Kouluruokamuistot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kiva muistella näitäkin. :) Mikä oli sinun inhokki kouluruokasi? Entä löytyykö suosikkia?

Oma ehdoton inhokkini oli minestronikeitto. Siinä oli isoja tomaatin palasia, jotka oli mielestäni yksinomaan ällöjä niin maultaan kuin rakenteeltaan ja muutenkin keitto maistui kamalalta. :depressed: Suosikkeja oli ala-asteella makaroonilaatikko ja uunimakkarat. Ammattikoulussa tykästyin tartarkastikkeeseen.

Ehdoton inhokki ne kuuluisat kumiperunat. :joyful: Kouluperunat oli aina niin vetisiä ja pahoja ettei kukaan tykänny, ammattikoulussa ruoka oli kyllä aina hyvää ja syötävää.

Lemppareita oli kalapuikot-/fileet tartarkastikkeella ja palermonpasta. :hungry:

Kävin pientä kyläkoulua(oppilaita n. 25-35) jossa oli oma keittäjä ja yhtään inhokki ruokaa ei ollut, sen verran hyvä keittäjä oli ja teki kaiken alusta asti itse. Ehdoton lemppari oli kanaviillokki :)

Puurot ja pinaattiletut olivat lemppareita, tilliliha ällökkiä. Lukiossa oli lihakastikkeessa iso valtimon tai laskimon haarakohta, minkä seurauksena rupesin välittömästi kasvissyöjäksi. Sillä tiellä olen vielä 24 vuotta myöhemminkin, että kiitos vaan. :hilarious:

Mullakaan ei oikeastaan inhokkia ole, mutta ehdoton lemppari oli kouluaikoina pastatonnikalasalaatti.

Yhdyn tilliliha-inhokkiin. En muista muuta mikä olisi ollut mitenkään erityisen pahaa, en kyllä myöskään muista mitään mikä olisi ollut erityisen hyvää. Sen muistan kun koulussa oli joku kreikka-viikko ja meillä oli pitaleipää. Elettiin kultaista ysäriä ja en moista ollut ikinä ennen syönyt. :grin

Kinderperunat (tai yllätysperunat) joissa oli mustia kikkareita sisällä :wtf: Ja kokoperunaruoat yleensä. Kanaviillokki oli ehdoton ei! Samoin vellit, lihakeitto ja tilliliha.

Suosikki oli lasagne, mutta sellaista herkkua sai vain kerran Dynastiassa!

Suurin inhokki oli Lindströmin pihvit! Samoin kaikki puolukka-kaali-omena- salaatit ja vastaavat jäi yleensä lautaselle.

Lemppareita sen sijaan pinaattiletut puolukkahillolla, sitruunanmakuinen turskaleike perunamuusilla ja yrttikurkku-kastikkeella, ohrarouhepuuro mehukeitolla, uunimakkara ja muusi sekä ekoina vuosina ainakin oli kinkkuperunasoselaatikkoa, mitä oli myös kouluuntutustuttaessa ni seki oli ihan hyvää!

Inhokkeja oli lihakeitto ja puurot. Muistan varmaan ikuisesti, kun ekaluokalla koulussa oli lihakeittoa, otin oikein ison annoksen, kun mielessä oli mummin tekemä soppa joka oli yksi mun lemppareistani. No eipä ollut liha lähelläkään samanlaista kun mummilla, vaan kumisia, sitkeitä, löllöjä ällötyksiä! Oksensin ekan lusikallisen jälkeen lautaselleni ja opettaja pakotti mut syömään lautasen tyhjäksi :sad001 Sen jälkeen en ole voinut katsoakaan lihakeittoon päinkään. Edes mummin laittamaan :arghh:
Puurot oli aina liisteriä ja niissä oli kovia kokkareita :wtf: En käsitä miten puurostakin sai niin pahaa!

Suosikkeja oli kanaviillokki, lihapullat ja makaronilaatikko. Kauppiksessa kaikki oli hyvää ja valinnanvaraa riitti, kun ruokailut oli Amican lounasravintolassa :)

Inhokkeja oli lihakeitto ja puurot. Muistan varmaan ikuisesti, kun ekaluokalla koulussa oli lihakeittoa, otin oikein ison annoksen, kun mielessä oli mummin tekemä soppa joka oli yksi mun lemppareistani. No eipä ollut liha lähelläkään samanlaista kun mummilla, vaan kumisia, sitkeitä, löllöjä ällötyksiä! Oksensin ekan lusikallisen jälkeen lautaselleni ja opettaja pakotti mut syömään lautasen tyhjäksi :sad001 Sen jälkeen en ole voinut katsoakaan lihakeittoon päinkään. Edes mummin laittamaan :arghh:
Puurot oli aina liisteriä ja niissä oli kovia kokkareita :wtf: En käsitä miten puurostakin sai niin pahaa!

Suosikkeja oli kanaviillokki, lihapullat ja makaronilaatikko. Kauppiksessa kaikki oli hyvää ja valinnanvaraa riitti, kun ruokailut oli Amican lounasravintolassa :)

Ihan sanoinkuvaamattoman järkyttävää ja kuvottavaa. Kamala opettaja! :angry4

Yhtään inhokkia ei äkkiseltään tuu mieleen. Lemppareita oli kanaviilokki, lihapullat, pinaattiletut. Muita ei ees muista :p

Inhosin melko monia ruokia. Ensimmäiseksi tulee mieleen janssoninkiusaus, tilliliha, nakkikastike suolakurkuilla, porsasvatkuli, kukkakaalikeitto, borssikeitto ja tietysti perunat. Sekä niin sanotuista salaateista lantturaaste rusinoilla, tomaattisipulisalaatti.

Herkkua oli lihaperunasoselaatikko, makaronilaatikko, uunimakkara, maitokiisseli, kalapuikot

Mun mielestä kaikki kouluruoat oli hyviä :p pinaattikeitto oli ehkä sellainen mikä tökki. Kanaviillokki, pinaattiletut, lasagne :hungry: kesäisin olin vielä jalkapallo turnauksissa keittiössä töissä, sieltä sai sitten turnauksien päätteeksi ruokia viedä kotiin, maistui ne kesälläkin oikein hyvin. Myöhemmin esikoista odottaessa olin vielä hetken ”tuuraamassa” koulun keittiöllä ja silloinkaan ei ruoat maistuneet pahalle, edes ne kumiperunat:)

Oksensin ekan lusikallisen jälkeen lautaselleni ja opettaja pakotti mut syömään lautasen tyhjäksi :sad001 Sen jälkeen en ole voinut katsoakaan lihakeittoon päinkään. Edes mummin laittamaan :arghh:

Oliko muillakin tällaista vahtimista kouluruokailussa? Meillä kanssa opettaja vahti syömistä. Jättää ei saanut kuin korkeintaan joskus ihan vähän (ja sittenkin jos opettaja sattui samaan aikaan palauttamaan astioita käski syömään sen lopunkin). Oli pieni koulu ja syötiin luokassa. Salaatista tämä meidän opettaja oli erityisen tarkka. Sitä oli kaikkien pakko syödä. Kerran erehdyin syömään salaatin ennen muuta ruokaa. Opettaja ei uskonut että olin jo syönyt salaattia ja laittoi kauhallisen lisää. Siitä lähtien söin salaatin aina viimeiseksi.

Meillä piti pyytää lupa, että saa jättää ruokaa, mutta jos viipyi tarpeeksi kauan ruokalassa opettaja ehti lähteä ja ruuan voi viedä pois.

Muistan että kaverini oksensi kaalilaatikon lautaselle ja joutui sen syömään. Oksensi sitten vielä komeammin ja sai lähteä kotiin. Aika sairasta kyllä opettajan puolelta.

Omia inhokkeja pinaattikeitto ja perunasalaatti (vielä tänäkin päivänä) sekä moni muu, olen kyllä edelleenkin suht nirso - pyysin keittäjältä aina "kiitos vähän". Paitsi ohrapuuro ja mehukeitto sanoin "kiitos paljon".

Pinaattikeitto ja -letut, ohrapuuro ja mehukeitto sekä perunasosekeitto+lihapiirakka oli parasta. :p

Inhokkeja oli minestronekeitto, manteli-/sitruunakala...
Ja ne vakuumissa keittiölle tulleet, höyryssä kypsytetyt kumipalloperunat. Oon ammatiltani suurtalouskokki, ja amiskeittiössä joskus luokkakaverien kanssa testattiin heittää kypsä peruna seinään ja kyllä, se kimposi ehjänä takaisin. :hilarious:

Yh, mä olin mantelikalan blokannut! Se oli kyllä ihan kauheeta!
Ala-asteella piti aina syödä lautanen typötyhjäksi, mitään ei saanut jättää ja opettaja vahti koko ruokailun ajan, paitsi jos sillä oli meidät armahtava välituntivalvontavuoro.

Nyt kun kuuntelen omien lasten juttuja kouluruuasta, niin onneksi on ruoat ja meininki muuttunut siitä 80-90 lukujen taitteesta :smiley-ashamed004

Ei minulla ollut oikein mitään varsinaista inhokkia, jota en missään nimessä olisi pystynyt syömään, sisäelimiä lukuun ottamatta, niitä en syö vieläkään. Miltei kaikki muu maistui enemmän tai vähemmän. Eihän kaikki nyt ollut varsin hyvääkään, esim. just ne kumiperunat, mutta syötyä tuli.

Tuo on aina niin järkyttävää lukea, että on pakotettu lapsi syömään jotakin ruokaa, ja vielä oksennuskin!! Aivan järjetöntä touhua, toivottavasti nykyään ei enää ikinä missään tehdä niin! Lapsikin syö sen verran kuin mahtuu tai haluaa syödä, jos ei tykkää, niin olkoon sitten syömättä, vaikkei sekään hyvä vaihtoehto ole. Siinä ei kuitenkaan pakkokeinot ole mitenkään sallittuja. Minusta tuo oksennetun ruoan syömiseen pakottaminen on verrattavissa pahoinpitelyyn. Ajat on todellakin olleet toiset silloin kun monet meistä ovat olleet alakouluikäisiä :(

Takaisin