Kokemuksia ryhmiksestä

litranmitta

Sanavalmis juttuseppä
Kesäkuiset 2022
Kesäkuiset 2024
Meidän lapsen hoitoonmeno odottelee vielä. Suunnitelmissani on aloittaa työt vasta ensi kesän jälkeen. Olen tähän asti ajatellut että koitan löytää paikan tavalliseen perhepäivähoitoon, mutta nyt alustavasti kunnan tarjontaa tutkaillessani törmäsin minulle uuteen ryhmäperhepäivähoitoon. Erään ryhmiksen toiminta kuulosti heidän nettisivun kertomuksen perusteella paljolti sellaiselta, että uskaltaisin hyvillä mielillä päästää hieman päälle yksivuotiaan lapseni heille. Tiedostan kyllä, että voi käydä huono tuuri ja olla jo paikat täynnä ensi syksynäkin, mutta se selviää kysymällä sieltä 😊 Onko foorumilla kirjoittavien lapsia ollut ryhmiksessä? Millaisia kokemuksia teillä on tästä hoitomuodosta? 😊
 
Oon ollu ite töissä sijaisena ryhmiksessä. Minusta ne on ihan herttaisia paikkoja.

Ryhmiksessä on päiväkotiin verrattuna hyvää se et siellä on vähemmi lapsia. Aikuisten mitoitus on perhepäivähoitajien mukaan eli 4 lasta per aikuinen, päiväkodissa saa olla 7. Toki päiväkodeissakin alle kolme vuotiaita saa olla 4 per aikuinen. Perhepäivähoitoon verrattuna siellä on kuitenkin useempi aikuinen. Lapselle voi helpommin löytyy oma suosikki aikuinen, verrattuna jos ei vaan yhden aikuisen kanssa tuu nii hyvin juttuun. Ja toki jos ei jostain syystä itellä natsaa sen oman perhepäivähoitajan kanssa niin ryhmis kivempi siksi.

Päiväkodin plussaa on tietysti ope, jota ryhmiksestä ei löydy. Päiväkodissa lapset on kaikki saman ikäisiä, ryhmiksessä voi käytännössä olla lapsia esim. 10kk -5v. Tai itse asiassa se ryhmis missä olin toimi osan aikaa myös eskarin kanssa yhessä. Eli siel lapset oli yksi vuotiaasta eskariin🙈

Mulla ei oo kokemusta vanhempana. Menkää tutustumaan jo ennakkoon nii näet millaista on. Vaikka jo ennen hoitopaikan hakemista 🤗
 
Meidän lapsen hoitoonmeno odottelee vielä. Suunnitelmissani on aloittaa työt vasta ensi kesän jälkeen. Olen tähän asti ajatellut että koitan löytää paikan tavalliseen perhepäivähoitoon, mutta nyt alustavasti kunnan tarjontaa tutkaillessani törmäsin minulle uuteen ryhmäperhepäivähoitoon. Erään ryhmiksen toiminta kuulosti heidän nettisivun kertomuksen perusteella paljolti sellaiselta, että uskaltaisin hyvillä mielillä päästää hieman päälle yksivuotiaan lapseni heille. Tiedostan kyllä, että voi käydä huono tuuri ja olla jo paikat täynnä ensi syksynäkin, mutta se selviää kysymällä sieltä 😊 Onko foorumilla kirjoittavien lapsia ollut ryhmiksessä? Millaisia kokemuksia teillä on tästä hoitomuodosta? 😊
Meillä on 1,5v lapsi ryhmiksessä. Kiva pieni paikka, jossa aina tutut hoitajat. Tekevät ruuan itse siellä. Miinuksena "huonot" aukioloajat 7.30-15.30 eli itse ei pysty täyttä työpäivää tehdä. Mielummin valitsin ryhmiksen kuin pph
 
Meillä on 1,5v lapsi ryhmiksessä. Kiva pieni paikka, jossa aina tutut hoitajat. Tekevät ruuan itse siellä. Miinuksena "huonot" aukioloajat 7.30-15.30 eli itse ei pysty täyttä työpäivää tehdä. Mielummin valitsin ryhmiksen kuin pph
Toi aukiolo homma on tosi kökkö muuten! Sitä en tajunnutkaan. Mut perhepäivähoitajalla on aika sama homma.

Oma ruoka on kyllä tosi ihana. 😍 Paitsi työntekijänä aattelen et se hankaloittaa asioita. Jos ei siis oo laitoshuoltajaa paikalla. Siis se et yksi aikuinen on "varattu" siihen ruuan laittoon, tiskiin ja siivoamisen. Se on aina pois sieltä ryhmän toiminnasta.
 
Meidän esikoinen aloitti ryhmiksessä 1-vuotiaana ja oli siellä reilun vuoden hoidossa. Tykättiin tosi paljon. Siirrettiin hänet sitten kunnan päiväkotiin kun muutettiin ryhmiksestä sen verran kauas ja olihan se kalliimpikin.

Perhepäivähoidosta meillä ei oo kokemusta, mutta jotenkin tuntuu hurjalta että yksi aikuinen ois kaikesta vastuussa.
 
Toi aukiolo homma on tosi kökkö muuten! Sitä en tajunnutkaan. Mut perhepäivähoitajalla on aika sama homma.

Oma ruoka on kyllä tosi ihana. 😍 Paitsi työntekijänä aattelen et se hankaloittaa asioita. Jos ei siis oo laitoshuoltajaa paikalla. Siis se et yksi aikuinen on "varattu" siihen ruuan laittoon, tiskiin ja siivoamisen. Se on aina pois sieltä ryhmän toiminnasta.
Ai hei täytyy lisätö omaan juttuuni. Et onhan päiväkodissakin opet tekemässä toimistohommia, suunnittelua , vasuja jne. Et myös se on pois ryhmän toiminnasta ja on ihan yhtä höhlä juttu.
 
Ihana kuulla hyviä kokemuksia ❤ aukioloajat ei olisi meille ongelma. Tulen tekemään pääosin kotoa asiantuntijatyötä, joten pystyn joustamaan vientejä ja hakuja. Jos tulisi joku reissu esimerkiksi kauemmaksi jollekin toimistoista, niin isi tai mummo pystyy kuskailemaan viennit ja haut silloin. Hoitolasten isossa ikäerossa näen myös rikkautta. Meidän lapsi kun on esikoinen ja ei ole lainkaan vauvakuumetta tehdä pikkusisarusta samaan syssyyn, niin saisi hoidossa samalla kokemuksia isompien ja aikanaan pienempien kavereiden kanssa leikkimisestä 😊 Eniten hoitopaikalta toivon tavallista olemista, arkisia puuhia ja hoivaa tutuilta hoitajilta, niin sillähän tämä ryhmis voisi olla juuri meille sopiva vaihtoehto ❤😍
 
Ryhmiksestä ei ole kokemusta, mutta ikäeroja voisin kommentoida. Meidän esikoinen kävi perhepäivähoitajalla jonkin aikaa. Hän oli siellä alkuun nuorin ja se toimi ihan hyvin. Mutta myöhemmin olikin ainoa "iso" (3-v) ja muut lapset oli selvästi pienempiä. Siinä kohtaa lapsella olikin siellä tylsää ja alkoi vastustaa sinne menemistä. Varmasti tähän vaikuttaa sekä lapsen persoona että hoitaja/hoitajat.
 
Meillä ryhmis on samassa rakennuksessa kuin lapsen päiväkoti, mutta meillä ei olisi toiminut juuri noiden kehnojen aukioloaikojen takia. Vaikka toinen vie ( vähän jälkeen 7:00 ) ja toinen hakee, niin pitkien työmatkojen takia en mitenkään olisi ehtinyt hakea lasta 15:30. ( vaikka yleensä olen hakemassa 16:05)

Tosin nyt vuodenvaihteen jälkeen HSL karsii taas reittejä ja nostaa hintoja.
 
Takaisin
Top