Kouluun kännykkäkielto?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
On ollut puhetta, jos Suomeen tulisi kouluun kännykkäkielto. Mitä mieltä?

Minulla eka ajatus on kyllä, että hyvä. Jos sillä saisi työrauhaa kaikille.
 
Pitäisin aika outona, jos tulee. Tällä hetkellä esikoisen koulussa suositellaan kännykän mukana oloa. Pidetään turvallisempana, kun lapsi voi olla koulumatkalla yhteydessä vanhempiin. Tunnilla ei tietenkään saa puhelinta käyttää.
 
Kyllä koulumatkalla täytyisi saada pitää mukana, sehän on itsenäisesti liikkuvalle jo turvallisuustekijä. Tiedän yhden tapauksen, jossa alakoululainen pelastui tosi vakavasta paikasta juuri siksi, että oli kännykkä ja sai hälytettyä apua. Myös muita, lievempiä tai neutraaleja pulmia voi toki tulla, vaikka että polkupyörä hajoaa, joku kiusaa ja haluaa soittaa vanhemmalle tai isosisarukselle että tulisi turvallisempi olo kulkea kotiin, kaatuu koulumatkalla polvet ruvelle, tai sitten ihan vain koulupäivän jälkeen ilmoittaakseen "hei mää meenkin tolle kaverille suoraan koulusta". Koko koulupäivän ajan puhelin pitäisi olla tietysti repussa ja äänettömällä alakoululaisilla, yläasteikäisillä oppituntien ja ruokailun ajan repussa/taskussa äänettömällä. (Turhaa välituntivalvojan resurssien hukkaamista yrittää teinejä estää välitunnilla käyttämästä kännykkää).
 
Mä kannatan kännykkäkieltoa oppitunneilla ja ehdottomasti opettajille oikeus ottaa puhelin pois oppilaalta, jos se oppilaan opiskelua häiritsee. Toki kännykkä saa olla mukana ja puhelintahan saatetaan joskus käyttää myös opetuksessa, mutta muuten pysykööt repussa/kännykkäparkissa/tmv. Yläkoulussa mun mielestä voi olla mahdollisuus käyttää puhelinta välitunneilla, mutta alakouluikäiset keskittykööt kavereihin ja leikkeihin. Meillä tuli esikoisen kouluun (yläkoulu) nyt kännykkäkielto myös ruokailun ajaksi, mikä on mielestäni hyvä juttu. Meillä lapset on alkaneet kuljettaa kännykkää kouluun vasta joskus nelosluokalla, sitä ennen ollut mukana vain tarpeen mukaan, jos käytetty oppitunnilla. Meillä ollut niin lyhyt koulumatka (n. 5minsan kävelymatka), että ei olla koettu tarpeelliseksi ottaa kouluun mukaan kuin vasta siinä vaiheessa, kun kännykkää on alettu käyttää opetuksessa useammin kuin kerran viikossa.
 
Tuskin tulee täyskieltoa, se on monella tavalla ongelmallinen ajatus.
Meillä pitkä (yli 20km) koulumatka koulukyydillä ja on hyvä, että puhelin on mukana. Meillä 2-luokkalaisella vielä tavallinen ”älytön” puhelin.

Tällä hetkellä mielestäni on se ongelma, että yläkoulussa puhelinten käyttöä tunnilla ei saada kuriin (minulla kokemusta opettamisesta yläkoulussa ja puhelimet ovat todellinen ongelma tunnilla). Eli jonkinlainen puhelinparkki tunnin ajaksi, tai muuten opettajalle toimivat keinot puuttua puhelimen käyttöön. Parkki mielestäni toimivampi, koska ei tähänkään asti olla saatu muuta toimivaa keinoa, vaikka puhelimen käyttö kuinka on tunnilla kiellettyä.
Kysyin kerran oppilailta, näkevätkö he itse puhelimen ongelmaksi oppitunnilla. Hyvin voimakkaasti koko luokka (muistaakseni 9-luokkalaisia) sanoi, että ei se ole ongelma.
He ovat niin nuoria, että he eivät näe sitä, mitä puhelin tekee keskittymiselle. Heille se on normaali tila.
Puhelimen ottaminen pois yläkouluikäiseltä ei muuten ole niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa.
 
Samaa mieltä @VäriSointu kanssa. Johan nytkin kännykän käyttö tunnilla on kielletty (ellei siis opettaja erikseen ole sanonut että tämän tehtävän tekoon saa käyttää kännykkää) mutta eipä se paljon teinejä kiinnosta. Mua välillä jopa naurattaa tää keskustelu mitä nyt käydään, kun ihmiset paasaa että kännykät reppuun ja piste. Ihan kuin oppilaat sitä kuuntelisivat. 45 minuutin oppitunnin aikana saa pahimmillaan sanoa 45 kertaa että kännykät pois, ja seuraavalla tunnilla taas sama juttu. Kännykkäparkki (luokassa) on ainoa suht koht toimiva juttu, mutta siihenkään oppilaan ei ole pakko suostua. Jos kännykän takavarikoi, huoltajat nostavat mekkalan.

Kokonaan kieltäminen on musta turhaa, kyllä välitunnilla voi ihan hyvin käyttää kännykkää. Jos jotain halutaan lainsäädännöllä muuttaa, niin ehkä just lisätä opettajan toimivaltaa häiriötilanteissa. Paremmin siihen kyllä auttaisi jonkinlainen asennekasvatus huoltajille... Ettei pidettäisi sitä omaa pikkupilttiä jumalan asemassa ja tunnistettaisiin miten rajojen asettaminen voisi auttaa kasvatuksessa.
 
Kännykät pitäisi koulupäivän ajaksi laittaa pakolliseen kännykkäparkkiin, jotta ne olisivat koulumatkoilla saatavina mutta eivät lainkaan koulupäivän aikana, edes välitunneilla. Harva lapsi urheilee sen vaaditun 2 tuntia päivässä, ja välituntien viettäminen puhelinta tuijottaen on hölmöyden huippu. Kyllä niitä älyruutuja kerkeää elämässä katsoa vuosikymmenien ajan.

Jos puhelinta ei voi ottaa pois, niin sitten koulujen seiniin on syytö asentaa sen verran rautaa, ettei kännykkäsignaali pääse koulurakennukseen ollenkaan, ja wifitaajuuksille koulun sisälle häirintä päälle, jotta mitään omatekoisia virityksiäkään ei onnistu tekemään. Opettajillahan on edeleen lankapuhelimet, joilla heidät saa kiinni, joten tässä ei ole ongelmaa.
 
Ala- ja yläkoulujen pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä tässä asiassa. Alakoulussa varhaisteineille tietoa siitä miten yläkoulussakin kännykät ovat tunneilla parkissa ja miksi. Kunta/hyvinvointialue kohtainen asetus/ ohjeistus kännykän käytöstä rakennusten sisällä lienee helpoin lainsäädännöllisesti toteuttaa ja siten saada opettajien valtaa lisäämään.
 
Kännykät pitäisi koulupäivän ajaksi laittaa pakolliseen kännykkäparkkiin, jotta ne olisivat koulumatkoilla saatavina mutta eivät lainkaan koulupäivän aikana, edes välitunneilla. Harva lapsi urheilee sen vaaditun 2 tuntia päivässä, ja välituntien viettäminen puhelinta tuijottaen on hölmöyden huippu. Kyllä niitä älyruutuja kerkeää elämässä katsoa vuosikymmenien ajan.

Jos puhelinta ei voi ottaa pois, niin sitten koulujen seiniin on syytö asentaa sen verran rautaa, ettei kännykkäsignaali pääse koulurakennukseen ollenkaan, ja wifitaajuuksille koulun sisälle häirintä päälle, jotta mitään omatekoisia virityksiäkään ei onnistu tekemään. Opettajillahan on edeleen lankapuhelimet, joilla heidät saa kiinni, joten tässä ei ole ongelmaa.

Menis kyllä nykyopetus aika mahdottomaksi jos ei saisi nettiä käyttää lainkaan. Opettajien omat materiaalit on netissä, oppikirjakustantajien materiaalit on netissä, opetuspelit jne on netissä, sanakirjat on netissä, tietoa haetaan netistä, jotkut kokeet tehdään netissä.... Kyllä nykykoulun pitää opettaa myös nykyelämän taitoja, harvassa työpaikassa varmaan enää taaplataan pelkällä ruutupaperilla ja lyijykynällä.
 
Menis kyllä nykyopetus aika mahdottomaksi jos ei saisi nettiä käyttää lainkaan. Opettajien omat materiaalit on netissä, oppikirjakustantajien materiaalit on netissä, opetuspelit jne on netissä, sanakirjat on netissä, tietoa haetaan netistä, jotkut kokeet tehdään netissä.... Kyllä nykykoulun pitää opettaa myös nykyelämän taitoja, harvassa työpaikassa varmaan enää taaplataan pelkällä ruutupaperilla ja lyijykynällä.
Opettajahan saa materiaalinsa koneelle ethernetpiuhalla ihan yhtä helposti kuin ennenkin, ja ihan samalla tavalla se netti tulee ethernetpiuhalla oppilaidenkin käyttämiin koulun tietokoneisiin.

Mutta omiin laitteisiin sitä ei saisi. Ei työpaikoillakaan saa laittaa omia laitteita työpaikan verkkoon, vaan ainoastaan työnantajan laitteita.
 
Rakennuksiin tuskin aletaan koskemaan tämän asian takia. Kuka/mikä taho on niitä kustannuksia valmis maksamaan?

Käytössä pitäisi olla myös seuraamuksia. Jos et laita puhelintasi parkkiin ja käytät sitä tunnilla, et pääse kurssista läpi. Nykyään on jo sitä ongelmaa, että osalla nuorista ei ole hallussa yläkoulun jälkeen toisella asteella tarvittavia luku-, kirjoitus- ja laskutaitoja. Pitäisi palata siihen, että peruskoulusta ei pääse läpi ilman niitä taitoja. Se ehkä motivoisi (tai pakottaisi) tiettyä porukkaa tekemään jotain koulunkin eteen. Toki aina on se pieni porukka, jolla asiat niin huonosti, että heillä on koulun kanssa ongelmia joka tapauksessa. Ne perheet tarvitsevatkin sitten jo lastensuojelun puuttumista koko perhe-elämään.

Yläkoulussa on toki paljon fiksua ja ajattelevaa nuorisoa, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy. Sieltä saa opettajana kuulla sellaista kielenkäyttöä, jota tuskin monikaan nuorista käyttäisi, jos juttelisi heidän kanssaan kahden kesken.
 
Ehdottomasti kännykät pois tunneilta. Uskoisin, että toimivinta olisi kerätä yhteen paikkaan puhelimet tunnin ajaksi, josta ne saa välituntisin ja koulusta lähtiessään mukaansa. Sanktio tähän, jos tätä ei noudata, kuulostaa hyvältä. En muutenkaan kannusta erityistä digipanostusta kouluissa. Toki jossakin määrin, mutta en halua koulussa lapsistamme kasvatettavan digilaiteorjia. Muutakin elämässä on, ainakin minun lapsillani ja erittäin toivottavaa olisi, että kaikilla.
 
Omat ei ole ihan vielä kouluikäisiä, mutta kun tuo esikoinen parin vuoden päästä koulutaipaleensa aloittaa, niin hänelle kyllä puhelin hankitaan ja se on ehdottomasti saatava pitää mukana. Sairastaa siis diabetestä ja puhelinsovelluksen kautta tiedot verensokereista tulee myös vanhempien puhelimiin. Tarvitsee varmasti tukea myös ruokailuihin, kun tarvii arvioida hiilihydraattimääriä ja insuliiniannosta. Varsinkin ekojen luokkien jälkeen oon kuullut, että aika huonosti tähän hommaan on kouluavustajaa saanut. Ja ei sekään varmaan välitunnilla koko ajan voi vahtia yhden lapsen verensokereita. Mielestäni alakouluikäinen on ihan liian pieni täysin omatoimisesti sairauttaan hoitamaan. Koulumatkaa myös se yli 20 km, jonka aikana on oman onnensa nojassa, jos ei puhelinta saa olla.

Mikä se ratkaisu sitten olisi. Varmaan puhelinparkki? Täyskieltoa en kuitenkaan hyväksy.
 
Omat ei ole ihan vielä kouluikäisiä, mutta kun tuo esikoinen parin vuoden päästä koulutaipaleensa aloittaa, niin hänelle kyllä puhelin hankitaan ja se on ehdottomasti saatava pitää mukana. Sairastaa siis diabetestä ja puhelinsovelluksen kautta tiedot verensokereista tulee myös vanhempien puhelimiin. Tarvitsee varmasti tukea myös ruokailuihin, kun tarvii arvioida hiilihydraattimääriä ja insuliiniannosta. Varsinkin ekojen luokkien jälkeen oon kuullut, että aika huonosti tähän hommaan on kouluavustajaa saanut. Ja ei sekään varmaan välitunnilla koko ajan voi vahtia yhden lapsen verensokereita. Mielestäni alakouluikäinen on ihan liian pieni täysin omatoimisesti sairauttaan hoitamaan. Koulumatkaa myös se yli 20 km, jonka aikana on oman onnensa nojassa, jos ei puhelinta saa olla.

Mikä se ratkaisu sitten olisi. Varmaan puhelinparkki? Täyskieltoa en kuitenkaan hyväksy.
Onpas vaikea tilanne! Luulisi, että noin vaikeahoitoiseen diabetekseen saisi jo avustajan, kun kerran verensokeria pitää noin paljon valvoa.

Kun kävin koulua 40 vuotta sitten, paras ystäväni oli diabeetikko, ja hän mittasi verensokerit aamulla ja iltapäivällä kotona, ja muina aikoina söi ruokavalion mukaisesti. Koulussa ruoka sekä välipalat oli aina valmiiksi punnittu ja asetettu hänelle omalle tarjottimelleen. Vaikeaksi olisi mennyt, jos jatkuvasti kesken koulupäivän olisi pitänyt ottaa verikoetta sormenpäästä ja mitata tikuilla. Kumma, ettei nykyaikainen tekniikka ole tehnyt tätä yhtään helpommaksi.

Vastaavassa tilanteessa pyytäisin lääkäriltä todistuksen siitä, että aikuisen tarvitsee valvoa lapsen verensokeria koko koulupäivän ajan. Lääkörintodistuksella luulisi löytyvän avustaja tuohon tehtävään. Eihän se vanhempien tehtävä pitäisi olla joutua hoitamaan lastaan omien töiden ohessa koko ryöpäivän ajan, vaan koulun pitöisi tämä hoitaa.
 
Muokattu viimeksi:
Onpas vaikea tilanne! Luulisi, että noin vaikeahoitoiseen diabetekseen saisi jo avustajan, kun kerran verensokeria pitää noin paljon valvoa.

Kun kävin koulua 40 vuotta sitten, paras ystäväni oli diabeetikko, ja hän mittasi verensokerit aamulla ja iltapäivällä kotona, ja muina aikoina söi ruokavalion mukaisesti. Koulussa ruoka sekä välipalat oli aina valmiiksi punnittu ja asetettu hänelle omalle tarjottimelleen. Vaikeaksi olisi mennyt, jos jatkuvasti kesken koulupäivän olisi pitänyt ottaa verikoetta sormenpäästä ja mitata tikuilla. Kumma, ettei nykyaikainen tekniikka ole tehnyt tätä yhtään helpommaksi.

On tekniikka sentään sen verran mennyt eteenpäin, että tietääkseni monella on olkavarressa pieni laite, joka mittaa verensokerin automaattisesti. Luulen, että se lähettää tiedot sitten automaattisesti laitteelle (puhelimeen?).
 
On tekniikka sentään sen verran mennyt eteenpäin, että tietääkseni monella on olkavarressa pieni laite, joka mittaa verensokerin automaattisesti. Luulen, että se lähettää tiedot sitten automaattisesti laitteelle (puhelimeen?).
Toki, mutta hoito on mennyt vaikeammaksi, koska nyt tuloksia pitää seurata koko ajan.
 
Onpas vaikea tilanne! Luulisi, että noin vaikeahoitoiseen diabetekseen saisi jo avustajan, kun kerran verensokeria pitää noin paljon valvoa.

Kun kävin koulua 40 vuotta sitten, paras ystäväni oli diabeetikko, ja hän mittasi verensokerit aamulla ja iltapäivällä kotona, ja muina aikoina söi ruokavalion mukaisesti. Koulussa ruoka sekä välipalat oli aina valmiiksi punnittu ja asetettu hänelle omalle tarjottimelleen. Vaikeaksi olisi mennyt, jos jatkuvasti kesken koulupäivän olisi pitänyt ottaa verikoetta sormenpäästä ja mitata tikuilla. Kumma, ettei nykyaikainen tekniikka ole tehnyt tätä yhtään helpommaksi.

Vastaavassa tilanteessa pyytäisin lääkäriltä todistuksen siitä, että aikuisen tarvitsee valvoa lapsen verensokeria koko koulupäivän ajan. Lääkörintodistuksella luulisi löytyvän avustaja tuohon tehtävään. Eihän se vanhempien tehtävä pitäisi olla joutua hoitamaan lastaan omien töiden ohessa koko ryöpäivän ajan, vaan koulun pitöisi tämä hoitaa.
Noo, diabeteksen hoito on luojan kiitos 40 vuodessa kehittynyt aika huimasti. Samoin diabeetikkojen eliniänodote, juuri tekniikan kehittymisen ansiosta. Eli siksi koska sokereita seurataan useammin kuin kaksi kertaa päivässä... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tyttö on monipistoshoidolla, eli ennen aterioita mitataan sokerit, arvioidaan ruuasta hiilihydraatit ja pistetään ateriainsuliini sen mukaan. Tai bolustetaan pumpulla, jos sellainen on. Ihan tavallista ruokaa syö ja herkkujakin silloin tällöin. Ja joo, on käytössä sensori, joten ei tarvitse sormenpäästä mitata, paitsi jos siihen tulee joku häikkä, tai haluaa varmistaa. Samainen sensori antaa myös hälytyksen korkeasta ja matalasta verensokerista, jotka sitten taas vaatii toimenpiteitä. Voi käyttää joko puhelinta tai lukulaitetta.
Mutta just tää, että minkä ikäiseltä voidaan vaatia, että osaa kaikki nämä asiat itsenäisesti ratkaista. Päiväkodissa ovat kyllä tosi hyvin hoitaneet, yksittäisiä kertoja ovat vanhemmille soittaneet. Toivon kyllä, että koulussakin sit aikanaan avustaja olisi, kunnes oppii iän myötä itse hoitamaan.
 
Noo, diabeteksen hoito on luojan kiitos 40 vuodessa kehittynyt aika huimasti. Samoin diabeetikkojen eliniänodote, juuri tekniikan kehittymisen ansiosta. Eli siksi koska sokereita seurataan useammin kuin kaksi kertaa päivässä... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tyttö on monipistoshoidolla, eli ennen aterioita mitataan sokerit, arvioidaan ruuasta hiilihydraatit ja pistetään ateriainsuliini sen mukaan. Tai bolustetaan pumpulla, jos sellainen on. Ihan tavallista ruokaa syö ja herkkujakin silloin tällöin. Ja joo, on käytössä sensori, joten ei tarvitse sormenpäästä mitata, paitsi jos siihen tulee joku häikkä, tai haluaa varmistaa. Samainen sensori antaa myös hälytyksen korkeasta ja matalasta verensokerista, jotka sitten taas vaatii toimenpiteitä. Voi käyttää joko puhelinta tai lukulaitetta.
Mutta just tää, että minkä ikäiseltä voidaan vaatia, että osaa kaikki nämä asiat itsenäisesti ratkaista. Päiväkodissa ovat kyllä tosi hyvin hoitaneet, yksittäisiä kertoja ovat vanhemmille soittaneet. Toivon kyllä, että koulussakin sit aikanaan avustaja olisi, kunnes oppii iän myötä itse hoitamaan.
Lääkärintodistuksella kannattaa lähteä liikkeelle. En osaa kuvitella, että ainakaan meidän 7v olisi vielä kypsä ottamaan tuosta vastuuta. Monestihan kouluissa esim. ruoka-aineallergioiden tai syömishäiriöiden suhteen
ensimmäinen vastaus on ettei onnistu tai yritetään vähän sinnepäin, mutta sitten kun on lääkärintodistus siitä, että toimintatavoista on poikettava, alkavat asiat onnistua.
 
Jos koulussa opettajat ei saa pidettyä lasten kännyköitä poissa käsistä tunnilla, miten sitten ajatellaan niiden kännyköiden pysyvän kotona. Jos lapsi lähtee itsekseen kouluun, kukaan ei edes ole näkemässä ottaako lapsi kännykän mukaan. Vaihtoehto, ei kännykkää ollenkaan on huono. Teini jo tarvitsee kännykkää kaverien kanssa yhteydenpitoon. Pienemmällä kännykkä on tarpeen yksin koulumatkaa kulkiessa. Jolloin se ei taas auta mitään kotona.
 
Jos koulussa opettajat ei saa pidettyä lasten kännyköitä poissa käsistä tunnilla, miten sitten ajatellaan niiden kännyköiden pysyvän kotona. Jos lapsi lähtee itsekseen kouluun, kukaan ei edes ole näkemässä ottaako lapsi kännykän mukaan. Vaihtoehto, ei kännykkää ollenkaan on huono. Teini jo tarvitsee kännykkää kaverien kanssa yhteydenpitoon. Pienemmällä kännykkä on tarpeen yksin koulumatkaa kulkiessa. Jolloin se ei taas auta mitään kotona.
Siksipä se, että teknisillä keinoilla estetään kännykän toiminta koulurakennuksissa, on todennäköisesti paras.
 
Takaisin
Top