Kohdunkaulan kipu

kastanja12

Vasta-alkaja
Laitan kysymyksen nyt vauvakuumeosastolle kun en osannut päättää mihin tämä sopisi 😄 Onko teillä koskaan gynen sisätutkimuksessa tai ultrattaessa sattunut kohdunkaulaan/napukkaan? Tänään gynellä ultralaite teki kovasti kipeää ja muutenkin sisätutkimus tuntui ikävältä. Nimenomaan tuossa kohdunkaulan aika alaosassa. Koskaan aiemmin ei ole sisätutkimus sattunut, ja gyne ei ollut mitenkään kovakourainen. Tulehdusta ei ole, se suljettiin tänään pois. Mistä syystä teillä on ollut tällaista kipua? Tutkimuksesta on 6 tuntia ja vieläkin jomottaa ja säteilee alaselkään. Mietin että voiko olla psyykkistäkin, jostain syystä ahdisti koko tutkimus tänään 😕

Kannattaa sanoa, jos sisätutkimus sattuu. Ymmärtääkseni voi liittyä endometrioosiin mutten ole satavarma. Toki voi olla psyykkistäkin jos on vaikka jännittänyt.

Mulla tutkimukset sattuu aina mikäli en saa jalkoja sopivasti tuetuiksi eli käytännössä alaselkää hyvään asentoon. Joskus gyne epäili sen osittain johtuvan myös mun taaksepäin kalkellaan olevasta ja osittain jopa ohutsuoliston suoliston töyttöasteesta. Oon oppinut ettei pidä mennä tutkimuksiin heti ruokailun jälkeen yai aivan tyhjällä mahalla... silloin kaula on erittäin herkkä kaikelle stimuloinnille.

Miulla oli endometrioosista niin kovia kipuja, että kuukautisten aikaan tamponin laitto sattui. Se kudos hävisi (tai siirtyi) noilta seuduilta jossain raskauden ja synnytyksen vaiheessa ja nykyään ei onneksi ole toosan yläosa ihan niin herkkä.

Endometrioosikudos oireili miulla selkeästi kierron mukaan. Kuukautisten aikoihin tietyt paikat olivat selkeästi kipeämpiä.

Takaisin