Koska vanuhaalari vauvalle päälle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Heips! Millä kelill' te laitatte vauvallenne äitiyspakkauksesta saadun vanu haalarin vauvalle päälle ulos? Ärsyttävää tämä vauvan pukeminen ulos kun ei ikinä tiedä mikä on hyvä. Onko liian kuuma vai kylmä vai äääh!! :D Täällä pilvinen ilma ja tuulee, mittari näyttää 16 c. Oisko bodyn ja sukkiksien päälle puettu vanuhaalari vauvalle riittävä kun istuu vaunuissa ja on vielä tuulen suoja vaunuissa? :) Jeesatkaa tätä tolvanaa äitiä vähän? :D

Mä olen ajatellut asianniin että puen lapselle Samalla kaavalla kun itseni ulos lähtiessäni. Kaikki lapsestani on erilaisia, lisää ensi kerralla vaatetta jos lapsi tuntuu kylmältä, mutta munmielestä tuo kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Jonkun ohjeen kuulin aikoinaan, että kerroksen verran enempi vauvalle päälle kuin itselle. Ja varavaatetta mukaan, niin voi tarvittaessa lisätä tai poistaa. Jos vauvan niska on kylmä, vauvallakin on kylmä. Jos niska on hikinen, niin vauvalla on kuuma. :) Tsemppiä. Mun pitää kans tuota ruveta kohta miettimään, kun "pikkukakkonen" syntyy parin viikon sisällä. Esikko on jo iso kolmevuotias.

Riippuu paljon vauvan iästä ja siitä onko palelevainen vai hikolevainen vauva vai siltä väliltä. Ihan pienelle vauvalle ainakin vanuhaalari on näillä keleillä jo oiva asu.:) Riippuu tietty myös siitä mitä siellä ulkona tehdään; onko lapsi vain päikkäreillä vai kuljetaanko kaupungilla / lenkillä tms.
Meiän poitsu on ollu pienestä asti aika kuumaverinen, joten on saanu olla tarkka, ettei oo pukenu liikaa. (Syntyi siis lokakuussa.) Vastasyntyneestä asti käytettiin toppahaalaria, kelit oli tosin aika lämpimät, jopa +10 astetta. Keväällä siirryttiin vanuhaalariin sit kun kelit alko olla -10 asteen tienoilla / vaunuihin ja -5 tai lämpimämpi keli / muualle lähtiessä. Vaunuihin saatoin laittaa villahaalarin vielä väliin (se ei tee vauvan oloa kuumemmaksi, mut päästää kosteuden paremmin pois iholta!), mut esim. kauppareissulle riitti haalari. Saikohan tosta sepustuksesta mitään selvää...:D
Mut kokeilemalla selviää parhaiten! Niskasta kannattaa kokeilla onko vauvalla kuuma, ei esim. kädestä koska vauvan kädet on muutenkin kylmemmät kuin aikuisella. Ja tuo on aika hyvä sääntö, että vauvalle yks vaatekerros enemmän kuin itelle.:)

Takaisin