Kolmen viikon ikäinen hoitoon?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Heippa!
Minut kutsuttiin viikon päästä oleviin juhliin, vauva olisi silloin kolmeviikkoinen. Onko teistä ok jättää vauva hoitoon tuon ikäisenä? Läheiselle ihmiselle tietenkin menisi :)

Mun mielestä on vielä liian pieni. Mutta tietysti riippuu paljon myös siitä, onko rinta- vai pullolapsi. :)

Tuon ikäinen on parempi olla kotona äidin kanssa minun mielestä. Miten voi edes kuvitella lähtevänsä ja jättävänsä 3 viikkosen hoitoon?? Kyllä sitä ehtii juhlimaan. Miksi edes hankkii lapsia jos on kiire juhlimaan???

No miettisin vielä, että kuinka pitkästä ajasta kyse ja kuinka "tärkeästä" juhlasta ja kuinka pitkä välimatka jos hätä tulee, pystyykö oleen puhelimen päässä, onko syöttövälit vakiintuneet (ja tosiaan, onko pullo vai rintaruokinta) ja onko yleensä tyytyväinen tapaus..?

Moi! :)

Mun mielestä on ihan OK jättää vauva hoitoon, jos hoitaja on tuttu ja turvallinen ja hommansa osaava!
Oma tyttäreni oli ensimmäistä kertaa yökylässä siskoni luona reilu 2 viikon iässä! Pääsi äitikin vähän rentoutumaan rankan odotuksen jälkeen! Itse en mennyt juhlimaan, oltiin miehen kanssa vaan kotona ihan rauhassa! Ja nukuttiin koko yö, pitkälle aamuun!
Tyttö kun on ollut pulloruokinnassa syntymästään asti, niin sen puolen ei ollut ongelmia :) Todella hyvin meni eka yökyläily! :)

Mun mielestä ihmisten tulis muistaa, et jokanen odotus on raskas, tunnetusti aikaavievä ja hankala kaikkine kipuineen. On ihan hyvä päästä rentoutumaan synnytyksen jälkeen! Jotkut lähtee ulos parille, toiset loikoilee sohvalla. Se on musta vaan hyvä, irtiotot auttaa jaksamaan arjessa!
Myös se kandee muistaa, ettei ota ilkeiden ihmisten vastauksia ihan tosissaan! Toiset ovat vaan niitä yliäitejä, jotka ei anna lastaan kenellekään hoitoon.
Itse oon ihan normaali äiti; Lapsen tarpeet menevät omani edelle, mutta ymmärrän antaa aikaa myös itselleni & ystävilleni silloin tällöin :)

Moi!

Minun mielestäni myös voit mennä hyvin juhliin jos itsestäsi tuntuu, että vauva pärjää tutun ja turvallisen ihmisen kanssa. Itse menin viettämään synttäreitäni kavereideni ja mieheni kanssa kun esikoinen oli 3 viikkoa vanha. En tosin ollut poissa kuin muutaman tunnin, mutta sekin riittää "irtautumiseen". Ja minun mielestäni on hyväkin että lapset oppivat luottamaan hieman muihinkin ihmisiin kuin vain äitiinsä. Toki riippuu ihan vauvasta onnistuuko ja kannattaako, mutta kyllä äiti lapsensa tuntee. Jos sinusta tuntuu että lapsi hyvin pärjää niin en näe kyllä mitään estettä pieneen juhlimiseen! Varsinkin jos juhlat ovat sen verran lähellä että "hätätapauksessa" voit lähteä nopeasti kotiin kesken juhlien.

Mä en voi uskoa että täällä äidit on jo 2-3 viikon ikäisenä jättänyt muulle hoitoon kun on halunnut omaa aikaa???!! Ei hitto teiän kanssa!

Mä en voi uskoa että täällä äidit on jo 2-3 viikon ikäisenä jättänyt muulle hoitoon kun on halunnut omaa aikaa???!! Ei hitto teiän kanssa!

Ite en viel jättäis tuon ikäistä hoitoon, mielummin olisin vauvan kans kotona.. mut tapansa kullakin

Itse oon miettiny mieheni kans, että minkä ikäisenä lapsen voi viedä esimerkiksi mummolaan yöksi? Mikä on oikeasti sellainen oikea aika? Meillä vauveli on nyt kuukauden ikäinen enkä oo kyllä vielä uskaltanut haaveillakkaan hoitoon viemisestä. Paitsi kerran oli mummolassa muutaman tunnin että päästiin miehen kans kattoon pesispeliä. Kieltämättä olis mahtavaa päästä vähän juhlimaan ystävien kans, mutta vielä pitää ootella sillä musta ainaki tuntuu liian aikaiselta viedä lapsi hoitoon kokonaiseksi yöksi. vaikka luotan vanhempiini täysin. Mutta en todellakaan tuomitse ketään, kaikki tehköön miten parhaaksi näkee :)

Tässä nyt ei puhuttu millaisista juhlista kyse, eli onko äiti pari tuntia poissa vai koko yön ryyppäämässä. Ihmiset vaan heti tekevät oletuksiaan.

Me otettiin pariviikkoinen vauva mukaan juhliin, myös illanistujaisiin kavereille. Ei nyt tietenkään mihinkään paikkaan missä soi musa lujaa ja ihmiset on kännissä, äly hoi...
Jos 3-viikkoisen vauvan jättää muutamaksi tunniksi vaikka mummolleen, se on musta ihan verrattavissa siihen että äiti antaa lapsensa muutamaksi tunniksi isän huomaan kun käy itse lenkillä tai jumppatunnilla. 
Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, usein on niin että tuore äiti ei edes halua olla vauvastaan erossa tuntiakaan. Mutta äidit ovat erilaisia ja niin ovat vauvatkin, sen mukaan mennään.

Kylläpäs on joillakin tylyjä vastauksia, täähän alkaa kuullostaa ihan Vauva-lehden palstalta... Nimettömänä on toki helppo huudella mitä sattuu.

Itse voisin jättää tuon ikäisen hoitoon, jos meno on vaan muutaman tunnin juttu. Muistelen olleeni ite niin hormonihuuruissa vielä kuukauden synnytyksen jälkeenkin, etten kauheasti kahta tuntia pidempään olis edes voinut olla erossa vauvasta, vaikka miehen tai mummin hoivissa olis varmasti pärjännytkin. Koko yöksi baariin ja perskännit ei mun mielestä sovi kuvaan, jos kotona odottelee kolmeviikkoinen tuhisija enkä usko et se tekis äidillekään mitenkään hyvää, kuitenkin pitkä alkoholittomuus ja väsyttävä alkutaival vauvan kanssa takana. Eli vauvan ja hoitajan pärjäämisen lisäks kannattaa miettiä sitä omaa jaksamista.

Oman vauvani jätin siskolleni ekan kerran hoitoon, kun hän oli n. 1,5kk ja silloin olin n. tunnin poissa kaupassa. Toisen kerran poika oli hoidossa 2kk iässä mummilla 3 tuntia. Eka yökylä oli 7kk iässä (taas mummilla) ja ekan kerran olin ite viihteellä kun poika oli 11kk, sillon vahtina oli isi.

Jos vaan sen verran toipunut, että jaksat jossakin lähtee käymään vähän jossain. (Mitään hirveetä kännäämistä en kyllä ymmärrä) Muutaman kuukauden päästä lapsi voi jo vierastaa sen verran, että eipä sitä sitten minnekään lähdetä, ellei sitten isille jää hoitoon. Noin pieni ei vielä ole niin äitissäkään kiinni, että sinänsä on vielä niin helppo lähtee:) Jos pienellä tuulettumisella saa voimia jaksaa taas niin eikusta vaan menoksi, ei se vauva siitä rikki mene, jos jossain on josku hoidossa. Onni jos on sellanen hoitaja jolle voi lapsen jättää.

Vauvan toiselle jättämisellä voi olla äitiin suurikin vaikutus!! Se riippuu ihan persoonasta, minkälainen on (eli pystyykö jättämään omaa pientään toiselle). Synnytyksen jälkeinen masennuskaan tuskin on kenellekään tuntematon käsite?
Kyllä minä sallisin ystävilleni tai itselleni vapaata vauvasta. Kyllä, äitiys on kokopäivätyö mutta se ei tarkoita, etteikö saisi pitää taukoja ollenkaan. Se tauko oikeasti saa äitiin niin paljon lisää energiaa, että en näe siinä mitään väärää.
Ketjun aloittajan mainitsemat "juhlatkin" voivat tarkoittaa ihan mitä vain - eikä todellakaan pakosta juuri sitä perseet olalle-meininkiä, vaan kyllä ihmisetkin oikeasti erilaisia asioita juhlii hillitystikin :D

Jotkut ovat luonteeltaan sellaisia, etteivät voisi kuvitellakaan olla erossa lapsestaan hetkeäkään, ja osa näistä sitten on väsyneitä ja osa jaksaa silti.
Jotkut taas jättävät lapsensa välillä hoitoon syystä tai toisesta, ja saattavat ikävöidä lapsiaan paljon että se tauko lapsesta ahdistaa, mutta jotkut saavat siitä huikeasti energiaa (mutta silti tuntevat huonoa omatuntoa juuri tällaisten ylläkin kirjoitettujen kommenttien vuoksi, joka on väärin).

Jokainen tekee omat päätöksensä, älkää muut tuomitko ajattelematta eri tilanteita.

Huh, mulla kyllä otti korvaan tuo jonkun alussa mainitsema "yliäitiys".

en pidä itseäni "yliäitinä", vaikka mun nyt 8kk ikäinen vauva ei olekaan ollut vielä kenenkään luona päivä- tai yöhoidossa, vaan ainoastaan isänsä hoidossa 2-3 kertaa viikossa muutaman tunnin ajan. en koe tarvetta sen laajempiin poissaoloihin kotoa, mut en ole mikään tuomitsemaan niitä, ketkä haluaa välillä omaa aikaa. aattelin kyllä totuttaa tytön viimeistään joulu-tammikuussa olemaan ensin muutaman tunnin ajan tätinsä tai setänsä perheessä hoidossa ja sitten yhden yön yökyläilyyn jommassakummassa paikassa, koska aloitan työt helmikuussa ja tyttö menee silloin päiväkotiin.

Minä kun kirjotin tuon etten voi käsittää kun 2-3viikkosta laitetaan jo muualle hoitoon niin tarkoitin vain sitä että kun joku täällä oli halunnut olla rauhassa miehensä kanssa kaksistaan...niin vauvahan oli ollut vasta 2 viikkoa maailmassa ja halus jo kaksistaan olla hhmm(??). Joo tottakai omaa aikaa täytyy olla ja saada levättyä mutta eikö se toinen hoitaja voi olla isä sillä aikaa? Nooo jokainen tyylillään.

Ei liity kysymykseen mitenkään, mutta minullä särähti monta kertaa, kun oli kirjoitettu, että "jätetään isälle hoitoon?" Tunnetteko kaikki äiditkin olevanne vain lapsenne täyspäiväisiä hoitajia?
Mielestäni lasta ei jätetä isälle hoitoon, vaan kyllä se mielestäni on lapsen ja isän kahdenkeskeistä aikaa ilman äitiä, jos se vain onnistuu. (Isä, kun ei voi imettää). 

Ja mielestäni tuo on kyllä jo yksi hyvä syy rintapumpun ostoon ja siihen, että lapsi opetetaan myöskin pullolle.

Oon ihan samaa mieltä!! Isä on ihan yhtälailla tärkeä lapselle kuin äitikin, ja lapsen on opittava olemaan molempien kanssa ettei vain ja ainoastaan turvaudu äitiin! Äidin on helppo luoda yhteys vauvaan juurikin imettämällä ym. Isältä se kun ei suju, niin pitäisi antaa niiin paljon yhteistä, kahdenkeskistä aikaa isälle ja vauvalle kuin vaan pystyy!

Voin sen verran puolustaa itseäni (mikä ei kyllä olekaan tarpeen, kuitenkin:D ) että mulla oli maailman tuskaisin raskaus! Ja isosisko välttämättä halusi pienen vauvan hoitoon, ja tyttö kun söi pullosta eikä vieroksunut mun siskoa niin miksi ei. Oikein hyvin pärjäsivät, ja tyttö on tänäpäivänä tyytyväinen ja onnellinen, 4kk vanha vauva :) Mutta oon kyllä miettinyt, että jos vielä lapsia tähän maailmaan multa tulee, niin en välttämättä 2 viikon ikäistä hoitoon anna vaikka kuinka toiset haluisivatkin ottaa hoitoon :D

Takaisin