Kokemuksia ja suosituksia sivuvaunusängyistä?

Rilmariel

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elomammat 2017
Hei!

Meille on tulossa ensimmäinen lapsi, ja olen kovasti miettinyt nukkumisjärjestelyjä. Ajatus siitä, että pitää nousta ylös monta kertaa yössä ei oikein tunnu omalta. Mieluiten pitäisin vauvan vierellä, nytkin usein huomaan haaveksivani että kainalossa oleva peitonkulma olisi tuhiseva nyytti. :shy: Mutta samaan aikaan ajatus perhepedistä vähän hirvittää, kun pyörin kuin mankeli joskus nukkuessani. Toimiiko sivuvaunu niin hyvin kuin mainostetaan? Että kaikilla on oma, turvalllinen nukkumatila, ja silti tarvitsee vain kääntää kylkeä ja laittaa tissi suuhun? Sivuvaunu voisi sopia meille myös ahtaan makuuhuoneen vuoksi.

Meillä oli pinnasänky ilman laitaa sängyn vieressä ja toimi hyvin. Toki se vauva piti sieltä lähemmäs nostaa, kun yöllä imetti, mutta ei tarvinnut nousta itse silti ylös sängystä. Joskus jäi vauva viereen nukkumaan, joskus nostin takaisin oman sängyn puolelle.. Minusta oli hankala imettää kyljellään ylemmästä rinnasta, joten jos halusin yöllä imettää molemmista rinnoista, piti vauva jokatapauksessa nostaa itseni yli tai siirtää vähintään niin keskelle, että itse mahduin toiselle puolelle. Ensimmäisten viikkojen aikana emme nukuttaneet yhtään vauvaa minun ja miehen välissä, sillä mies on levoton nukkuja ja nukkuu sikeästi. Oli siis pelko, että menee vauvan päälle.

Yleensä äiti nukkuu niin kevyttä unta synnytyksen jälkeen, että vauvakin on vieressä ihan turvassa. Jos vauvan otti illalla kainaloon nukkumaan, heräsi yöllä/ aamulla täysin samasta asennosta kaikki paikat kipeänä, kun ei ollut yöllä uskaltanut edes unissaan liikahtaakaan. :D Mutta toki jokainen perhe ja äiti, sekä tietysti vauva on erilainen ja nukkumisjärjestelyt menevät tilanteen mukaan. :) Minusta mikään erityinen sivuvaunusänky ei välttämättä ole mitenkään tarpeellinen. Jos vain makuuhuoneeseen mahtuu, käy ihan normi pinnasänkykin, kunhan pohjan saa oman sängyn kanssa samalle korkeudelle ja laidan pois. Meillä oli oman sängyn ja pinnasängyn patjojen alla täkki, jolloin ei jäännyt mitään rakoa sänkyjen väliin. Pinnasänky oli sen verran raskas, ettei siirtynyt osan heppoisesti. Toki jos saa sivuvaunun kiilattua seinän ja vanhempien sängyn väliin, pysyy koko paketti varmiten kasassa.

Takaisin