Kotitöiden jakamisesta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SS

Vasta-alkaja
Taas kerran kotitöiden jakamisesta. Miten ihmeessä ne kotityöt saisi jaettua niin ettei kaikki jäisi minun tehtäväkseni? Olen puhut ja pyytänyt että puoliso tekisi oman osansa. Lupaa yrittää parhaansa mutta sanoo että kaikki ei tapahdu silmän räpäyksessä. Vuosia on jo mennyt tätä odotellessa. Kaikkea on kokeiltu. On sovittu että hänelle kuuluu tietyt työt, esim. imurointi ja ruoan laitto joka toinen kerta. Tämä järjestely ei kuitenkaan toimi koska työt vaan yksinkertaisesti jäävät tekemättä. On sovittu jotain mutta siitä ei pidetä kiinni. On sovittu että nurmikko leikataan kerran viikossa, mutta yhtäkkiä on mennyt kaksi tai kolmekin viikkoa ja piha senkun metsittyy. Jos ruokaa ei ole tehty, hän ei syö tai kaivaa kaapista jotain mitä ei tarvitse laittaa.

Hän tekee kyllä useimmiten jos pyydän, mutta saa olla hyvin tarkkana milloin pyytää. Hän käy normaalisti töissä kuten minäkin ja harrastaa todella paljon eli on paljon poissa kotoa. Kahtena iltana viikossa hän tulee kotiin vasta myöhään, välillä on myös viikonloppuja poissa tai sitten on kavereita käymässä koko päivän. Nämä siis harrastusosiota, työ on päivätyötä. Usein kotona ollessaan ilmoittaa että on väsynyt ja haluaa vain levätä. Saattaa suuttua jos pyydän väärään aikaan tekemään jotain tai sitten ilmoittaa tekevänsä sen myöhemmin (tämä tarkoittaa että sitä ei tehdä). Olen yrittänyt sanoa että jos viettää vapaa-aikansa poissa kotoa niin sitten sitä vapaa-aikaa on kotona vähemmän, mutta hän kuulemma tarvitsee harrastuksensa jotta jaksaa arjessa. Minun pitää siis suunnitella mitä kotona pitäisi tehdä, sitten tutkia hänen mielialaansa ja iskeä juuri oikealla hetkellä. Ja varautua silti kuuntelmaan kuinka en ymmärrä miten rankkaa hänen elämänsä on.

Olen ehdottanut että sovittaisiin tietty aika päivästä joka pitää käyttää kotitöihin (esim 30 min). Hänen mielestään tämä ei toimi koska esim. nurmikon leikkaamiseen menee aina vähintään tunti, jolloin päivittäinen aika on jo ylittynyt. Joskus suunnittelimme että tietyt kotityöt tehdään tiettyinä päivinä. Puoliso huomautti että päivien kanssa pitää joustaa, koska kaikki viikot eivät ole samanlaisia. Sitten jousti kaikista kotitöistään pari kolme viikkoa ja unohti koko asian.

Osaltaan kyse on myös asenneongelmasta, on sanonut että jos hän rupeisi tekemään kotitöitä niin minä en silti olisi tyytyväinen vaan keksisin jonkin toisen asian josta valittaa. Olen pyytänyt että hän kokeilisi joskus, saattaisi yllättyä positiivisesti. Hän myös piiloutuu kroonisen sairautensa taakse, koska se vie kuulemma häneltä paljon voimia. Samaan aikaan hän ilmeisesti unohtaa että minä olen myös kroonisesti sairas ja hoidan silti kaiken kotona, vaikka se vie voimia minultakin. Hän oli pitkään kotona sairauden vuoksi eikä tehnyt silloin senkään vertaa kuin nykyään.

Pitkä vuodatus mutta kertokaahan nyt konkreettisia keinoja joilla saadaan kotityöt jaettua edes suurin piirtein puoliksi, Eihän niitä millään ihan tasan saa menemään, mutta jos edes jotain sinne päin. Ei ole kyse siitä ettenkö jaksaisi, yleensä jaksan aika hyvin, toki joskus uuvuttaa. Mutta se katkeruus. Kun toinen tekee ruokaa, laittaa pyykkejä, imuroi, tyhjentää astianpesukonetta, kantaa puut sisälle ja lämmittää. Ja toinen istuu tietokoneella.

Pitää nyt sanoa jotain positiivistakin, puolisoni ei nimittäin ole mikään suttupytty, vaan laittaa aina astiansa koneeseen (omat, ei sentään kattiloita tai muuta sellaista) eikä jätä sukkamyttyjä olohuoneeseen.

Tosta lämmittämisestä. Se on aivan selvästi miesten työ, aloita siitä. Kun se homma on hanskassa, hivuta joku toinen homma jollain yhtä hyvällä syyllä hänelle, esim roskiksesta huolehtiminen jne..
Ja jos tietokone vie liikaa huomiota, asettakaa sen käytölle rajat. Ihan kuin lapsen kanssa toimisi..

Siis suuttuu millä tavalla jos huomautat tai pyydät tekemään jotain väärällä hetkellä? Ei ole kovinkaan tervettä jos joutuu normaalien parisuhteeseen kuuluvien asioiden takia hiiviskelemään toisen ympärillä. Mä olen meillä ilmoittanut että jos ei kiinnosta kotitöiden jakaminen niin voidaan sitte muuttaa eri kattojen alle ni pääsee molemmat tekemään vain sen "oman osuutensa" ihan konkreettisesti.

Entä jos vihjaset, että kun ei kotitöihin riitä puhti ni vähän joutas vähentämään harrastuksia.Tai sit vaadit itselle yhtä paljon kodin ulkopuolista vapaa-aikaa.. Toivottavasti saat jonkinlaista työnjakoa aikaseks, ei se oo kiva jos kaiken joutuu ite tekemään..

Kysyin joskus äidiltä ja mummilta miten miehet saa tekemään kotitöitä. Vastaus oli 'ei mitenkään!' :D Miehet taitaa vaan olla sellasia laiskimuksia. Oma mies tekee oma-alotteisesti vaan sillon kun suutun kunnolla. Kesällä tein pitkiä päiviä ja työ oli fyysisesti rankkaa, mutta siitä huolimatta tein kotityöt vaikka mies ei käynyt töissä. Nyt tilanne on päinvastainen ja edelleen minä teen kotityöt kun mies on niin väsynyt... Jos ei kotityöt hoidu luonnostaan niin ei myöskään käskemällä. Taidan luovuttaa, mutta toivottavasti alottajan mies tuosta reipastuu! :)

Hirvittävän tutulta kuulostaa! Meillä tilanne paranee aina hetkeksi vain vakavien kehityskeskusteluiden (lue: ulkoruokintauhkailujen) jälkeen. Ja tää yksilö myös jättää ne hiton hikisukkansa pitkin lattioita ja astioita ties ja mihin homehtumaan... :shifty: Sen nyt jotenkin kestää, kun suhde on muuten hyvällä pohjalla. Mutta niin. Jotenkin nää tuntuu olevan hirveän hyviä keksimään tekosyitä. Valitettavasti en osaa muuta antaa kuin sympatiaa kovasti! :shy:

Mä oon kans miettinyt et jos vaan luovuttas. Mut sit taas hermot palaa ja alan mäkättää ja sit tulee tappelu.

Mä olen kanssa ihan hermoromahduksen partaalla kyseisen asian takia. Oon yrittänyt hyvällä ja pahalla saada ton äijän jotai tekee kotona mut ei, hän vaa makaa sohvalla ja syö tai istuu tietokoneella. Ite hoidan meidän pienen vauvan, kissat ja kotityöt, mies vaan sotkee. Aina on kahvia pitkin lattiaa ja leivänmuruset pitkin pöytää ja kun huomautan asiasta ni ei muka oo huomannut. Ottaa päähän kun ei se edes yhtään arvosta sitä että mä koitan pitää kämpän siistinä. Just tänään paasasin sille kuinka nää kotityöt kuulus hällekki kun yhdes asutaan. Täytyy varmaa uhata kans laittaa ulkoruokintaan. Voimia jokaiselle joka taistelee tän asian kans. :)

Me teemme myös samanlaisen "kehityskeskustelun" kuin miramaria, melkolailla kuukausittain. Osuu huippu tekemättömyydessä aikalailla mieheni "kuukautisten" kanssa samaan aikaan.
Aloitan keskustelun kysymällä välittääkö hän perheestänsä (Tottakai). Välittääkö hän vaimonstansa ( Tottakai). Haluaako hän että lähden burnoutin takia sairaalaan lepäämään muutamiksi päiviksi (ei tietenkään, paskavaippa jäisi hänen hoidettavakseen). Kysyn voisiko hän jollain tapaa lieventää juuri kohta iskevää burnoutia ( Tottakai kulta, mitä pitäis tehdä?).
Tämä keskustelu siis lämmittämisen, ruohonleikkuun, satunnaisen imuroinnin, silloin tällöin tapahtuva ruuanlaiton ja keittiön siivoamisen lisäksi.
Ei nainen mikään orja ole, tuonhan toki myös rahaa työnteollani hankintoihin.
Pitää vain päättää mitkä ovat ne "miesten" työt ja pitää saavutetuista eduista kiinni.
Niinkuin jo kirjoitin, esim lämmittäminen on miesten juttu, joka heidän on ehdottomasti hoidettava.

Meillä ei oo miesten töitä ja naisten töitä eritelty, siksipä olenki aikamoisena justiinana täällä koska myös minä leikkaan nurmikkoa, teen lumitöitä, tänään viimeks kannoin polttopuita liiteristä ja lämmitin taloa... Jos mä teen kaikkea tota "miesten hommaa" lapsenhoidon, eläintenhoidon, pyykkäyksen, kokkauksen, siivouksen ja kaiken muun lisäks niin meillä ei oo varaa äijällä istua missään tietokoneen tai telkkarin ääressä itteään huvittamassa sillä aikaa vaan osallistuu hommiin. Voidaan sitte istua molemmat sen telkkarin ääressä ku kotityöt on siltä osin hoidettu ja onneks mies on jo aika hyvin sisäistäny sen. Yhdessä tässä ollaan kuitenki valittu toistemme kanssa olla niin myös sitte kimpassa asiat hoidetaan eikä niin että toinen juoksee kaiken vapaa-ajan jossain harrastuksissa ku toinen on kotona yksin puurtamassa.

Kuullostaa melko tutulta toisinaan. Onneksi toisinaan mies osaa tehdä jotain aivan oma-aloitteisestikin.
Mies tulee perheestä jossa äiti on aina ollut kotona hoitamassa kodin ja lapset, isä ollut töissä. Mies siis tottunut siihen että astiat voi huoletta jättää vaikka sängyn alle jos ei muuta paikkaa keksi ja äiti siivoaa sillä aikaa kun hän on koulussa/töissä ollut.
Nykyään vieläkin joskus joudun miehelle toteamaan ett "äitis ei oo täällä" kun hän jättää astiat olkkariin tai hikisukat ties minne ja mies ymmärtää heti yskän (onneksi). Tästä käytiin toooodella pitkään viikottain keskustelua (lähes aina tuolla edellä mainitulla äiti -argumentilla).
Miehelle tosin täytyy todella usein kertoa ett nyt pitää imuroida tai vessa pitää pestä. Mies tekee ilman vastaansanomisia, oma-aloitteisuus vaan näissä siivousjutuissa vielä hakusessa. Onneksi sentään ruokaa tekee ja taloa lämmittää ilman muistuttamista (tosin ruoastakin pitää olla ollut puhetta, muuten ei tule valmista) :)

Tsemppiä ja onnea teille kaikille tämän asian kanssa painiville, toivottavasti miehet kasvaa joskus vastuuntuntoisiksi aikuisiksi (meillä ei ihan vielä... toivottavasti joskus) :)

Meillä taitaa olla suurin ongelma juuri se, ettei mies huomaa sotkua. Hän eläisi ihan onnellisena kaaoksen keskellä. :rolleyes: Meilläkään ei miesten ja naisten töitä ole. Ja kun kerrostalossa asutaan, niin pihahommiakaan ei löydy, joten helpolla pääsee. Että jokin sokeus se näissä siisteys asioissa taitaa olla...:facepalm:

Miehillä ja naisilla taitaa olla hyvin eri käsitys, mitä on sotku. Meillä minä kiristelen hampaitani kun on "kauhea sotku", mies ihmettelee että mikä sotku. Huomaa kyllä kun on siivottu. Meillä minä en edes halua mitään kotitöiden jakoa, tykkään siivota ja mielelläni siivoisin enemmänkin ja useammin jos vaan olisi aikaa. Väsyneenä sitä välillä vaan miettii, miksen pyydä apua. En kai tarvi apua. :)

Totta. Käsitys siisteydestä ja siivoamisesta poikkeaa aika lailla. Tosin, en mä kyllä kestäis semmostakaan suhdetta missä mies viikkailis pyykit nippuihin värien mukaan ja kiillottelis jalkalistoja hammasharjalla päivät pitkät :grin

Salme sanoi juuri sen mitä meidän elämässä toteutuu. Minä olen pedantti ja huolellinen, kun on leivänmuruja pöydällä ja muuta ylimääräistä tavaraa niin mulle se on kauhea sotku. Miehen mielestä on ihan siistiä. Näkemykset eroaa melkoisesti. Mä olen meillä se joka pitää huushollin kunnossa.

Tuo käsitysero on kyllä ihan tosi, meilläkään miehen mielestä ei ole sotkuista, vaikka miusta on. Meillä myös mies asuisi sotkuisessa kämpässä aivan huomaamattaan ja onnellisena. Onneksi tosiaan miehelle voi vaan sanoa että pitäisi siivota ja hänkin osallistuu siihen, vaikkei hän olisi huomannut sotkua :)
Meilläkään ei miesten ja naisten hommia ole, vaikka omakotitalossa asutaankin, molemmat lämmittää taloa ja molemmat siivoaa samalla tavalla vaikka toinen tarvitseekin hiukan muistuttamista siivoushommissa :)

Meillä on huomattavasti helpompaa kun työt on jaettu "miesten ja naisten" töihin ja molemmat hoitavat omat piisinsä, ei tule riitaa että kuka viimeksi teki mitä.
Ja siis näihin "miesten" töihin luokitellaan myös miesten vaatehuolto, miesten astioiden korjaus, tamppaus ja yleinen miesten jälkien korjaaminen...
Se koska nämä asiat hoidetaan on välillä hiukan hakusessa

Meillä ei kotitöitä jaotella sen ihmeemmin. Se tekee kumpi ehtii tai jos on jotain häiritsevää sotkua niin se siivoo sit paremmin :)
Kyllä jokaisen talossa asujan kuuluu osallistua kotitöihin (ikä toki huomioiden). Meillä vanhemmat lapset pitävät huoneensa järjestyksessä, auttavat tiskikoneen täytössä ja tyhjennyksessä, yms.

Huh, näitä lukiessa tuntuu, että olenpa onnekas, kun omalle puolisolle siivoaminen ja muut kotityöt ovat ihan automaattinen asia. Eikä me todellakaan jaotella hommia miesten ja naisten töihin, se tekee, joka paremmin osaa. Minä kasaan paremmin huonekalut, mies tekee parempaa ruokaa.

Mutta... Viimeksi eilen väännettiin oikein kunnolla kättä aiheesta. Mies on ollut jo pidempään työttömänä ja tekee keikkaa max 2 päivää viikossa, muutaman tunnin kerrallaan. Itse teen ihan täyttä työviikkoa ja pakerran siinä sivussa yliopisto-opintoja. Miehen mielestä kotityöt tulisi kuitenkin jakaa täysin tasan, ja esim. lapsi viedä ja hakea hoidosta aina vuorotellen. Ongelma on lähinnä siinä, että jos vien lapsen aamulla hoitoon repimättä häntä aivan liian aikaisin ylös, myöhästyn itse noin puoli tuntia töistä (mikä on ihan mahdollistakin, mutta ei suotavaa, ainakaan koko ajan). Illalla puolestaan, jos minä haen lapsen hoidosta, kotiaikaa jää ennen lapsen nukkumaan menoa noin 2,5 tuntia. Siihen sitten päälle kauppareissut, ruoanlaitot, siivoamiset, pyykkäämiset sun muut. Ja niin, opiskellakin piti. Mies on tällä välin ehkä räplännyt puhelintaan noin 9 tuntia ja täyttänyt tiskikoneen.

Mikä meni pieleen? Olenko oikeutettu vaatimaan hieman isompaa panostusta kotona olevalta? Mies ei siis ole lapsen kanssa kotona (kuin joitain satunnaisia päiviä, meillä on ihan huippumahtava päiväkoti, jonka toimintaan osallistuminen on lapsen oikeus), vaan ihan keskenään vaan tekee jotain tai on tekemättä. Hauskaahan tässä on vielä se, ettei mies edes aktiivisesti hae työtä, jossa olisi enemmän viikkotunteja. Tällä hetkellä järjestely sopii meille ihan hyvin, koska työttömyys tuo elämään paljon kaivattua joustoa ja taloudellisestikin jotenkin kitkutellaan menemään. Ajattelen kuitenkin, että miehellä olisi joku "pätevä syy" olla tekemättä asioita, jos hänellä olisi enemmän velvollisuuksia kodin ulkopuolella. Yhtenä skenaariona tietysti on, että miehen työllistyessä kokopäiväisempiin hommiin kaikki kotityöt jäävät sitten minulle, kun ei miehen jaksaminen enää riitä. Meillä ei kyllä koskaan olla oltu turhan tarkkoja eikä kämppä ikinä ole ihan tiptop, itse yhden masennuksen ja yhden burnoutin läpi käyneenä olen oppinut arvostamaan vähän muitakin asioita...

Mutta niin, aloittajalle: Sanoisin, että tapojaan on äärimmäisen vaikea muuttaa. Itselleni tuli lähinnä mieleen "katoaminen" toisiin maisemiin muutamaksi viikoksi, niin että mies ymmärtäisi, mitä kaikkea kodin ylläpitäminen vaatii. Tai sitten ei tajuaisi, ja koti olisi palatessa lattiasta kattoon p**kassa. Ja eihän sitä omasta kodista noin vain lähdetä, varsinkin, jos on enemmän mukeloita. Itse saattaisin kettumaisena ämmänä vielä oikein tehdä listan asioista, jotka olen päivän/viikon aikana hoitanut ja kuinka paljon aikaa niihin on mennyt. Siinä sitten olisi kiva vertailla, että mites se sun lista :smiley-chores007:smiley-chores011:computer005

Totta kai on oikeus vaatia että jos toinen tuo leivän pöytään niin silloin kotona oleskeleva osapuoli tekee kotona enemmän. Esim. jos äiti on kotona lapsen/lasten kanssa, niin kyllähän silloinkin olettamus on, että hän tekee isomman osan kotitöistä, vaikka lastenhoito jo itsessään vie aikaa ja energiaa. En vaan ymmärrä miten jollakin on pokkaa istua koneella tunti tolkulla kun toinen puolisko kantelee pyykkikoppaa, laittaa ruokaa ja imuroi. Ja sitten vielä valittaa että imurin ääni ottaa ikävästi korvaan.

Takaisin