Kohdun painelu synnytyksen jälkeen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Synnytyksen jälkeen kohtua auttaa supistumaan kun kätilö painelee vatsan päältä kohtua. Miten selvisitte?

Muistan kuinka kauhulla odotin koska taas tulee joku painelemaan. Muutenkin oli paljon kipuja sektioiden jälkeen. Ehkä kipukynnykseni on matala.
 
Mulla paineltiin heti alatiesynnytyksen jälkeen. Oli rehellisesti sanottuna kamalaa. Olin aivan poikki ja kipeänä synnytyksestä joten siinä hetkessä kivun sietokin oli varmaan aika matalalla. Vaikka en kyllä usko että se on ikinä kivutonta. Runnominen ehkä kuvaisi painelua parhaiten😅.
Sektiohaavan kanssa en edes halua kuvitella miltä tuntuu😵.
 
Tehdäänkö sitä normaalisti sektion jälkeen useammin? 🤔 Kun musta tuntuu et mulla ainakin paineltiin sektion jälkeen kohtua mooonta kertaa, siellä heräämössä ja vielä ihan normi osastollakin. Mut oisko alatieaynnytyksen jälkeen painettu vaan kerran? Vai onkohan aika kullannut muistot 😂 minusta se ei kauheesti tunnu miltään. Sektion jälkeen olin niin hyvin lääkitty, että ei sattunu yhtään ja alatien jälkeen se taisi olla vaan lähinnä epämukavaa.
 
Alatien jälkeen paineltiin jo salissa, jotta istukka saatiin irtoamaan. Omaan huoneeseen päästyä paineli kerran. Kohtu supistui niin nopeasti ettei enempää painelua tarvinnut. Sain parasetamolia supituskipuihin.
Vuoron vaihduttua toinen kätilö kävi tilanteen vatsan päältä tunnustellen tarkastamassa että kohtu tosiaankin oli asettunut tai ettei mitään ylimääräisiä tuntemuksia vatsa-alueella ollut ilmaantunut.
Painelu ei sattunut, vaikka tuntui kylläkin epämiellyttävältä.
 
En muista muuta kuin että tuntui epämiellyttävältä. Mutta tuntiin kun ei istukka itsestään tullut ulos niin jouduin leikkaussaliin käsinirroitukseen :sad001 en tiedä miten yleistä se on. Toivon että seuraavalla kerralla istukka tulisi itsestään pois.
 
En muista muuta kuin että tuntui epämiellyttävältä. Mutta tuntiin kun ei istukka itsestään tullut ulos niin jouduin leikkaussaliin käsinirroitukseen :sad001 en tiedä miten yleistä se on. Toivon että seuraavalla kerralla istukka tulisi itsestään pois.
Minä jouduin toisessa synnytyksessä myös istukan käsinirroitukseen. Se tunti kun ne yritti sitä irroittaa synnytyssalissa ennen leikkaussaliin menoa, oli ihan kauhea! Ilmoitin käsinirroituksesta kolmanteen synnytykseen mennessä. Ne laittoi heti synnytyksen jälkeen sellaiset lääkkeet, että se irtoaisi ja minulla sitten irtosi ihan hyvin synnytyssalissa. Kannattaa mainita siitä ni voivat edesauttaa sen irtoamista.

Kohdun painelu ollut epämiellyttävää, mutta siedettävää.
 
Minä jouduin toisessa synnytyksessä myös istukan käsinirroitukseen. Se tunti kun ne yritti sitä irroittaa synnytyssalissa ennen leikkaussaliin menoa, oli ihan kauhea! Ilmoitin käsinirroituksesta kolmanteen synnytykseen mennessä. Ne laittoi heti synnytyksen jälkeen sellaiset lääkkeet, että se irtoaisi ja minulla sitten irtosi ihan hyvin synnytyssalissa. Kannattaa mainita siitä ni voivat edesauttaa sen irtoamista.

Kohdun painelu ollut epämiellyttävää, mutta siedettävää.

Okei, hyvä tietää kiitos :)
 
Paineltiin ja esikoisen synnytyksen jälkeen, en muista että olisi sattunut. Tuntuu, että kaikki tapahtumat ja kipulääkitys sai pään pidemmäksi aikaa pöhnäiseksi, joten ehkä johtui siitä. Lisäksi istukka tuli tässä synnytyksessä nopeasti ulos.

Kuopuksen syntymästä muistan kaiken, kun en ehtinyt saada kipulääkitystä ja jälkikäteen olin tosi iloinen siitä, että kaikki meni kuten meni. Kuopuksen syntymän jälkeen kohtua paineltiin tosi paljon, kun istukka ei millään tullut ulos. Painelu ei ollut kivaa, mutta pahempi oli tunne, että istukka ei ikinä tule sieltä ulos. Yritettiin kahdesti lääkkeillä ja useaan otteeseen vetämällä saada istukka ulos, se oli tosi ikävän tuntuista. Onneksi lopulta tuli kätilö, joka hanskasi akuneulat ja kun ne olivat olleet 45 min. paikallaan, alkoi vihdoin supistella kunnolla ja tiesin, että nyt tulee onnistumaan ja lopulta 1,5h synnytyksestä istukka saatiin paineltua ja vedettyä ulos. Helpotus oli tosi suuri, kun istukka lopulta valahti pöydälle. Kiitos kuuluu ihanille ja osaaville kätilöille, jotka laittoivat akuneulat ja pitivät minut rauhallisina koko ajan. ☺️ En ikinä unohda sitä helpotuksen ja kiitollisuuden tunnetta. Olin onnekas, että menetin synnytyksen aikana vain 200 ml verta ja ehkä se oli syy, että voitiin noin kauan yrittää saada istukka ulos ilman leikkausta.
 
Mä olen kahdesti synnyttänyt kotona ja silloin ei paineltu kohtua ollenkaan. Ensimmäisen kotisynnytyksen jälkeen istukka syntyi itsestään muistaakseni puolen tunnin sisällä, mutta toisessa meni yli tunti. Taisi olla 1h 20min tms. Silloin olin vauvan kanssa ammeessa eikä tehty asialle mitään, vuotoakin tuli kaiken kaikkiaan parin desin verran eli siinä pystyi rauhassa odotella. Kätilö pyysi lopulta minua pari kertaa työntämään ja hellästi vetämään napanuorasta ja sieltä se istukka sitten tulikin nätisti kokonaisena. Sairaalassa ei olisi hyvällä katsottu sitä odottelua! Vaikka mitään hätää ei ollut.

Ainakin ekojen sairaalasynnytysten jälkeen muistan että siellä paineltiin mahaa. Ei se kyllä kivalta tuntunut, kun maha oli aivan hellänä muutenkin. Eka synnytys päättyi sektioon ja silloin luonnollisesti teki vielä kipeämpää se mahan painelu.
 
Sattui niin paljon esikoisen kohdalla että taju meinasi lähteä. Kohtu ei supistunut itsekseen joten piti todellakin runnoa kovaa. Jouduin kaavintaan ja se kipu painelusta oli sanoin kuvaamaton ja traumaattinen. Synnytyskään ei satu niin paljon.
 
Takaisin
Top