Kodinhoidontuki

AnAnAtS

Näppärä viestien naputtelija
Päätin avata uuden aiheen tälle. Tästä on ollutkin jotain keskustelua silloin tällöin, mutten löydä niitä kun oon ollut tän vuoden alun lomalla tästä foorumista emoticon Eli keskustelut kodinhoidontuesta tänne jookosta emoticon
 
Täyttelin tota hakemusta tossa, kunnes tulin kohtaan maksetaanko hakijalle työttömyyskorvausta ja kuka maksaa. Nyt sitte alko kiinnostamaan, että eihän kodinhoidontukea hakiessaan tietty tarvi olla työtön työnhakija? Mutta mitä jos on, ja tuleekin työtarjous, niin mistäs siihen hätään saa sitte hoitopaikan? Jostain luin, että laki määräis kunnan järjestämään päivähoitopaikan kahessa viikossa, onko totta? No toi kelan työttömyyskorvaus kai sitte pienentää tota kodinhoidontukea, vai? Eli hyöty työmarkkinatuesta  jää olemattomaksi?
Itse oon ammatiltani  rakennusmaalari, joten mulla ei olis hätää töihin joutumisesta tai pääsemisestä ainakaan tonne toukokuuhun mennessä, ja uskoisin että touko-kesäkuussa saamani työtarjoukset ei edes tulis työkkärin kautta vaan suoraan mun luuriin. Eli tällöin pystyisin töistä kieltäytymään ilman että se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen. Muutenkin oon asiat siellä aikanaan hoitanu niin, että mua ei helposti mihinkään kursseille tai hanttihommiin laiteta. Onnistuis varmasti nytkin..
En tiedä vielä, mutta mulla saattais olla mahdollisuus edelleen ansiosidonnaiseen kun sillä olin ennen äitiyslomaa hetken aikaa ja jos saisin ansiosidonnaista, tuskin tarvis edes hakea kodinhoidontukea kun en sitä kuitenkaan silloin sais? Liiton sivuilta vaan luin, että armeija, lapsensaaminen jne pidentäis sitä tarkastelujaksoa (siis sitä, kuin monta päivää pitää tietyssä ajassa olla töissä) jotenkin.. Tästä en oo ottanu tarkemmin selvää.

Eli mikä sitten on probleema... En tiedä nyt sitte mitä tekisin, kun tahtosin olla muksun kanssa ainakin syksyyn kotona. No silloin loppuu maalareilta työt ja porukka siirtyy talveksi lomautuksiin ja työttömiksi. Mutta jos ilmoittaudunkin työttömäksi työnhakijaksi nyt ja sattuukin se yhen sadasosaprosentin mahdollisuus, että työkkäristä mulle tarjottais töitä, niin silloinhan mun on otettava ne vastaan tai ryssittävä työhaastattelu tai muuten iskee karenssi. Mutta mistäs sitte saa sen hoitopaikan, jos töihin joutuukin? Eikös noi paikat pidä hakea paljon aikasemmin ja ensin totutellaan päiväkotiin viikon pari?
 Toisaalta tahtoisin niiiin paljon töihin kesäksi, varsinkin kun alan töihinmeno siirtyy sitte kesään 2012 :/ (Kiva kesäduuni joo, kyllä kannatti alalle kouluttautua..) ...Mutta toisaalta toi pirpana on pieni vaan kerran, ja ne hetket tahtoisin elää poikani kanssa :( Oonkohan nyt ihan hakoteillä ton työttömyyskorvauksen ja kodinhoidontuen kanssa vai mitenhän nää hommat oikeen menee? Siis jos on työtön työnhakija ja samaan aikaan saa kodinhoidon tukea? Vai onko noi tuet yleensäkään yhdessä mahdollisia? Tai sitte jään vaan syksyyn asti suosiolla kodinhoidontuelle ja ilmottaudun työkkäriin työnhakijaksi sitte, mutta sama homma ton hoitopaikan kanssa on silloinkin, jos sitä joutuu töihin lähtemään vaikka vaan viikon varotusajalla? Kun ei viittis sitä turhaan "varoiks" hankkia, jos sitä on sitte kuitenkin työttömänä kotona ni turhaan poikaa viedä päiväkotiin?
 
Kelahan ei koskaan maksa mitään "ylimäärästä" joten ite luulis et jos oot työmarkkinatuella niin se vähennettäis kodinhoidontuesta tai sit ei oo mahollista olla työmarkkinatuella ja kodinhoidontuella päällekkäin... Riippuu tietenki sun tilanteesta mut olettaisin et ansiosidonnainen ois isompi ku kodinhoidontuki joten kannattas selvittää ensin et saatko sitä. Sit taas toisaalta ansiosidonnaistahan ei saa loputonta aikaa joten kantsisko se "säästää" siihen jos oikeesti tulee tarve... Hankalia juttuja mut mä aina paasaan kaikille et soittakaa sinne kelaan!! Niiltä voi kysyä tyhmiä ja ne oikeesti selittää juurta jaksain miten mikäkin tilanne menee. Turha hakata päätään seinään ja koittaa selvittää siitä kapulakielestä asioita mitä niitten oppaissa/sivuilla lukee. Ite noin 7 vuotta kelan tuilla eläneenä oon oppinu et helpoimmalla pääsen ku soittelen vaikka sen kymmenen kertaa ja teen netissä kaikki hakemukset.... emoticon
 
tää alkaakin jo olla ajankohtainen keskustelu!! mä menin eilen ihan sekasin kun kattelin päiväkodin ja kelan sivuja. ensin, mähän siis oletin että mä saan tota kotihoidon tukea sittenkin kun palaan töihin. että maksaisin sitten sillä rahalla sen hoidon niin ei "omista" rahoista menis siihen rahaa. mutta sitten huomasin kelan sivuilla lukevan näin: "Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti)."

ja tuo lähipäiväkoti ei ole yksityinen, voi huoh! mä en vaan voi ymmärtää mitä eroa on yksityisellä päiväkodilla ja kunnan päiväkodilla?? täällä ainakin nuo päiväkodit on lueteltu kunnan sivuilla ja niiden joidenkin perässä lukee suluissa että on yksityinen päiväkoti?? ei tää oo enää reilua, ainakaan kun meillä ei noi tulot oo mitään hyviä (tai no on ne sinänsä varmaan hyvät, ainaki miehen osalta että varpisti joudutaan tulojen perusteella se korkein maksu maksamaan kun eihän noi ota menoja huomioon, vuokrat, autolainat sun muut. että ei sillä rahalla juhlita mikä käteen jää) vaikka molemmat ollaan töissä ja kyllähän noi päiväkodit useemman satasen näemmä kuussa maksaa.

eikä viittis hakea toiseenkaan päiväkotiin kun sitten taas menee turhan hankalaks se vieminen vähän kauemmas :(
 
Tässä on itekin saanu näitä asioita pohtia ihan kunnolla. Mä olin ansiosidonnaisella ennen äitiyslomaa ja aion olla nyt äippäloman jälkeenkin.

Kerron nyt miten mä oon suunnitellu nää kuviot, se meneekö tää sitten näin on ihan toinen juttu. Ilmoittaudun työkkäriin työttömäksi ja haen liitolta ansiosidonnaista. Sit haen kelalta kotihoidon tukea. Tosin tuo kotihoidontuen määrä vähennetään liiton päivärahasta, eli tilanne +/- nolla. Sitte ku mulla on päätös kotihoidontuesta, oon oikeutettu saamaan kuntalisää. Täällä meillä kun sitä onneksi maksetaan. Eli lopulta saan saman summan kuin liitolta + kuntalisä.

AnAnAts, jos sulle on myönnetty ansiosidonnainen, niin tottakai sä sitä saat. Sitä myönnetään 500 päivää.
Ja mitä töiden hakemiseen tulee. En halua vielä töihin, mut pelkkä kotihoidontuki on niin pieni, ettei me pärjättäis millään. Jos työkkäri mulle töitä määrää, ajattelin mokailla haastattelut tai jotain emoticon . Jos kuitenkin joku mut haluu palkata, niin kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan 2 viikon kuluessa. Vähän hassua vaan, kun jos olis vakituinen työ ni hoitopaikkaa pitäis hakea 4 kk aiemmin...

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty... Mä niin toivon että tää oikeesti menee näin, ku oon "suunnitellu". Vielä kun veis nuo lappuset kelaan ja kävis työkkärissä sitte reilun kuukauden päästä...
 
Soittin liittoon ja varmistin vielä saanko liiton rahaa ja paljonko maksaavat. ELi kannaattaa sinne soittaa!  Liiton rahalla siis "rellestetään" täälläkin äippäloman jälkeen:D Olen kyllä ajatellut, että vois tehä joitakin iltahommia keväällä kuitenkin, vähän oman mielen virkistykseksi ja jos sellasia on niin ei työkkärikään ole niin helpolla minnekään usuttamassan. Syksyllä sitten ajattelin ihan oikeisiin töihin sitten lähteä, jos vaan hyvä paikka löytyy.
 
papu82 sulla on sama tilanne ku mulla, kiitos selvityksesta :), mäkin siis teen noin. Joko sää siis haet jo nyt sitä kodinhoidontukea? merkkaatko siihen että saat ansiosidonnaista vaikkei sitä oo sulle vielä myönnetty?
 
Mäkin tänään täytin KELA:an nuo paperit ja vein. Huoh! Ottaa jo valmiiksi aivoon taistella nuoden papereiden kanssa; kun mullakin tuli siihen, että haen vain kahdelle kuulle kodinhoidon tukea ja sen jälkeenyksityisen hoidon hoitomaksua kun jään taas mammalomalle; niin saas nähä kuinka saa takuta....
 
Kattili kyseli, niin kyllä aion hakea kotihoidontukea jo nyt.
Muistanko oikein, että sulla olis pitkä karenssi, vai sekoitanko johonkin muuhun? Mulla on jo päätös päivärahoista, koska olin työttömänä jo äitiyslomalle jäädessä. Niin eiköhän ne maksa mulle, kunhan vaan oon ollut työttömänä sen kolmisen viikkoa, että saan ekan päivärahalapun lähettää.
 
Tänne myös posti toi kelan lappuset ja nyt pähkäilen kovasti mitä sitä tekisin. Jäisinkö kotiin kodinhoidon tuelle, sillä rahalla ei kyllä paljoo juhlita. Riittäis just asuntolainaan, mies kyllä sano et hän voi maksaa lainan siltä ajalta jos jään kotiin, et kyllä me pärjätään vaikka kotona olisinkin tytön kanssa vielä... toisaalta mietin että ilmottautusinko työttömäks työnhakijaks saisin ainakin paremmmat rahat eikä menis nii tiukoille, mutta jos ne lykkää mulle jotain työtä tai koulutusta nii mites Neea. Kuntahan kyllä olis velvollinen järjestämään sen hoitopaikan 2viikon sisään? mutta mutta tyttö tuntuu vielä ihan liian pienelle hoitoon laitettavaks. :/ Mielellää olisin ainakii siihen asti kun tyttö on sen vuoden verran, vaikkei se kyllä järin vahan sillonkaa vielä oo... mutta jossain vaiheessahan se on pakko luopua tytöstä ja laittaa hoitoon.
 
papu82 Joo mulla (luultavasti) tulee se kolmen kk karenssi joka ehtii mennä kyllä umpeen just ennenkö äloma loppuu (kuulemma kuluu äloman aikana). Aivan, et sul on kuitenni vähän eri tilanne. Siis häätyy vielä funtsia ja soitella vaikka työkkäriin tai jonnekki ennenkö kelan paperit nakkaan postiin :D
 
kattili: netissä kolutessani huomasin että työttömäksi työnhakijaksi,
(työttömyyspäivärahan/ansiosidonnaisen saamiseen) ei ole mahdollista
ilmoittautua jos on oikeutettu saamaan äitiys-erityisäitiys, isyys tai vanhempainrahaa eli työkkärin nettisivujen
mukaan sinun 3kk karenssi ei lyhene äippäloman aikana, eikä hoitovapaalla.
siis näin minä tulkitsin netissä olevat ohjeet,mutta kannattaa varmistaa kyllä
vaikka nimettömänä netissä.

tuokaan että kunta järjestää hoitopaikan 2viikossa ei ainakaan meidän kylällä onnistu
täällä on 40 lasta jonosssa päivähoitoon,ei vaan ole hoitajia, eikä tiloja. päiväkoti
on täynnä ääriäänmyöten, samoin perhepäivähoitajat, yksityisiä ei ole. itse  kävin
riehumassa kunnalla että johan on kumma ja hoitopaikan sain 15km päästä, ihan eri suunnalta
ku meidän työmatkat. eli työmatkoihin tulee 60km lisää päivässä. ei paljoo
naurata. vaikka siis meillä on ollut hoitopaikka hakemus jo kunnalla jonkun aikaa
mutta työni alkaakin alustavasti aijemmin ku oli tarkoitus. tuumasivat vaan kunnalla
että jonossa on 40 lasta ja kaikilla yhtä kiire saada hoitopaikka. ei voi mitään. kysyin
vielä että entäs jos työni alkaisi heti kun äippälomani loppuu niin enkö sais lastani hoitoon, vastauksena
et ellet vie lastasi yksityiselle vaikka riihimäelle. just. eli nyt sitten etitään
hoitopaikkaa yksityiseltä riihimäestä. mielummin ku se että ajelen 60km oman 100km työmatkan
lisäksi. on tämäkin persiistä. onneksi palkka on sen verta hyvä että jään vielä 500e plussalle kaikkien laskujen'
ja bensan lisäksi. :) vaikka siis suhaan 100km päivässä töihin. :) mutta jos päivähoitoon pitää
viijä nuin kauas ni sitten sama jäähä kotiin. menee liian vaikeeksi ajella 60km ylimääräistä. :P
 
Hani, mää soittelin sillonku aloin harkittemaan irtisanoutumista niin kelaan ja työkkäriin ja molemmat vahvisti että se kuluu kyllä äloman aikana. Ton tekstin voi tulkita niin monella tapaa mut itekki arpoin sillo et mitä se meinaa niin päätin soittaa.
 
Mitäs jos jää äitiysloman jälkeen pelkälle kotihoidontuelle, syksyllä ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, niin onkos silloin syksyllä mahdollista saada vielä ansiosidonnaista? Mulla pitäis olla ainakin muutama kuukausi käyttämättä niitä päivärahoja. Mietin vaan, että onko siinä jotain sääntöä, missä ajassa noi ansiosidonnaiset pitää käyttää, vai onko se sitte vaan niin, että ne tietyt työtön päivät  maksetaan, sama vaikka ei olis ollu esim. viiteen vuoteen työelämässä muttei ansiosidonnaisellakaan? Vai onko nää ihan liittokohtasia juttuja? Selitinköhän nyt tarpeeks vaikeesti :D Pitääkin huomenna saada aikaseks puhelu liittoon.
 
Takaisin
Top