaan vauvaa pariin ekaan päivään :sad001 miksi ei voi olla olemassa C vaihtoehto?
esim nukutuksessa synnyttäminen eikä jälkikipuja...
 
Heipsan! Mulla oli kauhea synnytyspelko esikoista odottaessa ja se tosiaan paheni aina vain loppua kohti... Itse olen kuitenkin niin sektiokielteinen etten pitänyt sitä vaihtoehtona, alatiesynnytys kun on äidille sekä lapselle parempi.

Mieheni sai tästä eniten kärsiä kun sain kauheita raivari/paniikkikohtauksia, jotka pahenivat raskauden edetessä...

Synnytys käynnistyi vesienmenolla, jonka tajutessani olin kuin syväjäässä, tärisinki ihan hurjasti... Kuitenkin kun päästiin sairaalaan, paniikki katosi ja aloin oikeesti odottamaan synnytyksen etenemistä, synnytys kesti 31h ja käynnistettiin lopulta, jouduttiin auttamaan imukupilla ja silti olin positiivisesti yllättynyt, se ei ollutkaan niin kamalaa :)

Ja kotiinlähtötarkastuksessa sanoin että tulen ihan mielellään uudestaanki synnyttämään,mitään traumoja ei jäänyt! :)

Esikoinen on nyt 1,5vee ja innolla jo odotan et pääsisin kokemaan vauvan syntymän uudelleen, on se vaan niin huikea kokemus! :Heartred
 
janjan:
Itse olen ukolle jo iskostanut päähän, että mikäli sektion saan, täytyy herran pärjäillä aika lailla itsekseen lapsosen kanssa ainakin ekat pari päivää. Tietysti riippuu ihan kipulääkkeiden vahvuudesta. Itseä ei siinä vaiheessa se kipu haittaa, kun tietää minkä takia sattuu ja niitä nappeja saa tosiaan vedellä.

Synnytyksessä kauhistuttaa juurikin aikalailla eniten tuo tietämättömyys. Ei tiedä koska alkaa, koska loppuu, miten käy, täytyykö hätäsektioida, tukehtuuko vauva napanuoraan, olenko liian ahdas (ns. huono siitosnarttu :D) yms...
 
Hyvä kuulla että meitä on kaksi ainakin :)
Iso osa musta toivoo että vauva ei käänny oikeinpäin ja sillon pääsen leikkaukseen. En ehkä muuten mutta kun pelkopolilla tehtii synnytyssuunnitelma niin kirjotettiin siihen selkokielellä että jos perätilassa niin en synnytä.
Onneks mullakin on ihana ja kannustava mies joka kyllä hoitaa vauvaa jos itse olen toipilaana.

Mulla on vähän eri syyt miksi pelkään synnytystä niin paljon. Alkuraskauden kivut joita kukaan ei ottanut tosissaan on ilmeisesti jättänyt ihan traumat.
Kirjotin niistä silloin tänne jonkin verran epätoivoisena ja yritin hakea lohtua muilta saman käyneiltä mutta tuntu ettei kukaan ollu koskaan kokenut niin kovaa kipua ennen kun vasta synnytyksessä.
 
Synnytystapa-arviointia ei ole vielä tullut vastaan, mutta eiköhän se jossain vaiheessa tule eteen. Tuskimpa ihan suoraan vaan antavat päivämäärää leikkaukseen..? Juttelin tuttavani kanssa eilen, ja hän sanoi että leikkauksen jälkeen oli jo kolmen tunnin päästä pystyssä. Hyvä sinänsä, koska toisaalla eräs tuttuni kertoi kuinka hänen jollain sukulaisellaan oli sisuskalut tulleet ulos kun haava oli auennut. En sitten tiedä miten todenperäinen tämäkään on, vai yrittikö vai pelotella.

Nyt loppua kohden jänskättää eniten se, että mitäs jos synnytys käynnistyykin ennen aikojaan ja joudunkin synnyttämään? Jos olenkin toisella paikkakunnalla tms...
 
ite en olis kyenny kolmen tunnin päästä jo pystyyn :O mut leikattiin klo 14.26 ja seuraavana päivänä vasta pystyyn ja sillonkin katoin sitä hoitajaa että ookko tosissas että mä täältä pääsen ylös :D neljäntenä päivänä sairaalasta ja kävin cittaris ostaa rintapumpun niin haava repes sillä kävelymatkalla kun tikit oli jo poistettu. Onneks korjaantu itellää.

Autosta pois nouseminen oli se vaikein osuus mulle, vauva jäi sairaalan hoiviin niin sen puolesta mun oli helppo parantaa itteni kuntoon rauhassa.
 
on sitä kyllä kuullut nii paljon erilaisia sektio kokemuksia mutta suurin osa ollu just niitä positiivisia. esim siskollani on nyt 3 lasta josta ensimmäisen kanssa joutu sektioon. muut synnytykset oli nii vaikeita että ehdottomasti paras kokemus oli se sektio.
Täällä kans odotellaa sitä synnytystapa arviointia kuumeisesti että pääsis edes vähä tästä stressistä eroon.. mulla se on vasta 17.6 eli vielä melkee 3 viikoa siihenkin..
 
Itse olen myös haaveillut vaihtoehdosta C.. Minulla OLI pienenpienet itseluottamukset siihen, että synnyttäisin alakautta. Kaikki nämä kuitenkin karisivat, kun erehdyin käymään synnytyssairaalan tarjoamassa synnytysvalmennuksessa. Koko homma jotenkin konkretisoitui siinä ja sain melkein paniikkikohtauksen siellä videota katsoessa. Tämän jälkeinen viikko oli jotain aivan hirveää. Sain yksin ollessani paniikkikohtauksia ja en mitään muuta tehnyt kun valvoin ja itkin - minkä virheen olenkaan mennyt tekemään kun hankkiuduin raskaaksi. Tyhmä tyhmä minä..

Pelkopolille minulla oli jo lähete aikaisemmin, mutta itse aika sinne oli vasta tuosta valmennuksesta parin viikon päähän (en muuten ymmärrä miksi ne ajat ovat yleensä n. viikoilla 30, koska miten siinä EHTII enää käsitellä mitään pelkoa synnytykseen mennessä, jos tapaamisia on vaikkapa kerran kuussa/kahdesti???) Ironista koko hommassa oli se, että minulla oli tämän synnytyssairaalan verkkosivuille tehty synnytyssuunnitelma oikein mallikkaasta luomusynnytyksestä ilman kivunlievityksiä, ja valmennuksen jälkeen kaikki vaikutti ihan hirveältä.

Kätilön kanssa juttelusta ei ollut minkään valtakunnan apuja. Hän tarjosi mahdollisuutta käydä tutustumassa synnytyssaliin ja tästä kieltäydyin, koska sain jo siitä ohi kulkiessani pienen hysteerisen itkukohtauksen. Pyynnöstäni käytiin sitten läpi sektion riskit ja sain mukaani ohjelehtisen suunnitellusta sektiosta. Seuraava aika olikin vasta 1kk päähän!! Tämän ajan sitten pyörittelin asioita kotona ja panikoin mitä hittoa synnytyksen kanssa oikein teen. Koko ajan ahdisti ja aika vain kului eteenpäin :sad001 N.viikko ennen pelkopolia päätin kokeilla päivän ajan ajatusta, että pyytäisin ja saisin sektion. Tästä päätöksestä tuli niin mielettömän hyvä olo ja rauha verrattuna kaikkeen siihen paniikkiin, itkuun ja ahdistukseen, että päätin pelkopolilla pyytää pelkosektiota. Juttelin tästä mm. äitini kanssa, ja hän oli todella ihana. Äitini kertoi itsellään olleen aivan järkyttävä synnytyspelko, kuulemma vieläkin näkee painajaisia siitä, että joutuisi synnyttämään! Että jos minusta yhtään tuntuu siltä, että pelottaa niin paljon etten pysty hän tukee minua tässä ja mietti, että jos se siihen aikaan olisi ollut mahdollista olisi varmaan itsekin pyytänyt leikkausta.. Tästäkään en koskaan aikaisemmin ole kuullut!

Kuitenkin juuri ennen pelkopolikäyntiä kävin juttelemassa psykiatrilla, ja hän päätti sitten valistaa minua reppanaa sektion riskeistä, miten ainakin 10 päivää joudut olemaan sairaalassa ja olet ainakin vuoden sitten kipeänä siitä. Ainiin joo, ja imetyshän ei sitten onnistu kunnolla koska sektiossa ei liiku samat hormonit kuin alatiesynnytyksessä, joka sen imetyksen käynnistää. Tässä vaiheessa piti keskeyttää paasaus ja mainita, että se on se istukan irtoaminen mikä maidontuotannon käynnistää eikä suinkaan mitkään helvetin synnytyshormonit. Tuon tapaamisen jälkeen suututti, että psykologi, jonka tarkoituksena olisi päinvastoin tukea minua tällaisissa ahdistavissa elämäntilanteissa jne. päätti asiasta mitään tietämättömänä valistaa minua (ihan niinkuin en paria tuntia viettäisi päivittäin lukemassa sektiosta JA alatiesynnytyksestä ja mitään asioista en tietäisi?). Tuo tuntui vain pahalta kun piti erikseen pelotella. Ja kyllä huomasin psykologini oman mielipiteen kaiken tämän paasauksen takana.. Kuitenkin piti sanoa loppuun, että kyllä hän kuitenkin kokee, että minulle olisi henkisesti parempi se sektio. Aha, hyvä kun päätit ahdistella valistuksellasi ja sitten kuitenkin "suositella" sitä mitä itse henkilökohtaisesti pidät kaameana vaihtoehtona. Minusta kun tuokin keskustelu olisi kuulunut sinne pelkopolille, ihmisen suuhun joka asioista jotakin jopa tietää. Tästä sitten lähti epävarmuus tuohon sektioonkin.. X__x

Pelkopolikäynti meni sinänsä ihan ok, kätilö oli aivan mielettömän kiva (paljon parempi kuin ensimmäisen tapaamisen kätilö) ja tuntui ymmärtävän pelkoani eikä pelotellut enää yhtään enempää tällä "toisella" vaihtoehdolla. Lääkärin kanssa taas ei mennyt jutut ihan yksiin. Tottakai ymmärrän, että sektio on iso leikkaus ja siinä on riskejä, mutta tuntui pahalta, kun en saanut sellaista fiilistä että minua olisi ihan oikeasti ymmärretty :/ Tapaamisessa en myöskään halunnut sanoa, että olen VIELÄKIN kahden vaiheilla tässä synnytysasiassa, koska pelkäsin että sitten en sektiota saa ja jos synnytys käynnistyisikin etuajassa ja menen sairaalaan sellaisena etten halua synnyttää, pakotettaisiin tekemään se alakautta kaikesta huolimatta. Sain sektiopäätöksen ja jopa päivämäärän viikoilla 34+5. Kuitenkin, vaikka tuon päätöksen nyt sain ja olon kuuluisi helpottua, junnaan edelleen tätä samaa asiaa ja mietin mitä hittoa synnytyksen kanssa teen. Kumpikin vaihtoehto pelottaa nyt ja pikkuhiljaa olisi PAKKO valita!

Laitan tähän alle nyt pelkojani, mietin varoittaa etukäteen ettei kannata lukea etten puolestani ahdista kaikkia muitakin näillä kauhukuvilla.

Sektiossa pelottaa; kuolema, komplikaatiot jotka johtaisivat pitkittyneeseen sairaalassaoloon; sektiohaavan tulehtuminen, kohdun tulehtuminen, haavan vuotaminen, virtsarakon halkaisu (ymmärsin lääkärin puheista tämän olevan jopa "yleistä" ja tuli sitten pelko tekevätkö sen tahallaan jos menen tällaiseen pelkosektioon eikä minulla ole ns. lääketieteellistä syytä), kohtu ei supistuisi - vieraantuminen lapsesta kun olisin niin sairas/kuumeinen etten tajuaisi mistään mitään viikkokausiin. Pelottaa myös kohdunpoisto, kuitenkin ensimmäisestä lapsesta kyse ja oletan että haluaisin lisää! Veritulpat ja se ettei niitä huomata.. Pelottaa miten kipeä leikkauksen jälkeen on, pystyykö tekemään normaaleita asioita kotona vai ovatko seuraavat kuukaudet yhtä helvettiä ja pelkkiä särkylääkkeitä sängyssä maaten? Haluaisin kuitenkin hoitaa lastani. Haavan paraneminen, kiinnikkeet, kohdun arpeutuminen. Olen kuullut kauhujuttuja, että haava kipuilee vielä vuodenkin päästä leikkauksesta ja kiinnikkeet tuntuvat liikkuessa, kuin joku vetäisi puukolla pitkin sisuskaluja :sad001 Kuitenkin toisaalta, minulla on endometrioosiepäily, ja alavatsani on muutenkin AINA ollut jonkin verran kipeä, on ollut repäisykipuja, aivastaessa vihlaisee, tullut kipukohtauksia, alavatsan paineleminen on saanut kyyneleet silmiin gynellä. Mietin eroaako sektion tuomat MAHDOLLISET negatiiviset komplikaatiot kuitenkaan tästä kovin paljoa. Enkö ole jo tottunut mahdollisiin kipuihin ja särkyihin alavatsalla? Pelottaa myös seuraavien synnytysten kohdalla kuinka kohtu kestää ja tuleeko siihen pahoja arpeutumia :sad001

Alatiesynnytyksessä pelottaa; vauvan suuri koko, pahat repeytymiset, virtsan- ja ulosteenpidätysvaikeudet jälkikäteen, kohdunlaskeuma, arpeutumat alapäässä - tunnottomuutta, kipuja, kiristystä, seksielämän menetys. Ahdistaa myös ajatus siitä, että synnytyksen jälkeen ei riitä, että on jälkivuotoa vaan alapää olisi myös ihan muusina ja vessakäynnit ja istuminen yhtä kidutusta seuraavan x viikkoa. Ajatuksena tuntuu helpommalta, että alapää on ehjä ja normaali ja kivut olisivat alavatsalla.. Pelkään myös synnytystä itsessään. En halua kokea sellaista kipua, että haluaisin ennemmin kuolla. Pelkään myös kivun olevan niin mieletöntä etten enää tajua mistään mitään, paniikkikohtaus kesken synnytyksen - hyvin mahdollista! Vieras ympäristö, töykeä kätilö/lääkäri, että tehdään toimenpiteitä - välilihanleikkaus jne. kysymättä ja puuduttamatta yhtäkkiä. Imukuppi ahdistaa, lapsen mahdollinen hapenpuute synnytyksessä, jos en osaakaan/keho ei toimisi kuten pitää. Minua ahdistaa aivan suunnattomasti jo pelkkä sairaalaan meno ja tosiaan synnytyssalista pelkän kuvan katsominen sai aikaan paniikkikohtauksen. Alatiesynnytystä ajatellessani tunnen myös katkeruutta siitä, että joutuisi synnyttämään alakautta ja menisi sitten siitä täysin rikki. Pelkään myös, että minun vaurioituessani pahasti purkisin sen tuskan lapseen ja en pystyisi rakastamaan sitä sen vuoksi, että tavallaan se on ollut osasyyllinen. Minulla on muutenkin taipumusta ahdistua, masentua, panikoida ja pelkäänkin, että synnytys kokemuksena tällaisilla peloilla saattaisi laukaista jotakin pahempaa ja sitä eivät kätilötkään synnytysvaiheessa tajuaisi, että en ole ihan normaalissa tilassa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että kaikki vähän niinkuin hehkuttavat synnytystä, se on mahtava kokemus ja olo sen jälkeen upea! Voin kuvitella, että olo HETI sen jälkeen on hyvä mikäli kaikki on mennyt hyvin, mutta sehän karisee parissa päivässä ja sitten kohdataan todellisuus alapään vaurioista, joista osa voi näyttäytyä vasta vuosienkin päästä synnytyksestä?
 
... Jatkan vielä kun tuli kirjoitettua niin reilusti, ettei ohjelma antanut lähettää tuota kokonaisuutena..


Toisaalta siis kallistun sektioon, mutta sitten taas mietin miten se vaikuttaisi tulevaisuuteen ja olisinko sen jälkeen sisuskaluiltani ihan muusina ja palasina kipuineni. Toisaalta alatiesynnytys säilyttäisi kohdun hyvänä, mutta siinä on sitten riski vaurioitumisessa ja kaikenmaailman elämää hankaloittavia pidätys/seksiongelmia :sad001 Olen miettinyt sitäkin, pitääkö minun nyt joko varautua kuolemaan sektiossa, tai vammautumaan alatiesynnytyksessä peruuttamattomasti. En tiedä miksi tämä on niin hirveää ja vaikeaa. Toisaalta on osittain myös "huono omatunto" siitä, että haluaisin sektion. Onko oikein haluta sektiota, jos ei ole edes kokeillut alatiesynnytystä? En oleta pääseväni helpommalla, mutta Toivon, että pääsisin vähemmillä vaurioilla ja elämänlaatuni säilyisi. Annan arvoa myös sille, että mielestäni sektio on turvallisempi keino saada lapsi ulos, kuin se, että menen hysteerisenä synnyttämään ja stressitilani pysäyttää synnytyksen - hapenpuutetta tms. ongelmia vauvalle. Toisaalta vauva oli pitkään poikittain ja perätilassa, ja toivoinkin koko ajan ettei se kääntyisi lainkaan ja saisin silläkin syyllä sektion. Nyt kun vauva on kääntynyt raivotarjontaan, pelkään teenkö vauvalleni väärin jos menen sektioon, jos se haluaisikin syntyä "normaalisti". Toisaalta(!) siinä on myös hyvin suuri todennäköisyys, että alatiesynnytyksestä jouduttaisiin joka tapauksessa sektioimaan jos kaikki ei menekään kuten pitää - siinä mielessä suunniteltu sektio olisi parempi vaihtoehto myös henkisen jaksamisen kannalta.Voi elämä sentään :sad001

Millaisia mietteitä teillä muilla on ollut pelkosektiosta, kehtaako sen vaatia heti ensimmäiseen synnytykseen ja mitenhän "todennäköistä" se on, että tulee kaikenmaailman komplikaatioita ja ongelmia tai kipuja jälkikäteen. Mietin myös paljon sitä millaista se arki sitten haavan kanssa on, kuinka kauan se voi kipuilla ja vaikeuttaa elämää :eek:
 
Nalaeryn:
Minulla on ensimmäinen tulossa, ja yritän saada itselleni sektiota.
Synnytystapa-arvio on ensi viikolla ja sen jälkeen tulee päätös ja päivämäärä.
Mielestäni en ole itsekäs. En vain halua synnyttää ja repeytyä ja kaikkea mitä sinäkin luettelit.

Olen törmännyt negatiivisiin mielipiteisiin (mm. eräs lääkärisetä josta kirjoitinkin tänne
http://forum.vau.fi/threads/ultra-ja-neuvolakuulumiset.1574249/page-23), mutta ne ovat suurimmalta osalta menneet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Viime viikonloppuna korviini kantautui erään tuttavapiirin kahden lapsen äidin mielipide siitä, etten ole valmis äidiksi. Että kaikille niitä lapsiakin sikiää. Tästä tuli aika paha mieli...

En ole koskaan ollut mikään "äitykkä", enkä pitänyt muiden lapsista, mutta siihenkin kasvaa. Ja se, että mies on "isukki", auttaa paljon. Niinno, ilman miestä tuskin olisinkaan tähän edes ryhtynyt.. :D
 
Nalaeryn, mä en ota kantaa pelkosektioon, kun en osaa sitä itse oikein ajatella, kun en ole koskaan synnytyspelosta kärsinyt. Takana kuitenkin kaksi sektiota, jotka molemmat ovat menneet hyvin. Nuo lääkäreiden litaniat kaikesta siitä, mikä voi mahdollisesti mennä pieleen yms sektiossa on varmasti kaikki ihan totta, mutta en omasta lähipiiristäni tiedä yhtään naista, jolla olisi tullut pahoja komplikaatioita sektiossa tai sen jälkeen. Pahinta on varmaan ollut sektiohaavan tulehtuminen (ja sitä kun itse aktiivisesti seurailee, ei tulehdus pahaksi, lääkäriin heti jos jotain punotusta on) tai maidonnousun viivästyminen (joka meillä varmaan osittain pilasi esikoisen imetyksen, mutta kunnon poika tuosta on silti kasvanut vaikka pullosta korvikkeensa sai :)).

Mulla esikoisen sektion kanssa kivut yllätti sektion jälkeen, kun en osannut niihin varautua. Tuntui, että oma olo on aivan kamala ja sektiohaava tuntui hirvittävältä. Sairaalassa olin neljä tai viisi yötä ja kaikki ne päivät jouduin ottamaan vahvoja särkylääkkeitä. Osin tuo raihnaisuus ja kipuilu johtui varmasti siitä, että en lähtenyt tarpeeksi rohkeasti liikkeelle ja kuljin selkä kumarassa. Mutta tuntui kurjalta. Vauva vietti ekan yön kansliassa, olin ilmeisesti niin sekaisin, että mulle ei edes ehdotettu, että ottaisin vauvan vierihoitoon yöksi. Ja oli saanut lisämaitoa koko yön, ilman että kukaan multa kysyi mitään. Kakkosen kanssa olin paljon valmiimpi ja viisaampi ja osasin pyytää vauvan vierihoitoon siitä huolimatta, että en saanut ensimmäiseen päivään nousta sängystä. Ja tuo mitä joku kommentoi, että tuttu tms olisi päässyt pari tuntia sektion jälkeen jalkeille, ei pidä paikkaansa. Ainakin sen puoli vuorokautta pitävät vuodelevossa ja sen jälkeen hoitajan kanssa varovasti pystyyn. Mä olen tehnyt ekat vessareissut hoitaja vieressä, kun varovat ettei taju lähden kesken kaiken. Kakkosen kanssa sain alkuyöstä käydä ekan kerran avustettuna vessassa (syntyi heti aamusta), mutta sain kuitenkin vauvan yöksi vierihoitoon. Maattiin yö yhdessä sängyssä, mä en uskaltanut nousta etenkään vauvan kanssa, mutta pystyin hyvin torkkumaan ja imettämään sängyllä maaten. Kerran taisin hälyttää hoitajan vaihtamaan vauvalle vaipan yön aikana. Imetys sujui hyvin, vaikka maitoa ei meinannut aluksi tulla tarpeeksi, mutta kun pidin vauvaa sitkeästi rinnalla lähes koko ajan, alkoi maitokin nousta. Sektion jälkeisenä päivänä hoidin vauvan jo kokonaan itse (mies oli esikoisen kanssa kotona). Ja kävelin paljon, selkä suorana ja oma olo koheni paljon nopeammin kuin esikoisen kanssa.

Kuukausi sektion jälkeen on molemmilla kerroilla mennyt enemmän tai vähemmän toipilaana, eli siinä mielessä kuvittelisin että alatiesynnytyksen jälkeen olo normalisoituu nopeammin. Ehkä reilun viikon olen syönyt mietoja kipulääkkeitä, lähinnä sen takia etten liikaa varo kävelemistä yms. Sen jälkeen sektiohaavan kohdat/arvet ovat olleet pitkään tunnottomia (ja ovat yhä täysin tunnottomia just siitä arpien kohdalta), mutta mitään muita kipuja eivät ole koskaan aiheuttaneet. Esikoisen kanssa haava oli luvattoman huonosti ommeltu ja siellä oli sellainen ihme vekki, joka tulehtui, mutta parani ihan antibioottivoiteella kun menin ajoissa lääkäriin.

Itsellä kolmas sektio edessä kolmen viikon päästä ja kyllä nyt jo jännittää, vaikka sinänsä on toimenpiteenä "tuttu". Se on kuitenkin iso leikkaus ja aina pelottaa, että entä jos jokin meneekin pahasti pieleen ja mies jää kolmen lapsen kanssa yksin. Vaikka toisaalta, se lienee aika lailla utopistinen lopputilanne nykypäivän Suomessa.
 
Ancy, kiitos kun kirjoitit. Itse olen hävettävän paljon miettinyt tuotakin, "mitä muut sanovat".. Vaikka oikeastaan se ei kuulu kenellekään millä tavoin päätän lapseni synnyttää.Mietin sitäkin kun/jos pelkosektioon menen, mitä sanon siitä ihmisille jotka kysyvät synnytystavasta. Pitäisikö ottaa rehellinen asenne ja myöntää suoraan pelkosektio, vai väittää vauvan olleen perätilassa ja syyn olevan ns. "oikeutetumpi".. :confused:

Hassua kuitenkin, että olen myös aina ollut sitä mieltä, että syntyi lapsi sektiolla tai alakautta, se on syntynyt ja se on synnytys. Mutta jotenkin näitä on omalla kohdalla hankalampi "puolustella". Enkä omasta mielestäni välttämättä pääse mitenkään "helpommalla", mitä mielipiteitä netissä on ollut paljon. Päinvastoin, voihan se olla että toipumisaika on kivuliaampi, mutta kun miettii omia pelkoja ja niitä asioita mitä voi sattua jos menee pahasti pieleen, niin tavallaan ne riskit tuntuvat itsestä siltikin vähän pienemmiltä sektiossa mitä alateitse synnyttäessä. Vaikkakin kuolema ja vakavat komplikaatiot pelottavat silti sektiossa enemmän. *huokaus* Yksi suurin huolenaihe itselläni on myös se oma henkinen jaksaminen alatiesynnytyksessä ja sen jälkeen, kun mahdollisuus mielen järkkymiseen on olemassa ihan jo oman traumamenneisyydenkin kautta..

Inhottavasti on sanottu, jos joku on sitä mieltä ettei esim. pelkosektion vaatija saisi hankkia lapsia ollenkaan :sad001 Itse lasken tämän samanlaiseksi syyksi kuin muutkin mistä hyvästä sektioita tehdään.. Onhan sillä merkitystä pystyykö äiti henkisesti synnytykseen ja tuleeko siitä OIKEASTI mitään jos synnyttämään menisi ihan hysteerisenä? :eek: Saati mitä se tekisi sitten lapsivuodeaikana ja jälkeenpäin jos pakotetaan sellaiseen mihin ei kykenekään. Itsekin luulin tilanteen olevan hanskassa, kunnes viimeisellä kolmanneksella tajusin etten sittenkään taida alateitse synnyttämiseen pystyä. Rankkaa sekin on pelätä raskausaika synnytystä ja stressata vielä extraa siitä, että ne omat stressaamiset vaikuttavat kasvavaan lapseenkin :confused1

Mariannu, kiitos todella paljon kun kirjoitit omasta sektiokokemuksestasi. Helpottaa tietää, että siitäkin voi selvitä ilman sen suurempia traumoja ja kipeiksi jääneitä kohtia! Olen miettinyt, että otan ennemmin alavatsaan sitä puhuttua tunnottomuutta kuin herkemmille alueille.. Olen kuullut, että kannattaa mahdollisimman pian nousta ylös, ja muistaa kävellä alusta asti selkä suorassa ettei kipeydy muuten. Toivon meille perhehuonetta, koska pelkään muutenkin sairaalassaoloa (saati sitten tällaisessa uudessa tilanteessa uuden pikkuihmisen kanssa) ja haluaisin pystyä vierihoitamaan lasta heti 24/7 juurikin miehen avustuksella. Olen ymmärtänyt, että tämä helpottaisi huomattavasti maidon nousua, haluaisin nimittäin todella paljon pystyä täysimettämään alusta asti. Toivon, että kaikki menisi hyvin ja saataisiin myös se perhehuone käyttöön, pelottaa että jäisin yksin paniikissa tuntemattomaan paikkaan vieraiden ihmisten keskelle. Toivottavasti myös paraneminen alkaisi hyvin, niin pääsisi mahdollisimman pian kotiin. Kuulin ainakin huhuja, että tulevassa synnytyssairaalassani on niin kiireinen kesä ainakin tähän mennessä ollut, että ovat pyrkineet kotiuttamaan halukkaita mahdollisimman pian. Eli jos olo on hyvä, niin väkisin eivät ainakaan siellä pitkään pitäisi :) Hyvä kun sanoit tuosta haavan tarkkailusta! Hyvä tietää, että on parempi nopeasti pyytää siihen apuja jos alkaa näyttää tulehdusta kuin odotella pidempään (mitä varmaan itse olisin ehkä tehnyt :D)
 
Nyt sua on kyllä peloteltu ihan liikaa sektiostakin! Lue niitä positiivisia kokemuksia sektioista ja älä ajattele ehkä ihan kaikista pahimpia mahdollisia juttuja. Oot jo päässyt raskaudessa näin pitkälle ja kaikki ilmeisesti mennyt hyvin :)
Kaikissa on riskejä mutta realistinen pitää olla. Ja me asutaan suomessa, missä on maailman parhaimmat lääkärit ja apuvälineet sun muut.

Ja koska sulla on noin kova synnytyspelko ja menet paniikkiin ja hysteeriseksi alatiesynnytystä ajatellenki niin ei sinun todellakaan tarvitse synnyttää. Ei ketään pakoteta. Mutta musita pysty lujana kun lääkäri tekee synnytystapaarvioinnin. Kerrot kaikki paniikkikohtaukset ja kuinka sua ahdistaa, ei siinä kyllä ole mitään järkeä että menet synnytyssaliin ja et saa mitään aikaseksi kun vaan panikoit, ja sen tietää myös lääkärit!
Ja vaikka keräisit sisua ja voimia ja päätät mennä rohkeasti alatiesynnytykseen niin aina voi viheltää pelin poikki, se toki vaatii sitten vielä kovempaa lujuutta taistella kätilöitä vastaan. Tarkotan siis että jos olen siellä ja olet aivan paniikissa niin et sillon myöskään saa mitään aikaseksi ja sitten sinut luultavasti viedään leikkaussaliin.

Itselläni on vauva vieläkin perätilassa ja ens ma aamuna on synnytystapaarviointi edessä! odotan sitä niiiin innolla!
Saan sektion kyllä perätilan vuoksi mutta aion pysyä tiukkana ja vaatia sitä vaikka vauva kääntyisikin vielä..
Nyt kun sektiota on sulatellut ja maistellut jo muutaman viikon niin huomaan kuinka vähän sitä synnytystä enää stessaa :) tuntuu siis paljon rauhallisemmalta :)
Mutta ma sitä saa sitten tietää!
 
Takaisin
Top