Korona ja raskaus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Onko se vielä vaikuttanut esim. neuvolakäynteihin vai onko niissä saanut olla puoliso tavalliseen tapaan mukana? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Koronan leviäminen huolettaa kyllä. Itse käytän maskia kaupassa, julkisissa tiloissa, bussissa jne. Keväällä otimme käyttöön ruoan verkkokaupan ja jos pandemiasulusta oli jotain positiivista, niin se, että tämä verkkokaupan kautta ruokakassin tilaaminen jäi käyttöön. Nyt varsinkin kun on raskaana, niin ei yhtään kiinnosta peräsuoli pitkällä roudata kauppakasseja.
Itse käytän noutoa, eli tilaan about viikon ruoat ja noudan noutopisteestä. Helppoa kuin mikä.
 
Mä asun onneksi maakunnassa jossa taitaa tartunnat olla tällä hetkellä matalimpia tasoja suomessa. Joten ei oo mikään joka päivän huoli. Maalaisjärjellä ja peruskäsihygienilla mennään.

Neuvolassa meillä ei oo rajoituksia. Terkkari käyttää maskia ja ohjataan käsidesin käyttöön. Perusneuvolakäynneille meillä ei isäntä edes halua mutta jos ei ultriin tai synnytykseen pääse niin varmasti alkaa harmittamaan.

Jos raskaus etenee, niin varmasti lähempänä synnytystä teen kaikkeni etten koronaa saa. Viimeksi mulla oli yskä synnytyksen aikaan ja voin luvata että se tunne kun synnytyksen jälkeen yrität yskiä jostain keuhkojen pohjalta limaa, on ihan kaamee. Lähinnä sen paineen vuoksi joka siinä kohdistuu alakertaan:yuck:
ei enää ikinä :laughing002
 
Huolettaa koska sitä ei mitenkään oo voitu ees vielä tutkia kunnolla esim mitä vaikutuksia kehityksellisti tai solutasolla ym olisi tarttuisi raskaana olevaan ja sit sit sikiöön tmv. Vaan koitan olla ajattelematta niin tarkkaan, enemmän tuo muistuttaa rajua keuhkokuumetta luonteeltaan :think005

Töissä kieltäydyin infektio vastaanoton työkeikasta. Eipä muuten oikein oo näkynyt omassa arjessa. Kaupassa maskia koitan muistaa pitää ja nykyisin vastaanotot kaikissa tk:ssa ja sairaaloissa on et Maski naamalla pitää olla.
 
Ja siis synnytys ilman puolisoa olisi paha paikka. Suunnittelu sektio se kun kerta on ja vaikka leikkurissa on kiva olla muuten mut ei potilaan roolissa varsinkaan yksin :sad015
 
Ei huoleta, maalaisjärjellä eteenpäin vain ja tekee mitä pystyy suojautumisen ja hygienian puolesta. Neuvolassa piti olla oma maski mukana kylläkin, tuli vähän noottia vastaanottavalta aulahenkilöltä kun ei tajuttu silloin ottaa omaa maskia mukaan kun juuri vaihtui edellisenä päivänä se suositus. Mutta nyt viisaammin sitten.
Toivon, ettei puolisoa rajata pois käynneistä tai muista, etenkään synnytyksestä.
 
Ei ainakaan vielä huoleta erityisesti. Toki huomaan olevani vielä varovaisempi isompien tapahtumien ym suhteen, mutta aika maalaisjärjellä täälläkin mennään. :)

Jos rajoituksia on vielä päällä esim synnytyksen aikoihin sairaalassa, niin sitten toki alkaa jo mietityttämään enemmän.
 
Meillä neuvolaan ja ultriin ei voi mies tulla mukaan. Maskia ei tarvinnut olla, tai ei missään lukenut ainakaan. Synnytykseen ja lapsivuodeosastolle vielä normaalisti pääsee puolisotkin mukaan. Kaveri just synnytti ja perhehuoneen saivat. En stressaa etukäteen, kun ei voi tietää, mihin tilanne koronan suhteen menee. Mies oli lähinnä tyytyväinen, että ei tarvi tulla neuvolaan mukaan :grin
 
Koen hyväksi et mies voi tulla neuvolaan ja toivottavasti jatkotsekkeihinkin. Tää on meidän esikoinen, jotenkin kamalaa jos joutuu kaikista noista infopisteistä ja alun näkymistä raskaudessa hän luopumaan. Täällä onneksi saa tulla mukaan, kunhan eivät nyt kiristä :smiley-angelic001

Jos yksin pitäis mennä synnyttämään, niin olis nauru kaukana. Ei muutenkaan tiedä mitä odottaa, ja hoitohenkilökuntaa ei vissiin ole ihan jatkuvaa huolenpitoa varten riittävästi.

Toivon todella,että kevääseen on tilanne helpottunut.
 
Korona ei pelota ainakaan vielä, enkä voi alkaa pelkäämäänkään. Olen sellaisessa paikassa töissä, missä turvavälien pitäminen on mahdotonta.

Ihan vaan hygieniasta huolta pitämällä täytyy mennä ja julkisilla paikoilla pidän turvaväliä sekä maskia silloin, kun väliä ei voi pitää. Aika monet ovat unohtaneet turvavälien pitämisen ja yleensä esim. kassajonossa joutuu asiasta muistuttamaan takana tulevaa.
 
Ei varsinaisesti pelota, mutta huolettaa kyllä. Ei ole tarpeeksi tutkimustuloksia koronan vaikutuksista edes aikuisiin ihmisiin, saati sitten sikiöön tai pieniin lapsiin. Itsellä kun on jo yksi pieni lapsi kotona, ja yksi kasvamassa vatsassa. Onneksi olen tehnyt etätöitä lähes koko vuoden. Huolehdin kyllä hygieniasta, käytän paljon käsidesiä kaupoissa yms. ja kasvomaskia vähän tilanteen mukaan.
 
Itse ravintolassa töissä, paljon humalaisten ihmisten kanssa jotka ei tosiaan turvavälistä tiedä joten kyllä välillä huolettaa....
 
Mutta se ei taida olla ihan tarpeeksi hyvä perustelu vaikka aiempaan äitiyslomaan että asiakkaat on kännissä :hilarious:
 
Kaupoissa yms käydessä on maski käytössä mikäli vaan huonovointisuus sallii maskin käyttöä. Turva välejä ja käsidesiä suosin myös.

Neuvolassa ja ultrassa oli maski vaatimus. Neuvolassa huoneessa sain ottaa maskin pois kun pahoinvointi jo saa olon kauheaksi ja maski ei edistä asiaa. Puoliso on saanut tulla mukaan ja toivon että jatkossakin. Varsinkin synnytykseen
 
Mutta se ei taida olla ihan tarpeeksi hyvä perustelu vaikka aiempaan äitiyslomaan että asiakkaat on kännissä :hilarious:

Toi on kuitenkin todella kohonnut koronariski, joten kysyisin silti neuvolalääkärissä. :grin Olen kuullut pieniriskisemmilläkin aloilla ihmisten saaneen tartuntapäivärahaa, jos kehtaat niin mainitse huolesta.

Toki, katsotaan kauanko ravintolat ylipäätään anniskelee. :bored:
 
Takaisin
Top