Koeaika ja hoidot

Kyfi9699830

Vasta-alkaja
Kävipä niin että monen vuoden harkinnan jälkeen vaihdoin työpaikkaa tammikuussa.

Samoin tuli kutsu HUS:n, jossa kävimme joulukuussa. Suunnitelmaksi annettiin 3 x ovulaation vahvistus + inssit. Sitten koeputkohedelmöityskierrokset jos ei tuloksia insseistä. Tammikuussa olisi olleet jo ensimmäiset hoidot, mutta työpaikan vaihdoksen takia päätin vielä pohtia uudelleen ajankohtaa. Ikää on itselläni kohta 36 vuotta.

Nyt mietityttää koska sinne hoitoihin sitten menisi. Letrot sain, ei ole taattu että heti auttaa. Yritänkö pitkittää hoitoihin menoa niin että koeajalla ei tarvitse töissä asiasta kertoa tai että raskaus ei näkyisi? Vai lähtisikö hoitoihin heti, ehtisi ennen kesäpaussia niissä käymään jos Letrojen jälkeen kaikki ok. Miten selittää töissä äkilliset poissaolot jotka selviää vasta aamulla eli inssipäivät..? Kertoako pomolle että yritystä on vaiko ei?

Muita vastaavassa tilanteessa olevia?
 
Voikohan sinne toivoa käyntejä aamulle tai iltapäivälle, niin että et joutuisi kesken työpäivän käymään vaan tulisit myöhemmin tai lähtisit aiemmin töistä? Toki kun kierto alkaa niin mulla ainakin on tiedossa että varaan ajan heti kp10, ja pystyn silleen ennakoimaan (+ ollaan yksityisellä hoidossa joten on enemmän aikoja joista valita). Mulla on inssit suunniteltu niin että soitan plussa-aamuna ja inssi varataan seuraavalle päivälle, mies vie näytteen aamulla ja inssi tehdään aamupäivällä. Inssi itsessään on kuulemma nopea toimenpide ja siitä pitäisi voida mennä töihin normaalisti loppupäiväksi.
Mulla on nyt kaksi letrokiertoa takana ilman vastetta ja sen perusteella sanoisin että lähde hoitoihin heti, koska voi olla ettei edes heti tärppää. Hoidoissa voi myös pitää välikiertoja, eli vaikka esim joka toinen kierto väliaikaa jos niin haluaa. Samoin olen kuullut että HUSissa ei joka kiertoon edes mahdu mukaan. Raskaus ei näy vielä aikoihin ja vaikka näkyisi, niin aika vahvasti saa työnantaja keksiä syyn antaa kenkää koeajalla koska raskaushan ei saa se syy olla. Ja lopulta onko se työpaikka sen arvoinen, jos antavat kenkää raskauden takia koeajan päätteeksi?
 
Mä sanoisin myös että heti hoitoihin. Voi olla että raskaudut ensimmäisestä inssistä, tai sitten voi olla että raskaudut viimeisen ivf:n vikasta siirrosta, eli aikaa voi mennä tai sitten ei 😅 näitä ei kuitenkaan pysty ennustamaan, jonot ovat pitkiä etenkin ivf:ään ja välikiertoja & kesä-/joulu yms sulkuja tulee väliin.
 
Itsekin lähtisin heti hoitoihin. Meillä taisi olla 3kk pelkillä letroilla, sit 4kk letrot+inssit ja lopulta siirryttiin ivf:n, jonka tuoresiirrosta olen nyt raskaana.

Suunnittelin inssipäiviin yleensä etäpäivän, jos se oli mahdollista. Muutoin pyysin kaikki mahdolliset ajat joko ihan aamuun (klo 7) tai sitten myöhäisimpään iltapäivä aikaan. Silloin, kun ajat osui pahasti töiden kannalta, sanoin esihenkilölle, että sain kiireellisen lääkäriajan/ tuli kiireellinen meno tms. Onneksi näitä oli hyvin harvoin ja pitkälti etätöillä, omilla menoilla ja perus aamuliukumilla sai hoidot järjesteltyä. Ymmärrän tietenkin, että kaikilla ei ole näin joustavaa työaikaa, eikä etätyöt ja liukumat siksi ole vaihtoehto.
 
Kiitos paljon kommenteista ja kannustuksesta! Menkatkin alkoi juuri ja lukemani jälkeen tuntuu jopa itsestäänselvälle lähteä nyt hoitoihin :)

Eniten mietitytti poissaolot jotka pitäisi samana päivänä hoitaa, mutta se olikin niin ainoastaan jos O+ on perjantaina.

Kaipa ne asiat järjestyy :)
 
Itsekin mietin vuosi sitten ihan samoja mutta päädyin tosiaan vaihtamaan työpaikkaa ja samalla aloitin hoidot. Olin kyllä tyytyväinen päätökseen kun ei raskautuminen insseillä onnistunut eikä tähän IFV myöskään päässyt aivan välittömästi. Ja eihän hoidot tosiaan takaa että raskaus alkaa ihan heti. Raskaus ei muutenkaan pitäisi olla mikään irtisanomisperuste ja siitä voi ihan hyvästä syystäkin pitää meteliä jos niin käy. Luulisin että työnantajapuolikin on niissä tosi varovainen.

Toivottavasti saat järjestettyä poissaolot!
 
Takaisin
Top