Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ainakin amiskalaisilla on mahdollisuus perustaa kouluaikana oma yritys, joka sitten hoitaa noita veroja tilaajan työn ykannalta "järkevästi". Oiskojan ollut joku nuori yrittäjä hanke joka ne sitten hoitaa.Meillä on käynyt noin puolet vuoden ajan kerran kuussa siivoojat tekee viikkosiivouksen. Heitä on 2 siivoojaa ja siivoavat yleensä 2h. Ekalla kerralla kun oli heille uusi talo, niin meni 3h. Minä oon ollu tyytyväinen ja haluaisin ostaa siivousta useamminkin, joka toinen viikko tai jopa kerran viikossa, mutta ei raskita. Just ja just oon saanu miehen puhuttua edes tähän kerran kuussa siivoukseen siivousfirmalta. Varmaan kun taloudellinen tilanteemme muutaman vuoden päästä paranee niin sitte ostamme useammin viikkosiivousta.
Oon ollu ihan tyytyväinen. Helpottaa arkea. Toki eivät niin tarkkoja ole mitä minun lapsuudessani siivottiin. Mutta oon silti tyytyväinen ja siivoojille voi antaa palautetta. Esim. Eivät koskaan ottaneet lattialistoja niin kerran sitte pyysin että ottaisivat. Ja oon huvikseni tarkkaillut että mitä siivoavat ja mitä ei. Niin esim. olohuoneen kirjahyllyn ylimmästä hyllystä, joka on melkein katon rajassa, eivät pyyhi koskaan pölyjä. Periaatteessa voisin pyytää tarkempaa siivousta tai voisin vaihtaa firmaa, mutta oon ajatellut että se maksaisi sitten enemmän. Niin mulle riittää kuitenkin tämmönen perussiivous, että on siivottu ne paikat, jotka tavallisesti häiritsisivät arkea. Esim. Meidän ruokapöydän alla lattialla saattaa olla pinttynyttä ruokaa, koska taapero syö niin sotkuisesti ja ei heti tuoreeltaan tuu aina pyyhittyä. Niin esim. sen pöydän aluksen ja syöttötuolin ovat aina tunnollisesti hinkanneet.
Ollaan aiemminkin käytetty harvinaisempiin kotitöihin ulkopuolista tekijää. Esim. Ikkunan pesu ollaan ulkoistettu ainakin jo kolmena vuonna yhdelle lukiolaistytölle. Ihan kiva maksaa hänelle kun tietää että raha menee tarpeeseen. Mutta häntä ei viitsi säännöllisesti viikkosiivousta pyytää tekemään kun ollaan "pimeänä" maksettu eli verot jääneet maksamatta. Siksi säännöllisemmissä siivousavuissa kivempi käyttää oikeaa yrittäjää niin ei veroasiat kolkuta omaatuntoa. Onko teistä ok maksaa siivousavusta jollekin nuorelle opiskelijalle, jos siitä jää verot maksamatta? Pitäs selvitellä että jos haluaa nuoria hyödyntää, että saisko ne verot jotenkin helposti maksettua. Esim. Samalla tyylillä kuin miten MLL:n lastenhoitajille palkkaa maksaessa. Onko kellään tietoa tai vinkkejä että miten sais helpoiten verot maksettua jos maksaa jollekin nuorelle kotitöiden tekemisestä? Oon ajatellut että ei se suuri rike oo, jos harvakseltaan nuorta hyödyntää ja maksaa ilman veroja mobipaylla nuoren tilille. Esim jos tarve 1-2 krt vuodessa. Mutta säännöllisissä tarpeissa sitte käyttää lähiseudun pieniä yrittäjiä.
Lisäys: Meidän asunto on noin 73 neliötä.