Kokemusta menkkakivuista ilman menkkoja?

Ahtohalla

Vasta-alkaja
Vähän huonosti muotoiltu otsikko mutten keksinyt muuta. Kellään kokemusta vastaavasta? Lääkäriin soitan maanantaina mut olis kiva kuulla kokemuksia ennen sitä :)

Eli siis yli 2vko sitten oli ovisoireita jotka muuttui menkkakivuiksi. Tästä n. Viikon päästä alkoi ruskea niukka vuoto joka kesti 4pvä ja nyt vuodon loputtua jo usea päivä sitten on edelleen menkkakipua.. Kivut melko normaalit menkkakivut: särky alavatsalla, nippailu, paineen/turvotuksen tunne sekä alaselkä on "tulessa". Mulla on ehkäisykapseli (menkat tullu tämän kanssa n. Pari kertaa vuodessa niukkoina ja lievät kivut olleet vain vuodon ajan. ) ja raskaustesti oli nega! Kellään ollu samaa?

Muokattu viimeksi:
Tulehdus? Ihan hyvä varmasti käydä lääkärissä tsekkaamassa tilanne.

Mulla on tuollaista, kierukka myös. Mulla on endometrioosia, ja vaikka kierukka estää kuukautiset kokonaan, tulee joitakin oletettavasti hormonikierron muutoksia ajoittain ja välillä jomottelee niin kuin kuukautiset alkaisivat, vaikkeivat ala. Toinen syy on rakkulat munasarjoissat, jotka saattavat kasvaa kystiksi ja etenkin niiden puhkeaminen tekee hyvin kovaa kipua.

Mutta jos sinulle tuollainen kipu on uutta, käy ehdottomasti lääkärissä, jos onkin tulehdus. Itse olen oppinut vuosien varrella tunnistamaan milloin on kyse "normaalista" endometrioosiin liittyvästä kivusta ja milloin pitää mennä lääkäriin.

Noita kystiä mietinkin, raskausaikana sellainen näkyi ultrassa (ja muistaakseni oli hävinnyt myöhäisemmässä vaiheessa) mut se ei sillon aiheuttanut kipuja vaikka gyne sillon sanoi et saattaa kipuilla :) Tulehdusta mietin myös, täytyy soittaa tosiaan maanantaina sinne terkkariin! :)

Onko sulla Aiarana ollut noita rakkuloita/kystiä? Minkälainen kipu niissä on ollut?

On ollut noita kystia, ne yleensä alkavat kipuilemaan kasvaessaan suuriksi, mutta saattavat olla myös melko oireettomia. Mutta se puhkeaminen on erittäin kivuliasta, silloin saattaa tulla pientä veristä vuotoa ja kipu vei ensimmäisillä kerroilla päivystykseen. Nyt kun tiedän mistä on kyse, pärjään kotona panacodin avulla, koska kipu menee ohi noin 1-2 päivässä ja se pieni vuoto myös. Sen jälkeen helpottaa yleensä muutenkin kipu, jos se kysta on aiheuttanut kipuja jo ennen puhkeamistaan.

Pahimmillaan se kystan puhkeamisen kipu muistuttaa lieviä synnytyskipuja, mutta ei aaltoile niin kuin supistukset. Kuuma ja särkylääke auttavat.

Jos on mahdollista, niin käy gynekologilla suoraan, koska yleislääkärit eivät oman kokemukseni mukaan osaa näissä asioissa auttaa oikein yhtään.

Takaisin