Kokemuksia kantovälineistä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mama24
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Mama24

Vieras
Olisi ihana kantaa vauvaa, kunhan on syntynyt. 🥰 Mutta kantovälineisiin, kun koittaa tutustua on kuin viidakossa. On reppua ja monenlaista liinaa. Olisi kiva kuulla aitoja kokemuksia kantovälineistä. Saa myös vinkata, mikä olisi kiva kun saa esikoisen.
 
Minä olen kantanut liinalla ja kahdella repulla. Liina oli sellainen joustamaton, enkä koskaan kokenut sitä ihan omakseni. Sidontaa olisi pitänyt harjoitella enemmän. Reppuun siirtyessä jäi liina turhaksi. Manducaa käytettiin paljon kahdella ensimmäisellä, se oli ihan hyvä. Stokken MyCarrier on ollut tällä kolmannella hyvä. Siinä saa kasvot menosuuntaan ja sillä tavalla vauva on viihtynyt. Kaksi ensimmäistä viihtyi repussa hereilläkin, mutta tämä kolmas ei muuta kuin kasvot menosuuntaan kantaessa.
Minä olen tehnyt paljon kotitöitäkin reppua kantaessa (niiden kahden ekan kanssa). Kannattaa valita omalle kropalle sopiva, jossa paino jakaantuu hyvin ja on tarpeeksi säätömahdollisuuksia. 😊
 
Mä ostin ihan hyvän liinan jossa joustoa. Sidonta oli ihan helppoa kun vähän harjoitteli ilman vauvaa. Itse kattelin youtubesta video-ohjeet. Käytiin ihan joitakin kertoja kun vauva oli vastasyntynyt, että sain jotain tehtyä kun vauva nukkui/ nukutti iholle tai vauva vain halusi olla iholla. En kokenut kuitenkaan omaksi jutuksi. Jätin asiat tekemättä ja vauva nukkui ja oli iholla 😅

Nyt ostin babybjörn kantorepun joka menee pitkään. En muista mallia, mutta sopii vastasyntyneelle ja taaperoikään asti. Lapsen saa eteen kasvot meno ja tulosuuntaan sekä myöhemmin selkään. Tavoitteena, että pääsen metsälenkille koiran ja vauvan kanssa. Ollaan kuitenkin ihan kotona toistaiseksi käytetty. Mies tosin omi tämän repun ja käy vauvan kanssa kävelyllä 🤣
 
Mulla on tulan free to grow reppu ja joustava trikoinen liina. Liina oli vastasyntyneen kanssa kiva, mutta löpsähti aina vähän kun pidempään kantoi. Ja onnistuin vielä kutistamaan pesussa niin lähti kriittiset kymmenisen senttiä pois. Mutta ihan pienen kanssa tuntui jotenkin kivemmalta ja pehmeämmältä kuin reppu! Enkä kokenut solmintaa vaikeaksi. Nyt potkii ja venkuloi niin reppu sopii paremmin, on näppärämmän ja tukevamman tuntoinen ja helpommat monenlaiset kantotavat.
 
Esikoisen kanssa meillä oli ergobabyn reppu, mutta se jäi tosi vähälle käytölle. Ihan pienen kanssa se tuntui hankalalta käyttää, vaikka siinä olikin sellainen vauvalle tarkoitettu lisäosa. Joitakin yksittäisiä kertoja käytin sitä ulkona liikkuessa alle 4kk iässä. Sisällä se reppu tuntui liian kuumalta ja hankalalta. Joskus 6kk+ reppua tuli käytettyä hieman enemmän, esim kun mentiin vauvauintiin tai muille pienille asioille ilman vaunuja.

Kesäkuussa syntyvälle kuopukselle halusin pehmeän liinan, ja olenkin hommannut bambu trikoisen liinan. Ei ole siitä vielä käyttökokemusta, mutta oletus on, että toisen kanssa sitä kantovälinettä tarvii kotona enemmän, kun esikoinen vaatii enemmän liikettä ja huomiota. Kun taas esikoinen ainoana lapsena sai kaiken huomion kun oli hereillä, niin ei niin ollut senkään takia tarvetta kantovälineelle kotona. Samoin sitteri jäi esikoisella tosi vähälle käytölle, mutta luulen sen olevan enempi tarpeeseen kuopuksen kohdalla.
 
Sain siskoilta kaksi erilaista liinaa sekä Manducan. Kokeilin Manducaa jo alle kuukauden iässä ja sen jälkeen en ole liinoja jaksanut edes miettiä kun oli niin kätevä tämä. Vauva nukahtaa oikeastaan aina repussa. Tai nykyään laitankin reppuun vain jos ei meinaa nukkuminen muuten onnistua enkä jaksa kuluttaa aikaa hytkyttelemiseen sylissä tai vaunussa. Jos uni ei meinaa onnistua niin laitan kitisevän vauvan reppuun ja hetken itkun jälkeen rauhoittuu varmasti ja saan tehdä muuta. Ei kyllä kauheasti yli tuntia kestä kroppa sillä kannella nyt 6kg vauvaa kotitöitä tehdessä, ja istuminen vähän hankalaa, voi olla että säädöt huonot. Niskan klipsiä on vaikea käyttää yksin, mutta ilman sitä olkaimet valahtaa.
 
Itse en uskaltanut kokeilla sidottavaa liinaa esikoisen kohdalla. Kuopuksen syntyessä sainkin sellaisen joustavan ystävältä lainaan ja se oli pienen kanssa tosi hyvä! Jäi esikoisen kanssa käytössä ollut rintareppu kuopuksen kanssa käyttämättä. (Se reppu oli kuitenkin esikoisen kanssa paljon käytössä!) Meillä on myös rengasliina, joka on nopea ja näppärä. Mutta se ei ole pidempään käytettynä niin ergonominen, kun on vain toisen hartian varassa. Kumpikaan lapsi ei myöskään viihtynyt siinä ihan pienenä.

Suosittelisin siis joko reppua tai sitten kokeilemaan rohkeasti sidottavaa liinaa. Se oli loppujen lopuksi helpompi kuin olin osannut odottaa. Reppu tosin voi (mallista riippuen) olla pitkäikäisempi, kun ainakin siinä lainaliinassa tuli aika pian painoraja vastaan.
 
Kantamiseen pikkuisen hurahtanut täällä hei 😍 rohkeasti kokeilemaan vain että mikä olisi kiva väline käyttää 😊

Meiltä löytyy välineitä kaksi reppua (manduca kulki pitkään autossa, Ergobaby 360 ostin miehelleni kun halusi kokeilla olisko heidän juttu kasvot menosuuntaan seikkailu. Oli se 😊). Reput ei meillä ihan pikkupikkuvauvana istunut, mut jostain 4 kk meni sit jo kivasti nekin. Eka liina oli ihan kudottu, melko ohkanen puuvillaliina mun peruskoossa, eli sillä sai tehtyä kietaisuristin. Sen jälkeen tuli yks lyhyempi missä on villaa ja muuta joukossa (ihana talviliina 😍), pari eripituista ja paksuista puuvillaliinaa, sekä rengasliina 😊 Liinat on mun juttu, vaikka oonkin hankkinut tuollaisia edullisemman hintaluokan konekudottuja liinoja enkä mitään monien satojen eurojen käsityönä tehtyjä 😅 Uusia sidontoja on mun mielestä suht helppo oppia youtubesta videoiden avulla ja selässä kantaminenkin lähti pienen harjoittelun jälkeen. Trikooliinasta eli siitä joustavasta pitkästä liinasta mulla ei oo kokemusta, kun se kudottu tuntui heti hyvältä.

Kantoliinayhdistys ry:n nettisivut kannattaa käydä koluamassa. Löytyy ohjeita, sidontavinkkejä ja myös yhteystietoja kantotukihenkilöille (oma haave olis joku päivä siinä hommassa toimia, jos aikaa olisi 🥰). Ja kantovälineitä voi myös vuokrata lainaamoiden kautta! Käytetyt kantovälineet myös kiertää hyvin, eli ei ole pakko hankkia uutena 😊 usein sopivasti käytetty liina voi olla helpompi opetellakin, kun kangas on sopivasti "kesyyntynyt".
 
Kiitos vinkeistä ja kokemuksista! 😍 Liinan sitominen kyllä hirvittää. Mitä jos pudotan siinä vauvan. 😬
 
Kiitos vinkeistä ja kokemuksista! 😍 Liinan sitominen kyllä hirvittää. Mitä jos pudotan siinä vauvan. 😬

Tää liina minkä ostin nyt kesäkuiselle kuopukselle on sellainen, että se liina sidotaan ensin ilman lasta, ja sitten lapsi pujotetaan sinne liinan sisään kun se on jo sidottu. Mä en ole siis vielä koskaan liinoja käyttänyt, ja en siis tiedä riippuuko se liinan tyypistä vai sidonnasta, että sidotaanko liina ensin vai vauvan kanssa. Mutta siis ymmärrän hyvin tuon pelon, ja se oli itselläkin yksi syy miksi valitsin juuri sen liinan minkä nyt ostin. @litranmitta osais varmaan liina-asiantuntijana valaista miten tää menee 😊
 
Mulla on kolme eri kantolaitetta ollut käytössä. Ihan vauvan kanssa trikooliina on tuntunu kivoimmalta, on ollu helppo saada sinne hyvään asentoon. Sit kun on vähän kasvanu, oon vaihtanu manducan reppuun. Se on edelleen käytössä lyhkäsillä reissuilla kaupassa, laitan nykyään selkään, oli sitten kumpi lapsi tahansa siinä. Ja nyt kun pienempikin lähentelee jo 1,5v ikää, niin oon alkanut käyttää enemän kantorinkkaa. Meillä on joku vanha deuter-merkkinen, ja siinä tykkää kovin istua, ilmeisesti sieltä näkee hyvin kaikkialle.
 
Youtube: Wrap you in love, kietaisuristi vastasyntyneellä

Esimerkiksi tuossa videossa näkyy miten vastasyntynyt asetellaan kyytiin kietaisuristiin 😊 Näkyy hyvin tuo kuinka korkealle rinnanpäälle vauva tulee ❤️ koko ajan on käsi tukemassa, kunnes vauva on kunnolla siellä liinan uumenissa ja liinan hännät kiristelty ympärille ❤️ Sidontaa voi ja kannattaa harjoitella ennenkuin vauvan laittaa kyytiin. Voi ihan pelkilteen tyhjää liinaa kieputella, että menee lihasmuistiin liinan häntien liikkumissuunnat, tai sit voi ottaa vaikka isomman nallen, tai jopa perunapussin harjoittelukaveriksi leikkimään vauvaa 😄
 
Kantotukihenkilöt

Ja tämän linkin takaa löytyy ne kantotukihenkilöt. Pyytäisin rohkeasti apua, on kiva opetella jonkun kokeneemman ohjauksessa ❤️ mullekin ekan kerran rengasliinan käyttöä opasti yhdessä vauvakerhon tapaamisessa kantotukihenkilö, ja vitsi miten helpotti sitä opettelua kun näytti liinan kiristelyn renkaisiin ja vauvan asettelun ❤️ Myös vauva- / perhekerhoissa kannattaa kysellä onko muita jotka on kantanut, ja kysellä apuja ja vinkkejä ja kokemuksia.

Ekat vauvan kyytiin laittamisethan voi tehdä myös niin, että otat toisen henkilön (puoliso, ystävä, kuka tahansa läheinen) siihen vähän apukäsiksi varmistamaan. Sidot ja asettelet vauvan itse, mutta toinen on henkisenä turvana siinä lähellä ja auttaa vaikka tukemaan vauvaa tai katsoo että liina kiristyy selän takana eikä ole kierteitä tms. Ja sängyn edessä myös on helppo ottaa ensimmäiset kyytikerrat, kun on sopivalla korkeudella paikka mihin saa turvallisesti laskettua vauvan jos tulee olo että täytyykin ottaa alusta 😊
 
Meillä ollut kantoliinaa, sidottava ja silmukalla, paria kantoreppua. Mistään ei meidän vauva ole pahemmin pitänyt. Kaikista parhain on nyt vajaa 11kk iässä kantorinkka. Kantoreppu meni 4kk iässä lomamatkalla (Tula Explore). Joten suosittelen odottamaan vauvan syntymää ja vasta sitten hankkia liinaa/reppua. Meillä vauva viihtyi erittäin hyvin lattialla, edelleenkin tykkää touhuta omiaan. Kunhan välillä pääsee sylissä käymään 😊
 
Täällä ilmoittautuu yksi kantamisesta kovin kiinnostunut esikoisen odottaja :) torista jo ostin yhden lähes käyttämättömän trikooliinan (Ergobaby Aura) ja nyt vähän tätä keskustelua ja internettiä lueskeltuani päädyin tilaamaan myös uuden kudotun liinan (Vanamo Solki Graniitti) 🙈 kattoo miten näillä lähtee liikkeelle! :)
 
Mulla on lyhyt selkä ja raskauksien jälkeisten kilojen ja sektioiden + oman laiskuuden takia huono kunto, enkä voi kantaa pitkään. Monia reppuja ja liinoja kokeilin, eikä kuin lyhyitä aikoja tullut kannettua. Kuulostaa ihanalta olla vauvan kanssa lähekkäin, siksi kantaminen olisi ollut kiva. Mutta me sitten päivin ja öin oltiin tissi suussa, sohvalla ja perhepedissä
 
Kantoliinaa kokeilin molemmilla vauvoilla ja mulla ei riittänyt vaan kärsivällisyys käyttää aikaa solmun tekemiseen samaan aikaan kun vauva jo huusi lattialla tai kehdossa. Meillä oli Manducan kantoliina joka oli kyllä hyvää joustavaa materiaalia, mutta lyhyelle ja raskauskilojen lihottamalle aikuiselle hirveä työ saada sidottua oikein ettei ole liian löysä tai liian kireä vauvalle.

Käytin liinaa muutaman kerran kun oli oikein itkuisia iltoja, mutta ei vauva siinä oikein viihtynyt kotitöitä tehdessä tai paikalla seisoessa (olisi pitänyt kävellä ympäri kämppää 8-12h).

Meillä on nyt käytössä baby björnin reppu, joka saatiin käytettynä ystäväperheeltä. Se on ihan kätevä nyt isomman vauvan kanssa joka ei vielä kävele mutta haluaisi mennä jo isomman sisaruksen mukana pihalla. Tässä repussa on vaan se huono puoli, että siinä ei ole kasvot menosuuntaan asetusta eli vauva on naama minua vasten ja kääntelee päätä koko ajan ja tylsistyy jos en ole liikkeessä. :) Väsyneenö tykkää kyllä loikoilla siinä minua vasten.

Että en tiedä, varmaan täytyy itse kokeilla ja pohtia mikä on itselle ja vauvalle paras ratkaisu. Jos hommaisin nyt uutta reppua niin hankkisin sellaistan, mistä isomman vauvan (yli 8kk) saa kasvot menosuuntaan. Täytyy katsoa kun tuo kuopus ei oikein viihdy paikalla olevissa rattaissa.
 
Meillä on kokemusta kahdesta kantorepusta, Tula Exploresta ja Manducan siitä perusmallista. Meillä on miehen kanssa molemmilla omat reput, koska ei jakseta tehdä säätöjä aina uusiksi, tämä on mun suuri arjenhelpotusoivallus. 😅 Se saa käyttää Tulaa joka on vanhempainvapaalla (=kantaa enemmän), tästä voinee siis jo päätellä, että Tula on lemppari. Ei Manducakaan huono ole ollenkaan, mutta Tulan monipuolisuus (myös kasvot menosuuntaan -kanto), jotenkin parempi pikkuvauvasovellutus ja tärkeimpänä TASKU vievät voiton. Tuon Manducan ostin uudenveroisena Vintedistä kympillä, eli niitä liikkuu kyllä tosi edullisesti, jos yhtään haluaisi kantamista kokeilla. Tulat ovat käytettynäkin usein sinne satasen pintaan, jos siistikuntoista yksilöä etsii.

Trikooliinaa kokeilin pikkuvauva-aikana, mutta meidän lapsi painoi jo 2 kk iässä 6 kg, joten hän oli varmaan auttamattomasti liian suuri sinne enkä siksi saanut liinaa tuntumaan mielestäni hyvältä. Olen vähän haaveillut kudotusta liinasta, jostain käytettynä ostetusta edullisesta alkuun, mutten oikein edes tiedä että miksi. 😅 Onko liinassa kantaminen jotenkin merkittävästi eri asia kuin repussa? Reppu on kuitenkin tosi helppo ja turvallinen eikä samalla tavalla vaadi opettelua.
 
Meillä on kokemusta kahdesta kantorepusta, Tula Exploresta ja Manducan siitä perusmallista. Meillä on miehen kanssa molemmilla omat reput, koska ei jakseta tehdä säätöjä aina uusiksi, tämä on mun suuri arjenhelpotusoivallus. 😅 Se saa käyttää Tulaa joka on vanhempainvapaalla (=kantaa enemmän), tästä voinee siis jo päätellä, että Tula on lemppari. Ei Manducakaan huono ole ollenkaan, mutta Tulan monipuolisuus (myös kasvot menosuuntaan -kanto), jotenkin parempi pikkuvauvasovellutus ja tärkeimpänä TASKU vievät voiton. Tuon Manducan ostin uudenveroisena Vintedistä kympillä, eli niitä liikkuu kyllä tosi edullisesti, jos yhtään haluaisi kantamista kokeilla. Tulat ovat käytettynäkin usein sinne satasen pintaan, jos siistikuntoista yksilöä etsii.

Trikooliinaa kokeilin pikkuvauva-aikana, mutta meidän lapsi painoi jo 2 kk iässä 6 kg, joten hän oli varmaan auttamattomasti liian suuri sinne enkä siksi saanut liinaa tuntumaan mielestäni hyvältä. Olen vähän haaveillut kudotusta liinasta, jostain käytettynä ostetusta edullisesta alkuun, mutten oikein edes tiedä että miksi. 😅 Onko liinassa kantaminen jotenkin merkittävästi eri asia kuin repussa? Reppu on kuitenkin tosi helppo ja turvallinen eikä samalla tavalla vaadi opettelua.
Reppu ja (kudottu) liina tuntuu tietty vähän erilaisilta. Liinassa mua tykästyttää mm. että kun itselle kivan sidonnan on oppinut niin lapsi asettuu jotenkin tosi mukavasti omaa kehoa vasten 😍 Se pehmeys ja asettuvuus oli varmaan itselle suurin syy miksi liina tuntui kivemmalta kuin reppu, erityisesti vauvavuonna. Repun hyötyjä taas on ehdottomasti kauppareissukäyttö yms! Kulkee paljon näppärämmin autossa ja ei tarvi pitkiä häntiä pyöritellä parkkipaikoilla 😆 Liinalla sai taas vähän pienempänä jo selkäpuolelle kantoon 😊 Ja liinassa on mun mielestä helpompi nukuttaa lapsi, kun on sellainen pehmokäärö sylissä 🥰 Varmaan tän toisenkin kohdalla mennään alkuun pitkällä kudotulla liinalla asettuvuuden takia, ja sit kun ikää alkaa olla lähempänä vuotta, kantohetket lyhyitä siirtymisiä, ja vauvan kehonhallinta parempi niin siirrytään taas enemmän reppuun ja rengasliinaan.

Loppupeleissä ergonominen kantoreppu vs. liina, niin ihan oman fiiliksen mukaan voi valita kumpi sopii itselle paremmin ja tulee käyttöön enemmän 😊
 
Lapsi inhosi bambuliinaa ja muita liinoja, mutta Tulan Free to Grow -repusta tykkää. Myös menosuuntaan istuttavassa rintarepussa viihtyy.

Meni monta kuukautta, että suostui kantovälineessä kannettavaksi. Olisikohan vasta 6kk tyytynyt osaansa. Nyt vuoden ikäisrnä nukkuu välillä lyhyet päiväunet rintarepussa.
 
Takaisin
Top