Kommentteja tai arvostelua perheestänne

Mesiangervo

Satasella mukana keskusteluissa
Perheitä on monenlaisia. On yhden vanhemman perheitä, uusioperheitä, sateenkaari- ja apilaperheitä jne.

Kaikki te, joilla ei ole perinteistä ydinperhettä, oletteko saaneet kuulla kommentteja perheestänne? Onko joku arvostellut tai esittänyt typeriä kysymyksiä?

Olisi mukava vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia aiheesta!

Voisin kertoa jotain omia kokemuksiani. Minä olen siis ainut vanhempi meidän perheessä. Vanhemmat lapset tapaavat isäänsä välillä, mutta hän ei ole arjessa mukana oikeastaan mitenkään, eikä asu täälläpäin. Olemme siis eronneet vuosikausia sitten. Meillä on hyvät ja lämpimät välit. Odotan nyt kolmatta lasta - yksin. Meidän omasta mielestä meidän perhe on ihan täysi ja kokonainen tällaisenaan. Jotkut muut tosin kuvittelevat, että meiltä puuttuu jotain tai että elämäni olisi tästä syystä surkeaa tai vähintäänkin huonompaa kuin ydinperheessä elävien.

Yksi päivä olin lasteni kanssa kaupassa. Jäin vaihtamaan kuulumisia puolitutun naishenkilön kanssa. Kerroin, että minulle on tulossa vauva, eikä siitä varmaan ollut epäilystä, raskaus näkyy jo. Nainen melkein ensimmäisenä kysyi leikkisästi minua hieman tönäisten "missä sun miehes on?!" Siinä sitten kerron hymyillen naiselle, että meidän perhe on tällainen yhden vanhemman perhe. Jälkeenpäin otti päähän! Ovatko ihmiset todella noin ajattelemattomia ja typeriä?! Miksi oletetaan, että jokaisessa perheessä on mies?!

Sitten jotkut ihmiset jaksavat surkutella ja päivitellä ääneen, että kuinka minä jaksan ja pärjään ilman miestä. No voi helvetti sentään! En minä edes ottaisi kaksilahkeista tähän! Onko se niin vaikea tosiaan käsittää, että kaikki eivät halua tai koe tarvitsevansa puolisoa? Kaikki eivät myöskään ole heteroita, eikö sitäkään kukaan mieti!

Sitten vielä omat vanhemmat... Minun perheeni on heidän silmissään aina jotenkin huonompi kuin ydinperheet. Se ilmenee niin monin eri tavoin. Esimerkiksi tulevasta lapsesta he eivät edes kysyneet mitään, koska minulla ei ole miestä! He eivät siis halunneet tietää milloin vauva syntyy tai yhtään mitään muutakaan. Heidän mielestään oikeita perheitä ovat vain perheet jossa on mies ja nainen - mielellään vielä naimisissa. He polkevat jalkoihinsa minun vanhemmuuttani aivan jatkuvasti ja mm. kielloistani huolimatta opettavat uskontoaan lapsilleni JOKA KERTA kun he ovat siellä. Lapset ovat alkaneet miettiä, joudunko minä helvettiin ja sanovat että haluavat minun uskovan Jeesukseen... Monia muitakaan pyyntöjäni ei ole kunnioitettu. Esimerkiksi lapseni suu on pesty saippualla, koska tämä sanoi "paska". Minun mielestäni tuo on väkivaltaista ja alistavaa ja todella törkeää! Tiedossa on, että minun lapsia ei saa kurittaa, vaan asiat ratkotaan muilla keinoilla. Sitäpaitsi, se on laitonta!!! Mutta millään mitä sanon ei ole väliä vanhemmilleni, koska olen väärässä ja vääränlainen ylipäätään. Kaikkien selkkausten jälkeen olen yrittänyt hieman vähentää lasten mummulassa oloa ja välillä sanonut, että meillä on muuta, kun ovat kyselleet lapsia sinne. Tällöin he usuttavat kimppuuni muitakin sukulaisia ja minun sanotaan käyttävän lapsia aseena. Mitään ongelmia ei olisi alunperinkään mikäli he kunnioittaisivat minua ihmisenä ja vanhempana. Ikävää, että lapset joutuvat olla siellä sellaisessa asenneilmapiirissä, että minä en ole mitään. Minuahan ei koskaan kutsuta edes heillä käymään... SILTI olen antanut lasteni viettää aikaa heidän kanssaan ja mielestäni vielä todella paljon!

Yhteiskunnassa sitä kokee muutenkin olevansa toisen luokan kansalainen. Kellä tahansa on muka oikeus kysellä hyvin henkilökohtaisiakin asioita, kuten: missä sun lasten isä on, onko sun lapsilla sama isä, jättikö sun mies sut, miksi sä oot eronnut, eikö sulla ole miestä, kuka sun lapsen isä on, miten sä pärjäät jne jne. Tällaisia on kysellyt mm. talossani vieraileva tuntematon putkimies! Hän pyllisteli keittötason alla persvako vilkkuen ja totesi (kysymysten lisäksi), että "Kyllä talossa nyt isäntä pitää olla!" No KYLLÄ! Just tollainen möhömahainen, eilseltä oluelta tuoksuva pyllistelijä, oikeen ISÄNTÄ! :love7

Mä olen ihan varma, että ydinperheiltä ei puolitutut/tuntemattomat kysele henkilökohtaisuuksia tai jos kyselee, on se enemmän poikkeus kuin sääntö. Mikä velvollinen mä olen vastaamaan yhtään mitään?! Miksi mun pitäisi avata elämäntarinani muille vain siksi, että olemme lasten kanssa keskenämme tai selitellä meidän olemistamme tai perhemuotoa? Miten ihmisillä on pokkaa!!! Sitten helposti saa vielä osakseen säälivän, joskus jopa tuomitsevan katseen "ai sä olet yksinhuoltaja". Selittäis nyt jum*lauta joku kyselijä millä tapaa se on huono asia, jotain mitä pitää surkutella?!?

Yritän ymmärtää kanssaeläjiä ja sitä, että toisilla vaan on kovin suppea maailmankuva. Yleensä ei edes ota päähän. Mutta nyt raskaana ollessa saa olla vastailemassa tuntemattomien ja puolituttujen kyselyihin tämän tästä. Monesti tyydyn toteamaan, että perheemme on yhden vanhemman perhe. Jatkokysymykset torppaan henkilökohtaisuuksiin menevällä nasevalla vastakysymyksellä - monesti osuu ja uppoaa. Ei se vaan ole soveliasta kysellä aivan kaikkea!

Muokattu viimeksi:
En itse ole vastaavassa tilanteessa, mutta olen kasvanut uusio perheessä. Minun laskujeni mukaan minulla on 6 isosisarusta, muiden silmissä 1 sisko jonka kanssa sama isä ja äiti, toinen sisko samalla isällä mutta eri äidillä. Yksi velipuoli samasta äidistä ja 3 velipuolta äidin uuden miehen aiemmasta avioliitosta jotka eivät ole verisukua.
Kun olin pieni en edes tiennyt miksi toinen siskoistani asui muualla, tai miksi veljeni kävi toisella paikkakunnalla silloin tällöin. Oletin että leikkikaverini alakoulusta ymmärtäisivät. Kävinhän minäkin joka toisena viikonloppuna sisareni kanssa isällämme. Tai miksi olin koulun jälkeen yksin kotona äidin käydessä töissä iltamyöhään asti elättääkseen meidät.
Kun täytin 10, äitini avioitui uudelleen tätä kautta perheeseen siis kuului 3 veljeä lisää, kaikki minua vanhempia. Yllättävää kyllä päätin että en erottele heitä mitenkään eri arvoisiksi sen takia koska he eivät ole samoista vanhemmista tai asu saman katon alla... Heidän isänsä oli äitini kanssa yhdessä joten he olivat veljiäni. piste.
Nykypäivänäkin saan selittää sekavaa perhettä väliajoin kun kukaan ei tunnu ymmärtävän mitä tarkoittaa 7 lapsen uusioperheessä kasvaminen. Kaikki olemme tasa-arvoisia vanhempiemme silmissä sehän on tärkeintä.

Nostan hattua yhden vanhemman perheellesi, vanhemmuus on kovaa työtä ja harva selviää siitä yksin.
Toivottavasti sukulaisesi tulevat järkiinsä joskus...

Kiitos vastauksesta! :) Kovin toiveikas en ole tuon "järkiin tulemisen" suhteen, mutta yritän kuitenkin pysyä väleissä, ihan vain lasten takia. Monet ystäväni ovat kyllä sanoneet etteivät minun tilanteessani antaisi lapsia ollenkaan sinne. Minä taas haluan, että lapsilla on isovanhemmat edes jotenkin elämässä mukana, koska he ovat lapsilleni tärkeitä. Yritän ainakin vielä ylläpitää jotakin yhteyttä...

Mielestäni lapset "ottavat vastaan" erilaiset perhemuodot sen enempää asiaa miettimättä. Eivät he ole ennakkoluuloisia. Esimerkiksi ei minun lapset ihmettele sen enempää kahden samaa sukupuolta olevan perheitä kuin vastakkaista sukupuolta olevien. Aikuiset ovat yleensä niitä, jotka hämmentyvät tai saattavat sanoa jotakin töykeää tai siirtää omia ennakkoluulojaan tai -käsityksiään lapsiinsa. Meillä on tuttavapiirissä monenlaisia perheitä ja lapsistani kaikki niistä ovat ihan "vain perheitä". Toki paljon on varmaan kasvatuksestakin kiinni... Meillä kyllä keskustellaan paljon monista asioista. Viimeksi puhuttiin siitä, miksi jotkut vanhemmat antavat lapsensa pois, kun kaveripiiriin tuli uutena tyttö, joka oli saanut uuden perheen ja toisetkin vanhemmat. Olemme keskutelleet paljon esimerkiksi siitä, miten vanhemmuus määräytyy, mitä se merkitsee, sekä biologiasta ja siitä, mitä merkitystä sillä on tai onko sillä käytännössä merkitystä.

En tiedä miksi ajatelet, että harva selviää vanhemmuudesta yksin. Kuitenkin 20% perheistä ovat yhden vanhemman perheitä. Itse kokisin elämän ydinperheessä/ kahden vanhemman perheessä paljon raskaampana, parisuhteen ja toisen ihmisen tuoman henkisen ja emotionaalisen kuorman vuoksi. Minulle tämä on helpompaa, vaikka konkreettinen työmäärä on suuri. Toki työmäärä ja kuormitus saattaa olla aivan yhtälailla kahden vanhemman perheissä yhden ihmisen vastuulla... Koen eläväni mielekästä ja rikasta elämää. Tänään kun heräsin, mietin, etten voisi olla onnellisempi. :angel8

Tää liittyy enemmän siihen, miten nainen nähdään yhteiskunnassa... Tuli kuitenkin tästä mieleen, että juuri eilen juttelin ystävän kanssa ulkopuolelta tulevista arvosteluista ja vaatimuksista. Hänen lapsiensa isällä on päävastuu huoltajana, mikä tuntuu olevan ympäröivän yhteiskunnan mielestä kummallista. Itselle muistui mieleen, että kun tyttö oli pieni ja kävin salilla/kaupassa/lyhyesti ihanmissävain ilman lasta, kyseli ihan jokainen vastaan tuleva tuttu silmät suurina, että mihin olen jättänyt lapsen. Että juu, hirveän kapeat tuntuvat olevan normit, mihin "pitäisi" mahtua. :meh:

Meidän tuttavapiirissä ja ympäristössä kohoteltiin kulmakarvoja kun mies piti 3 viikkoa isyyslomaa ja minä olin töissä. Käsittämättömän vanhanaikaista ajattelua se, että nainen hoitaa lapsen aina ja joka paikassa. Omat appivanhemmat ovat hyvä esimerkki siitä ja anoppi muistaa katkerana aina kertoa kuinka hän on yksin hoitanut lapset eikä mies häntä yhtään auttanut. Enpä oo paljoa enää viittinyt kertoa että miten suurella voluumilla poikansa meidän lasta hoitaakaan.. Pitävät mua vissiin jonain päällepäsmärinä joka on pakottanut isän hoitamaan lastaan. Se kun on niiiiiiiin ennenkuulumatonta...

Raskausaikana jäin vähän ihmettelemään kun miehen äiti ja joku muukin sukulainen kysyi mieheltä aikooko tämä tulla synnytykseen mukaan. :dead: Meillä ei kotona ikinä neuvoteltu asiasta, se oli miehelle itsestäänselvää että osallistuu lapsensa elämään ihan ensisekunneista alkaen. Samoin ihmettelyä että mies vaihtaa vaipan... Ne nyt on jo ihan vähintä mitä mies voi tehdä, kun äitikin joutuu olemaan läsnä lapsen syntyessä ja osallistumaan hoitoon... Vanhemmassa sukupolvessa pesii kyllä juntteja jotka ihmettelee kaikkea.

Mesiangervolle ihan hirmuisesti tsemppiä, ei ne yhden vanhemman perheet kuitenkaan ole niin outoja. Parempi se kuin olla yhdessä jonkun kanssa väärin perustein. Kyllä parisuhteessakin voi olla työtaakka tosiaan eri tavoin jaettu. Itse voin melkein kuvitella mitä on yh-arki kun mies on käytännössä viisi päivää viikosta poissa lähes kellon ympäri, käy nukkumassa vain mitä töiltä jää aikaa ja itse olen sen ajan täysin yksin lapsen kanssa. Tukiverkko on mulle tuntematon käsite, meillä ei vaan ole ketään joka auttaisi missään asiassa. Ne joilla on yksi tai useampia lapsia ja puoliso tekee jotain tavallista (8 h) duunipäivää ei vaan kykene ymmärtämään että meillä se mun vastuu yksin lapsesta ei lopu neljältä tai viideltä iltapäivällä vaan jatkuu kellon ympäri vähintään sen viisi päivää sitten ehkä vähän helpottaa... Juu, ei ole tarvinnut kahteen vuoteen miettiä salilla treenaamista tai muitakaan kodin ulkopuolisia harrastuksia. Ihmiset kuvittelee että kyllä se yhden lapsen kanssa on ihanan helppoa, miksei haluttaisi toistakin - tuntuu että poikkeuksetta nämä ihmettelijät ovatkin niitä joilla lasten hoitoon osallistuukin koko "kylä". Tää on vaan meidän elämää, hyvää sellaisenaan ja jokainenhan petaa itselleen elämän miten haluaa.

Me ollaan ydinperhe. Mutta koska minä olin opiskelija vielä kun lapsi syntyi, niin monet kyselivät, oliko lapsi vahinko. Hmm. Nyt minä olen töissä/harjoittelussa ja mieheni opiskelee ja osa on ihmeissään, onko teillä jo lapsi. Olen kuitenkin 26. Ei kai sitten mikään tavanomainen ikä hankkia lapsia kesken opiskelujen ja uran luonnin. Minusta oli vaan hyvä pitää yksi välivuosi yliopistosta. Lapsi antoi niin paljon motivaatiota jatkaa opinnot loppuun :)

Me ollaan ydinperhe. Mutta koska minä olin opiskelija vielä kun lapsi syntyi, niin monet kyselivät, oliko lapsi vahinko. Hmm. Nyt minä olen töissä/harjoittelussa ja mieheni opiskelee ja osa on ihmeissään, onko teillä jo lapsi. Olen kuitenkin 26. Ei kai sitten mikään tavanomainen ikä hankkia lapsia kesken opiskelujen ja uran luonnin. Minusta oli vaan hyvä pitää yksi välivuosi yliopistosta. Lapsi antoi niin paljon motivaatiota jatkaa opinnot loppuun :)
Sama homma! Sain tytön 22-vuotiaana ja lähes kaikki kysyivät, onko poikaystävä lapsen isä ja oliko vahinko. Kyllähän se loukkasi, kun lapsi oli erittäin toivottu ja suunniteltu, eikä tapanani ole syrjähyppyjä tehdä... :meh:

Ompa ärsyttäviä tuollaiset kyselyt ja pällistelyt. Ja siis tuo vahinko-nimitys... Eikö sen voisi jättää jo menneisyyteen? Raskaaksi tullaan kun tullaan. Joskus suunnitellusti ja joskus suunnittelematta. Miksi suunnitelman kanssa saadut lapset olisivat jotekin parempi juttu? Eiköhän ne ei-suunnitellut lapsetkin ole vanhemmilleen/äidilleen rakkaita ja loppupeleissä tervetulleita ja haluttuja (jos kerran ei ole keskeytetty)? Lapsia saadaan, ne ovat lahja! Eivät todellakaan mikään itsestäänselvyys...

Tänään kerroin yhdelle kaverille, jonka kanssa ei nykyään olla kuin kerran vuodessa tekemisissä, että saan kesällä vauvan. Hän tiesi etten seurustele ja sanoin, että lapsi tulee meidän perheeseen, vielä varmistaakseni, että menisi ymmärrykseen. Mutta ei, ensimmäisiä kysymyksiä oli "kuka on isä?". Kysyin vaan, että kuuluuko se hänelle mistä siemenet olen saanut... Välillä vaan niin ottaa päähän tuo ihmisten suppea ajatusmaailma. En meinaa kestää...:banghead:

On se kumma juttu. Nainen kun on tai haluaa olla yksinhuoltaja se on yhteiskuntamme silmin helposti noloa tai paheksuttavaa. Naisen koetaan mahdollisesti epäonnistuneen tai olevan kevytkenkäinen, jopa lutka. Kun mies on yksinhuoltaja, hän on sankari! Hän siis tekee samat asiat kuin "elämässään epäonnistunut yh-äippä" ja hän on koko lähipiirin ja (välillä jopa) mediankin sankari!!! :banghead: :banghead: :banghead: Mies voi myös lähteä kävelemään perheensä luota ja näissäkin tapauksissa naisia saatetaan syyllistää tai pitää epäonnistujina. Mies nauttii sympatiaa vaikkapa alkoholiongelmastaan. Heitä tunnutaan aina jollain tapaa ymmärrettävän... Naiset eivät edelleenkään saa tässä yhteiskunnassa olla avoimesti vahvoja ja itsenäisiä, saati vapaasti seksuaalisia olentoja, ilman tuomitsemista ja arvostelua. He eivät saisi jättää miehiään. He eivät saisi harrastaa seksiä muutakuin suhteessa tai aviossa. He eivät myöskään saisi haluta elää yksinään saati haluta perhettä ilman miestä.

Tällaista tänään. :dead:

Voimia Mesiangervo! Odotan toista lastani, perheeseen kuuluu minä ja 3v :) laskettuaika myös kesällä. Toisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että olen aivan tyytyväinen tilanteeseen ja lähdinkin tähän toiseen kierrokseen tietoisesti yksin. Ja juuri ensimmäinen kysymys on, onko lapsilla sama isä/onko isästä tietoa. Vaikuttaako se johonkin? Tuo yhden vanhemman perhe on kyllä hyvä termi ja se on ihmisen oma häpeä, jos ei ymmärrä...ja lapsista oma perhe on se tavallinen ja rakas, oli se millainen tahansa.

Mulla on niin ilkee mummo, että moni ei uskoisi mitä hän päästää suustaan. Hänen suustaa on tullut kaikki pa*ka. Tosin en ole moksiskaan. Eipähä oo ollu välejä kahteen vuoteen pahemmin eikä tule olemaankaan. Parempi näin. Hirveä ihminen kun on. Välillä kyllä ottaa päähän, että miksei voinut olla mulla kunnollista mummoa, kun sellaisen olisin halunnut.

Onneksi kaikki eivät kysele tai ihmettele! Nyt on tullut vastaan myös niitä ihmisiä, jotka tarjoavat apuaan tai muuten vaan juttelevat mun kanssa lapsista ja tulevasta vauvasta, ilman tungettelevia kyselyitä tai ihmettelyä ja pällistelyä! Jes! :grin

Mietin tässä taannoin sitä miksi v*tuttaa tuo ihmisten ahtaus... Todennäköisesti suurilta osin siksi, että on itse ylpeä perheestään ja lapsistaan. He ovat fiksuja, älykkäitä, luovia, taitavia ja vielä kauniitakin. :happy: Oon onnellinen kaikesta mitä meillä on ja siitä, millainen tiimi olemme. Kuten esikoinen totesi iltapalapöydässä "Meidän perhe on paras perhe". :love017 Niin miten kukaan ulkopuolinen voi arvostella meitä tai pitää meitä huonompina?! Millä oikeutuksella?

No tämä nyt ei mitenkään erikoinen juttu ole mutta olin vasta 21v. kun sain toisen poikani. Sitä sitten ihmiset kauhisteli kun niin nuori olin ja neuvolassakin täti kysyi toisen raskauden kohdalla että oliko lapsi ei toivottu? Vahinko? Ja rakastnko lasta varmasti? (Olin todella kiukkuinen koko raskausajan!)

Nyt mulla ja miehelläni on kolme ihanaa poikaa kasassa :) josta saan myös kuulla! "Millon tulee tyttö?" "Yritätrekö neljättä jos se vaikka olis tyttö?" "Sulla on melkein oma kentällinen kasassa!"

Jep! Mulla on kolme poikaa. Ja luulempa että lapsiluku alkaa olla nyt passeli. Ja jos vielä tulee lapsi/lapsia, pääasia että on terve mutta mulle ja miun miehelle on ihan sama kumpaa sukupuolta tulee! No ehkä salaa toivoisin poikaa ;)

Kurjia kaikki tuollaiset ihmettelijät ja tyhmien kyselijät. Mitä se ylipäätään kenellekään kuuluu, oliko lapsi tarkoituksella vai vahingossa saatu tai mimmonen perhe on? Pääasia kuitenkin että on tulossa/tullut lapsi, jota rakastetaan.

Meillä on perus ydinperhe, mutta ei meidänkään toiminta kaikille kelpaa. Saa törmätä juurikin nainen_hoitaa_lapset yleistykseen. Anoppi on ihan ihmeissään siitä että isäkin hoitaa lasta vaikka minusta se on itsestään selvää että kun yhdessä eletään ja lapset hankitaan, yhdessä myös hoidetaan. Eikä mies kyllä edes haluaisi olla olematta tiivis osa pojan elämää. Ja toisaalta taas toisinpäinkään ei ole hyvä. Kyllähän mun olisi pitänyt lopettaa imetys heti kun lapsi täytti vuoden ja palata töihin. Eikä missään nimessä tehdä alkuun vain aamuvuoroa ja imettää illalla. :shifty:

Meillä on uusioperhe ja mieheni on minua huomattavasti nuorempi. (Hih, enpä olekaan ajatellut asiaa taas aikoihin, mutta en viitsi edes tässä kertoa kuinka paljon nuorempi). Olemme olleet 7 vuotta yhdessä ja nyt on alullaan ensimmäinen yhteinen lapsi. Hirvittää töihin meno elokuussa, koska tiedän että varsinkin vanhemmat naiset siellä kauhistelevat uusioperhettämme ja näin "vanhana" (yli 40v) vauvan odotusta. En tule saamaan vilpittömiä onnitteluja kuin muutamalta ihmiseltä, sen tiedän. Onneksi omat vanhempamme ovat aina olleet ymmärtäväisiä ja varmasti iloitsevat mahdollisesta uudesta perheenjäsenestä :)

Meillä on uusioperhe. Ja minusta mitä vaan sopii kysyä! Eihän tyhmiä kysymyksiä ole..? Minusta kysyjä on vastuussa (Savolaiseen tapaan) Haluaako todella kuulla rehellisen vastauksen :) On toki ihmisiä jotka eivät halua asioistaan kertoa. Tällöin on aivan sopivaa sanoa, ettei ole tapana jakaa henkilökohtaisia asioita vieraiden/kaikkien kanssa. Kannattaa miettiä omaan tilanteeseen sopiva "iskulause" valmiiksi jota voi sitten kaikella ystävällisyydellä käyttää tarpeen tullen. Tuskin ihmiset ilkeyttään kyselee. Useat normeista poikkeavat esim.vammautuneet toivoisi, että kysyttäisiin suoraan. Ei kysyjä voi ennalta tietää missä sinun henkilökohtaisuuksien raja kulkee.

Minuakin kyllä ärsyttää kommentit tai "ohjeet" lapsen kasvattukseen liityyen. Ei kaikki, mutta sellaiset tarkasti kohdennetut joita esitetään hetken tapaamisen jälkeen kuin tiedettäisi kaikki mitä meidän perheeseen liittyy. Esimerkiksi niinkin pieni asia kuin ystäväni kommentti (jota siis tavataan 1-2krt/v) kehtasi kahden aterian perusteella sanoa eskarilaiselleni: "Voisit joskus kokeilla syödä jonkun ruuan ilman ketsuppiakin." Siihen oli kyllä tuumattava takaisin, että kyllä se kuule syökin! Sinällään pieni ja ihan keskuateltavissakin oleva asia, mutta se alentava sävy ja kaikentietävä tyyli jolla sen sanoi! Uskon, että KAIKKI asiat voisi sanoa myös ystävällisestikin. (En toki väitä, että itsekään saan aina ystävällisesti asiaani perille. Vaikka yrittäisinkin. Väärinkäsityksiä sattuu niin helposti ihmisten välillä.)
Toinen asia on epäilyt esim. mieheni väkivaltaisuuteen liittyen!? Ihan vain siksi, että hän on uusissa tilanteissa jännitykseltään niin "vihaisen" näköinen :-( Hän ei todellakaan ole koskaan (8vuoteen) satuttanut minua fyysisesti!

Etenkin tähän jälkimmäiseen liityyen - ärsytyksestä huolimatta - minusta on kumminkin parempi, että kysytään suoraan. Jos vaihtoehtona olisi, etten olisi koskaan saanut korjata vääristynyttä käsitystä!

Meinasin ihan unohtaa, yksinhuoltajuuden. Meillä isäntä on aika-ajoin reissuhommissa eli viikot poissa. Suurimmaksi osaksi olen siis yksin vastuussa meidän katraasta. Tästä asiasta kuulen joskus voivotteluja vaikka minusta se sopii meille parhaiten. Olenkin sanonut vaikeina aikoina, että kyllä mä lasten kanssa pärjään kun ei tarvi aikuisten kesken riidellä! Ymmärrän hyvin sen, että ilman miestä voisi tosiaan elämä olla leppoisempaa. En siltikään omasta riitapukaristani hevillä luopuisi <3

Lopuksi vielä peukut sille, ettet estä lapsia tapaamasta sukulaisia! Varmasti teettää työtä keskustella ristiriitaisista asioista. Jos muitakin ihmisiä myös uskovia voi olla niin ehdottomia ja jyrkän tuomitsevia. Jossain vaiheessa lasten on kumminkin saatava rakentaa oma käsityksensä ympäröivästä maailmasta ja ihmisistä. Tässä on minusta erittäin tärkeää olla äitinä avoin ja ketään tuomitseva. Silloin lapsia on mahdoton "kääntää äitiä vastaan". Aikanaan lapset ymmärtävät maailman/ihmisten käytöstä paremmin. Silloin on palkitsevaa, kun lapset huomaavat ettei äiti ole koittanut heiltä yhteyksiä kieltää - omista kivuistaan huolimatta. Ainakaan sitä asiaa ei tarvitse myöhemmin kapinoida :)

Muokattu viimeksi:
Meillä on ydinperhe, minä 23, mies 28 ja lapsi 1½.
Raskautta yritimme 11k, mutta kukaan lähipiiristämme ei tiennyt yritystämme. Kun vihdoin plussa tuli, olin 21 ja opiskelija. Mies on ollut jo lähes 10 vuotta töissä. Kukaan ei kysynyt, mutta selkeästi miettivät oliko vahinko. Mutta monelle tutulle selittelin tuota yritystilannetta sitten jälkeenpäin, ehkä todistellakseni muille että suuniteltu juttu oli, tyhmää näin jälkikäteenajateltuna koska mitäs se muille kuuluu!

Emme ole naimisissa, ja se kyllä tuntuu risovan etenkin mummoani. Jo raskausaikana mummoni kyseli, että mennäänkö naimisiin. Monta kertaa ehdotti jos sitten kastetilaisuudessa vihitään samalla, ehdotti tätä raskausaikana ja ainakin 3 kertaa ennen ristiäisiä. Pidimme suht isot ristiäiset, koska samalla meillä oli tuparit ensimmäisessä omassa omakotitalossa!! Mummoni jälkikäteen sanoi olevansa pettynyt, kun luuli meidän menevän naimisiin samalla kun on niin paljon tuttuja kutsuttu. Olemme olleet yhdessä 5 vuotta, 4 vuotta kihloissa. Mummoni mielestä naimisiin mennään viimeistään vuoden kihlauksen jälkeen...

Kun tyttö oli 6kk, jätin hänet isänsä kanssa kotiin ja olin itse 2kk töissä työharjoittelussa. Tytön ollessa vuoden ikäinen valmistuin ja pääsin heti töihin ja lapsi meni päiväkotiin. Samainen mummo kauhisteli, kuinka mies hoitaa lasta, ei hänen miehensä häntä auttanut, arkena töissä ja viikonloppuna kalassa. Ja kuinka noin pieni, vuoden vanha laitetaan päiväkotiin. Perhepäivähoitokin olisi ollut parempi vaihtoehto, vaikka kotona kyllä pitäisi olla.

Hieman jännittää, kun toista lasta olemme nyt yrittäneet 4kk ajan. Ei muuten, mutta olemme puhuneet, että mies jäisi kotiin ja minä mahdollisimman pian palaisin töihin. Tämä on ollut miehen ajatus, ajatus syntyi hänellä jo seurustelumme alkutaipaleella ennenkuin lapsista vielä edes puhuttiin.
Ja ei, emme ole menossa naimisiin ennen toista lasta, emmekä heti sen jälkeenkään, haluanhan minä näyttää hyvältä tuona prinsessapäivänäni!! :)

Meillä on uusio perhe minä, esikoiseni, mies ja meidän yhteinen lapsi.

Ehkä me ollaan jotenkin onnekkaassa asemassa mutta mitään negatiivista palautetta en ole koskaan saanut. Mieheni perhe on ottanut minut ja tyttäreni lämpimästi vastaan :) mieheni mummu hoitaa mielellään kumpaakin lasta... heistä on kuulemma paljon enemmän seuraa kuin vaivaa :) kumpaakaan lasta ei ole koskaan suosittu tai väheksitty sen mukaan onko kenenkin verisukulainen vai mitä häh!

Kerkisin olemaan viisi vuotta tyttäreni kanssa kaksin ydinperhe :) silloinkaan en juuri kokenut että ulkoa päin olisi tullut arvostelua! Mieleen muistuu vain muutama työhaastattelu joissa kerroin olevani yh ja haastattelija suoraan sanoi että ei ota minua töihin koska lapsi on pieni eikä minulla ole tukiverkkoa joka auttaisi vaikka jos lapsi sairastuisi :o

Takaisin