Kolme peräkkäistä keskenmenoa... Miten jaksaa ja jatkaa eteenpäin?

Riksulainen

Silmät suurina ihmettelijä
Meillä tosiaan tilanne, että olen tullut vuoden sisään kolme kertaa raskaaksi, mutta jokainen raskaus on mennyt spontaanisti kesken rv 6-7...

Onko täällä muita saman kokeneita? Selvisikö syitä keskenmenoille? Oletteko onnistuneet saavuttamaan onnistuneen raskauden toistuvien keskenmenojen jälkeen?

Pelottaa, että syli jää ikuisesti tyhjäksi 💔

Hei!
Olen todella pahoillani sinun puolestasi. ❤️
Meillä on kolme lasta, mutta olen ollut 7 kertaa raskaana. Ensimmäisen keskenmenon saimme kahden ensimmäisen lapsen välissä ja kolme peräkkäin toisen ja kolmannen lapsen välissä. Kolmannen peräkkäisen keskenmenon jälkeen otimme tauon yrittämiseen, en uskaltanut ottaa riskiä taas uudesta keskenmenosta, oma mielenterveyteni oli niin kovilla.

Menin gynelle ja minulla todettiin kilpirauhasarvoissa häikkää. Ei ihan vajaatoimintaa, mutta sillä rajalla ja gyne määräsi lääkityksen. Noin puoli vuotta pidettiin vielä taukoa ja sitten tärppäsi kerrasta. Koko alkuraskauden koin aivan hirveää ja lamauttavaa keskenmenon pelkoa ja olin varma, että raskaus ei pääty onnellisesti. Kuitenkin kaikki meni hyvin loppuun asti. Pelot onneksi vähentyivät paljon kun liikkeet alkoivat tuntua.

Kilpirauhas- ja rauta-arvot (myös ferritiini) kannattaa testauttaa, niillä on merkitystä. Ja tarkempiin tutkimuksiin voi päästä toistuvien keskenmenojen takia.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja vielä sen oman käärön syliin. Keskenmenoille voi löytyä syy ja moni on saanut lapsen toistuvienkin keskenmenojen jälkeen. ❤️

@Riksulainen olen todella pahoillani kokemistaan menetyksistä ❤️ ihan mielettömästi voimia. Kuulostaa aivan samalta tilanteelta, jossa me oltiin kaksi vuotta sitten. Meillä alkiot jäivät aina 6-7 viikkosiksi, vaikka aluksi kaikilla syke näkyikin.

Meillä julkinen terveydenhuolto syytti mun painoa, mutta mä en tätä uskonut joten tehtiin selvittelyt yksityisellä. Meidän klinikalkai valikoitui Dextra, vaikka täällä kehä kolmosen toisella puolella asutaan, koska heistä olin kuullut parhaimmat palautteet näissä asioissa. Lopulta syyksi meidän keskenmenoille löytyi krooninen endometriitti joka häädettiin kolmella eri antibiootilla. No sen jälkeen ei enää raskautta kuulunut ja matkaan on mahtunut kaikenlaisia vaiheita. Nyt olen raskaana 10+3 viikolla eli pidemmällä kuin koskaan ja kaikki on toistaiseksi hyvin. Toivo siihen että meidän haasteet olisi selätetty on nyt korkealla.

Aivan mielettömästi tsemppiä. Tähän 3,5 vuoteen on itse tullut myös käytyä aika monta kertaa todella pohjalla mutta juuri toissapäivänä kun katseltiin ultrassa jo pienen ihmiseltä näyttävän potkuja niin en voinut kuin ajatella että luojan kiitos ei ole luovutettu.

Mulla vähän samanlainen tilanne, kolme keskenmennyttä tosin kaksi niistä aikaisemmilla viikoilla. Ja kaikki tänä vuonna. 😔 Nyt en viimeisimmän eli toukokuun keskenmenneen jälkeen ole onnistunut tulemaan raskaaksi uudestaan. Yritystä kyllä on ollut. Jotenkin kuitenkin jaksanut yrittää.

Meillä ei selvinnyt tarkemmin keskenmenneet muuta kuin lääkäri sanoi että epäili kun mulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja selvisi että lääkitys ei ollut kohdillaan että todennäköisesti siitä johtui. 😖 No toivon että asia on nyt ok kun lääkitys nyt kohdillaan.

Mutta hirveä pelko kyllä on jos tulen vielä neljännen kerran raskaaksi että meneekö sekin kesken. 😭

pahoittelut @Riksulainen menetyksistä. Itellä on 1 kohtukuolema ja 6 keskenmenoa. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään syytä keskenmenoille. Kohtukuoleman syy oli istukaninfarktit. Joissakin keskenmenneissä oli klexane pistoshoitokin ohentamaan verta varmuuden vuoksi. Tukilääkkeitä luget, terolutit ja letrozol kokeilussa, mutta nekään ei tuonut toivottua lopputulosta. Kahdeksas raskaus sitten päättyi onnellisesti elävään vauvaan 2023 ja tässä oli primaspan-lääkitys plussasta eteenpäin. Tää olis ollut viimeinen yritys ja olisin luovuttanut, pää ei ois enään menetyksiä kestänyt. Eli täällä monen monen epäonnistumisen jälkeen onnistunut raskaus. Toivon että teillekkin suodaan onnistunut raskaus ja elävä vauva ❤️

@Riksulainen olen todella pahoillani menetyksistä ❤️

Meillä oli neljän vuoden yrityksen aikana neljä keskenmenoa. Toisen keskenmenon jälkeen päästiin julkiselle tutkimuksiin, koska se tapahtui rv20. Mitään syitä ei löytynyt ja sen jälkeen tuli vielä kaksi keskenmenoa rv7-9 aikoihin. Ensinmäinen keskenmeno oli myös noilla viikoilla.
Viides raskaus sitten vihdoin onnistui ja saatiin vauva kotiin asti. 💕 Suureksi yllätykseksi seuraavakin raskaus meni hyvin ja saatiin meidän kuopus. Siinä välissä ei siis enää ollut uusia keskenmenoja.

Toivon kovasti, että tekin saatte vielä pienen syliin asti. ❤️

Kiitos viesteistänne! Ikävää kuulla, että teillä muillakin on tästä aiheesta kokemusta. Toisaalta se luo toivoa, että ehkä meilläkin kaikki voisi kuitenkin jossain vaiheessa onnistua.

Kun saadaan tämä keskenmeno käsiteltyä, varataan aika tutkimuksiin. Toisaalta toivoo, että sieltä löytyisi joku (hoidettavissa oleva) selitys, toisaalta toivoo, että mitään ei löydy ja kyse olisi vain äärettömän huonosta tuurista.

Tosin olen itse jo ehtinyt vähän pohtimaankin asiaa ja itse epäilen, että mun matalalla ferritiinillä (max 56) ja pitkillä kieroilla ja siten ehkä huonolaatuisilla munasoluilla (?) olisi jotain tekemistä asian kanssa. Mun suvussa on myös todella paljon keliakiaa ja mietin, voiko mullakin olla, vaikka vuosi sitten tutkimuksissa sitä ei havaittukaan... Luulen myös, että pcos takia mulla on insuliiniresistenssi, ainakin oireita on. En tosin tiedä onko sillä vaikutusta mihinkään. Noh, ehkä kaikki selviää ajallaan.

Harmittaa vain, kun oma kroppa ei toimi niinkuin toivois, vaikka olen yrittänyt pitää itsestäni huolta aina. Harmittaa myös nähdä oma kumppani niin surullisena. Pelottaa, että jos meille ei ikinä suoda sitä onnea. Äh, kunnon vuoristorataa.... Välillä tuntuu, että kaikki kääntyy vielä paremmaksi ja välillä tuntuu, että mistään ei tule mitään. Tsemppiä kaikille muillekin, joita tämä asia koskettaa. Me ei olla yksin. ♥️

Mulla vähän samanlainen tilanne, kolme keskenmennyttä tosin kaksi niistä aikaisemmilla viikoilla. Ja kaikki tänä vuonna. 😔 Nyt en viimeisimmän eli toukokuun keskenmenneen jälkeen ole onnistunut tulemaan raskaaksi uudestaan. Yritystä kyllä on ollut. Jotenkin kuitenkin jaksanut yrittää.

Meillä ei selvinnyt tarkemmin keskenmenneet muuta kuin lääkäri sanoi että epäili kun mulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja selvisi että lääkitys ei ollut kohdillaan että todennäköisesti siitä johtui. 😖 No toivon että asia on nyt ok kun lääkitys nyt kohdillaan.

Mutta hirveä pelko kyllä on jos tulen vielä neljännen kerran raskaaksi että meneekö sekin kesken. 😭
Mulla oli mennyt tämä sun viesti täysin ohi... Tai jäänyt jotenkin sisäistämättä. Oon tosi pahoillani sun kokemuksesta. Tiedän täysin miltä susta tuntuu ja ymmärrän tuon pelon neljännestäkin keskenmenosta. Haluan kuitenkin uskoa, että meidänkin aika tulee vielä (vaikkakin tällä hetkellä minustakaan ei siltä tunnu). Luin ihmisten kokemuksia keskenmenoista ja Ylellä oli uutinen pariskunnasta, joka oli kokenut 12 (vai 14?) keskenmenoa. Lopulta he olivat kuitenkin saaneet ihanan pienen tytön. Se loi ainakin mulle hieman toivoa, toivottavasti sullekin! Kaikki on mahdollista! ❤️ Kovasti voimia! Toivon niin kovasti, että teillä tärppää pian ja pikkuinen jaksaa pysyä mukana! ❤️

@Riksulainen, meillä keskeytyneet keskenmenot arviolta rv4-5 ja rv6. Vaikeaahan se on pysyä toiveikkaana kun näitä vaan kertyy ja kertyy (tuntuu jo että näillä saisi bingorivin aikaan), mutta se että ootte hakeutumassa syiden selvitykseen on jo oikeasti tosi hyvä ja iso askel. Toivottavasti löytyy jotain korjattavaa mikä auttaa seuraavaa raskautta jatkumaan.

Tähän toivottavasti rohkaisevana/toiveikkaana viestinä, meillä sama tausta kahden varhaisen km:n suhteen ennen kuin lievä vajaatoiminta huomattiin ja lääkitys alkoi. Nyt kolmas raskaus eteni sykkeellisellä ja oikeankokoisella sikiöllä ensimmäisen kolmanneksen loppuun asti, vaikka muista syistä joudutaankin keskeytykseen lähimmän viikon sisällä. Että kyllä se voi oikeasti niinkin pienestä asiasta kuin kilpirauhasarvoista olla kiinni - hirveästi tsemppiä seuraavaan yrityskertaan sulle ja muillekin tähän ketjuun kirjoittaneille lapsesta haaveileville. ❤️

pahoittelut @Riksulainen menetyksistä. Itellä on 1 kohtukuolema ja 6 keskenmenoa. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään syytä keskenmenoille. Kohtukuoleman syy oli istukaninfarktit. Joissakin keskenmenneissä oli klexane pistoshoitokin ohentamaan verta varmuuden vuoksi. Tukilääkkeitä luget, terolutit ja letrozol kokeilussa, mutta nekään ei tuonut toivottua lopputulosta. Kahdeksas raskaus sitten päättyi onnellisesti elävään vauvaan 2023 ja tässä oli primaspan-lääkitys plussasta eteenpäin. Tää olis ollut viimeinen yritys ja olisin luovuttanut, pää ei ois enään menetyksiä kestänyt. Eli täällä monen monen epäonnistumisen jälkeen onnistunut raskaus. Toivon että teillekkin suodaan onnistunut raskaus ja elävä vauva ❤️
Ja tähänkin haluan kommentoida nyt tarkemmin, kun ajatukset alkavat pikkuhiljaa selviytymään. Ihanaa, että te saitte ihanan pojan kaikkien menetysten jälkeen. Onnea ❤️ Noin suuri määrä keskenmenoja on varmasti ollut ihan kamalan raskas taakka teille. Onneksi se on nyt ohi! Ja tavallaan helpotus, että mitään vakavaa syytä keskenmenoille ei löytynyt, mutta tavallaan varmasti myös raastavaa, kun ei voinut asialle mitään. Ihana kuitenkin kun saitte tukilääkkeitä kokeiluun ja ihana kun lopulta saitte kokea onnistuneen raskauden. Uskon, että se oli varmasti korjaava kokemus. Toivoisin sellaista myös itselleni!

Tähän toivottavasti rohkaisevana/toiveikkaana viestinä, meillä sama tausta kahden varhaisen km:n suhteen ennen kuin lievä vajaatoiminta huomattiin ja lääkitys alkoi. Nyt kolmas raskaus eteni sykkeellisellä ja oikeankokoisella sikiöllä ensimmäisen kolmanneksen loppuun asti, vaikka muista syistä joudutaankin keskeytykseen lähimmän viikon sisällä. Että kyllä se voi oikeasti niinkin pienestä asiasta kuin kilpirauhasarvoista olla kiinni - hirveästi tsemppiä seuraavaan yrityskertaan sulle ja muillekin tähän ketjuun kirjoittaneille lapsesta haaveileville. ❤️
Apua, olen niin pahoillani... 😭💔 Oon käyttänyt tätä foorumia todella vähän, vaikka loinkin tunnukset tänne jo vuosi sitten. Jos täällä voi jotenkin laittaa yksityisviestejä, niin mulle voi aina laittaa! Lupaan kuunnella! ❤️ Tämä osaa olla välillä ihan hirveän epäreilua... 😭

Takaisin