Kohdunpohjankorkeus mitta

Anna Elina

Satasella mukana keskusteluissa
Mulla oli tänään neuvola lääkäri. Oon viikoilla 25+4. Mulla on koko raskauden ajan ollu kohdunpohjankorkeus mitta yläkäyrällä ja tänään oli 26 cm ja nyt lääkäri laitto lähetteen äitiyspolille ultraan. Kuulemma ei ole mitenkään hälyttävä asia, mutta heidän ohjeisiin kuuluu, että tuo asia pitää tarkistaa ultralla. Onko muilla ollut tuo mitta yläkäyrillä?

Mulla huiteli kanssa jossain käyrien yläpuolella tuo mitta viikolle 29(?) asti sitten kasvu tasaantui ja päästiin yläkäyrän alapuolelle. Vauvan asennosta varmaan taisi johtua. Mutta terve poika syntyi eikä mua ultrattu tuon takia. Saattaahan lääkäri ajatella, että viikkoja olisikin enemmän?

Niinhän lääkäri saattaa ajatella et viikkoja ois enemmän. Mut aikaisemmissa ultrissa kasvu on vastannut viikkoja. Voihan se olla et mullakin tuo kasvu kyl tasaantuu ns normaaliksi.

Noita asioita VOI kysellä myöskin sieltä neuvolasta. Alan ihmiset ne mitat kuitenki ottaa, niin niillä myös tietoa. Täältä saat arvailuja ja toisen käden tietoa..

No mullakin oli tänään neuvolassa sf-mitta 30, joka menee siis yläkäyrillä. Riippuu paljon mittaajasta ja vauvan asennosta, joten ei kannata ottaa asiasta murheita.

Mulla oli rv 29+5 sf 31cm ja yläkäyrien yläpuolella menty koko raskaus. Ei mua kuitenkaan ultraan ole laitettu. Mielelläni kyllä menisin.

pelottelua..... Mulla nyt siis kolmas raskaus, ja jokainen on nyt menty yläkäyrillä tai oikeastaan niiden yläpuolella. Viikkoja nyt 30+ ja sf-mitta 31. Synnyttämään lähtiessäni tuo oli viimeks 38. Mulla ei juuri mittaajasta riipu, koska kaikki saa suht samoja mittoja sentin heitolla, eli terkkarit ja lääkärit.
Miks mulla näin? Kapea lantio, niin kapea, että normi synnytystä en kykene edes tekemään. Ipana ei edes laskeudu alaspäin. Sektioon tullaan päättämään tämäkin raskaus. 

Neuvolassa terveydenhoitaja ei ole suhtautunut tuohon sf mittaani mitenkään huolestuvasti. On van sanonut että toisilla on se käyrä ylhäällä ja yleensä laskeutuu ns normaalin tasolle sit myöhemmin.

Lääkäri haluaa nyt ultralla tarkistaa asiat. Esim että onko lapsi miten kasvanut jne...

mulla huiteli sf mitta yläkäyrien yläpuolella koko ajan. Joskus viikolla 35 kävin vasta ultrassa ja synnytystapa-arviossa, jossa vauvan koko arvioitiin ja katsottiin ettei ole hälyttävän iso kuitenkaan. Ihan osuvasti arvio meni, kun sanoivat että jos lasketun ajan mukaan syntyy niin paino n.3,8kg. Viikolla meni yli ja painoi sitten 4kg. Mutta tuohon sf mittaan kyllä vaikutti sekin että olen lyhyt ja kaikki pakkaantu ikäänkuin tohon eteen. Viimeisilläni sf mitaksi saatiin jopa 40cm, tuolloin ei ollut vielä laskeutunut kylläkään. 

Miulla oli tuo sf-mitta 19 senttiä 16.3 neuvolassa (rv17)..nyt siis menossa rv20..seuraava neuvola 13.4, voi olla että edelleen mennään käyrien yläpuolella. Mutta neukkutäti oli sitä mieltä, että nykypäivänä nuo sf-mitat on isommat kuin mitä joskus parikyt vuotta sitten, ja käyrät on vanhojen mittojen mukaan. Kuulemma keskikäyrän vauva painaa nykysin reilut 3,6 kg, kun se ennen painoi 3.5 kg..että näin. En itse ota paineita tuosta, pääasia että muksulla kaikki ok.

Mä oon päässy vissiin kerran siihen yläkäyrän alapuolelle, koko muun ajan sf on ollu käyrien yläpuolella. Kukaan ei kuitenkaan oo ollu missään vaiheessa huolestunu asiasta, neuvolatäti vaan totes että "kohtu kasvaa kauniilla omalla käyrällään". Sanoi että jos jossain kohtaa tulis isompi pomppu siihen kasvuun tai ei kasvais ni sitten tarttis olla enemmän huolissaan. Koko- ja synnytystapa-arvion sain vasta viikolle 37+6 ja saa nähdä pysytäänkö tässä edes yhtenä kappaleena siihen asti. [;)] Mutta meillä tämä suvussa ihan normaalia, kaikki äidin puolen sukulaiset sanoo samaa että kohtu on kasvanu vauhdilla. [:)] En tiiä johtuuko lapsiveden määrästä vai siitä että ollaan tämmösiä persjalkasia... Tosin on kyllä vauvatkii ollu isoja. [8|]

Mullakin tuohon asiaan voi vaikuttaa myös se , että oon aika lyhyt. No perjantaina meen sokerirasitukseen ja lääkäri tekee kuulemma sit vasta sen lähetteen sinne ultraan. Kai hän epäilee et mulla vois olla se raskausdiabetes. No kaikki nämä asiat selviävät kyllä lähipäivinä [:)].

Minulle sanoi, että äidin omat "läskit" voi haitata mittaamista. Jäävät väkisin väliin ja antaa liian ison tuloksen... Siksikin hyvä varmistaa tarkemmalla mitalla.

Takaisin