Klassiset tai retrot esineet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teidän makuun jotkut klassiset esineet vaikka sisustuksessa, esimerkiksi Iittalan Marsiskooli tai jotkut retrohommat, vaikka vanhat kyltit tai peltipurkit? Keskustelua tänne niistä!

Tykkään joistain retrohommista, kiinnostaa jonkin verran sisustaa uudessa kodissa aikanaan. Nyt olen aikeissa hankkia Kit-Cat-kellon, siis sellaisen kissanmallisen seinäkellon, jonka silmät ja häntä liikkuu eestaas. :cat:

Tykkään kyllä tietynlaisesta rustiikkisesta ulkomuodosta ja puuta yrittänytkin jonkin verran meillä lisäillä tähän kotiin, mm. puinen hedelmäkulho. En kuitenkaan ehkä niin kovin retro ihminen ole, kuin korkeintaan rakkaudesta neonväreihin puolesta.
Mutta pakko myöntää, etten koskaan ole tykännyt mistään perinteisistä kotimaisista muotoiluista, mm. just mariskoolit tai vaikka aaltomaljakko.
Mariskoolin vielä kykenisin sietämään, vaikka en siitä välitä, tulee mieleen mummi, jolla oli namia niissä tarjolla. Ja aaltomaljakolle olen oppinut ainoastaan yhden käyttötarkoituksen, joka on aterimet tarjolle juhlissa. :No Evil Monkey:
Marimekko melkein on itselle jo kirosana, ei vaan pysty. :Grinning Face With Smiling Eyes:

Minäkään en pidä marimekosta missään muodossa, en astioissa enkä vaatteissa ja kaikkein vähiten ihan kaikkialla näkyvissä kasseissa/pusseissa ja repuissa.

Taitaa meillä olla muutama hillitty mustavalkoinen muki ja pussilakana, jotka on saatu lahjaksi.

En muutenkaan ole mikään retrotavaroiden ystävä, vaikka meillä onkin käytössä satunnaisesti oman isäni opiskeluaikaiset lautaset. Saman sarjan kupit ovat aikojen saatossa hajonneet.

Mä inhosin kaikkia suomalaisia klassikoita vielä parikymppisenä, mutta mitä vanhemmaksi tulee niin näköjään makukin muuttuu. 😂 Esimerkiksi Iittalan Kastehelmi ja Marimekon Räsymatto itseäni miellyttäviä, mitä kotoakin jo jonkin verran löytyy mutta myös Mariskoolit, Aaltomaljakot yms. nykyään tervetulleita. Näissä klassikoissa kuitenkin suosin mustaa, valkoista, harmaata tai beigeä väritystä tai kirkasta lasia.

Ei Marimekkoa tai Iittalaa tähän kotiin ollenkaan, ja skandinaavisen kliinisen valkoiselle/mustalle/harmaalle/greigelle sairaalasisustukselle myös tulee tiukka ei. Yksi lahjaksi saatu muumimuki löytyy, mutta sekin on alkuperäisessä paketissaan kaapin perällä, siltä varalta että joku lapsi haluaa sen pois muuttaessaan itselleen -- muuten olisi jo heivattu pois.

Meidän kaikki maljakkomme on ostettu Lasistudio Jan Torstenssonilta https://lasistudio.fi/ koska ne nyt vain sattuvat olemaan todella upeita, ja osuivat silmään sattumalta juuri silloin kun tajusin, ettei meillä kotona ole yhtään maljakkoa. Vihreästä kierrätyslasista tehdyt maljakot ovat meille täydelliset.

Turkoosit tarjoiluastiat ja koristeelliset teemukit ostin vuosia sitten Indiskasta, koska sain kollegoiltani sinne lahjakortin.

Sisustusesineitä (tai ylimääräisiä verhoja tai irtonaisia tekstiilejä) meillä ei juurikaan ole, koska ne keräävät pölyä ja perheessä on astmaatikkoja. Viime vuonna ostin seinäkellon keittiöön, jotta koulun aloittava lapsi saisi harjoitella kellon ymmärtämistä, sekin tosin on ihan tavallinen pyöreä kello. Muita kelloja meillä ei olekaan.

Sänkyvaatteet on valittu sen mukaan, minkälaisia perkaalipuuvillalakanoita ja -pussilakanoita hyvällä langantiheydellä sattuu olemaan saatavilla. Kovin moni kauppa ei näitä myy. Tämänhetkiset ovat Hemtexistä.

Joo, ei Marimekkoa missään muodossa kiitos. Myös Arabian Teema -astiat ovat niin mitäänsanomattoman tympeitä, että vähin äänin pakkasin isännän kutosen sarjan varastoon. Pari Mariskoolia löytyy, lahjaksi saatu ja onneksi edes toinen on turkoosin värinen. Myös klassiset Aaltomaljakko, Lokki -valaisin, Artekin kalusteet... sitä harmaata skandinaavista muotoilua. Ei meidän taloon.

Mulla on Ultima Thulen juomalaseja ja viinilaseja. Tykkään niistä paljon, mutta käytän vain kerran vuodessa joulukattauksessa. Iittalan Kastehelmi on jollain tapaa samaa muotokieltä Ultima Thulen kanssa ja niitä leivoslautasia olen nyt alennuksista keräillyt.

Yritän välttää kaikenlaisen turhan purnukan ja koriste-esineen hankkimista pelkästään siksi, että se sattuisi olemaan muotia tai retroa tai muuta sellaista minkä kaikki haluaa just nyt.
Kissakellosta puheenollen, mulla pitäisi olla Karvinen -häntää heiluttava kello jossain. Pojalla on nyt mun vanha Maija Mehiläinen -kello (kai senkin voi jo retroksi laskea).

Joistakin yksittäisistä klassisista esineistä tykkään tosi paljon. Meiltä löytyy Aalto-maljakko, Lokki-valaisin, yksi Marimekon pöytäliina, joitakin Iittalan astioita (tyyliin Aino-laseja ja pari Mainio sarastus -kulhoa) sekä iso Lundian kirjahylly. Tykkään myös vanhoista Arabian astiastoista, tällä hetkellä hakusessa täydennystä Kirsikka-sarjan syviin lautasiin (löysin kirpparilta aikoinaan kaksi kappaletta ja ihastuin niihin).

Sitten olen kyllä käynyt sellaisissa kodeissa, joissa joka ikinen huonekalu tai esine on jotain Marimekkoa, Iiittalaa, Artekia yms, se tuntuu kyllä aika persoonattomalta ja kliiniseltä.

Meiltä löytyy arkilautasina tummansiniset Teemat, koska se pienempi ruokalautanen on sopivan kokoinen niin syöjälle kuin tiskikoneeseen. Lapsi syö Teeman kakkulautasilta ((?) ei se pienin kahvikupin alunen vaan seuraava mihin otetaan herkut 😅). Mies on joskus saanut valkoisen 9 kupin + alusten + kakkulautasten kahvisetin lahjaksi, mitä käytetään tosiaan lautasia surutta lapsille ja kuppeja toisinaan. Mulla löytyy sininen Taika astiastona, millä tarjotaan sit jos tulee joku kylään tai tekee mieli muuten vain kattaa pöytään ns. paremmat astiat. Meillä oli pakko valita teininä että mitä astiastoa sukulaiset alkaa keräämään. Mä valitsin silloin uutuutena tullutta Taikaa, sisko valitsi Muumit 🤣 Mariskooleja ollaan pari saatu lahjaksi, mutta ne on vain lähinnä synttäreillä yms karkkikippoina ja muuten kaapissa. Pari Aalto-tuikkukippoa samaten lahjana saatu. Ne voisin kyllä torittaa kun ei ole ikinä käytössä.

Klassikkoihin laskettavista huonekaluista en kyllä tiedä, mikä meille edes sopisi 🤔 Artekit esimerkiksi on aika tylsiä 🙈😅 Lastenhuoneeseen ehkä Niemen tehtaiden kerrossänky, se kelpaisi 😊

Iittalan isommat ainolasit, ne 33cl on ihan huippuja! Siroja mutta juomaa mahtuu paljon. 🥰 Iittalan teemaa on kertynyt myös vuosien varrella, sekä uudempaan taikaa.

Muakaan ei ole suurin osa kalliista ja tunnetuista Marimekoista ja Iittaloista miellyttäneet. Joskus on joku kiva osunut silmiin, mutta niin harvoin etten muista nyt että mikä se olisi ollut.

Iittalan isommat ainolasit, ne 33cl on ihan huippuja! Siroja mutta juomaa mahtuu paljon. 🥰 Iittalan teemaa on kertynyt myös vuosien varrella, sekä uudempaan taikaa.
Pakko myöntää, että meille myös hommattiin nämä Ainot just. Ihan vaan sen takia, että on muuten harvassa tuon kokoiset juomalasit, jotka saa nätisti kasattua päällekkäin eikä ole pelkästään kirkkaita vaan värejäkin löytyy. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Edelliset lasit oli jotkut Anttilan poistosta ostetut 6kpl/ 1€ ja se taitaa kyllä näkyä, kun puolet hajonneet tässä. Oltiin kuitenkin tähän kokoon ja väriin tykästyneitä (ultramariini), niin vuoden päivät ollaankin melkein etsitty meille uusia laseja.

Modernius ei iske tänne. Tai pelkistetty tyyli. Tykkään väreistä ja 50-luvun tyylistä pienin muutoksin. Räiskyvää ja pyöreää! Harmaa on ällöttävä väri ja en osta ikinä mitään harmaata tai halua mitään harmaata kotiini. Musta ja valkoinen on ok, mutta taustaväreinä. En myöskään pidä kovin mattaisista pinnoista, vastaavasti en myöskään superkiillosta.

Meillä on kyllä teemaa (niitä valkoisia ruokalautasia yms) joista en tykkää lainkaan. Mies tykkää. Meillä on myös muumimukeja, joista en ole ensimmäistäkään ostanut... Ne on tavallaan kyllä söpöjä, koska muumeista tykkään. Mariskoolejakin on pari, en niitäkään ostaisi, mutta eivät nyt satu silmäänkään kun ovat värikkäitä.

Lapsen juomalasiksi meillä on muuten pieni Kartio. Kai sekin jonkinlainen klassikko on. Se on näppärän kokoinen ja mallinen lasi, josta on helppo juottaa. Ennestään meillä oli yksittäinen harmaa, mutta kesällä ostin 6 kpl merensinisiä. Eniten siksi, että jos joskus haluaakin kaikille samanlaiset siistit pienet juomalasit. Arkipöydässä kun meillä pyörii aikuisilla nallepuh-lasit, mutta ne on korkeat ja kapeat eli pienille lapsille hankalan malliset. Ja ehkä silloin jos kattaa niin kiva olla jotkut neutraalimmat 😂

Meillä on ihan sitä mikä sattuu silmää miellyttämään. Mitään en hanki sen takia että pitäisi olla kun muillakin. Meidän koti näyttää just siltä kun halutaan. En ehkä kovin vanhanaikaisesta grumeluurista kuitenkaan tykkää. Itse tykkään vahvoista väreistä ja kuoseista eli mitään hempeilyjuttuja meiltä ei löydy. Mutta yllättävän paljon klassikoita on kertynyt. Mies on toki saanut osan töistä joululahjoina😂. Jos itse hankin klassikoita kuten Iittalaa en yleensä hanki niitä neutraalempia värejä. Meillä on esim. syvinä lautasina Teemaa sinapinkeltaisena tai mikä ikinä nyt värin nimi olikaan. Vastapainoksi löytyy myös Indiskan turkooseja lautasia, jotka on ihanat. Mariskoolikin löytyy ja Pentikiä. Iittalan kastehelmi on myös aika nätti. Marimekolle en ole kovin paljon lämmennyt. Sateenvarjossa se on ihan kiva😂. Paitsi yksi Marimekon maljakko on tosi kiva ja parin vuoden haikailun jälkeen se on vihdoin olkkarin hyllyllä😍. Retrona taitaa löytyä Pauligin vanha peltipurkki kahvipurkkina ja isomummon tip tip kahvinkeittojuttu (en muista miksi noita kutsutaan😂) 🤔 Meidän koti on vanhan ja uuden sekasotku näköjään😂

Minulla ei ole mitään varsinaista inhokki- tai suosikkimerkkiä. Tykkään yksittäisistä tuotesarjoista tai yksittäisistä esineistä. Esim. Kastehelmeä löytyy jonkin verran, myös vanhaa Nuutajärven tuotantoa. Ne on käytössä kun on vieraita, ja esim jouluna. Pari pientä mariskoolia löytyy, sain lahjaksi ekan, toisesta en oo varma, mistä se on ilmestynyt, saatoin ostaa itsekin. Marimekko ei ole suosikki sisustuksessa, mutta laukkua (urbaani) käytin vuosia, oli minun käyttöön tosi kätevä.
Sisustukseen ollaan miehen kanssa yhdessä vuosien varrella etsitty vanhoja huonekaluja, löytyy evakkoreissun tehnyttä ja muuta elämää nähnyttä. Täyspuinen ja vanha on meidän yhdistelmä kun huonekaluista puhutaan.
Minä tykkään väreistä, mutta en monista väreistä yhtäaikaa. Sopiva yhdistelmä kun on, ni voi olla voimakkaitakin värejä.

Me ei hirveästi katsota merkkiä (korkeintaan hintaa) astioita ja muita valitessa. Enemmän ulkonäköä ja käytännöllisyyttä. Käytössä on Iittalan laseja, kun olivat kivan muotoisia ja värisiä (vaalean siniset) ja muumimukeja meillä on useita, kun tykätään muumeista. Mariskoolit on mielestäni yliarvostettuja. Pari lahjaksi saatua löytyy. Ei ne häiritse, mutta en itse ostaisi. Aaltomaljakoita ja kallista designiä en oikein ymmärrä eikä esim. Marimekolla ole oikeastaan mikään makuuni. Sisustuksessa meillä on sun ja mun vanhoja, halpoja, ilmaiseksi saatuja, käytännöllisiä jne. Ei siis hirveästi sisusteta, mutta tykkään puusta ja väreistä. Ruskean sävyt (muuten kuin puuna) ei ole makuuni.

Takaisin