Olen pakon edessä joutunut miettimään ja hieman valmistelemaankin mahdollista kotisynnytystä. Edellinen synnytykseni eteni niin nopeasti (avautuminen 39min), että oli hilkulla ettei vauva syntynyt autoon. Mielummin synnytän kotona kuin matkalla kuitenkin. Onneksi yleensä tälläiset todella nopeat synnytykset sujuvat hyvin ja ilman komplikaatioita.
Valmistellut olen vain niin, että pidän ensihoitajien kulkemisen mahdollisimman vaivattomana (turhat kamppeet pois eteisestä, kylppäristä ja kodinhoitohuoneesta ja piha siistinä että ampparin saa käännettyä), kylppäristä löytyy pyyhkeitä johon vauvan kääriä ja minulle kylpytakki, ööö... ei kai muuta ole ainakaan toistaiseksi. Ensihoitajilla on kuitenkin napavälineet, vaikka eipä sillä napanuoran sitomisellakaan mikään kiire ole. Puhelin kulkee käytännössä koko ajan mukana, että saan soitettua apua. Jos meille kotisynnytys tulisi, niin suunnittelematonhan se kuitenkin olisi, tarkoitus on ehtiä sairaalaan. Autoon laitan vielä kassin johon vauvalle huopa ja pari pyyhettä, ja kosteussuoja mun peffan alle, jos käy niin että ei sairaalaan asti ehditäkään.
Suunniteltua kotisynnytystäkin mietin yhdessä vaiheessa, mutta kotilon saaminen paikalle ajoissa voi olla haastellista, kun ihan lähellä ei sellaista ole. Meillä ei myöskään ole oikein paikkaa synnytysammeelle (jonka ehdottomasti kotisynnytykseen haluisin) enkä halua isompien lasten olevan paikalla kuulemassa saati näkemässä.