Synnytin esikoisen suunnitellusti kotona ja toivon, että voin aina synnyttää kotona. Me päädyttiin lopulta sen takia kotisynnytykseen, että oli just tullu tiukat koronarajotukset ja halusin miehen synnytykseen mukaan tukemaan. Nyt on jo monia muita pääasiallisia syitä miksi haluan synnyttää kotona aina jos se suinkin on mahdollista.
Mulle koti tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta ja silloin sitä pitkälle onkin synnytyksen etenemisen ja komplikaatioiden riskin kannalta. Kotona voin olla täysin rento, syvällä synnytyskuplassa ja synnytys etenee näin ollen parhaalla mahdollisella tavalla, kehon omat kivunlievityshormonit toimii ja keho toimii sujuvasti ja luonnollisesti. Vauva on stressittömämpi ja saa enemmän happea ja syntyy helpommin. Oma kokemus on paljon positiivisempi millä puolestaan on hyviä vaikutuksia mm. imetykseen ja kiintymyssuhteeseen.
Koen kodin turvallisemmaksi koska voin luottaa siihen, että saan olla rauhassa ja kukaan ei häiritse tai uhkaa minua. Ei tule vieraita ihmisiä katsomaan alastonta kehoani, ei tule yllättävää tai epätoivottua kosketusta, ei tule synnytyskuplan häirintää tai säikähtämistä jonkun äkillisen häiriötekijän vuoksi, ei tarvitse keskeyttää synnytyskuplaa tai häiritä omaa oksitosiinintuotantoa sen takia että pitäisi alkaa puolustamaan omia valintoja tai oikeuksia tai neuvottelemaan toimenpiteistä. Voin tietää ja luottaa siihen että ympärillä on vain valitsemiani luotettuja tuttuja henkilöitä jotka kunnioittavat minua ja toimivat toiveitteni mukaan.
saan siis synnyttää rauhassa ja kukaan ei puutu siihen ja silloin oma keho pääsee toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja synnytys etenee hyvin ja itsellä on hyvä ja turvallinen olo ja vauva voi hyvin.
kotisynnytys on turvallinen vaihtoehto terveelle synnyttäjälle terveessä raskaudessa. Paras paikka synnyttää on silloin se missä kokee olonsa turvallisimmaksi, koska synnytys etenee siellä parhaiten. Toisille se voi olla sairaala ja voin ymmärtää sen mutta itselle se on 100% koti.
esikoisen synnytys meni hyvin, tehtiin lopullinen päätös synnyttää kotona n. 1kk ennen synnytystä ja palkattiin silloin 2 kotikätilöä. Maksoi n. 3000€ ja sai maksaa erissä. He päivystivät 4vk ajan synnytystä ja sai olla yhteydessä heihin muutenkin ennen ja jälkeen synnytyksen ja oli myös käyntejä ennen ja jälkeen synnytyksen. Olin valmistautunut hyvin synnytykseen ja saanut ammeen ja tens-laitteen myös etukäteen kotiin.
synnytys alkoi spontaanisti 5 päivää ennen laskettua aikaa supistuksilla ja eteni sujuvasti ja luonnollisesti. Kesti 8 tuntia ja sain olla omassa rauhassa kokoajan, välillä vain kuunneltiin sydänääniä varmaankin doplerilla. Kävelin olkkarissa ja olin välillä kontillaan ja ystävä ja mies oli välillä sivussa ja välillä vierellä. Pari tuntia ennen syntymää siirryin ammeeseen. Kätilöt oli hiljaa ja antoi omaa tilaa. Kuuntelin kehoa ja vaihtelin asentoa ja ponnistin sen mukaan. Tunsin vauvan laskeutumisen ja ponnistuksen tarve tuli kehoon niin ettei tarvinnut miettiä millon tai miten ponnistan. Reilun tunnin ponnistamisen jälkeen tuli pää ulos ja seuraavalla supistuksella loput vauvasta. Otin vauvan itse kiinni ja nostin syliin. Siitä sitten hetken päästä meidät autettiin patjalle makaamaan ja siinä synnytin istukan ja vauva kokeili ensi-imetystä. Pari tikkiä ommeltiin ja mulle tuotiin syötävää ja juotavaa. Napanuora leikattiin ja vauvaa tutkittiin ja mittailtiin. Mut talutettiin vessaan ja omaan sänkyyn ja sain vauvan sinne ihokontaktiin. Kätilöt siivos ammeen ja vei pyyhkeet pyykkiin ja saatiin jäädä miehen ja vauvan kans perhepetiin nukkumaan. Parina seuraavana päivänä kätilöt tuli käymään ja juttelemaan ja myöhemmin oli vielä synnytyskeskustelu. He teki maistraattiin syntymäilmotuksen ja lääkärillä käytettiin tarkastuksessa parin päivän iässä.
oli ihana myös kun sai olla rauhassa kotona synnytyksen jälkeen ja imetystä tuettiin ja siihen luotettiin.
nyt tulevan vauvan aion myös synnyttää kotona ja kotikätilö ja ehkä doula ainakin tulossa mukaan. Esikoinen voi olla kotona jos se tuntuu hyvältä tai sitten laitetaan hoitoon. Synnytyksen jälkeen aion pyytää apua esikoisen hoitoon, siivoukseen ja ruuanlaittoon.
olen tosi kiitollinen että päätin synnyttää kotona ja se oli tosi ihana kokemus itselle.