Kokoarvio

Anjuska86

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tänne voipi laitella arvioita lapsen lasketunajan koosta, ja tietty muitakin.

Mua on ruvennut huolettamaan vauvan koko nyt ekaa kertaa. Onhan tuo mies vitsaillut isosta vauvasta, mutta sf-mittakin on melko suuri.
Tänään tutkin sitä ekaa kertaa ja tosiaan yläkäyrän yläpuolella on.

RV 22 19, eli vähän yli keskikäyrän
RV 27 26, eli melki yläkäyrällä
RV 30 28, eli yläkäyrän yläpuolella
RV 32 33, eli pari cm yli yläkäyränkin

Iso mitta voi kertoa toki myös lapsiveden suuremmasta määrästä.
Eikä hoitaja ole huomauttanut asiasta mitään.
Onneks seuraavan kerran on lääkäri!
Mitään kokoarviota en ole saanut rakenneultran jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli kans sf yläkäyrän yli pitkään, mutta on nyt tasoittunut, kun mukula on laskenut alemmas. Viime viikolla oli neuvolalääkäri (35+1), enkä saanut mitään kokoarviota lapsesta enkä lantiostani. Ilmeisesti ei ollut siis kohdallani syytä huoleen. :) Painoa on kertynyt 11kg raskauden aikana.

Meillä pari viikkoa sitten ultrassa annettiin kokoarvioksi 3,6kg. Sf-mitta on mennyt ihan alakäyrällä koko ajan,mutta silti vauva oli kasvanut ihan normaalisti ja lapsivettä oli myös niinkun pitäisikin.

Mullakin menee sf-mitta yläkäyrää hipoen, mutta viime ultrassa painoarvio oli tasan 2kg. Eli viikolle 32 ihan ok. Siis lapsivettä on varmaan paljon. Vauva nikottelee usein päivittäin. Onkohan siitä jotain haittaa? Eikai vauva voi hukkua???

Voi kun pääsisikin koko arvioon, mä en jotenkaan luota noihin sf-mittoihin. Se kohta mistä ne mittaa niin yleensä vauva on paljon enemmän vinoittain mahassa. Meillä mennään keskiviivan ja alaviivan välissä.

Mä oon eläny siinä uskossa, että kokoarvio tehdään loppuvaiheessa kaikille... Vai olisko sitten johtunut siitä, kun mulla meni viimeksi 2 viikkoa yli lasketun ajan, niin tekivät sitten arvion? No mutta puolella kilolla heitti kuitenkin. Ja tietysti vauva painoi syntyessään sen puoli kiloa enemmän kuin arvioitiin.

Mä saan perjantaina (35+1) "tarkat" mitat, kun on äitiyspolille aika. Tuskin on mikään megamörssäri, kun sf-mitta menee himpun alle keskikäyrän :) ja mikä parasta, mun ei ole (vielä) tarvinnut ostaa äitiystakkia.
Oma keväällä ostettu maihari/parka (mikä toi nyt on) menee ihan kevyesti kiinni :)

Mulla meni sf-mitta ensin ihan käyrillä ja pari viimestä mittausta mennyt alakäyrillä. En usko, että mulle mitään koko arviota enää tehdään, ellei sitten juuri tuon mitan takia lähetetä vielä johonkin kontrolliultraan, mutta lääkärikäyntejä ei enää ole, pelkkiä neuvolakäyntejä.

Pikkuinenhan sieltä on tulossa, en isoa vauvaa odota kun ei edellisetkään olleet, enkä minä tai mies olla isoja koskaan oltu. Kunhan on sen verran iso, että ei jouduta sen takia jäämään synnytyksen jälkeen sairaalaan.

mä unohin kysästä lääkäriltä mut vajaa 2vko seuraavaan käyntiin joten josko sillo kysäsis et mikä on kokoarvio jos pääsee laskettuun, ite oon vähä laskeskellu et menee varmaa sinne 3,6kg-3,8kg tienoille inshaAllah. oon tähänki mennes osannu ennen ultraa veikata jo hyvin tuon painon osumaan ni luotan omaa tunteeseen :) vatsaki on pienempi ku esikosta aikanaa tosin neiti on kyl pinnassa kokoajan.

Mulla on kauhee pelko, että mulle tulee ihan jättivauva. Maha on valtava: rv34, ympärysmitta 123cm ja sf-mitta ollut joka mittauskerralla yläkäyrällä. Lisäksi minä ja tulevan lapsen isä oltiin molemmat yli 4kg syntyessämme. Maha on tosi alhaalla ja painaa ihan kamalasti. Diabetesta ei ole, eivätkä mitkään muutkaan arvot ole huonot, vain painonnousu on hurja: +20kg.

Ensi viikolla on neuvolakäynti (rv34+3) ja sitä seuraavalla viikolla on neuvolalääkäri 35+2. Tehdäänkö siellä kokoarvio, entä katsotaanko samalla onko vauvalla tarpeeksi tilaa syntyä, jos onkin isokokoinen? Haluaisin ultraan, mutten ole päässyt rakenneultran jälkeen, kun ei ole ollut ilmeisesti mitään normaalista poikkeavaa. Hyvä niin, mutta jos vauvan koko hirvittää, niin onkohan mahdollista pyytää lisäultra koon tarkastusta varten ja kuinka varmasti sen perusteella osataan arvioida vauvan paino?

Taas tunnen olevani niin pihalla tästä hommasta, että pelottaa...

Mua kans niin pelottaa että mikä kuulantyöntäjämörssäri täältä on tulossa...sf on reilusti yli yläkäyrien ollu jo viikolta 26 asti..mahan ympärysmitta 134cm ja viikkoja 32+6...-ja vauva tuntuu minustakin käteen suurelta....ei ole oikein että joku muu näkemättä voi sanoa että kyllä sieltä ulos mahtuu tulemaan minkäkokoinen vain ku on jo kerran se 4070g tullu...joo mahtuu ehkä mutta varmasti minulle suuria vaurioita ja lisäksi onhan se vauvalle vaara tilanne kesken synnytyksen huomata että ei mahu...kyllä ahistaa...viikolla 36 on neuvola lääkäri joka saa kyllä laittaa lähetteen eteen päin pika pikaa jos vielä silloinki onllaan yläkäyrien yläpuolella...

ja painoa on mulle tullu ny 26kg!!ni ei se vauvakaa varmaa iha heiveröinen ole!!

Kysy kuuluuko lääkärikäyntiin automaattisesti ultra! Mä kysyin ja meidän kunnassa kuuluu. Onneks!
Mä meen ens maanantaina vielä ylimääräiseen th-neuvolaan, jossa keskustellaan juurikin suuresta sf mitasta jne.
Mullakaan ei oo ultraa ollut sitten elokuun rakenneultran.

Miulla sf mitta tässä raskaudessa ollut yli käyrien ylärajan kokoajan. 32+3 vauvan arvio oli 1900g ja lapsvettä normaalisti. Kaksi kertaa aiemmissa raskauksissa sf mitta ollut keskikäyrän alla ja kaksi siroa alle 3kg vauvaa. Taitaa tämäkin vauva olla suunnilleen samaa kokoa, vaikka pelästyin isoa sf mittaa. Lääkäri vain sanoi että tässä tapauksessa sf-mitta ei kerron vauvan koosta.

Mulla laitettiin tänään lähete kokoarvioon,sf mitta 34 cm rv 32+4 ja vauva perätilassa

Ei se sf-mitta onneksi suoraan vauvan koosta kerro. Ultrassa tehty painoarvio voi heittää puoli kiloa kumpaankin suuntaan. Aika arpapeliä siis sekin, mutta kyllähän se toisi mielenrauhaa jos kovin isoa vauvaa epäilee tulevan.

Eilisellä äitipolikäynnillä lääkäri ultras samalla. Tytön painoksi arvioi 2800g ja eilen oli 35+2. Keskikäyrällä kasvaa. Eli vajaassa kuukaudessa oli tullu kilo lisää painoa, tämä selittää myös sen miks neuvolan puntari näytti viime viikolla niin hirveitä lukemia :rolleyes:

Meillä tänään kokoarvio 35+1, 2325g.
Sanoi ettei mikään iso, lähinnä keskikokoinen. Välimallin vauva <3

Meidän baby sai painoarvioksi 2100g viikoilla 33+3. Keskikäyrällä siis :)

Ylimääräisellä neuvolakäynnillä oli nyt sf taas 33, eli ei ollu kasvanu 10päivässä.

Hoitajan mielestä vettä ei tunnu olevan tavallista enemmän. Että ens viikolla ultrassa näkee paremmin koon.
Mut hyvä kuitenkin ettei sf ollut nyt jatkanut järkyttävää kasvuaan.

Tänään sainkin ensimmäisen kerran "kokoarviota" sitten rakenneultran. Ei se sanonu minkä kokoseksi veikkaa tällä hetkellä (käsin mahan päältä) mutta sano että jos laskettuun asti mennään niin on lähempänä 4kg kuin 3,5kg. Kyllähän tämäkin jo vähän osviittaa antaa eikä ehkä tartte niin paljon enään panikoida sitä 5kg mötkylää. :D

Takaisin