Korona, tulot ja menot - mitä taloudelle kuuluu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuoreessa artikkelissamme yksi äiti kertoo heidän taloustilanteen olevan tukala. Häntä uhkaa lomautus, päivähoitomaksu peritään vaikka lapsi on kotona ja ruokamenotkin ovat suuremmat, kun koko perhe on kaikki päivät kotona.

Vaikuttaako korona teidän tauloustilanteelle? Onko lomautuksia tai vähemmän työtunteja? Miten lapsen päivähoitomaksu? Onko menoissa eroa tavalliseen tilanteeseen?

Meillä ei ole vaikutusta kuin näihin päivittäisiin menoihin, kun lapsi on kotona ja ruokaa kuluu enemmän. En kuitenkaan pidä muutosta niin dramaattisena että asiasta stressaisin. Tilanne vastaa aika lailla kesälomaa. Paitsi nyt ei tule matkustettua tai käytyä missään, kuten kesälomalla saatetaan tehdä.

Ei ole vaikutusta tuloihin tai menoihinkaan paljoa. Lapsi on nyt kotona, päivähoitomaksuja ei tältä ajalta peritä. Itse jään nyt äitiyslomalle ja miehellä kriittisen alan työ, joten työt jatkuvat normaalisti. Bensaa omassa autossani ei juuri nyt kulu ja jotain ostoksia saattaa tämän tilanteen takia jäädä tekemättä. Periaatteessa rahaa voi jäädä hieman enemmän nyt.

Menot ovat vähentyneet, kun ei mihinkään ylimääräiseen tule käytettyä. Pari matkaakin peruuntui. Molemmat vielä töissä ja lapsi hoidossa. Mies työskentelee kriittisellä alalla ja vielä ainakin itsellä töitä riittänyt. Pomo juuri alkuviikosta kävi tilannetta läpi ja sanoi, ettei lomautuksia ole edessä.
Osittain syyllinen olo vain painaa, kun ei mahdollisuutta jäädä kotiin lapsen kanssa. Toisaalta taas onnellinen, kun töitä on.
Kokoa ajan silti ahdistaa, kun ei tiedä minkälaisia pitkäaikaisvaikutuksia tällä on.

Ei vaikutusta, itse vauvan kanssa äitiyslomalla kotona. Mies kriittiseksi laskettavalla alalla ja töitä on ollut nyt vielä normaaliakin enemmän eli jos jotenkin vaikuttaa talouteen niin positiivisesti kun enemmän tunteja niin enemmän palkkaa. Ei paljoa rahakaan kyllä lämmitä mieltä kun mies on töissä koko ajan ja perheen kesken ei aikaa juuri ole, mieskin suree kun ei vaan ole aikaa ja jaksamista olla vauvan kanssa :(

Itse olen hoitovapaalla, niin sama raha tulee. Ruokaa menee nyt enemmän, kun koululaiset kotona. Bensaa säästyy, kun ei ole harrastuksia. Mies edelleen töissä. Yritän pitää talousmnot alhaisina, tehdä itse ruokia mahdollisimman paljon ja on tullut leivottuakin jonkun verran. Nyt vaan sellainen ongelma, että kaupasta ei löytynyt minkäänlaista hiivaa.

Onko teillä koskaan sellaista "tilintarkistuskriisiä"?
Siis _tiedän_ suurinpiirtein saldon mutta en halua konkreettisesti käydä sitä katsomassa. Ahdistaa ja stressaa.

Menot ovat vähentyneet todella paljon. Ruokaan menee vähemmän, koska nyt syödään puuroa, makaronia ja muuta aikaisemmin kaappeihin ja pakastimeen ostettua. Ja erittäin vähän mitään leivonnaisia tai makeaa muutenkaan. Bensakulut nollassa, koska emme käy missään, samoin tosiaan ei mitään osteta mistään, koska missään emme käy, edes kotiovea kerrostalon rappuun ei ole avattu nyt viikkoon. Voisi ehkä laittaa auton seisomaan, säästyisi siinäkin rahaa.

Päivähoitomaksu pitää maksaa edelleen, tulisihan siitä säästöä jos sen irtisanoisi, mutta sitten ei olisi syksyllä enää hoitopaikkaa tutussa tarhassa... joten maksetaan sitten päivähoitomaksua.

Työpaikkani menee todennäköisesti konkkaan koronan takia, mutta olen varma, että töitä löydän silti. Se on sen ajan murhe, olen tyytyväinen, jos perhe ja lähisuku selviää tästä viruksesta hengissä, kaikki muu on plussaa.

Meillä ei ole vaikuttanut juuri mitään, koska olen toistaiseksi vielä palkallisella äitiysvapaalla ja miehen työ on aikalailla turvattu. Enemmän jää rahaa, kun ei juuri missään nyt käydä.

Lapsikin on ollut kotona vasta viikon, joten päivähoitomaksut kyllä juoksevat edelleen.

Menot ovat vähentyneet todella paljon. Ruokaan menee vähemmän, koska nyt syödään puuroa, makaronia ja muuta aikaisemmin kaappeihin ja pakastimeen ostettua. Ja erittäin vähän mitään leivonnaisia tai makeaa muutenkaan. Bensakulut nollassa, koska emme käy missään, samoin tosiaan ei mitään osteta mistään, koska missään emme käy, edes kotiovea kerrostalon rappuun ei ole avattu nyt viikkoon. Voisi ehkä laittaa auton seisomaan, säästyisi siinäkin rahaa.

Päivähoitomaksu pitää maksaa edelleen, tulisihan siitä säästöä jos sen irtisanoisi, mutta sitten ei olisi syksyllä enää hoitopaikkaa tutussa tarhassa... joten maksetaan sitten päivähoitomaksua.

Työpaikkani menee todennäköisesti konkkaan koronan takia, mutta olen varma, että töitä löydän silti. Se on sen ajan murhe, olen tyytyväinen, jos perhe ja lähisuku selviää tästä viruksesta hengissä, kaikki muu on plussaa.
Kun lapsi on sairautensa vuoksi poissa päivähoidosta vähintään 11 toimintapäivää kalenterikuukauden aikana, peritään maksuna puolet kuukausimaksusta. Kun lapsi on sairautensa johdosta poissa koko kalenterikuukauden, ei maksua peritä. Jos lapsi on poissa muusta syystä koko kalenterikuukauden, peritään puolet kuukausimaksusta. Muutoin peritään aina täysi kuukausimaksu. Jos perheellä on sopimuspäivät, lasketaan poissaolot varatuista hoitopäivistä.

Suski, jos olette poissa kokonaisia kalenterikuukausia, niin maksu on puolet normaalista.

Paitsi, että kunnat saavat määrätä päivähoitomaksut edelleen, vaikka eletään poikkeusolosuhteissa. Jossain kunnassa annetaan hyvityksiä, kuten vaikka meillä ja toisissa maksut peritään normaalin tapaan, sillä kaikilla lapsilla on koko ajan kuitenkin oikeus varhaiskasvatukseen.

Kun lapsi on sairautensa vuoksi poissa päivähoidosta vähintään 11 toimintapäivää kalenterikuukauden aikana, peritään maksuna puolet kuukausimaksusta. Kun lapsi on sairautensa johdosta poissa koko kalenterikuukauden, ei maksua peritä. Jos lapsi on poissa muusta syystä koko kalenterikuukauden, peritään puolet kuukausimaksusta. Muutoin peritään aina täysi kuukausimaksu. Jos perheellä on sopimuspäivät, lasketaan poissaolot varatuista hoitopäivistä.

Suski, jos olette poissa kokonaisia kalenterikuukausia, niin maksu on puolet normaalista.
En myöskään halua, että meidän käyttämämme yksityinen päiväkoti menee konkurssiin, tai että hyvät opettajat joutuvat lomautetuksi.

En myöskään halua, että meidän käyttämämme yksityinen päiväkoti menee konkurssiin, tai että hyvät opettajat joutuvat lomautetuksi.
Saattavat silti joutua. Jos lapsia ei ole hoidossa, niin työnantaja ei huomaa, että tulot pysyvät samana, vain menot vähenevät, kun ei tarvitse ruokaa ja tarvikkeita hankkia yhtä paljon kuin aiemmin.

Saattavat silti joutua. Jos lapsia ei ole hoidossa, niin työnantaja ei huomaa, että tulot pysyvät samana, vain menot vähenevät, kun ei tarvitse ruokaa ja tarvikkeita hankkia yhtä paljon kuin aiemmin.
Onneksi on sen verran fiksu päiväkodin johtaja, että tajuaa. Meillä pitää aina ilmoittaa poissaolot, jotta ruokaa ei hankita turhaan.

Mies jäi isyyslomalle niin hieman putoaa tulot. Nyt myös syödään enemmän kotona eli siihen kuluu rahaa. Tosin kulkemiset on vähentyneet.

Päiväkotimaksu maksetaan toistaiseksi, mikä on ok. Meilläkin on huippu yksityinen jonka haluan pysyvän pystyssä. Hieman ärsyttää se, että kuopus aloitti päiväkodin maaliskuun alussa, ehti olla kahden viikon aikana 5 päivää, ja siitäkin sitten maksetaan täysi hinta (siis täysi 10pv/kk). Mutta sellaista se on. Aloitettiin maaliskuussa myös pari harrastusta jotka jo ehdittiin maksaa mutta jotka on peruttu. Ei siinä, tuetaan alueen yrittäjiä mielellään mutta vähän ärsyttää tämä sattuma. No, positiivisesti ajatellen ei ainakaan jääty maailmalle kun tultiin Suomeen kuukausi sitten!

Vähän rahaa otin puskuriksi rahastosäästöistä jos kelan päätöksissä venyy. Huhtikuussa piti palata omiin töihin mutta näinköhän se onnistuu. Eiköhän tästä silti selvitä!

Mä olen lomautettuna, joten tulot aika paljon pienemmät, päivähoitomaksut kai peritään ainakin puoliksi kun ennalta ilmoitettu poissaolo, vaikka kaikki lapset nyt kotona kun ei pakko olla hoidossa? (saa kertoa faktatietoa jos on)
Ja tottakai ruokamenoja enemmän kun minä ja lapset syö kaikki ruuat kotona. Pärjätään kyllä taloudellisesti ihan hyvin ansiosidonnaisen takia, mutta eipä tuosta ylimääräistä jää ja oli ajatuksena säästää vähän ennen uutta raskautta.
Tulee myös lomautus vaikuttamaan tuleviin äitiyspäivärahoihin kun lasketaan viimeisen 12kk tulojen mukaan, mikäli tässä vuoden sisään raskaaksi tulen.

Tulot vähenee kun mies on lomautettuna kuukauden, ja yt neuvitteluistakin on huhua, vaikka miehen työpaikka on meidän järjen mukaan hyvin turvattu.

Itse olen kotihoidontuella, joten tuloihin ei tule muutosta. Tili näyttää kyllä kohta tyhjää kun alkuvuodesta ollut tosi monta pakollista, kalliimpaa hankintaa. Vaikuttaa siis siihen, mitä kaupasta ostetaan. Nyt on hyvä aika tyhjentää pakastinta ja leipoa.

Rahastoissa meillä olisi puskurirahaa hyvin mutta juuri nyt ei houkuttaisi niitä nostaa yhtäkään senttiä pois.

Tietääkö joku neuvoa, jos jäisin nyt työttömäksi, niin onko jotain sääntöjä jos vielä palaan kotihoidontuelle?

Mä olen lomautettuna, joten tulot aika paljon pienemmät, päivähoitomaksut kai peritään ainakin puoliksi kun ennalta ilmoitettu poissaolo, vaikka kaikki lapset nyt kotona kun ei pakko olla hoidossa? (saa kertoa faktatietoa jos on)
Ja tottakai ruokamenoja enemmän kun minä ja lapset syö kaikki ruuat kotona. Pärjätään kyllä taloudellisesti ihan hyvin ansiosidonnaisen takia, mutta eipä tuosta ylimääräistä jää ja oli ajatuksena säästää vähän ennen uutta raskautta.
Tulee myös lomautus vaikuttamaan tuleviin äitiyspäivärahoihin kun lasketaan viimeisen 12kk tulojen mukaan, mikäli tässä vuoden sisään raskaaksi tulen.
Jos lapsi on poissa päiväkodista koko kalenterikuukauden, peritään hoitomaksusta puolet. Eli maaliskuun maksu on se mikä aina ennenkin, mutta jos pysyy koko huhtikuun poissa, niin joutuu maksamaan vain puolet hoitomaksusta. Näin siis ainakin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.

Meillä saa viidestä peräkkäisestä arkipäivästä hyvityksen eli jos lapsi on koko viikon pois, hyvitetään maksu siltä viikolta. Tämä nyt siis koronan takia. Kunnat saavat itse määrittää käytännöt näihin, eikä mitään yleispätevää sääntöä voi antaa.

Takaisin