M
Manma
Vieras
Mikä olisi sellanen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mustaa teetä on myös kofeiinittomana :)
Tämän oon nyt bongannu ainakin K-ryhmän kaupoista
www.raudanpuute.fi
Hieno ja tosi tarpeellinen blokkausmuistutus!Itse olen juonut enemmänkin vihreää teetä ettei kofeiinia kerry niin paljoa. Enemmän omaan teen juontiin ja sen rytmiin on vaikuttanut se, että tee blokkaa hyvin tehokkaasti raudan imeytymistä, jopa enemmän kuin kahvi! Joten jos otatte rautalisää tai syötte rautaa ruoassa, niin älkää juoko teetä kahta tuntia ennen tai jälkeen raudan nauttimista. Tämä seikka kannattaa pitää mielessä, kun nautiskelette kahvia/teetä. kun rauta on niin tärkeä asia olla hyvällä tasolla raskauden aikana
![]()
Saisiko olla kahvia tai teetä? - Raudanpuute
Kahvia vai teetä? -raudanpuutteisen valinta LÄÄKÄRI ILONA RITOLA Paljonko sitä kahvia oikein kuluu? Aamukahvi, päiväkahvi, iltapäiväkahvi. Nämä ovat itsestäänselvyyksiä monenwww.raudanpuute.fi
Just oli julkistettu iso (eng.kielinen) kansainvälinen tutkimus asiasta. Nuo tutkimukset ilmestyvät viiveellä myös Suomen uutisiin.Nyt löysin tän. Raskaana olevilla turvallinen kofeiiniraja päivässä on 200mg. Se tarkoittaa että mustaa teetä voi juoda 8dl per päivä.
Lähde Ruokaviraston nettisivut: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/
Liitteenä screen shot ettei tarvi koko nettisivua kahlata läpi jos ei jaksa.
Just oli julkistettu iso (eng.kielinen) kansainvälinen tutkimus asiasta. Nuo tutkimukset ilmestyvät viiveellä myös Suomen uutisiin.
Sen mukaan turvallista kofeiinin vrk annosta ei raskausajalle ole. Noi tutkimukset on hankala toteuttaa kun samaa lasta ei voi tutkia kofeiinia saaneensa ja ilman saantia.
Niinpä tutkimusta tehdään esim kloonatuilla eläimillä kuten hiirillä. Ja kun ihminen ei ole jyrsijä...
Aiemmin 3.2021 on julkistettu tutkimus joissa 9-10 vuotiaiden aivoja on magnerttikuvausten avulla tutkittu. Havaittu "kofeiini-aivojen" poikkeavan mm hermoradoiltaan yms ei kofeiinillisten aivoista. Epäillään yhteyttä neurologisis pohjaisiin ongelmiin, kuten mahd ylivilkkkautta.
Eli mielestäni kofeiiniton -raskaus puoltaa paikkaansa. Miksi riskeerata pieni? Jos kofeiinia haluaa nauttia, niin on tiedossa mitä alkiolla, sikiöllä ja vauvalla milläkin RV kehittyy.
Onneksi on vaihtoehtoja!!
Enpä oo tiennyVihreässä ja valkoisessa teessä on enemmän kofeiinia nykytiedon mukaan kuin mustassa teessä!
ChatGPT ei ole lainkaan luotettava lähde, se voi napata tiedon mistä vain tai keksiä vastauksen itse. Jos on tullut uudempaa tutkimustietoa, niin luottaisin siihen, mutta toki se lähde pitäisi tietää silloinkin :)Enpä oo tiennymistä tästä voisi lukea lisää? Tässä kakkosen raskaudessa olen juonut eniten kofeiinitonta mustaa teetä jota saa lähiprismasta ja -cittarista. Satunnaisesti olen juonut myös mustaa, vihreää ja valkoista teetä. Etenkin kyläillessä kun harvalla on hirveästi valinnanvaraa teelaaduista kotona.
Lisäys: kysyin asiaa chatgpt:ltä niin eniten kofeiiniä on yleensä mustassa teessä ja matchassa (=jauhettu vihreä tee). Riippuu varmaan siis vähän teestä että onko paljo kofeiiniä vai ei. Esim nimenomaan kofeiinivahvaa mustaa teetä on ainakin perinteiset English breakfast ja Earl Grey.