Kokemuksia doulasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yksinäinen odottaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Y

Yksinäinen odottaja

Vieras
Löysin yhden doulakeskustelun, mutta siinä oli lähinnä mietteitä siitä kuinka doula on liian kallis. Toivottavasti ei haittaa aloittaa uutta. Toivoisin nimenomaan kokemuksia heiltä, joilla on ollut doula mukana synnytyksessä. Eniten mietin, tuntuuko doulan kanssa synnyttäminen luontevalta? Vai tuleeko tunne, että joku vieras on yksityisellä alueella.

Mulla on ollut kaksi kertaa doula mukana. Ensimmäisellä kerralla oli yksi doulaystävä ja toisella kerralla ulkopuolinen palkattu doula. Monella doulalla on ilmainen/edullinen tapaamiskäynti ja kannattaakin tavata useampia doulia, niin näkee jo heti synkkaako vaiko ei. Minä oon hitaasti lämpiävä enkä siksi tykkää synnyttää sairaalassa, kun siellä on vastassa ihan ventovieraat ihmiset ja tilanne on kuitenkin tosi intiimi. Doula on onneksi ollut isona tukena siinä ja olen häneen voinut turvautua ja unohtaa ne vieraat kätilöt ja muut siellä sairaalassa. Mieskin on ollut mukana, mutta hän ei ole ehkä yhtä "toimeentarttuva" ihminen kuin doula yleensä on. Oma mies on vähän sellainen sivustaseuraaja ollut synnytyksissä 😅 toki jos tykkää, ettei doula tee "liikaa", kannattaa sekin sanoa. Toisille riittää se sivustaseuraaja siinä tukena.

Mutta jännitin etenkin sitä vierasta palkattua doulaa, miten suhtaudun häneen synnyttäessä, kun kuitenkin oli aika vieras ihminen, vaikka nähtiin pari kertaa ennen synnytystä. Kuitenkin siinä tilanteen tullen tuntui luontevalta että joku "viisas nainen" oli siinä tukena ja turvana. Lopulta siinä kävi niin, että jäin kotiin himpun liian pitkäksi aikaa ja mentiin sitten pillit päällä sairaalaan, niin doula tuli minun kanssa lanssilla ja mies perässä omalla autolla. Ei tuntunut yhtään siltä että olisin jonkun vieraan kanssa ollut lanssissa, hän oli vain minua varten ja se tuntui ihanalta ❤️ myös sairaalassa oli hyvä, kun siellä oli tukena joku joka tiesi asiasta (vaikka sekin synnytys oli mun miehelle kolmas). En muista onko tästä peräti tutkimustuloksia, että doulan kanssa synnyttäessä synnytykset päätyy harvemmin sektioon kuin ilman doulaa? Mä olisin tarvinnut ehdottomasti jo ekaan synnytykseen doulaa, sillä se päätyi sektioon lopulta. Silloin vain tuntui siltä, että doula on jotenkin liian ulkopuolinen. Vähänpä tiesin!

Kaikista paras synnytyskokemus on kuitenkin tuo neljäs, kun synnytin kotona kätilöystävän ja miehen kanssa. Siinä oli ihanaa juuri se, että siinä oli mukana tutut ja turvalliset ihmiset eikä mun tarvinnut jännittää vieraita ihmisiä sairaalassa (tämä ongelma ei toki kaikilla ole, mutta hitaammin lämpenevillä ihmisillä usein on). Vaikka synnyttää sairaalassa, niin voisin verrata kokemusta juuri siihen, että siellä sairaalassakin on ne tutut ihmiset ja voi muodostaa sen oman synnytystiimin myös doulan kanssa, vaikka siinä kätilöitäkin häärää. Siihen synnyttämiseen on helpompi uppoutua, kun ei tarvitse yksin olla ❤️

Sillai omakin lehmä tässä ojassa, koska olen itsekin doula 😄 harmillisen vähän vaan ehtinyt olla doulaamassa, kun omaa jälkikasvua puskenut joka toinen vuosi niin ei ole oikein ollut mahdollisuutta. Joskus myöhemmin sitten 😊

Minulla piti tulla doula synnytykseen. Tapasin häntä 2-3krt ennen synnytystä. Mutta hän olikin sitte flunssassa että kätilöt ei suositelleet että doula tulisi paikalle. Tai en tiedä olisiko hän saanut tulla synnytykseen mukaan jos olisin vaatimalla vaatinut. Oli kuitenkin ihan ok sopeutua tähän muutokseen ja mieheni oli paikalla koko synnytyksen ajan. Synnytys käynnistettiin ja kaikki sujui koko ajan hyvin, etten enää käynnistyksen edetessä tuntenut siis edes tarvetta saada doulaa synnytykseen. Kätilöt oli kivoja ja enpaattisia sekä aina yhden askeleen edellä. Tarjosivat siis kaikkea mitä en ollut tajunnut edes pyytää.

Takaisin