Korona ja yrityksen lykkääminen

Annnukka

Oman äänensä löytänyt
Hei,
Lopetimme ehkäisyn käytön 8/2019.Nyt olemme maaliskuun lopusta saakka pitäneet taukoa, koska pelkään koronaa todella. Vielä ei ole tutkimustietoa siitä vaikuttaako raskausaikana sairastettu korona sikiöön. Myös keskenmeno pelottaa. Onko täällä muita koronan takia yrittämisestä taukoa pitäviä? Onko huoleni mielestänne turha?
 
Muokattu viimeksi:
Moi! Meitä asia on myös kovasti mietityttänyt ja olenkin sitten aktiivisesti hakenut tietoa. En löytänyt kotimaisista saati ulkomaisista tutkimuksista mitään kauhean hälyttävää. Vauvaan ei pitäisi vaikuttaa mitenkään, mutta ennenaikainen synnytys voi olla mahdollinen samaan tyyliin kuin sarsin kanssa. Ja sekään ei ole ihan hirmuisesti aikaistanut synnytystä.
 
Samoilla linjoilla kuin Rouva W. meidän oli tarkoitus jättää ehkäisy pois huhtikuun alusta ja pienen pohdinnan jälkeen näin myös tehtiin. riskejä on aina olemassa, ja meillä kun on ikääkin, niin ei haluttu lykätä esim siihen kun on mahdollinen rokote koronaan - siihenkin voi kuitenkin arvioiden mukaan mennä 1v+.

tää on musta sellainen asia, joka on jokaisen henkilökohtainen mielipide ja asia. tiedän tapauksia kumpaankin suuntaan. ei ole väärin tuntea huolta, mutta ei minusta myöskään tule syyllistää jos haluaa raskaaksi tässäkin tilanteessa.
 
Kiitos! En tietenkään syyllistä ketään. Halu raskautua on valtava ja raskaaksi2020 keskustelua lukiessani olen saanutkin rohkeutta ja myös vauvakuume on lisääntynyt.

Jos korona olisi ohi muutamassa kuukaudessa, olisi helpompaa odottaa, mutta vuotta emme kyllä pysty odottamaan. Myös meillä alkaa olla ikää sen verran...
 
On tuo pistänyt pohtimaan, pitäisikö yrittämistä lykätä, mutta koska minulla on suuri todennäköisyys sille, että en raskaus helposti, en halua enää lykätä koronan takia yrittämistä. Sitten se on positiivinen ongelma, jos raskautuminen onnistuu ja korona jyllää edelleen. Nyt kuitenkin on ennusteita, että korona jää maailmaan kausi-influenssan tavoin, joten joitain asioita ei ole mielekästä lykätä tulevaisuuteen. Pelottaa saa silti, mutta meidän päätös on jatkaa yrittämistä koronasta huolimatta.
 
Niin... tätä mie itsekin mietin että jos tämä kestää ja kestää, niin ei tätä lapsihaavetta kovin pitkään voi lykätä. Ristiriitaiset fiilikset.

Kovasti tsemppiä teille yritykseen!
 
Minuakin tämä on jonkin verran huolettanut. Yritän käyttäytyä järkevästi (turvavälit, käsienpesu jne.) mutta olla pelkäämättä. Mieluummin yritän tulla raskaaksi, vaikka kokisin keskenmenon kuin että en yrittäisi ja jäisin katumaan. Varsinkin, kun olen jo yli 30-vuotias. Olen myös ajatellut, että jos tulen raskaaksi, en tapaa paljon ihmisiä tartuntariskin vuoksi.

Mutta jokaisen pitää toimia niin kuin itselle on hyvä. Valoa kevääseen, Leilii!
 
En ole lykännyt yrittämistä. Tosin en jaksa enää uskoa koko raskauden mahdollisuuteen. Tulee jos on tullakseen, mutta hoitoihin tässä on lähdettävä.
 
Taas koronaa pelkäävä täällä kirjoittelemassa...
olen kovasti pähkäillyt, että jatkammeko yrittämistä. Mieheni ei pelkää, joten antaa miun tehdä päätöksen. Uutena huolena tuli mieleen synnytys. Synnytys olisi aikaisintaan helmikuussa 2021. Voiko rajut rajoitukset olla vielä silloin voimassa? Pelkään koronan lisäksi synnytystä ja huolestuttaa, jos joudun viettämään sairaalassa yksin aikaa ilman miestäni. Tämä stressi ei ainakaan tee hyvää, jos yritystä päätämme jatkaa.
 
En tiedä helpottaako raskaana olevan kokemus - mutta meillä esim. Neuvolassa ei ole erityisvaroiteltu mistään, mikä liittyy koronaan. Tilanne kuitenkin elää niin vahvasti. Nyt lapsettomuushoidot taitavat olla tauolla, niihin voi olla pitkät jonot tulevan syksyn ja ensi vuoden puolella. Pelkopolit ottavat nyt vastaan asiakkaita myös etänä eli sieltä saanee myös tukea esim. Jos mahdollinen sairaalajakso ilman puolisoa ahdistaa, synnytys pelottaa. Ja neuvolassa keskenmenohuolista kannattaa myös kertoa.

itse odotan esikoista ja minua on helpottanut ajatus siitä, että voin toimia Ja vaikuttaa asioihin vain tiettyyn pisteeseen saakka. Raskaus alkoi kun olimme olleet 8 kk ilman ehkäisyä = tapahtui kun sen piti tapahtua. Raskaus jatkuu, jos sille on suotuisat edellytykset. Synnytys sujuu niin kuin se tulee sujumaan - suunnitelmat voivat toteutua, toiveet saatetaan voida huomioida tai sitten kaikki menee täysin toisin. Toivon, että korona rajoitukset ovat ohi kun synnytys koittaa, mutta jos ei ole, siitäkin selvitään. Synnytyssaliin puoliso kuitenkin pääsee ja osastolla on hoitohenkilökunta - yksin en ole kuitenkaan.

Kovasti tsemppiä kaikille!
 
Kiintoisa keskustelu. Olen miettinyt kuinka monella korona vaikuttaa päätökseen yrittää. Iloitsen, että monilla ei. Mutta ymmärrän, jos jollakin vaikuttaa. Sympatiat kaikille heille!

Me ei olla lopetettu yrittämistä, vaikka hieman huolettaakin, mitä vaikutuksia sairastamisella olisi. Mutta ajatus on se, että pitää vaan luottaa ja elämää ei voi muutenkaan hallita.
 
Hei, täällä yksi korona pelkääjä:oops:
meillä "tulee jos on tullakseen "-tilanne,useampi lapsi jo. Viimeinen synnytys oli hyvin traumaattinen ja jätti syvät arvet. Kauhistuin synnäri rajoituksista myötätunnosta.
Nyt pari päivää pahoinvointia ja ajatukset melkoisessa karusellissä. Imetän vielä joten piinapäivät tiedon suhteen jatkuu vielä tovin..
Tsemppiä kaikille ja hermoja asian suhteen:wink
 
Meilläkin ollaan puhuttu tilanteesta ja pohdittu asiaa. Mutta yritystä on takana reippaasti yli vuoden verran ja vielä ei olla raskauduttu. Yhtä varhaista keskenmenoa lukuunottamassa.

Joten ollaan päädytty siihen, että yritystä ei missään nimessä keskeytetä.. Voihan olla, että tässä menee vielä toinen mokoma yrittäessä, ennen kuin vauva saadaan syliin asti.
Päätettiin kyllä myös, että seurataan tilannetta. Jos jossain vaiheessa tilanne/ ohjeistus muuttuu, saadaan jotain hälyttävää lisätietoa tms, niin sitten pitää pohtia asiaa uuestaa.
 
Meillä oli ajatus yrittää vauvaa nyt keväällä/kesällä, mutta mua ahdistaa ihan kauheesti ajatus siitä, että pitäis elää edellinen synnytys uudelleen yksin siihen asti et päästään synnytyssaliin. Tietty ei voi tietää, miltä koronatilanne näyttää ens keväänä, mutta tää on ainoa syy miksi epäröin aletaanko ns edes yrittää toista lasta. En missään nimessä haluaisi kokea sitä kaikkea yksin ja tää jotenkin ahdistaa mua ihan valtavasti :nailbiting: Olisin halunnut kaksi lasta lyhyellä aikavälillä, mutta en tiedä vaikuttaako tää mun "yksinsynnytyspelko" niin paljon, että ei uskalleta lähteä yrittämään ees.

Jotenkin huvittavaa, että tää asia pelottaa mua enemmän kuin koronan sairastus raskausaikana.
 
Meillä oli ajatus yrittää vauvaa nyt keväällä/kesällä, mutta mua ahdistaa ihan kauheesti ajatus siitä, että pitäis elää edellinen synnytys uudelleen yksin siihen asti et päästään synnytyssaliin. Tietty ei voi tietää, miltä koronatilanne näyttää ens keväänä, mutta tää on ainoa syy miksi epäröin aletaanko ns edes yrittää toista lasta. En missään nimessä haluaisi kokea sitä kaikkea yksin ja tää jotenkin ahdistaa mua ihan valtavasti :nailbiting: Olisin halunnut kaksi lasta lyhyellä aikavälillä, mutta en tiedä vaikuttaako tää mun "yksinsynnytyspelko" niin paljon, että ei uskalleta lähteä yrittämään ees.

Jotenkin huvittavaa, että tää asia pelottaa mua enemmän kuin koronan sairastus raskausaikana.

Mulla samoja ajatuksia, jouduin esikoisen kanssa olemaan käynnistyksen ja sektion vuoksi yhteensä viikon sairaalassa, ja olisi ollut ihan kamalaa jos mies ei olisi saanut olla mukana :nailbiting: pelottaa hirveästi ajatus, että tämä tilanne jatkuisi niin pitkään, että jos toista lasta aletaan odottaa, niin joutuisi olemaan yksin! Toki muutenkaan ei varmaan toisen kohdalla enää samalla lailla onnistu kuin ensimmäisen mutta silti... Toki myös se mietityttää, voiko koronalla olla jotain vaikutusta odotusaikana, kun ei vielä ymmärrettävästi juuri tutkittua tietoa tästä löydy.
 
Mulla samoja ajatuksia, jouduin esikoisen kanssa olemaan käynnistyksen ja sektion vuoksi yhteensä viikon sairaalassa, ja olisi ollut ihan kamalaa jos mies ei olisi saanut olla mukana :nailbiting: pelottaa hirveästi ajatus, että tämä tilanne jatkuisi niin pitkään, että jos toista lasta aletaan odottaa, niin joutuisi olemaan yksin! Toki muutenkaan ei varmaan toisen kohdalla enää samalla lailla onnistu kuin ensimmäisen mutta silti... Toki myös se mietityttää, voiko koronalla olla jotain vaikutusta odotusaikana, kun ei vielä ymmärrettävästi juuri tutkittua tietoa tästä löydy.

Tämä juuri minuakin kauhistuttaa, kun ei ole tutkittua tietoa koronan vaikutuksista raskauteen. Toisaalta, jos koronan epäiltäisi vaikuttavan raskauteen ja lapsen kehitykseen, niin uskon, että lapsista haaveilevia kehoitettaisiin lykkäämään vauvahaaveita.. mutta tietoahan koronan vaikutuksista alkuraskauteen saadaan aikaisintaan syksyllä, kun alkaa syntyä korona-ajan lapsia.

Tällaista jossittelua tämä miulla on ollut jo pitkään... Etenkin tänään äitienpäivänä on tuntunut jotenkin erityisen haikealta, kun haluisi itsekin olla äiti. Jospa sitä uskaltaisi jatkaa yrittämistä, niin saattaisi ensi äitienpäivänä olla pienokainen sylissä. ❤
 
Tämä juuri minuakin kauhistuttaa, kun ei ole tutkittua tietoa koronan vaikutuksista raskauteen. Toisaalta, jos koronan epäiltäisi vaikuttavan raskauteen ja lapsen kehitykseen, niin uskon, että lapsista haaveilevia kehoitettaisiin lykkäämään vauvahaaveita.. mutta tietoahan koronan vaikutuksista alkuraskauteen saadaan aikaisintaan syksyllä, kun alkaa syntyä korona-ajan lapsia.

Tällaista jossittelua tämä miulla on ollut jo pitkään... Etenkin tänään äitienpäivänä on tuntunut jotenkin erityisen haikealta, kun haluisi itsekin olla äiti. Jospa sitä uskaltaisi jatkaa yrittämistä, niin saattaisi ensi äitienpäivänä olla pienokainen sylissä. ❤

Uskon myös, että tässä tilanteessa myös seurataan tilannetta erityisen tarkasti, ainakin minulla on siltä osin vahva luotto suomalaiseen neuvola- ja synnäritoimintaan, että siellä otetaan äkkiä koppi jos jotakin uutta tietoa tulee tai muutoin olisi syytä seurata erityisen tarkasti. Varsinkin jos huolistaan puhuu siellä ääneen. Ja yläpuolellahan joku kommentoikin, että ainakaan nyt ei ole neuvolassa vielä erityisvaroiteltu mistään. Hedelmöityshoidothan oli hetken aikaa tauolla, mutta veikkaan tämänkin liittyvän enemmän kontaktien ja tartuntojen välttämiseen kuin muuhun. Ainakin täällä pohjoisessa on käsittääkseni hoidot taas aloitettu.

Tsemppiä ja toivotaan, että pian tärppää :Heartred
 
Kiitos! En tietenkään syyllistä ketään. Halu raskautua on valtava ja raskaaksi2020 keskustelua lukiessani olen saanutkin rohkeutta ja myös vauvakuume on lisääntynyt.

Jos korona olisi ohi muutamassa kuukaudessa, olisi helpompaa odottaa, mutta vuotta emme kyllä pysty odottamaan. Myös meillä alkaa olla ikää sen verran...

Täällä sama. Ikää on jo sen verran, että oli korona tai ei, ei voi jäädä odottelemaan.
 
Takaisin
Top