Kokemuksia doulasta?

Yppy

Näppärä viestien naputtelija
Kiinnostaisi tietää, onko joku käyttänyt synnytyksessä doulaa, siis naispuolista "palvelijaa"? Tarkoitan siis ihan omaa äitiä tai muuta sukulaisnaista, synnyttänyttä ystävää tai sitten ihan tällaista erityistä doula-naista, joka voisi auttaa ja tukea synnytyksen aikana. Onko kokemuksia, ja millaisia?

Itsellä on vielä aikaa synnytykseen ja näitä ehtisi nyt hyvin miettiä etukäteen. Haluaisin mieheni olevan läsnä synnytyksessä, mutta toisaalta en tiedä osaanko ottaa häneltä vastaan apua ja neuvoja, koska hän on kuitenkin mies eikä tiedä miltä synnytys tuntuu. Kokeneeseen, luotettavaan naiseen tuntuisi helpommalta tukeutua ja se voisi olla miehellekin turvallisempaa - ei olisi hänellä niin paineita osata kaikkea tukemista ja auttamista yksin.
 
Tuttavani on synnyttänyt ystävänsä avustamana, koska sai esikoisensa sinkkuna. Tämä ystävä oli terveydenhoitoalan opiskelija tuolloin ja olivat siis molemmat hyvin nuoria, 21-vuotiaita. Nuorempien lapsien synnytyksissä tällä tuttavallani sitten myöhemmin oli mukana lasten isä.

Ymmärtääkseni mitään pahaa sanottavaa ei ollut ja ystävän tuki oli ollut loistavaa. Tämä tukiystävä ei kuitenkaan tiennyt synnytyksestä sen enempää kuin kukaan mieskään olisi tiennyt, koska ei ollut itse synnyttänyt.

Miehethän ovat osallistuneet synnytyksiin vasta hyvin pienen ajan. Olkoonkin, että hyödyksi tuskin ovat, mutta minun olisi vaikea kuvitella sinne ketään muuta seurakseni kuin aviomiehen. sen verran ollaan sovittu, että perhehuonetta emme halua; mies menköön sitten kotiin nukkumaan ja minä jään vauvan kanssa sairaalaan.
 
jaa-a. Jokainen synnytys kuitenkin vähän erilainen, ja jokainen ottaa sen kivunkin eritavalla. Jos oikeasti haluat viereesi jonkun, keneltä voit kysellä mitä milloinkin tapahtuu tms, tarvitset kätilön tai jonkun joka on synnyttänyt jo monta kertaa. Tyyliin äidiltäsikin voi olla edellisestä synnytyksestä niin kauan, että aika kultaa muistot. Ja tässä tapauksessa tuo oikeasti pitää paikkansa. Mulla edellisestä synnytyksestä (vain) 6 vuotta, ja silti suurin osa on ihan hämärän peitossa. Sitä on niin keskittynyt siihen omaan olotilaansa että aika hämärtyy.
Mieti se asia niin, että pyydät sinne sun kanssa sellaisen ihmisen, kenelle purat suurimmanosan murheistas/pahasta olosta. Ei sillä kokemuksella ole niin väliä. Suurempi merkitys on sillä, että se on sun tukena siellä. Kätilöt kuitenkin ravaa siellä vähän väliä kattomassa sun vointia, ja niiltä voi kysellä missä mennään. Toki kannattaa jutella sen miehes kanssa, mitä hän ajattelee synnytyksen mukana olemisesta. Pakottaa/kiristää ei kannata.
 
Mulla oli mukana doula, sellainen 'ammattidoula' Folkhälsanin kautta. Ei oo ku hyvää sanottavaa! Oli nimittäin tilanne, että oli epävarmaa pääseekö mies mukaan ja en halunnut yksinkään mennä. Ja halusin että henkilö on joku joka tietää mitä siellä tapahtuu, ensimmäinen synnytys kun oli kyseessä. Mies ehti mukaan loppujen lopuksi, ja doula tuli silti mukaan. Oli meille KUMMALLEKIN tosi kiva että paikalla oli joku tukemassa, kätilöt kun vaan käy kääntymässä sillon tällöin (itellä ei edes tunnin välein kun oli salit täynnä). Sama oli meillä että mies ei halunnut ottaa paineita siitä miten pystyy olemaan tolpillaan, ensi kerta kun oli kyseessä.

Ja vielä yleistietoa, että doulatoiminta on Suomessa vapaaehtoistyötä eli maksuna on ainoastaan könttäsumma 40€, jolla kustannetaan doulan matka eestaas. Henkilöt siis sydämellään mukana toiminnassa!

Niin ja ensikodin kautta saa myös doulan, en ole ruottinkielinen mutta tutuntuttu on tuolla Folkhälsanin toiminnassa ja sieltä saa kummankinkielisiä.

Voin suositella!
 
Ihan olen mielenkiinnolla katsellut näitä ulkomaisia, lähinnä yhdysvaltalaisia, synnytyssairaalasarjoja ja musta on jotenkin kummallista, että siellä on aina paikalla kaikki sisaruksista, äidistä, lapsista ja isovanhemmista lähtien :O
Mulle ainoa ihminen, jonka sinne haluan, on mieheni. Hän tosin taas on peloissaan... Jotenkin mua ahdistaisi jos siellä joku oma äiti olisi neuvomassa [:D] Tai anoppi.. [:D][:D]
 
Minulla oli oma ihana mies mukana. Piti minut jonkinmoisessa tolkussa. Ja toimi myös kontaktina mun puolesta henkilökuntaan päin!

Mutta siis, "oikeasta" doulastahan tässä oli kyse. Muistan joskus ajatelleeni, silloin kun aikoinani yksi jouduin synnyttämään, että lähtisin itse mukaan tuohon doula-toimintaan. Niin paljon tärkeänä sitä pidän. Harmi vaan että siitä ei (ainakaan mun tietoon) ole hirveästi missään juttua! Edes neuvolassa!

Omaa anoppia, äitiä tai edes siskoa en olis ikinä ottanu tuonne synnytyshommiin mukaan. Niillä on aivan toisenlaiset "tukihommat" täällä arjessa. (ja öööö... mikäs se telkkarin dokumentti sarja taas oli, jossa ne laahaa koko suvunkin sinne messiin.. huh huh)
 
Takaisin
Top