Korkea BMI hoitojen esteenä

Tyllerö87

Jostain jotain jo tietävä
En löytänyt vastaavaa keskustelunavausta tältä puolelta, joten täältä pesee :)

Yritystä takana reilu vuosi, joten lääkärin kanssa keskusteltu lähetteestä lapsettomuuspolille julkiselle puolelle. Oma BMI tällä hetkellä 38 hujakoilla, raja hoitoihin 35.
Kamppailen painon kanssa todella paljon ja välillä saan sitä pudotettua, mutta jojoilu on oma pahe. Laskin, että painoa tulee pudottaa noin 10kg, jotta lähete rapsahtaa.

Sain toiselta lääkäriltä lähetteen terveydenhoitajalle juttelemaan painoasioista vielä ennen joulua. Kyseinen lääkäri sanoi jotenkin hassusti, että soittelet kun olet saanut suurimman osan pudotettua, niin katsotaan asiaa uudestaan. Aikaisempi lääkäri oli kuitenkin ehdoton, että ennen ei tehdä mitään kun vaaka näyttää tasan BMI 35.
Onko kenelläkään kokemuksia julkisen puolen BMI rajasta ja kuinka tarkkoina ovat polilla tästä?

Ymmärrän ylipainon vaikutuksen, mutta olen myös käynyt yksityisellä gynellä ultrattavana ja hänen mielestään kaikki ok ja ei näe että ylipaino olisi suuri este raskautumiselle. Miehen sperma-analyysissa heikentynyt tilavuus sekä liikkuvuus, lääkärin mielestä sekään ei yksin ole riittävä syy lapsettomuuteen. Todennäköisesti syy on siis kaikki kaikessa ja korjaantuisi varmaankin painonpudotuksella ja molempien terveellisemmin elämisellä, mutta ikää on itsellä ensi kesänä jo 35 ja ensimmäinen vasta haaveissa. Yksityiselle emme ole tässä kohtaa menossa rahan vuoksi, mutta sitäkin on toki mietitty.

Olisin kiitollinen kommenteista mikäli samojen asioiden kanssa painineita/painivia löytyy! :)
 
Mun mielestä se raja on aika tarkka :Nerd Face:

Ite paikoin tuon kanssa, mulla oli keväällä bmi 32 ja kesän aikana paino nousi ja ennen suunnittelukäyntiä dieettasin tulleet kilot pois. Nyt ne on pysyny ihan itsellään pois.

Tokikaan koskaan ei punnittu, niille kelpasi se lukema minkä sanoin. En tiedä et oisko sen takia kun en ihan älyttömän lihavalta näytä, lihasmassa on iso.

Tsemppiä asian kanssa :Yellow Heart:
 
Jotkut julkisen puolen klinikat ovat koronan takia pudottaneet BMI-vaatimuksen 32:een, joten kannattaa varmistaa omalta klinikalta, onko raja edelleen 35, vai onko se nyt 32.

Rajasta ollaan yllättävän tarkkoja, koska IVF-hoitojen riskit nousevat liikaa painoindeksin kasvaessa. Minulle sanottiin yksityiseltäkin, että IVF:ää ei tehdä jos painoindeksi on yli 35.
 
Minun painoindeksi on yli 35 ja olen saanut hoitoja yksityisellä klinikalla. Ensin inseminaatioita ja sitten ivf. Lääkärin mukaan ivf:ssä ongelma voi olla, että vatsan rasvan takia munasarjat nousevat niin ylös, että munasolujen keräystä ei pystytä tekemään, koska punktioneulan pituus ei riitä.
 
Ainakin julkisella ovat tosi tarkkoja painoindeksistä, suorastaan ärsytti kun hokivat vielä sitä, että heitä kiinnostaa vain se BMI ei kehonkoostumus, että vaikka olis rasvaprosentti normaali ja paljon lihasta, niin sillä ei ole mitään vaikutusta, josta painoindeksi ylittyy.
 
Kiitos kaikille kokemuksista! Tällä otannalla vaikuttaa siltä, että julkisella puolella raja on tosiaan tarkka ja yksityiselle pääsee hiukan helpommin.

Täällä alkaa nyt projekti ”lähete”, tavoitteena kevään korvalla päästä ensikäynnille :Fisted Hand Sign:
 
Mun painoindeksi oli jotakin 31 ja eräs lääkäri sano mulle sillo et kirjottaa sit lähetteen naistentautien polille ku laihdutan 2 kiloa. Siis kaksi! :Grimacing Face: En ikinä tajunnu sitä. Kaksi kiloa nyt ei oo yhtää mitää :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: sain lähetteen kyllä sit muualta, mut kyllä raivostutti toi lääkärikäynti. Siinä oli kyllä kaikkea muutakin ihan ihmeellistä.
 
No jep. Se oli ihan todella ihmeellistä. Meinasin sanoo sille et käyn p*skalla ni katotaa sit uuestaa :rolling:
Mut hän oli siis jotenki sitä mieltä et se kertoo sit minun motivaatiosta. Ihan ku minun ois pitäny hänelle nyt jotenki todistella jotain. No kuten sanoin ni sain sen lähetteen sit muualta ni ei tarvinnu palata ton lääkärin luo. Ja meinaan kyl jatkossakin kiertää kaukaa.
 
Oma indeksi oli hoitojen alussa aivan siinä rajoilla ja lähti hoitojen aikana nousuun. Kyllä hoitojen aikanakin punnittiin ja raja paukkui yli, mutta mulle ei sanottu siitä mitään. Toki kun pidettiin useampi kuukausi taukoa ennenkuin aloitettiin ivf, sain painoa lähes 10kg alaspäin.
 
Mun ensimmäinen lääkäri oli tosi tarkka ton painon perään. Mun BMI oli 36 kun ensimmäisen kerran luin hoidoista (Ei oltu silloin vielä vuotta yritetty) ja tajusin että nyt on hoitoihin liian korkea BMI. Tein siinä elämäntapamuutoksen monia kuukausia ennen kuin hoidot alkoi ja koronasulun kanssa olin ehtinyt laihduttaa ennen ekaa IVF:ää 18kg ja olin alle BMI 30.
Mutta toi lääkäri nirpotti ihan kans parista kilosta. Ja joka tapaamisella kysyi painosta ihankuin olis ollut jossain laihdutusklinikalla. EI ollut kirjannut itselleen ikinä ylös mikä se paino oli ja kyseli siitä koko ajan. En arvostanut, muttä ymmärrän toki syyn miksi painon olisi hyvä olla mahd. lähellä normaalia.
Nykyinen lääkäri ei syynää yhtään painoa. Olen saanut pidettyä nyt kolmatta vuotta painon about BMI 30-31.
Tuo 18kg lähti ketogeenisella ruokavaliolla ja pätkäpaastoilla ja liikunnalla about 8kk aikana.
 
Muokattu viimeksi:
Mua niin ärsyttää tommoset lääkärit jotka aina ottaa sen painon esille nipottaakseen siitä. Minäki oon aina ollu tämmöne pullukka ja siis ihan tasan tarkkaan tiiän sen ja tiedän kaikki terveysvaikutukset yms. Uskon et jokainen ylipainoinen tietää. Ni en aina ymmärrä lääkäreitä siinä asiassa. Kun sen asian voi myös ottaa puheeksi semmoselle semi neutraalilla ja kannustavalla tavalla. Jää paljo parempi ja muutenki motivoituneempi olo laihtua, ku tommosen syynäämisen ja arvostelun jäljiltä. :Pouting Cat Face:
 
Mua niin ärsyttää tommoset lääkärit jotka aina ottaa sen painon esille nipottaakseen siitä. Minäki oon aina ollu tämmöne pullukka ja siis ihan tasan tarkkaan tiiän sen ja tiedän kaikki terveysvaikutukset yms. Uskon et jokainen ylipainoinen tietää. Ni en aina ymmärrä lääkäreitä siinä asiassa. Kun sen asian voi myös ottaa puheeksi semmoselle semi neutraalilla ja kannustavalla tavalla. Jää paljo parempi ja muutenki motivoituneempi olo laihtua, ku tommosen syynäämisen ja arvostelun jäljiltä. :Pouting Cat Face:

Ihan samaa mieltä. :Ok Hand Sign:
 
Mulla reippaasti yli tuon BMI 35 eikä yksityisellä oo ollut mitään ongelmaa. Toki sanoivat että jos saan painoa alemmas niin hyvä, mutta ei ole este hoidoille. Kaikki toimenpiteet on saatu tehty ilman mitään ongelmia ja raskauskin on saatu aluilleen :smiling-eyes:
 
Täällä kanssa ensin puututtiin painoon. Sanottiin kuitenkin, että 40 on raja, että ei pääse lainkaan, mutta 35-40 on aluetta jossa katsotaan tapauskohtaisesti.

Mulla oli syksyllä bmi 42, mutta jo 10 kiloa pudonnut (ihan vain arjessa ei mitään kuuria) ja olen siis jo tuolla liukuma-alueella, mutta toiset kymmenen pitäisi vielä ravistella vissiin pois.
 
Täällä kanssa ensin puututtiin painoon. Sanottiin kuitenkin, että 40 on raja, että ei pääse lainkaan, mutta 35-40 on aluetta jossa katsotaan tapauskohtaisesti.

Mulla oli syksyllä bmi 42, mutta jo 10 kiloa pudonnut (ihan vain arjessa ei mitään kuuria) ja olen siis jo tuolla liukuma-alueella, mutta toiset kymmenen pitäisi vielä ravistella vissiin pois.
Vau, ootpa hienosti jo pudottanu painoo. Hyvä sinä! :Hugging Face:
 
Mulla oli nyt pääsiäisenä BMI 35.2
Kevyttä muutosta ruokailuun ja liikuntamääriin ja nyt on BMI 32.8
Mun tän hetkisessä työssä on vaa tosi vaikeeta pitää minkäänlaisista rytmeistä kiini ja se hankaloittaa painon pudotusta paljon.

Loppuviikosta meil ois ensikäynti naistentautien poliklinikalla Koksissa. Eikä mitään tietoo onko rajana 32 vai 35.
Meill lääkäri aikojen saanti on ollu yhtä tappelua ja oottamista. Bumerangina takas tulleita lähetteitä, ku ei oo lääkärit kirjottanu niihin tarvittavia tietoja. Määrätty vääriä lääkkeitä, ku ollu kielimuuria lääkärin kans. Yms.
Nyt vaan toivon et on suomenkielinen lääkäri loppuviikosta.
 
Hoitosuositusten mukainen raja on 35 ja 35-40 välillä hoidetaan, jos painoa on pudotettu. Täysi raja, jonka yli hoitoja ei julkisella saa, on 40. Joten ei huolta painostasi :Heartred
 
En tieny mihin muualle täst kirjottaisin, nii kirjotan tänne.
Kun vastustaa niin vastustaa 😮‍💨 3tuntia ennen meijän ensikäyntiä tuli puhelu, et aika peruttu. Uus aika tulee sit ku meille sopivan välin löytävät. Reilu vuosi sitten kävin lääkäris ekan kerran täl paikkakunnalla kinuamassa ensimmäistä lähetettä. Rupee pikku hiljaa tuntumaan et jaksaako tätä sittenkään. Onko tää loppuun asti näin vaikiaa ja hijasta.

Koitan vaan nyt aatella positiivisesti, et nyt on taas enemmän aikaa puottaa painoa. Vaikka BMI onkin nyt sit sallitun rajoissa, mut ylipainoa on edelleen.
 
Painoindeksiä ei kannata liikaa tapittaa, vaikka tottahan on, että se antaa kyllä hieman suuntaa missä mennään. Itselläni on hyvä painoindeksi ja olenkin käynyt säännöllisesti lenkillä ja syönyt hieman terveellisemmin viimeiset pari vuotta. Netissä on onneks nykyään paljon erilaisia BMI apuvälineitä, joilla sen laskeminen on helppoa.

// Mainoslinkki poistettu ylläpidon toimesta
 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top