Kokemuksia ilokaasusta

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millaisia kokemuksia teillä on ilokaasusta? Oliko hitti vai huti? Kokeiliko tukihenkilökin ilokaasua?
 
Ekasta käytin ilokaasua ainakin samalla kun epiduraalia yritettiin yli tunnin ajan laittaa. En enää muista käytinkö vielä sen jälkeenkin. Kaipa se auttoi jonkin verran kerran keskittymään hengittämiseen.
Tokasta ehdin viimeisenä paniikki "en varmasti synnytä luomuna" apuna kerran sitä ponnistusvaiheessa hönkäistä ennen kuin koko synnytys oli ohi. Ei siis varmaan ehtinyt olemaan mitään vaikutusta.
Kolmosesta käytin ilokaasua kohdunkaulanpuudutteen kanssa ihan loppuun saakka n. tunnin ajan. Lopussa taisin keskittyä enemmän kaasun hengittämiseen kuin ponnistamiseen ja kätilö pyysi luopumaan maskista. En ole enää varma suostuinko. Oli kyllä tosi toimiva kombo.
Nelosesta hengittelin ilokaasua koko synnytyksen (vajaa 5h) ajan. Oli kyllä tosi toimiva apu siitä, kun tuntuu ettei tujumpaa kivunlievitystä tarvinnut (paitsi ponnistaessa kaduin tätä valintaa)
Mies kokeili myös ilokaasua, mutta ei kyllä huomannut siitä mitään vaikutusta. Ei ole mullakaan saanut päätä mitenkään sekaisin. Ehkä vähän rentouttanut. Isoin apu on ollut tosiaan hengittämiseen keskittyminen + saanut äänet mölistyä sinne maskiin.
 
Mä kokeilin ilokaasua ekassa synnytyksessä enkä tykännyt yhtään. Ei vienyt kipua pois ja tuli sellanen pöhnänen olo. Tuli sellainen tunne, että en halua olla "humalassa", kun lapsi syntyy.
 
Käytin ilokaasua kuopuksen synnytyksessä avautumisvaiheessa jonkin aikaa. Se auttoi rentoutumaan ja siten kestämään supistukset. Mutta siitä tuli kyllä myös pöhnäinen olo. Koin sen epämiellyttäväksi ja pidin välillä taukoa siitä. Loppuvaiheessa menin sen hengittelyn sijaan suihkuun ja suihkusta ponnistamaan. Ponnistusvaiheessa se ei tuntunut hyvältä ajatukselta.
 
Minä kestin supistukset mieluummin siinä pöhnässä kuin ilman 😂 Muistan että kipeää teki silti, mutta oli kauhee hätä saada edes vähän "pöhnäinen" olo siihen supistukseen niin ei niin kovasti tuntunut siltä että kuolee. Ponnistusvaiheessa kätilö pyysi rajoittamaan käyttöä, että keskittyminen meni enemmän ponnistamiseen kuin hengittelyyn. Mut avautuessa ja vauvan laskeutuessa oli ihan 6/5
 
Kokeiltu on ekassa synnytyksessä, lopputuloksessa oksennus. Eli omalla kohdalla ei toiminut, enkä halua kokeilla tätä toista kertaa :Grimacing Face:
 
Mulle sopi hyvin! Kyllä se vähän päähän humahti, oli sellainen pöhnäinen olo, mutta ei huonovointinen enkä sen enempää sekoillut. En osaa sanoa oliko siitä suuren suurta hyötyä kivunlievityksenä, varmaan, mutta auttoi keskittymään hengitykseen supistuksen aikana.
 
Oli ihanaa tavaraa! Sai pään sen verran sekasin, että ei haitannu, että koskee. Ammeessa ollessa myös oikein toimiva. Maski myös toimi hyvänä äänenvaimentimena, sai karjua rauhassa sinne ilman että koko synnäri raikaa. Molemmissa synnytyksissä oon vetäny koko salissaoloajan ilokaasua, myös epiduraalin kanssa, se kun ei vienyt sitä hirveää paineen tunnetta pois, niin kaasu vähän helpotti.
 
Minulle ilokaasu on toiminut aina hyvin, ja se onkin ollut eka asia mitä olen toivonut kun synnytyssaliin olen päässyt. Ja joskus se on ollut myös ainoa puudutus mitä olen ehtinyt saamaan ja siihen se on riittänyt. Suosittelen kokeilemaan siis. :smiling-eyes:
 
Avautumisvaiheen lopussa suoistuksia tuli niin tiheään, että oli vaikeaa enää ottaa niitä vastaan vain hengitellen, kun ei saanut yhtään tasata hengitystä välissä. Keho alkoi mennä jännittyneeksi kipua vastaan, oli vaikeaa enää rentoutua edes hetkeksi. Silloin kokeilin ilokaasua ja se auttoi! Se auttoi hetken vähän rentoutumaan ennen seuraa ”hyökyaaltoa”. Muutuin miehen mukaan myös puheliaammaksi eli kaipa se vähän päähänkin nousi…tai sit vain pystyin siinä rentoutumisen hetkenä taas vähän jotain puhumaankin. :D

Suosittelen kokeilemaan. Vaikutus kestää vain hetken, joten se on helppo lopettaa, jos ei ole apua tai tulee huono olo.
 
Takaisin
Top