Korona-virus raskaana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wiivi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wiivi

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Onko muilla kokemuksia sairastelusta ja varsinkin koronasta raskausaikana?

Olen viikolla 13 raskaana ja nyt päällä aika selvät koronaoireet. Varmistuu vasta kun mies tuo kaupasta koronatestin.

Silti kaipaisin tietoa ja kokemuksia muista, jotka ovat mahdollisesti olleet samassa tilanteessa. Netissä luki että korona voi lisätä keskenmenon ja kohtukuoleman todennäköisyyttä ja tämä tottakai itseä kovasti pelottaa😭

Kiitos kaikille vastauksista!
 
Miulla oli korona raskaana ollessa parikin kertaa. Napapiikin antoivat, kun on muitakin riskitekijöitä veritulpille. Ensimmäisellä kerralla (taisi olla suunnilleen noilla sinun viikoilla) meni ihan perusflunssana nopeasti ohi, mutta toisella kerralla olikin aika rajuna, mutta siitäkin selvittiin. Lapsi syntyi terveenä useampi viikko tuon toisen koronan jälkeen. Hajuaisti hävisi molemmilla kerroilla mikä korostui, kun koko raskausajan olin muutoin kuin vainukoira. 🤭
 
Sairastin koronan jossain about raskausviikon 20 paikkeilla. Olin tosi huolestunut ihan noiden samojen googlailuiden vuoksi, mutta kaikki meni loppuun asti hyvin ja korona oli mulla pelkkä lievä perusflunssa, jonka takia en rehellisesti olisi varmaan ollut edes töistä pois, jollen olisi tiennyt koronaksi. Itse sain voimaa siitä ajatuksesta, että nyt puhuttanee jo pelkästään Euroopassa sadoista tuhansista ihmisistä, jotka ovat sairastaneet koronan raskausaikana ilman mitään sen kummempia seurauksia. Tilastollinen riski ikävyyksiin voi kohota, mutta on silti erittäin epätodennäköistä, että se realisoituisi omalla kohdalla. 😊
 
Sairastin viikolla 16 eikä tullut mitään ongelmia. Viimeisilläni raskaana sitten olikin hengitysvaikeuksia ja muuta mukavaa, mutta siitäkin selvittiin ja synnytys käynnistyi sairaana, mutta synnytyksen ajan en tuntenut edes olevani sairas vaikka mulla oli järkyttävä yskä mikä sattui kylkiin asti. Yskän tunne palautui pari päivää synnytyksestä ja olin kipeä vielä ainakin viikon.
 
Plussasin esikoisesta ja koronasta samana päivänä. Korona ei ollut kovinkaan paha, eikä siis loppujenlopuksi mitään pahaa pienelle alkiollekaan tapahtunut ❤️
 
Mulla oli raskausaikana ekaksi muutaman viikon flunssa, parin viikon päästä siitä sairastuin koronaan, se oli rajumpi kuin eka sairastamani korona ja kesti parisen viikkoa, mutta ei raskauden kannalta aiheuttanut mitään ongelmia 😊
 
Sairastettiin koko perhe korona viime keväänä äitienpäivän aikoihin. En enää muista millä viikolla olin silloin raskaana, mutta vauva on edelleen vahvasti menossa mukana. Eli en automaattisesti huolehtisi. Lepäile tauti pois ja tietysti jos yhtään huolettaa niin neuvolaan voi aina olla yhteydessä🤗
 
Sairastin koronan keskimmäisen odotusaikana toissa kesänä rv12. Olihan se kunnon tauti, mutta ei ollut tarvetta napapiikeille, jalkeilla kuitenkin pystyin päiväunien välillä olemaan. Panadolin ja lääkkeettömien keinojen kanssa mentiin. Vauva pysyi menossa mukana, en huomannut sairastelun aikana edes normaalia enempää harjoitussupistuksia, vaikka niitä oli tuolloin ollut jo parin viikon ajan ainakin. Tsemiä sairasteluun ja onnea odotukseen!!
 
Itse sairastin koronan viimeisellä kolmanneksella. Normaali kuume tautina meni ja ei vaikuttanut raskauteen eikä lapseen. Eikä annettu terveyskeskuksesta sen kummempia ohjeita kuin napapiikkejäkään.
 
Takaisin
Top