Koira ja vauva

Jossu*

Jostain jotain jo tietävä
Miten te, joilla on koira, olette ajatelleet totuttaa koiran vauvan tuloon? Ja te, joilla jo on kokemusta asiasta, niin miten olette asian hoitaneet ja miten sujui?
 
Samaa olen pohtinu, Meillä kans kaks koiraa ja toinen vielä iso. Ite oon ainaki ajatellu että vauva pitää näyttää koirille heti. Ja olla ite niinku ei oliskaa mitään uutta ja antaa myös koirille mahd paljon huomiota ettei tule mustasukkasuus kohtauksia. Ja ottaa koirat "kaveriksi" siihen vauvan hoitoon, esim vaipan vaihtoa saa koira katsoa vieressä ja saa nuuskia sekä kun vaunuja lähetään lykkimään ulos niin koira mukaan lenkille yms. Kertokaa lisää kaikkia hyviä vinkkejä! :)
 
Aika samalla tavalla olen ajatellu, kuin Mamma-88. Meillä on 3-vuotias Saksanpaimenkoira. Mutta tosiaan, samantien kun vauvan kanssa tullaan kotiin niin annan nuuskia ja tutkia - se kuitenkin tehdään koiralle selväksi että pitää olla rauhallinen. "Nätisti" -käsky toimii meillä hyvin. Tuo meidän uros on aika mustasukkainen tapaus, olen huomannut kun on vieraita lapsia käyny kylässä. Se mustasukkaisuus onneks esiintyy vaan huomionkipeytenä, ei muutoin. Eli huomiota koiralle samoin kuin ennenkin, eikä koskaan työnnetä tai käsketä koiraa pois kun se käy vauvaa tervehtimässä jos se tervehtii rauhallisesti ja oikein.
 

Meillä meni tosi hyvin koirien ja vauva kanssa alusta asti. Mä luin jonkun kennelin sivuilta tosi hyvän sepustuksen mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä, voin yrittää sitä tossa etsiä jos sattuis löytymään vielä. Ukko toi potkarit(mitkä oli siis ollu vauvan päällä) koirille haisteltaviks sinä aikana kun me oltiin vielä sairaalassa(en tiedä oliko hyötyä mutta tuskin haittaakaan). Kun tuutte kotiin(riippuen tietysti koirasta) kannattaa antaa ukon kantaa vauva jolloin koirat saa tervehtiä sut ennen vauvaa. Meillä Kira tervehti niinkin innokkaasti että meni kaulakoru kahden minuutin sisään poikki kun sisään astelin :D Kannattaa istua sohvalle tjms ja antaa koiran tulla itse katsomaan mikäs pötkylä meille on tullu eikä yrittää tyrkyttää koiran naaman edessä vauvaa. Meillä toinen koira ei alusta asti ollut mitenkään kiinnostunu käväs vaan nopeasti haistelemassa. Lattialla Janikaa ei voinu pitää juurikaan kun meidän toi toinen koira on niin vanha että se ei silleen osaa varoa mihin astuu. Vähän jouduttiin toisen koiran innostusta aina välillä hillitsemään että ei nuole naamaa ym mutta ei kannata liikaa varoakkaan. Kyllä ne koiratkin yllättävästi tajuaa että tämä on nyt pieni. Meillä siis kaks narttu koiraa, uroksista en tiedä muuta kun kaverin koirat jotka ei vois vähempää olla kiinnostuneita niiden vauvasta :D

Toivottavasti jotain sai selvää ja mä yritän ettiä sen vinkki listan tässä vielä. Ehkä jos löytäiskin.
 
Myö ollaa mietitty et pitää varmaa tehä just sillai et mie meen eka et otukset saa tervehdittyy minut ja isäntä tulee sit perästä vauvan kaa. Meillä kohta 3v narttu on välil noit vauvoi ihmetelly et mitä ääntä ne pitää ja uros ei oo yhtää kiinnostunu :D Miehen serkun vauvaa vaa vähäsen katto ja sit lähti puuhaamaa omiaa, mut toi narttu jäi korvat höristen ihmettelemää. Haistella täytyy antaa tietty ettei ihan tuntemattomaks jää :)
 
Esikoisen kohdalla mies toi sairaalasta etukäteen harson, jota olin pitänyt vauvan lähellä ja koirat sai siten ensihajuja vauvasta. :-) Kotiin tultaessa koirat pääs tutustumaan vauvaan siten, että vauva oli lattialla turvakaukalossa. Vanhempi koira (kultanen noutaja) ei ollut yhtään kiinnostunut vauvasta, kävi vaan nopeasti haistamassa ja meni sitten makoilemaan lattialle. Nuorempi koira (valkonenpaimenkoira) haistoi ja alko ensin vähän murisemaan, mutta kiellettiin ja lopetti heti. Haisteli kuitenkin paljon pidempään ja oli selvästi kiinnostunut uudesta tulokkaasta. Eikä mennyt kauaa, kun nuoremman koiran piti olla aina vaipanvaihdossakin mukana, yölläkin. :-) Toisen rassukan oli aina lähdettävä mukaan vaihtamaan vaippaa öisinkin ja näyttikin ihan siltä, että koiralla(kin) ois ollu silmäpussit öisestä valvomisesta. :-D Ja nykyään ovat parhaat kaverukset, koiran on aina nähtävä missä tyttö viilettää ja ihan selvästi suojelee tyttöä. :-D Toivottavasti ottaa uudenkin perheenjäsenen yhtä hyvin vastaan... <3
 
Toi olikin Inxu tosi hyvä vinkki, että mies pitää vauvan niin että koira pääsee emäntää tervehtimään ensin kunnolla! Vastaanotto voi olla melko hilpeä kun en ole useampaan päivään ollu kotona :D
Linkki on myös todella hyvä, suosittelen muillekin koiranomistajille sen lukemista!
 
Hassu juttu, kun mulla kävi äsken yksi raskaana oleva kaveri kylässä. Meidän koira haisteli kovasti hänen mahaansa ja ihmetteli. Mutta mun mahasta se ei välitä tippaakaan. Voisiko olla niin, että koira on tottunut mun mahan muutoksiin, hajuihin, ja muihin tuntemuksiin kun se on ollut raskauden alusta asti mukana. Mutta kaverin mahassa olikin joku "outo" jonka se aisti, kun ei ollut aiemmin sitä tavannut.
 
Heip!
Olen luonut aiheesta blogin, jonne kirjoittelen siis vinkkejä mitä kannattaa tehdä ennen ja jälkeen vauvan tulon, kun perhessä koira tai kissa ja mitä kannattaa ottaa huomioon! Käykää lukaisemassa mikäli aihe kiinnostaa. Blogi vielä alkutekijöissä, mutta joitain vinkkejä jo saatavilla  ja lisää tulee jatkuvasti!
http://vauvajakoira.blogspot.com/
 
Hieno blogi Minttulaku, pitääkin muistaa seurata!

Meillä otettiin vaunut pakkauksesta muutama päivä sitten ja ne seisoivat olkkarissa eiliseen asti. Pari kertaa karvakuono kävi niitä haistelemassa ja sen jälkeen ei enää niistä välittänyt. Mutta sitten taas äitiyspakkauksessa tulleen pipon se hajotti heti kun pääsi siihen käsiksi, repi siitä kaikki tupsut irti sillä aikaa kun mä olin pissalla. Ja yleensä se ei riko mitään.

Olenkin ottanut tiukan linjan noiden vauvan tarvikkeiden kanssa, haistella saa hetken, mutta maistella ja varastella ei.
 
Takaisin
Top